5 oktober ....... Dag van de leerkracht! In onze school hebben heel wat kinderen de juffen en meesters letterlijk en figuurlijk in de bloemetjes gezet. Een zelfgemaakte bloem, een dikke zoen, een hartelijk 'dag juf!!!', een vrolijke lach, ..... De grijze vrijdagochtend kreeg iets feestelijks.
Bedankt, lieve schatten! Bedankt, mensen van de ouderraad, voor jullie initiatief!
Hup met de beentjes .............. dansend opwarmen voor de wedstrijd begint. Iedereen klaar voor de start? Daar gaan we! Gedurende 15 minuten lopen we zoveel mogelijk rondjes rond de vijver. Eén volledige ronde verdient twee stempels. En? Hoeveel stempels behaalde jij? Meedoen is belangrijker dan winnen! Wat een fijne verrassing dat iedereen een medaille kreeg voor zijn/haar sportieve inzet! PROFICIAT IEDEREEN !!!!
Joepie!!! ICT-les!!! Alle kinderen kregen hun wachtwoord voor Bingel. Vandaag zoeken we uit wat we al kunnen maken. Misschien kunnen we ook eens vooruit blikken .....
Middagpauze in De Brug!!!! Gewoon spelen met Jan en alleman! Jaja, juf Veerle hield en houdt van touwtjespringen en allerlei gekke zelfbedachte spelletjes. Het kriebelt om mee in het touw te springen. Maar de plicht roept : toezicht houden. Toch vlug enkele kiekjes maken .................
Op woensdag staat er contract- en hoekenwerk gepland. Elk kind krijgt een wiskundetaak of taaltaak op maat. Iedereen werkt op eigen ritme, corrigeert met behulp van een correctiesleutel of krijgt extra uitleg van de juf. Onafgewerkte taken worden tegen maandag ingeleverd, voorzien van een kleine zelfevaluatie. Na afgesproken tijd is er een keuze-activiteit : een gezelschapsspel, een knutselopdrachtje, met een medeleerling een taak maken op de computer, een leuk boek uit de bib, ..... Ja hoor, zelfstandig werken en plannen gebeurt ook in onze klas!
Een echte carnavalstoet door het centrum van Ternat .... door ALLE kinderen van De Brug, hun juffen en meesters!!!! Zelfs de weergoden deden goed mee. Een hele voormiddag triestig, druilerig weer. 's Namiddags betrokken maar droog. Zo kon de stoet probleemloos starten in de Serclaesstraat. Daar stonden al heel wat trouwe mama's, papa's, oma's en opa's. Een kleurrijke, bonte stoet stapte verder door de Statiestraat, via de Dreef richting Markt. Omdat agenten het verkeer regelden, kon de stoet weer via de Statiestraat naar V1. Aangemoedigd door heel wat ouders en sympathisanten, op de tonen van spetterende muziek, hebben alle feestneuzen de krokusvakantie feestelijk gestart.
Op 26 januari was het 'Gedichtendag'. Het thema 'Stroom' bleek voor de meeste vierdeklassers niet zo eenvoudig om poëtisch mee uit te pakken. Simon Vanhamel (4A), Shani Van Volsem (4A) en Lieven Van den Bogaert (4B) zijn daar wel prachtig in geslaagd. Zij waren dan ook de laureaten voor het vierde leerjaar. Deze drie jonge dichters (amper 9 jaar) staken de loef af bij de voorstelling 'Ik heb een vonk voor jou'. Zowel Simon, Shani als Lieven brachten hun gedicht op een zeer ludieke manier. Enkele vriendjes en vriendinnetjes zorgden voor ondersteuning. Proficiat!!!! Op de foto's zitten alle kinderen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar vol spanning te wachten op de resultaten van de jury. Simon Vanhamel wordt de winnaar van het vierde leerjaar, Lieven krijgt de tweede prijs en Shani wordt derde. Ze krijgen elk een fantastische prijs als aandenken.
Opdracht 5 : Met zoveel mogelijk kinderen in een lang touw springen.
Opdracht 6 : Zoek de verschillen!
Opdracht 7 : Zoek de snoepjes tussen de piepschuimbolletjes!
Totaal onverwacht arriveert weer de Sint met twee Zwarte Pieten. Zullen ze even met ons meespelen? Neen....maar we begrijpen het : van zoveel praten en luisteren krijg je dorst. Zelfs het kleinste kind in Kruikenburg kent de weg naar de 'Kring' en kijkt begripvol het exentrieke triootje na.
Opdracht 8 : Juffen en meesters in hun kindertijd! Wie is wie?????
365 dagen in één jaar maar geen dag te vergelijken met 6 december. Al wekenlang worden de folders en boekjes met mogelijke geschenken door onze kinderen gescreend, vergeleken, beoordeeld en veroordeeld. Discussies over het al dan niet bestaan van Sinterklaas laaien op, wie dit jaar Zwarte Piet 'zou kunnen zijn' blijft twijfelachtig en moet je nu de deur open laten of slechts een sleutel onder de deurmat leggen? En hoe zit dat nu met die schoen en wortel? In het vierde leerjaar kozen we het zekere voor het onzekere en legden onze 'pietenmuts' klaar!!! Bingo ....... 6 december begon al lekker met letterkoekjes, spekjes en zure hosties.
Klaar om Sinterklaas te verwelkomen en er een feestelijke dag van te maken!
We hadden al een stil vermoeden dat de heilige man ergens op het kasteel rondwaarde maar dat Sinterklaas zomaar in het leraarslokaal zat ........... !! Hebben de juffen en meesters iets mispeuterd, meester Pascal?
Nee, gelukkig maar. Ook zij stralen nu hun jeugdherinneringen weer levendig worden opgefrist. Sinterklaas blijft onwaarschijnlijk jong tussen al dat jeugdig geweld en begint weer opgewekt en handjes schuddend aan zijn oneindig lange ronde.
Nu de kinderen van V2 een glimp opvingen van de heilige man, gaat het bezoek verder in V1. Daar maken de allerjongsten van De Brug al kennis met twee Zwarte Pieten die helaas niet weten waar de Sint toch blijft! Als alles maar goed komt want het paard van Sinterklaas doet de laatste tijd zo raar!??!
Raar maar waar! Er is geen les vandaag! Wij beleven in V2 een fantastische dag. Alle kinderen worden in 10 groepen verdeeld. De kleur in de muts verwijst naar je groepje. In elke groep zitten kinderen van het derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar. Daarom zie je op de foto's vaak kinderen van verschillende klassen en moet je misschien de weblog van een andere klas bekijken om een foto van jouw groepje te vinden. Elke groep volgt een parcours en kan een stukje van een rebus bemachtigen als de spelopdracht goed uitgevoerd wordt.
Opdracht 1 : Een wedstrijdje zaklopen!
Opdracht 2 : Met letterkoekjes zoveel mogelijk woorden in verband met Sinterklaas vormen.
Opdracht 3 : Pakjes door de schoorsteen gooien. Helaas moeten de kleurrijke pakjes snel vervangen worden door ballen.
Opdracht 4 : Zoveel mogelijk letterkoekjes overbrengen in estafettevorm.
Kinderen van De Brug weten dat kennis noodzakelijk is maar ervaren regelmatig dat sociaal engagement belangrijk is. Daarom zijn we vandaag gestart met een nieuw project voor een goed doel. Deze morgen kwam Benjamin Steegen ons vertellen over de levensomstandigheden in India en Nepal. Benjamin, leerkracht in Sint-Jozef, werkt als vrijwilliger voor Nanri. Deze groep jonge, actieve mensen ondersteunt twee projecten in India en één in Nepal. Vooral dit laatste wekt onze belangstelling. Nu de nieuwbouw van onze school De Brug voor kriebels zorgt, vooral bij directie en juffen/meesters, worden we geraakt door de plannen van Nanri. In Nepal is er een stadje in de bergen waar vroeger een 150-tal straatarme kinderen kansen op onderwijs kregen. Door omstandigheden zijn er dat nu nog een 70-tal. De bouw van een eenvoudig schooltje met primaire behoeften is meer dan noodzakelijk. Leeftijdsgenootjes die niet uit de armoede kunnen treden omdat schoolgaan niet mogelijk is.............................. voor elk kind van De Brug is zoiets onaanvaardbaar. Daarom zijn we ook iedereen dankbaar voor de eerste sponsoring : deelnemen aan 'Bingo'!!!!!!!!!!!!! Stel je voor dat jij effectief een (bak)steentje bijdraagt door te spelen.... fijn toch!!! Bedankt! Want wij hebben vandaag onze eerste stapjes naar hulpverlening gezet. De volgende acties worden zeker tijdig aangekondigd.
Van 24 tot en met 28 oktober 2011 was er in onze school een projectweek : KUNST! We hebben heel wat geleerd, opgezocht maar vooral ervaren. Dat het een leuke, leerrijke week was, hoeven we niet meer te vragen. Wat de kinderen dagelijks noteerden op de muurkrant, kan ons alleen aanzetten om nog meer KUNSTMINNAARS te worden. Een verslagje van een reporter ter plaatse. Maandag : Opening van de projectweek! Elke klas krijgt een bekend schilderij, twee kinderen geven een eigen beschrijving en interpretatie. Nu maar raden over welk schilderij het gaat!! 's Namiddags kopiëren we ons voorontwerp (reeds vorige week gemaakt) op een canvasdoek en maken kennis met Magritte, zijn levenswandel en belangrijke werken door een power point. Dinsdag : Wiskundeles bij juf Karen, een groepswerk over René Magritte bij meester Joeri en schilderen met ecolineverf op canvasdoek bij juf Veerle. Een dag vol inspiratie en geestdrift! Woensdag : Weer een drukke dag vol ontdekkingen : 'Op naar de getallen tot 10 000 bij meester Joeri, ICT-les met meester Lander en juf Karen om daar zelfportretten te maken volgens Magritte, bewegen op muziek bij juf Veerle. Daar werd het zoeken van bewegingen op 8 tijden en deze uitvoeren in de 'spiegel' de grote uitdaging. 'Spiegels' krijgt zeker nog een kunstig vervolg tijdens de lessen MUZO. Donderdag : Ons persoonlijk kunstwerk krijgt een extra dimensie met aluminiumdraad. Maar eerst gaatjes boren om de draad te bevestigen. 's Namiddags met de trein naar Brussel om daar het museum van Magritte te bezoeken. Alweer een voltreffer : verbaasde gidsen omdat we zoveel wisten over deze kunstenaar, zelf verbaasd en verwonderd over de verrassende werken, de pracht van het gebouw en de spannende treinreis. Vrijdag : Nog een laatste hand aan de muurkrant en wiskundetaken. Na de speeltijd zetten we de tentoonstelling klaar. Middagpauze! En tijd om de projectweek af te sluiten : een museumbezoek voor en van grote en kleine kunstenaars! Nu maar duimen dat onze ouders ook onder de indruk zullen zijn want om 16.00 uur zijn ook zij welkom om te bieden op de kunstwerken.
Eén projectweek over kunst is zo snel voorbij! Gelukkig leerden we René Magritte kennen en werd 'kunst' zeer verrassend. Zijn zelfportret met de appel is verbazend, gek , speciaal, opmerkelijk, bizar, .............................. Reden genoeg om zelf te experimenteren op de laptops. Ons zelfportret 'volgens Magritte' vind je op de volgende foto's. Natuurlijk deden we nog veel meer tijdens deze week .... ga ook een kijkje nemen op de blogs van 4A en 4C.
8 april 2011 !!!!!!!!!!!!!!!! So you think you can dance !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Een activiteit georganiseerd door de leerlingenraad. Heel wat kandidaten van het vierde, vijfde en zesde leerjaar hebben lang gerepeteerd om een speciale dansact neer te zetten. Ook onze vierdeklassers lieten zien dat ze heel wat in hun mars hebben. Juf Myriam overliep snel met Reinert en Nathan, twee kinderen van de leerlingenraad, het verloop van de voorstelling. Meester Joeri, meester Lieven, juf Dorien, juf Greet, leerlinge Sien (4A) en leerling Dante (6A) van de leerlingenraad zetelden in de jury. Zij kwamen tot de volgende slotsom : Emma en Jade van het zesde leerjaar worden de winnaars. Hun uitstraling en souplesse, hun professionele afwerking, .... moeilijk te evenaren. Daarom mogen zij in mei het schoolfeest openen met dat nummer. De kandidaten die op de tweede en derde plaats eindigden, mogen zelf beslissen of ze zullen assisteren en meedansen in die act. Maar ook de anderen waren verrassend goed! Er zit heel wat talent in onze school. We zullen er nog wel van horen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En dan gaat de schoolbel............................... PRETTIGE PAASVAKANTIE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tijdens de lessen muzische vorming hebben we zelf handpoppen gemaakt met oude sokken. Heel gekke creaties kwamen tevoorschijn. Wij deden nog gekker om de pop een eigen naam, stem, karaktertrek of eigenschap te geven. Het werden heel ludieke momenten. De grootste uitdaging was per groep een eigen scenario te schrijven. We hebben echt gelachen want de handpoppen haalden de gekste fratsen uit terwijl hun baasjes zich achter de denkbeeldige poppenkast verscholen........ ja, ja, ... een schoolbank dient ook als poppenkast!
Vier weken lang heeft de vastenactie in onze school geduurd. Wekelijks was een leerjaar verantwoordelijk voor de verkoop van cakes, wafeltjes, pannenkoeken, heel wat ander lekkers. Deze week waren de kinderen van 4A en 4B aan de beurt. Ongelooflijk ............. wat een inspanning hebben zij en hun familie geleverd om deze actie tot een succes te maken. Woensdagnamiddag moeten heel wat bedrijvige ouders, grootouders en kinderen in de keuken bij het fornuis gedoken zijn. Ook de creativiteit en originaliteit om iets aan de man te brengen, verbaasde ons. De vastenactie wordt afgerond net voor de paasvakantie met een hotdogverkoop en een dansvoorstelling. Nadien zullen de kinderen van de leerlingenraad het geld persoonlijk naar Poverello brengen. Je hoort er vast nog meer van.
Wie heeft er grote honger? Lander en Fien, zeker en vast.
Iedereen vond het trouwens lekker. Volgens de vierdeklassers mogen er nog veel 'Vredesdagen' en BBQ's volgen.
De worstjes zijn verorberd, we hebben fijn gespeeld in de eerste lentezon, .... Tijd om weer in actie te schieten. Letterlijk! Er moeten duizenden dopjes gesorteerd worden voor ons goede doel.
Nog even .... en dan spelen we in onze klas gezelschapsspelen : eerlijk en zonder ruzie! Fantastisch toch : een dag in vrede afsluiten om dan een weekje vakantie te starten!