We lazen een boekje voor. Maar het jongetje in dat boekje had geen naam. Wij verzonnen zelf een naam. Het werd 'Julleke'. Toen vroeg Laura: "En wat is zijn achternaam?" Oei, daar moesten we even over nadenken. Toen zij Laura weer: "Ik ken een goeie, 'Nijssen'!" (Heel overtuigend zij Laura Nijssen dit zelf... Hihi!)
Wist je dat Nuno vrijwillig een super knappe spreekbeurt gaf in de klas?!
Zeno, de grote broer van Nuno, moest die dag een spreekbeurt geven in de klas. Kleine broer wilde dit natuurlijk ook. Best fier was ik wel op hem. En iedereen luisterde aandachtig! Luister en kijk maar...
Eerst bekeken we allerlei prenten van verschillende families en bespraken deze. Wie hoort er in onze eigen familie? Ook honden, katten, visjes enzoverder werden vernoemd. We zagen ook dat er families zijn met een andere huidskleur of families waarbij je een blanke en donkere mama of papa hebt. Je zag aan sommige families dat ze allemaal hetzelfde haar hadden enz. Daarna maakten onze oranje kindjes een voorbereidend schrijfwerkje over familie krul en familie steil. Die dag bekeken we samen ook een familieboom en genoten we van een leuk verhaal waarbij de papa blank was en de mama bruin.
Na het bespreken van al die families van vorige dag, vroegen we ons toch af waar wij vandaan kwamen en hoe we eruit zagen als baby. Dinsdag had iedereen een babyfoto bij en luisterden we naar elkaars verhaal. We hingen deze op aan een lange wasdraad en dan mochten de mama's en papa's komen raden wie op welke babyfoto stond. Een heel gezellige bedoening eigenlijk! Onze gele kindjes maakten een mama met een flapjesbuik waarachter een baby verstopt zit. Mooi resultaat! En na de middag bekeken we een film 'Het ei van mama'. Dit is een verfilmd prentenboek en hierbij zochten we waar baby's vandaan kwamen. Bij de uitspraken 'Ze worden gebracht door een dinosaurus', 'Je kan ze planten in de grond', 'Je bakt ze uit koekjesdeeg',... werd er luidkeels "Nee!" geroepen. En dan was dinsdag al snel om.
Woensdag genoten we van een poppenspel waarbij Jan en Els iets gingen kopen voor moederdag. We gingen samen met hen naar de juwelier en de bloemenzaak. Maar het verliep niet van een leien dakje hoor, want de hond vond de nieuwe ketting! Gelukkig werd alles snel opgelost en was mama heel blij met de cadeautjes! Die dag maakten we nog een klassikaal knutselwerk voor Islam, het babybroertje van Magomed.
Donderdag zochten we moeder Maria op in onze school. Want zij is ook een mama en draagt baby Jezus in haar armen. Die dag zochten we ook op prenten welk kindje bij welke familie hoort. Want je hebt verschillende kinderen maar soms zie je wel gelijkenissen bij mama of papa. We bespraken ook allerlei activiteiten die je met je familie kan doen. En we vertelden elkaar met wie je dit dan deed. Bijvoorbeeld: TV kijken met broer of zus, een boekje lezen met mama, ... En aan het einde genoten we van een gek verhaal over een poesje dat met een krulstaart geboren was.
Vrijdag bekeken we een prent van mama die in de badkamer zich aan het mooi maken was. En die dag kwamen er ook drie mama's op bezoek in de klas en vertelden ons de kneepjes van het vak! Alle mama-geheimen werden werkelijk op tafel gelegd. We smeerden cremes, bekeken mooie schoenen, gaven allerlei juwelen door, roken aan lekkere parfums en ook de mama's demonstreerde heel wat van schmink. Enorm leuk was dat! Dankjewel mama van Kobe, Arne en Noor!
Elke ochtend begonnen we met beweging, want sporten is gezond! Ook onze bouwhoek werd omgetoverd tot bewegingshoek met kruiptunnel en ballenbad. We maakten een medaille, want echte goede sporters verdienen een medaille! Zo begonnen we onze sportieve week. Normaal gezien eten sporters ook heel gezond, maar wij genoten toch stiekem van een lekkere cake voor Liesje haar verjaardag. We leerden over verschillende sporten. We maakten ook een werkje voor wie dit graag wilde. Hierbij was er een kleuropdracht van een bal. En sommigen maakten ook blauw water voor een zwemster. Dansen hoort ook bij sporten, dus we oefenden nog eens voor het schoolfeest! Ook leerden we de volgorde van aankleden voor een zwembeurt en zagen we wat er wel of niet mag in een zwembad. Ook Jan en Els gingen sporten tijdens de poppenkast. Ze fietsten over moeilijke bergen, tennisten, voetbalden en deden yoga. Wat een sportieve poppenkast was dat! Maar eigenlijk was dit maar een voorproefje op onze sportieve donderdag! Dan was het sportdag op school! Gelukkig bleven de weergoden ons goed gezind. We sprongen en dansten, fietsten, turnden, klommen, bouwden,... en zoveel meer! Moe maar voldaan gingen we met onze zelfgemaakte medaille naar huis. Vrijdag was het turnles en hebben we nog gefietst in de namiddag ook. Dus het sporten liep gewoon door! We deden ook een waarneming over allerlei sportschoenen en genoten van een leuk verhaal over een haas en een schildpad die een loopwedstrijd hielden. Sportieve groetjes!
Na de vakantie hadden we heel wat te vertellen aan elkaar! Zo vertelde Kobe over een heel hoog huis met kei veel nummertjes. Na een tijdje had ik door dat hij op vakantie was geweest in een hotel of appartementje. Leuk uitgedrukt toch?!
Toen we begonnen aan onze tweede week over Pasen, vertelde juf Annemie ons het verhaal over Palmzondag. Dit werd natuurlijk door de kleuters gedemonstreerd met groene takjes. Even later kwamen we heel voorzichtig binnen in onze klas, want er was iemand op bezoek! Een konijn! Dit konijn is natuurlijk de hele dag lekker verwend in onze klas!
Dinsdag brachten juf Marleen en juf Brigitte een verhaal over de voetwassing. Ook de voetjes van Liene werden toen gewassen. Je moest ze eens zien genieten! Heel die voormiddag hebben we klasdoorbrekend geknutseld. Je kon kiezen tussen een paashaas, een kuiken, paasklokken of een kip. Elk kikkertje en grassprietje koos zijn of haar voorkeur en ging met een klein groepje gezellig aan de slag. Met zeer mooie resultaten! Heel erg bedankt aan de mama van Ilke en de mama van Lena. In de namiddag hebben we nog geoefend voor het schoolfeest en genoten we nog van het lekkere weer.
Woensdag was er een heel leuk poppenspel in de zaal voor alle kleuters! Het leek wel een eierwedstrijd. Elke kip probeerde een heel bijzonder ei te leggen. De éne kip legde een vierkant eitje, de andere een gouden ei,... Maar het mooiste ei was het gewone ei, vond de boer. Hiermee kan je tenminste lekkere dingen maken! Daarna was het feest voor Ahmed, want die werd vier jaar! En zo was de dag al heel snel om.
Donderdag vertelde juf Ann een heel verdrietig verhaal. Jezus stierf! Gelukkig veranderde ons verdrietig gezicht snel in een glimlach toen we weer aan de slag gingen in de klas. We speelden en maakten nog enkele werkjes. En aan het eind van de dag luisterden we naar mooie paasverhalen in kleine groepjes tijdens niveaulezen.
Vrijdag vertelde juf Sanne een verhaal over allerlei kleuren. Kleuren die de elfjes brachten, kleuren van de regenboog, kleuren die onze grijze wereld deden opfleuren. Eén ding was zeker; Jezus leeft terug! Dat kon je ook zien aan eitjes die plots verstopt waren. Wie was er toch op bezoek geweest!? De kleuters wisten dit snel en de grote zoektocht kon meteen beginnen. We vonden niet meteen alle eitjes, dus hadden we nog wat zoekwerk na onze turnles. We sloten onze laatste dag voor de vakantie goed af en genoten nog van het zonnetje!
We mochten van Laura een mooie paaskaars lenen voor deze twee leuke weken in onze klas. Daarvan genoten we elke ochtend tijdens het stiltemomentje. Dankjewel Laura!
We maakten ons klaar om naar huis te gaan. Laura heeft een schooltas met bloemetjes. We leerden die periode net over de lente en hierdoor volgde deze leuke uitspraak: "Waar is mijn lenteboekentas juf?!"
Jenne was heel hevig aan het opgaan in zijn spel, waardoor hij een ongelukje voor had. Met zijn voetjes stond hij in een plas en hij keek geschrokken naar mij. "Die pipi was het vergeten!"