Inhoud blog
  • Laatste dag
  • Goed en wel terug thuis
  • Enkele slides organisatie lerarenopleiding - info mentorenwerking
  • Afrondende discussie... welke bril zetten wij op?
  • Toch nog veel vragen!
    Zoeken in blog

    CVO VIVO in Joensuu, Finland
    Ingrid en Eveline volgen 'Finnish Lessons for European Schools'
    26-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Quality management - Vertrouwen, autonomie en verantwoordelijkheid
    Gedurende de afgelopen dagen was de kernvraag "Wat is de sleutel van het succes van het Finse onderwijs?" en stap voor stap worden de fundamenten heel duidelijk:
    ==> niet controle maar vertrouwen en autonomie staan centraal. Geen blind vertrouwen en ook geen onvoorwaardelijke autonomie. Maar een autonomie die samenhangt met het opnemen van eigen verantwoordelijkheid. En een vertrouwen dat samengaat met een enorme inzet om kwaliteit te leveren en de wil om steeds beter en beter te worden.

    Enkele voorbeeldjes ter verduidelijking:
    ==> op niveau van de leerlingen:
    - vrijheid om eigen lessenpakket samen te stellen. In de bezochte 'high school' (onze vroegere hogere cyclus, was een school met 650 leerlingen) mochten leerlingen kiezen welke leerpakketten ze willen volgen en wanneer. Een jaar kent namelijk 5 leerperiodes van 6 tot 8 lesweken. In een leerperiode worden een 8-tal verschillende pakketten aangeboden, op verschillende momenten, door verschillende leerkrachten gegeven. Daarvan moeten leerlingen er minimum 5 kiezen: ze schrijven zich hiervoor zelf in en kiezen dus zelf wanneer ze wat volgen en zelfs bij wie. Ze dragen zelf de verantwoordelijkheid om genoeg "hoge grades " te verzamelen om voldoende kansen op te bouwen om toegelaten te worden tot verdere hogere studies.  De laatste week van iedere periode is er test... Wie geen voldoende haalt, wordt in de volgende leerperiode verder ondersteund en geremedieerd tijdens 'vrije lesuren of studie-uren' en wordt dan opnieuw beoordeeld.  In het slechtste geval (uitzonderingen) kan men het lespakket in een volgende leerperiode nog een keer volgen.

    ==> op niveau van de leerkrachten:
    - vrijheid om eigen didactische aanpak te kiezen. Tegelijk is er een heel open cultuur om verantwoording af te leggen. Er zijn namelijk frequente studentenbevragingen. De resultaten worden besproken, feedback van leerlingen wordt teruggekoppeld: "Hoe komt dit? Wat doen we daar verder mee?" Ik moet voorlopig wel vaststellen (en met mij nog vele anderen) dat de lesmethodieken vaak nog heel traditioneel zijn. Het valt enorm op hoe stil het is in de klassen en zelfs in de gangen vol zithoekjes. Er wordt zo geconcentreerd geluisterd naar de uitleg van de leerkracht en ook individueel gewerkt...maar misschien is die stilte ook nog aan andere zaken toe te schrijven. Zo heeft men in de school die ik bezocht geïnvesteerd in geluidswerende tafelbladen.
    - leerkrachten genieten hoog aanzien, en krijgen veel waardering, zowel van de leerlingen als van de ouders. Een oordeel van de leerkracht wordt niet in vraag gesteld, er wordt constant ingezet op een goede relatie tussen leerling en leerkracht. Leerkracht worden, vereist ook wel voldoende hoge grades om gewoonweg de studie te mogen aanvatten (we kregen een voorbeeldje: voor 1 plaats aan de universiteit - lerarenopleiding - waren er 21aanvragen!)

    ==> op niveau van de school
    - binnen het raamwerk, bepaald door de overheid, heeft de school enorme vrijheden om het curriculum concreet vorm te geven in haar eigen organisatie (bv. Gevarieerde start- en einduren, duur van de lesblokken, aanbod binnen de leerperiodes...). Ik zie dit een beetje als de vrijheid die Ann ook heeft om in samenspraak de semesterprogrammering op te maken, alleen zijn onze financiële mogelijkheden en budgetten veel beperkter...

    De basisfilosofie van de scholengroepen NorthKarelia berust op volgende kwaliteitscriteria:
    - we verstaan met z'n allen wat we in essentie willen doen,
    - we zijn klantgericht: wie zijn ONZE leerlingen?
    - goed leiderschap
    - resultaatgeorienteerd zijn
    - we leren met z'n allen continu bij
    - kwaliteiten van mensen zijn onze bronnen en kansen
    - effectiviteit en inzet voor een effectief proces
    - relevantie voor de arbeidsmarkt en andere partners
    - sociale verantwoordelijkheid (iedere leerling / student moet een geschikte studieplaats krijgen)

    toch ook wel veel herkenbare steefdoelen van bij ons!



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (3)

    27-01-2016
    herkenbaar

    De basisfilosofie van de scholengemeenschap van NorthKarelia lijkt mij ook zeer herkenbaar in onze eigen werking; Gisteren bij het tussentijds assessment een pluim gekregen over onze manier van aanpak, de inhoud van het traject en de principes die wij er hanteren... en die zijn ook: gedeelde autonomie vanuit goed leiderschap, resultaatgeoriënteerdheid (we willen dat er een groeiproces is), samen leren (interactief werken en collegiaal uitwisselen), talentgericht (inzet op kwaliteiten)... het wordt gewaardeerd!

    Daarnet het laatste portfolio doorgenomen en bevestigd dat onze visie ook werkt: het traject zet weer iets in beweging en er wordt duidelijk verantwoordelijkheid opgenomen voor het eigen leerproces - veel tijd moeten steken om alles te lezen maar nu zeer tevreden met het resultaat!

    Ik kijk uit naar de volgende verslaggeving ... en ook naar de foto's en sfeerbeelden! 

    27-01-2016 om 16:44 geschreven door Ann A.


    Heel interessant

    Mooi verslag!  We krijgen meer en meer zicht op factoren die bijdragen tot succes in het Finse onderwijs.  Ik moet toch enkele veronderstellingen die ik had van het Finse onderwijs bijstellen.  Zo had ik bvb inderdaad de gedachte dat er niet zo traditioneel werd lesgegeven en dacht ik ook dat het Finse onderwijs toch inclusiever was dan beschreven in jullie verslagjes.

    27-01-2016 om 14:52 geschreven door Nele Ostyn


    Interessant!

    Eveline en Ingrid

    Dank voor jullie uitgebreide feedback! Fijn dat jullie, na wellicht heel drukke dagen, nog de tijd nemen om ons in te lichten over jullie ervaringen in het hoge Noorden ;-)

    Basisprincipes van het quality mangement sluiten aan bij wat Maarten Vansteenkiste (universiteit Gent) ook meegeeft als belangrijkste principes om te motiveren: autonomie, verbondenheid (warme context) en competentie. Ik ga wel niet helemaal akkoord Ingrid als je meegeeft dat wij ook de ruimte krijgen in volwassenenonderwijs om autonoom keuzes te maken ... We werken , in vergelijking met het hoger onderwijs, in een zeer controlerende context met een onmogelijk aantal administratieve regeltjes.

    Geniet verder van alles wat Joensuu en het gezelschap jullie te bieden heeft! Dank om VIVO tijdens alle activiteiten te vertegenwoordigen ;-) 

    Groetjes

    Ann

    27-01-2016 om 09:56 geschreven door Ann Derycke




    Archief per week
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren
  • Welcome back! (Karlien)
        op Goed en wel terug thuis
  • Verder benieuwd naar jullie verhalen (Stéphanie)
        op Toch nog veel vragen!
  • Goede terugreis straks! (Ann Derycke)
        op Toch nog veel vragen!
  • Antwoorden (Ann A.)
        op Toch nog veel vragen!
  • Vragen ja, antwoorden? (Ingrid)
        op Toch nog veel vragen!

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs