Stad is een rapnummer van Jan Coeck en staat in Attakatamoeva. De kinderen kregen voorbereidingstijd om dit nummer in te oefenen. Vóór het toonmoment bespraken we enkele aandachtspunten waarop de groepen moesten letten. Het ritme en de articulatie moesten kloppen. De kinderen moesten afwisselen door soms apart, per twee of met heel groep te rappen. Werd het rapnummer origineel naar voren gebracht, was dit een pluspunt! Daarnaast moesten de kinderen ook nog zelf bewegingen bij de rap zoeken. Na het toonmoment van elke groep gaven de kinderen elkaar feedback. Well done!
Stad
Bloed-druk pri-ma,
hart-slag O.K.
ik glij in de stroom
van de bum-pers mee
naar de ci-ty, de
stad, de gla-zen kooi
al-les te vre-zen,
niks is mooi.
De fax-en, de te-lex,
ant-woord-ap-pa-raat,
we-mel-en-de mas-sa,
geen mens op straat die niet ge-haast is.
Naar aanleiding van het maandthema brand en brandveiligheid kwam leerkracht en preventieadviseur Ruben Maes wat extra uitleg geven over de taken en specialisaties als brandweerman. Hij is vrijwilliger bij het brandweerkorps van Heusden-Zolder en wist onze kinderen alvast te boeien! Daarnaast toonde hij ons hoe we een 'vuurtje' kunnen 'blussen'.
De leerlingen van het 6de leerjaar bezochten het Kasteel Van Hoensbroek op vrijdag 25 oktober.
Aan de hand van een speurtocht ontdekten de kinderen in groep het leven in dit kasteel.
Zo maakten de kinderen onder andere kennis met de toenmalige tafelmanieren.
Daarnaast kregen ze ook allerlei boeiende kasteelverhalen te horen: bijvoorbeeld Philip Damiaan en de geheime kamer.
De Fransen die hem achterna waren gegaan, wisten dat hij ergens in het kasteel verborgen zat. Ze deden een huiszoeking, maar konden hem nergens vinden. Vervolgens bedachten zij dat als er ergens een geheim kamertje moest zijn er wellicht een raam in zou zitten. Ze kwamen op het idee de ramen aan de buitenkant en aan de binnenkant te tellen om zo een verschil te ontdekken. En ... inderdaad ... aan de buitenkant van het kasteel telde men één raam meer dan aan de binnenkant. Men besloot voor elk raam een brandende kaars te zetten zodat buiten duidelijk zou worden welk raam onverlicht bleef. De bisschop werd van dit plan op de hoogte gesteld en ontstak ook een kaars voor zijn raam. Hij werd nooit ontdekt."
In de namiddag was er nog even tijd om enkele volksspelen uit te proberen. Het was alvast een zeer toffe en boeiende uitstap.
Langs deze weg nog een woordje van dank aan de vrijwillige ouders die ons vergezelden tijdens deze uitstap!
Proficiat aan de leerlingen van 6B! Jullie wonnen dit knutselpakket t.w.v. 250! (Via volgende link kan u de winnende foto vinden) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=400303356764075&set=a.400303206764090.1073741830.227281497399596&type=3&theater
De leerlingen van 6B waagden zich aan een speciale vorm van acteren! Het doel was om een interessant toneelstuk te creëren, terwijl ze recht in de camera bleven kijken. Dat was nog niet alles! Ze mochten zich niet verplaatsen en ze moesten achter een schoolbank plaatsnemen.
(Als u hier graag een voorbeeld van wilt zien, dan kan u volgende link gebruiken.) http://www.youtube.com/watch?v=Jt72NIManCI
De leerlingen leerden voor en tijdens de herfstwandeling over eetbare (en giftige) zwammen en schimmels. We hebben er heel wat eetbare gezien en eentje daarvan was de grote parasolzwam (zie foto). Hiermee maakte de leerlingen een heerlijk gerechtje; - Gepaneerde grote parasolzwam.
Een pompoen kan je niet enkel gebruiken als halloweenversiering, maar ook om lekkere soep van te maken! Ons tweede gerechtje was dan ook het volgende; - Pompoensoep met ajuin, wortelen, aardappels en appels.
Vrijdag 20 september was het weer zo ver: de jaarlijkse veldloop voor alle scholen van Zonhoven vond plaats op de Basvelden in het kader van de Vlaamse Veldloopweek. Ook de leerlingen van het 6de leerjaar hebben hun beste beentje voorgezet. Antje van 6A sleepte zelfs een welverdiende gouden medaille in de wacht! Dikke proficiat Antje en aan alle andere sportieve lopers van 6A en 6B! Bedankt ook aan alle ouders, grootouders en anderen die kwamen supporteren voor onze leerlingen!
Donderdag deden we hoekenwerk in de klas. En deze keer waren het Franse hoeken. Coin 2 "le monstre" was erg in trek. Uit 6 doosjes kaartjes trekken (les yeux, la bouche,...) om daarmee een gek monster te tekenen. Daarnaast speelden we het "Grote Taalspel Frans": via schrijf-, teken-, uitbeeld-, praat-, quiz- en vertaalopdrachten de basiswoordenschat Frans inoefenen, chouette! Andere hoeken waren de bingohoek en de computerhoek. Pret gegarandeerd...