Deze week is het thema 'SPROOKJES'. We lezen bekende en minder bekende sprookjes. Hoe herken je een sprookje? Welke sprookjesfiguren boeien jou? Nog meer ............. vertel een sprookje! En dat deden de vierdeklassers B schitterend!
Margaux en Britt staken de loef af met 'De dansende bloemen'. Een heel mooie, fleurige start!
Arno en Sander vertelden het verhaal van 'Roodkapje'. Hun stemimitaties waren grandioos.
Nog even de 'fleurige' Britt en Margaux!
Lara en Daryn vertelden het verhaal van 'De Bremerstadsmuzikanten'aan de hand van foto's.
Reinert, Robbe en Fien zijn aan de beurt voor 'Sjakie en de toverbonen'. Heel mooi en vlot verteld! En 'Sjakie'zorgt alweer voor een kriebelgevoel bij juf Veerle. Meer daarover begrijp je na de toneelvoorstelling 'Volzet'.
Roodkapje toch,......................... krijg je er niet genoeg van?
Dan zijn daar Koen, Jana en Jasmien. Zij vertellen over 'Hans en Grietje'. Plankenkoorts en wat stress? Nee hoor, .... Zonder vrees belanden zij in het bos.... de kiezelsteentjes zullen hen redden.
Alsof het niets is ........ een echt peperkoeken huisje!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Een lekker sprookje!
Arlène, Sophie en Laure vertellen het sprookje van 'De nieuwe kleren van de keizer'.
Pieter-Jan, Bo en Stijn vielen voor het sprookje 'Hupsakee Hopper'. Onbekend maakt onbemind. Mooi gedaan, jongens!
Laure maakte een pracht van een keizer in zijn blootje.
Mike en Alex sluiten af met 'Hans en Grietje'. Eind goed, al goed.
Owen en Joren houden van Roodkapje. En dat steekt Owen niet onder stoelen of banken!
Hier zie je nog enkele foto's van het afsluiten van de projectweek. De mama van Koen was fotografe. Meester Joeri en ik hebben op 28 januari nog eens les gegeven zoals heel lang geleden : groeten bij het binnenkomen, ochtendgebed, schoonschrift, bij elk antwoord rechtstaan naast de bank, vinger in de lucht zonder het lichaam te bewegen, maal- en deeltafels drillen, .... Zelfs de lange tong en de ezelsoren, met de knieën in de klompen, .... waren er voor even bij. Want eerlijk gezegd : de kinderen waren zo onder de indruk dat straffen uit den boze was. Voor het afsluitmoment kroop juf Veerle even uit haar (ongetrouwde) juffrouwskleren en werd dansend nonnetje. Wil je graag nog veel méééééééééééééééééér foto's zien? Bekijk snel de weblog van juf Dorien (L.O.). Ook daar vind je foto's van de voorbereidingen volksdansen. Of klik op de link bij het vorige artikel. Jasmiens papa maakte ook talloze foto's.
Een hele week lang stappen de kinderen van De Brug terug in het verleden. Het project "De tijd van toen" wordt in de 3 graden anders benaderd. In het derde en vierde leerjaar werken ze rond 'oude beroepen'. Een leeruitstap naar de Herisemmolen leerde ons hoe lang geleden de voddenman lompen ophaalde, hoe hele gezinnen samen van de lorren papier en karton maakten. Het zware vuile werk en de levensomstandigheden toen, hebben ons aan het denken gezet. Wat hebben we het toch goed! Wat is er de vorige twee eeuwen veel veranderd! Na de rondleiding in de molen en de kartonfabriek mochten we zelf papier scheppen. Nu hebben we een mooi zelfgemaakt souvenier. Voor wie graag met het gezin een uitstapje maakt, is dit een aanrader. Je kan alvast een kijkje nemen op de site. www.herisem.be Op deze site vind je, naast praktische gegevens, 4 korte filmpjes die het arbeidersleven van toen goed weergeven.
De Sint komt .......................... De vierdeklassers helpen hem alvast een handje ......... door zelf speculaas te bakken. Alle ingrediënten worden correct benoemd, keurig afgewogen, gemengd en gekneed tot een stevig deeg. Het ruikt al heerlijk naar speculaaskruiden en kaneel. We laten het deeg een nachtje rusten. Morgen wacht ons nog een werkje : uitrollen, vormpjes uitsteken, bakken. We krijgen daarvoor hulp van Mieke, de mama van Jana.
Bijna vakantie.................................. Maar eerst nog een leuke dag op school : turnen bij juf Dorien, gezelschapsspelletjes in de klas, frietjes eten op de speelplaats terwijl er een honderdtal griezelkinderen op de speelplaats rondlopen en weer gezelschapsspelletjes.... Griezelig gezellig, gezellig griezelig!
Jammie, spookfrieten met heksenmayonaise zijn echt lekker. Is dat echt bloed, Joren?
Een herfstzon verblindt ons. Of is dat een griezeltruc om frieten te laten verdwijnen?
Tussen de pakjes friet is er soms wat pompoen verdwaald. Reinert, weet jij soms meer?
Niet meer griezelen maar genieten en samen spelen in onze toffe vierde klas.
Af en toe verdwaalt er een heksje maar niemand vindt dat erg. Speel maar mee!
De herfstvakantie mag beginnen. Geniet! Speel! ............. Speel! Geniet!
Geen hoekenwerk vandaag maar dopjes sorteren. Hoeveel? Duizenden................ netjes in de zak. Weer een pootje verder, weer een stapje dichter bij ons streefdoel.
5 oktober Voor de juffen en meesters van De Brug een fijne feestelijke dag! De ouderraad van onze school zorgde ervoor dat alle leerkrachten konden genieten van een lekker ontbijt! Samen genieten van verse broodjes, lekkere koeken, een kopje koffie en een gezellige babbel. Tot onze grote verrassing hadden alle kinderen en heel wat ouders om 9 uur een erehaag gevormd. Veel blije gezichtjes en handgeklap in plaats van de schoolbel. We voelden ons de koning(in) te rijk! Dan zouden alle lessen gewoon starten. Maar o jee! Er wachtte mij weer een grote verrassing. Sommige vierdeklassers hadden een meterslange slinger gemaakt, een heleboel ballonnen sierden de klas. Een mooie roos, tekeningen, zelfgemaakte presentjes en een koffiekop (oooo ... wat kennen ze hun juf goed) maakten dat ik eventjes beduusd moest gaan zitten.
Tussen alle slingers door zijn we dan toch maar begonnen aan de staartdelingen, krantenartikels en W.O.-lessen over de herfst. Maar feestelijk bleef het de hele dag.
Dat de kinderen van 4B een fijne groep vormen, zie je zo op deze foto's. Glunderend en fier omdat zij hun juf zo verrast hebben. Schatten zijn jullie!!!!
Nog één keer : big smile ................ en dan huiswaarts.
Aan de mensen van de ouderraad : een dikke DANKJEWEL!!!!!!!!!!!!!!!!!! Juf Veerle
Vandaag zijn we in onze klas gestart met hoekenwerk. Het was even wennen en uitzoeken, maar na een kwartier was iedereen aan de slag. Het doorschuifsysteem zorgt ervoor dat 6 groepen verschillende opdrachten naar keuze uitvoeren. Afhankelijk van de groep, werk je alleen, per twee of per vier. Vandaag werkten Arlène en Stijn op de computer. De opdrachtenfiche vermeldt duidelijk wat van hen verwacht wordt.
Koen bracht een educatief spel mee voor de spelletjeshoek. Zo speelden Owen, Jana, Arno en Koen een eenvoudige vorm van schaken. Spelregels uitleggen en naleven, leren 'samen' spelen.
Leerrijk en spannend, maar soms ook amusant!
In de MUZO-hoek (muzische opvoeding) werkten Laure, Sophie, Jasmien en Joren. In de map zaten 5 mogelijke opdrachten.
De meisjes besloten elk om een CD-hoes te ontwerpen terwijl Joren aan een tekening 'piepen door het sleutelgat' werkte.
Robbe, Sander, Mike en Alex belandden in de wiskundehoek. Er werd ernstig gewerkt aan de oefeningen naar keuze. Het achtergrondgestommel van andere hoeken bracht hen niet uit concentratie. Wat een vlijtige miertjes!!!!
Maar ook Pieter-Jan stoort zich niet aan de anderen. Hij zit in de actualiteitshoek. Daar lees je de krant en bespreek je een artikel naar keuze. Geef Pieter-Jan maar de rubriek 'sport'.
Britt, Margaux en Johanna kozen de taalhoek. De leestekst 'Nooit meer juf Wendy' bracht hen even naar een andere wereld. Door tijdsgebrek konden ze niet alle vragen beantwoorden. Niet erg, wel fijn gelezen.
Zou deze jongeman later op de redactie werken? Wat een overgave.
Lara, Fien en Reinert assisteren Pieter-Jan in de actualiteitshoek. Met een kanjer van een artikel hebben ze leesvoer en schrijfwerk in overvloed.
Deze les hoekenwerk vloog voorbij. Volgende week loopt het organisatorisch vast vlotter zodat we een opdracht volledig kunnen afwerken. We hebben nog nooit zo graag in de hoek gestaan........ eeeuuuuhhhh......gewerkt.
De Brug ontwaakt! We 'vliegen' er elke ochtend in met een dansje op de speelplaats. De lentezon is daar, lachende gezichtjes, een veelbelovende dag hangt in de lucht.
Met zijdepapier, sjablonen, knutsellijm, .... maken we zelf een luchtballon. Eenvoudig? Het leek gemakkelijk toen we de verschillende panden knipten. Een bonte kleurschakering..... Een fijne werksfeer. Nu komt de kat op de koord!!! De 8 panden moeten aan elkaar gekleefd worden tot een ballon. Dat vraagt heel wat engelengeduld. Dat is toch niet moeilijk, juf. Ik bén een (b)engeltje. Airhostessen in spe........ Het lukt ons. Joepie! Sluikreclame voor Anderlecht? Nee hoor, gewoon vrolijke luchtballonnen. Oei, teveel lijm? We zijn rasechte opvolgers van de gebroeders Montgolfier.
We zijn bijna klaar als de schoolbel gaat. Morgen werken we het mandje af. Met een haardroger verwarmen de lucht in de ballon. Hij stijgt!!! Neem me mee, aub!!!
Zondag, 21 maart 2010 Afspraak : 8.30 uur aan het sportcomplex Ternat. Vreselijk vroeg na een weekendje toneel 'Moord op het dorpsplein'. We zijn er!!! Hoe dan ook?!?!? Marc Meert, papa van Jonas en Tibo, begeesterd piloot, wil de leerkrachten van het derde en vierde leerjaar laten proeven van de luchtvaart.
Mark neemt ons mee naar de luchthaven van Antwerpen. Even de meteo raadplegen!!! Het sombere weer belemmert onze plannen . Vanuit de verkeerstoren zien we toch een vliegtuig opstijgen. Zoveel knopjes, zoveel lichtjes, tjonge ................... wat een taak! Het sombere weer blijft. Boven Ternat vliegen blijft dus even een droom. Toch mogen we in het vliegtuigje zitten.
Vooruit meester Pieter!!! Let's go meester Joeri!!! Morgen start de projectweek. Meester Pieter, meester Joeri en juf Veerle going for 'HOOG IN DE LUCHT'! Jongens en techniek ............... Bedankt Mark!!! Het was heel interessant. Je komt ons ons volgende week nog meer vertellen in de klas. Hopelijk is er dan geen wolkje aan de lucht!!!!!!!!!!!!!!!
Maandag, 22 maart 2010 We startten met de hele school het project 'Hoog in de lucht'. Deze ochtend openden we met een dans. Helaas was het fototoestel van de juf zoek. Jullie krijgen zeker en vast foto's te zien van het volgende 'ochtendritueel'. Na een les wiskunde over lengtematen, een toets taalgebruik en een les begrijpend lezen werden de eerste stappen in het luchtruim gezet.
Heel veel legendes en sagen maken ons duidelijk dat de mens steeds heeft willen vliegen. We lazen het verhaal van Daedalus en Icarus die op Kreta gevangen werden gehouden door koning Minos. Tijdens zijn ontsnappingstocht vloog Icarus te dicht bij de zon. De was tussen zijn vleugels smolt. Hij belandde in de zee. Zijn vader Daedalus zocht hem en vond zijn levenloze lichaam. Het Griekse eiland Icaro is hiernaar vernoemd. Na een duik in de geschiedenis zijn we met 'Samson en Gert' het luchtruim in gegaan. We brulden het liedje 'Vliegen' mee. Tijdens de les W.O./mens en techniek hebben we zelf vliegers leren vouwen volgens een gegeven plan. Zalig!!! Even uitproberen op de speelplaats. Wie raakt het verst? Wie vouwde het best? Vliegen.............................. Wie vliegt er mee?????????????
De aardbeving in Haïti schokt de hele wereld. Ontreddering, wanhoop en verdriet bij zoveel Haïtianen. Ook de kinderen van De Brug in Ternat worden erdoor geraakt. Heel spontaan groeit het idee om ook ons steentje bij te dragen. Nauwelijks één week tijd om sponsorgeld op te halen voor een voettocht.
Maar het lukt! En hoe?! Vrijdagmiddag stond de teller op 4230 euro. De vierdeklassers verzamelden daarvan bijna 2000 euro. Knap, hé?
's Middags was er op school een sobere maaltijd : tomatensoep met een stuk stokbrood. Iedereen nam er aan deel. Dat was pas solidair. Het was op vrijdag, 29 januari 2010 koud en regenachtig. Maar dat deerde ons niet. Dapper stapten we een hele namiddag door het Ternatse platteland. Nadien mochten we nog op de foto voor de krant. Alleen maar blije, gelukkige gezichtjes omwille van die succesvolle bijdrage. Nogmaals bedankt aan alle ouders, grootouders, familie, buren en kennissen die ons sponsorden!!!!!!!!