Van 24 tot en met 28 oktober 2011 was er in onze school een projectweek : KUNST! We hebben heel wat geleerd, opgezocht maar vooral ervaren. Dat het een leuke, leerrijke week was, hoeven we niet meer te vragen. Wat de kinderen dagelijks noteerden op de muurkrant, kan ons alleen aanzetten om nog meer KUNSTMINNAARS te worden. Een verslagje van een reporter ter plaatse. Maandag : Opening van de projectweek! Elke klas krijgt een bekend schilderij, twee kinderen geven een eigen beschrijving en interpretatie. Nu maar raden over welk schilderij het gaat!! 's Namiddags kopiëren we ons voorontwerp (reeds vorige week gemaakt) op een canvasdoek en maken kennis met Magritte, zijn levenswandel en belangrijke werken door een power point. Dinsdag : Wiskundeles bij juf Karen, een groepswerk over René Magritte bij meester Joeri en schilderen met ecolineverf op canvasdoek bij juf Veerle. Een dag vol inspiratie en geestdrift! Woensdag : Weer een drukke dag vol ontdekkingen : 'Op naar de getallen tot 10 000 bij meester Joeri, ICT-les met meester Lander en juf Karen om daar zelfportretten te maken volgens Magritte, bewegen op muziek bij juf Veerle. Daar werd het zoeken van bewegingen op 8 tijden en deze uitvoeren in de 'spiegel' de grote uitdaging. 'Spiegels' krijgt zeker nog een kunstig vervolg tijdens de lessen MUZO. Donderdag : Ons persoonlijk kunstwerk krijgt een extra dimensie met aluminiumdraad. Maar eerst gaatjes boren om de draad te bevestigen. 's Namiddags met de trein naar Brussel om daar het museum van Magritte te bezoeken. Alweer een voltreffer : verbaasde gidsen omdat we zoveel wisten over deze kunstenaar, zelf verbaasd en verwonderd over de verrassende werken, de pracht van het gebouw en de spannende treinreis. Vrijdag : Nog een laatste hand aan de muurkrant en wiskundetaken. Na de speeltijd zetten we de tentoonstelling klaar. Middagpauze! En tijd om de projectweek af te sluiten : een museumbezoek voor en van grote en kleine kunstenaars! Nu maar duimen dat onze ouders ook onder de indruk zullen zijn want om 16.00 uur zijn ook zij welkom om te bieden op de kunstwerken.
Eén projectweek over kunst is zo snel voorbij! Gelukkig leerden we René Magritte kennen en werd 'kunst' zeer verrassend. Zijn zelfportret met de appel is verbazend, gek , speciaal, opmerkelijk, bizar, .............................. Reden genoeg om zelf te experimenteren op de laptops. Ons zelfportret 'volgens Magritte' vind je op de volgende foto's. Natuurlijk deden we nog veel meer tijdens deze week .... ga ook een kijkje nemen op de blogs van 4A en 4C.
8 april 2011 !!!!!!!!!!!!!!!! So you think you can dance !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Een activiteit georganiseerd door de leerlingenraad. Heel wat kandidaten van het vierde, vijfde en zesde leerjaar hebben lang gerepeteerd om een speciale dansact neer te zetten. Ook onze vierdeklassers lieten zien dat ze heel wat in hun mars hebben. Juf Myriam overliep snel met Reinert en Nathan, twee kinderen van de leerlingenraad, het verloop van de voorstelling. Meester Joeri, meester Lieven, juf Dorien, juf Greet, leerlinge Sien (4A) en leerling Dante (6A) van de leerlingenraad zetelden in de jury. Zij kwamen tot de volgende slotsom : Emma en Jade van het zesde leerjaar worden de winnaars. Hun uitstraling en souplesse, hun professionele afwerking, .... moeilijk te evenaren. Daarom mogen zij in mei het schoolfeest openen met dat nummer. De kandidaten die op de tweede en derde plaats eindigden, mogen zelf beslissen of ze zullen assisteren en meedansen in die act. Maar ook de anderen waren verrassend goed! Er zit heel wat talent in onze school. We zullen er nog wel van horen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! En dan gaat de schoolbel............................... PRETTIGE PAASVAKANTIE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tijdens de lessen muzische vorming hebben we zelf handpoppen gemaakt met oude sokken. Heel gekke creaties kwamen tevoorschijn. Wij deden nog gekker om de pop een eigen naam, stem, karaktertrek of eigenschap te geven. Het werden heel ludieke momenten. De grootste uitdaging was per groep een eigen scenario te schrijven. We hebben echt gelachen want de handpoppen haalden de gekste fratsen uit terwijl hun baasjes zich achter de denkbeeldige poppenkast verscholen........ ja, ja, ... een schoolbank dient ook als poppenkast!
Vier weken lang heeft de vastenactie in onze school geduurd. Wekelijks was een leerjaar verantwoordelijk voor de verkoop van cakes, wafeltjes, pannenkoeken, heel wat ander lekkers. Deze week waren de kinderen van 4A en 4B aan de beurt. Ongelooflijk ............. wat een inspanning hebben zij en hun familie geleverd om deze actie tot een succes te maken. Woensdagnamiddag moeten heel wat bedrijvige ouders, grootouders en kinderen in de keuken bij het fornuis gedoken zijn. Ook de creativiteit en originaliteit om iets aan de man te brengen, verbaasde ons. De vastenactie wordt afgerond net voor de paasvakantie met een hotdogverkoop en een dansvoorstelling. Nadien zullen de kinderen van de leerlingenraad het geld persoonlijk naar Poverello brengen. Je hoort er vast nog meer van.
Wie heeft er grote honger? Lander en Fien, zeker en vast.
Iedereen vond het trouwens lekker. Volgens de vierdeklassers mogen er nog veel 'Vredesdagen' en BBQ's volgen.
De worstjes zijn verorberd, we hebben fijn gespeeld in de eerste lentezon, .... Tijd om weer in actie te schieten. Letterlijk! Er moeten duizenden dopjes gesorteerd worden voor ons goede doel.
Nog even .... en dan spelen we in onze klas gezelschapsspelen : eerlijk en zonder ruzie! Fantastisch toch : een dag in vrede afsluiten om dan een weekje vakantie te starten!
Velen kennen het al : De jaarlijkse 'Vredesdag' georganiseerd door 'KRAK'. KRAK staat voor Kruikenburgs actiecomité en wil jongeren aanmoedigen actie te ondernemen tegen onrechtvaardigheid, kansarmen, mensen in nood, ......... De studenten van Sint-Jozef en de oudsten van De Brug slaan die dag de handen in elkaar. 's Voormiddags zijn er workshops, 's middags een lekkere barbecue en 's namiddags een gezamenlijke activiteit per school.
De kinderen van de bovenbouw De Brug zijn begonnen met een bezinning.
Het vredeslied galmde over de speelplaats en bracht dadelijk de gepaste stemming om naar de zelfgezochte teksten en gedichten te luisteren. Deze blijven nog een tijdje 'inspirerend' hangen in onze school.
Voor het vierde leerjaar hebben Maude en Arlène een zeer mooie tekst gelezen. Proficiat meisjes!
Dit is reeds het tweede schooljaar dat we dopjes inzamelen voor het goede doel! Van deze dopjes worden palletten gemaakt. Met de opbrengst hiervan worden puppies gekocht die opgeleid worden tot blindengeleide hond. Zo'n hond aanschaffen is vreselijk duur. Dat werd ons vorig jaar al uitgelegd. Wat zijn we dus vreselijk trots dat we genoeg dopjes (= genoeg centen) verzameld hebben voor de aankoop van een puppie.
Heel tof dus om op deze 'Vredesdag' een cheque te kunnen schenken voor dit goede doel. Chris en zijn leidende vriend kwamen de cheque in ontvangst nemen in naam van de instelling.
Namens de vereniging bedankte hij iedereen voor de inspanning en spoorde hij ons aan om verder te doen. Dit schooljaar zamelt De Brug nog verder dopjes in. Nadien kiezen we een nieuw project. Maar in de toekomst kunnen de dopjes ook via andere wegen hun bestemming vinden. Dat lees je vast op hun site.
Middagpauze!!!!! De BBQ-geuren komen ons al tegemoet. Smakelijk! Verrassend lekker en gezellig : eten voor het goede doel. En straks een ijsje als dessert ............ jammie ......
Deze week is het thema 'SPROOKJES'. We lezen bekende en minder bekende sprookjes. Hoe herken je een sprookje? Welke sprookjesfiguren boeien jou? Nog meer ............. vertel een sprookje! En dat deden de vierdeklassers B schitterend!
Margaux en Britt staken de loef af met 'De dansende bloemen'. Een heel mooie, fleurige start!
Arno en Sander vertelden het verhaal van 'Roodkapje'. Hun stemimitaties waren grandioos.
Nog even de 'fleurige' Britt en Margaux!
Lara en Daryn vertelden het verhaal van 'De Bremerstadsmuzikanten'aan de hand van foto's.
Reinert, Robbe en Fien zijn aan de beurt voor 'Sjakie en de toverbonen'. Heel mooi en vlot verteld! En 'Sjakie'zorgt alweer voor een kriebelgevoel bij juf Veerle. Meer daarover begrijp je na de toneelvoorstelling 'Volzet'.
Roodkapje toch,......................... krijg je er niet genoeg van?
Dan zijn daar Koen, Jana en Jasmien. Zij vertellen over 'Hans en Grietje'. Plankenkoorts en wat stress? Nee hoor, .... Zonder vrees belanden zij in het bos.... de kiezelsteentjes zullen hen redden.
Alsof het niets is ........ een echt peperkoeken huisje!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Een lekker sprookje!
Arlène, Sophie en Laure vertellen het sprookje van 'De nieuwe kleren van de keizer'.
Pieter-Jan, Bo en Stijn vielen voor het sprookje 'Hupsakee Hopper'. Onbekend maakt onbemind. Mooi gedaan, jongens!
Laure maakte een pracht van een keizer in zijn blootje.
Mike en Alex sluiten af met 'Hans en Grietje'. Eind goed, al goed.
Owen en Joren houden van Roodkapje. En dat steekt Owen niet onder stoelen of banken!
Hier zie je nog enkele foto's van het afsluiten van de projectweek. De mama van Koen was fotografe. Meester Joeri en ik hebben op 28 januari nog eens les gegeven zoals heel lang geleden : groeten bij het binnenkomen, ochtendgebed, schoonschrift, bij elk antwoord rechtstaan naast de bank, vinger in de lucht zonder het lichaam te bewegen, maal- en deeltafels drillen, .... Zelfs de lange tong en de ezelsoren, met de knieën in de klompen, .... waren er voor even bij. Want eerlijk gezegd : de kinderen waren zo onder de indruk dat straffen uit den boze was. Voor het afsluitmoment kroop juf Veerle even uit haar (ongetrouwde) juffrouwskleren en werd dansend nonnetje. Wil je graag nog veel méééééééééééééééééér foto's zien? Bekijk snel de weblog van juf Dorien (L.O.). Ook daar vind je foto's van de voorbereidingen volksdansen. Of klik op de link bij het vorige artikel. Jasmiens papa maakte ook talloze foto's.
Een hele week lang stappen de kinderen van De Brug terug in het verleden. Het project "De tijd van toen" wordt in de 3 graden anders benaderd. In het derde en vierde leerjaar werken ze rond 'oude beroepen'. Een leeruitstap naar de Herisemmolen leerde ons hoe lang geleden de voddenman lompen ophaalde, hoe hele gezinnen samen van de lorren papier en karton maakten. Het zware vuile werk en de levensomstandigheden toen, hebben ons aan het denken gezet. Wat hebben we het toch goed! Wat is er de vorige twee eeuwen veel veranderd! Na de rondleiding in de molen en de kartonfabriek mochten we zelf papier scheppen. Nu hebben we een mooi zelfgemaakt souvenier. Voor wie graag met het gezin een uitstapje maakt, is dit een aanrader. Je kan alvast een kijkje nemen op de site. www.herisem.be Op deze site vind je, naast praktische gegevens, 4 korte filmpjes die het arbeidersleven van toen goed weergeven.
De Sint komt .......................... De vierdeklassers helpen hem alvast een handje ......... door zelf speculaas te bakken. Alle ingrediënten worden correct benoemd, keurig afgewogen, gemengd en gekneed tot een stevig deeg. Het ruikt al heerlijk naar speculaaskruiden en kaneel. We laten het deeg een nachtje rusten. Morgen wacht ons nog een werkje : uitrollen, vormpjes uitsteken, bakken. We krijgen daarvoor hulp van Mieke, de mama van Jana.
Bijna vakantie.................................. Maar eerst nog een leuke dag op school : turnen bij juf Dorien, gezelschapsspelletjes in de klas, frietjes eten op de speelplaats terwijl er een honderdtal griezelkinderen op de speelplaats rondlopen en weer gezelschapsspelletjes.... Griezelig gezellig, gezellig griezelig!
Jammie, spookfrieten met heksenmayonaise zijn echt lekker. Is dat echt bloed, Joren?
Een herfstzon verblindt ons. Of is dat een griezeltruc om frieten te laten verdwijnen?
Tussen de pakjes friet is er soms wat pompoen verdwaald. Reinert, weet jij soms meer?
Niet meer griezelen maar genieten en samen spelen in onze toffe vierde klas.
Af en toe verdwaalt er een heksje maar niemand vindt dat erg. Speel maar mee!
De herfstvakantie mag beginnen. Geniet! Speel! ............. Speel! Geniet!
Geen hoekenwerk vandaag maar dopjes sorteren. Hoeveel? Duizenden................ netjes in de zak. Weer een pootje verder, weer een stapje dichter bij ons streefdoel.
5 oktober Voor de juffen en meesters van De Brug een fijne feestelijke dag! De ouderraad van onze school zorgde ervoor dat alle leerkrachten konden genieten van een lekker ontbijt! Samen genieten van verse broodjes, lekkere koeken, een kopje koffie en een gezellige babbel. Tot onze grote verrassing hadden alle kinderen en heel wat ouders om 9 uur een erehaag gevormd. Veel blije gezichtjes en handgeklap in plaats van de schoolbel. We voelden ons de koning(in) te rijk! Dan zouden alle lessen gewoon starten. Maar o jee! Er wachtte mij weer een grote verrassing. Sommige vierdeklassers hadden een meterslange slinger gemaakt, een heleboel ballonnen sierden de klas. Een mooie roos, tekeningen, zelfgemaakte presentjes en een koffiekop (oooo ... wat kennen ze hun juf goed) maakten dat ik eventjes beduusd moest gaan zitten.
Tussen alle slingers door zijn we dan toch maar begonnen aan de staartdelingen, krantenartikels en W.O.-lessen over de herfst. Maar feestelijk bleef het de hele dag.
Dat de kinderen van 4B een fijne groep vormen, zie je zo op deze foto's. Glunderend en fier omdat zij hun juf zo verrast hebben. Schatten zijn jullie!!!!
Nog één keer : big smile ................ en dan huiswaarts.
Aan de mensen van de ouderraad : een dikke DANKJEWEL!!!!!!!!!!!!!!!!!! Juf Veerle
Vandaag zijn we in onze klas gestart met hoekenwerk. Het was even wennen en uitzoeken, maar na een kwartier was iedereen aan de slag. Het doorschuifsysteem zorgt ervoor dat 6 groepen verschillende opdrachten naar keuze uitvoeren. Afhankelijk van de groep, werk je alleen, per twee of per vier. Vandaag werkten Arlène en Stijn op de computer. De opdrachtenfiche vermeldt duidelijk wat van hen verwacht wordt.
Koen bracht een educatief spel mee voor de spelletjeshoek. Zo speelden Owen, Jana, Arno en Koen een eenvoudige vorm van schaken. Spelregels uitleggen en naleven, leren 'samen' spelen.
Leerrijk en spannend, maar soms ook amusant!
In de MUZO-hoek (muzische opvoeding) werkten Laure, Sophie, Jasmien en Joren. In de map zaten 5 mogelijke opdrachten.
De meisjes besloten elk om een CD-hoes te ontwerpen terwijl Joren aan een tekening 'piepen door het sleutelgat' werkte.
Robbe, Sander, Mike en Alex belandden in de wiskundehoek. Er werd ernstig gewerkt aan de oefeningen naar keuze. Het achtergrondgestommel van andere hoeken bracht hen niet uit concentratie. Wat een vlijtige miertjes!!!!
Maar ook Pieter-Jan stoort zich niet aan de anderen. Hij zit in de actualiteitshoek. Daar lees je de krant en bespreek je een artikel naar keuze. Geef Pieter-Jan maar de rubriek 'sport'.
Britt, Margaux en Johanna kozen de taalhoek. De leestekst 'Nooit meer juf Wendy' bracht hen even naar een andere wereld. Door tijdsgebrek konden ze niet alle vragen beantwoorden. Niet erg, wel fijn gelezen.
Zou deze jongeman later op de redactie werken? Wat een overgave.
Lara, Fien en Reinert assisteren Pieter-Jan in de actualiteitshoek. Met een kanjer van een artikel hebben ze leesvoer en schrijfwerk in overvloed.
Deze les hoekenwerk vloog voorbij. Volgende week loopt het organisatorisch vast vlotter zodat we een opdracht volledig kunnen afwerken. We hebben nog nooit zo graag in de hoek gestaan........ eeeuuuuhhhh......gewerkt.