Het Provinciaal Domein Dommelhof en DS Contemporary Art nodigen u vriendelijk uit voor de opening van de tentoonstelling SURFACE van Frans Van Roy op donderdag 5 mei 2011 om 20.00 u. in Dommelhof, Toekomstlaan 5, 3910 Neerpelt
Frans Van Roy presenteert op deze tentoonstelling nieuw werk op papier en op doek. Kees Barten (NL), collega kunstenaar, verzorgt een korte inleiding over het thema landschap.
Openingsuren: De tentoonstelling is gratis te bezichtigen van vrijdag 6 mei tot en met zondag 22 mei 2011. Alle werkdagen tijdens de kantooruren en steeds tijdens activiteiten en voorstellingen in de schouwburg. Op zondag 15 mei is de tentoonstelling te bezichtigen van 14.00 tot 17.00 u. in aanwezigheid van de kunstenaar.
Vanavond werd in Dommelhof de tentoonstelling "Surface" van Frans Van Roy geopend. Frans van Roy (foto) woont in Hechtel-Eksel, is geboren in Lommel en heeft in de tachtiger jaren van vorige eeuw nog tekenen en schilderen op de academie van Neerpelt ( NIKO) gevolgd. Hij is verbonden met de galerij "DS CONTEMPORARYART" van Geert Mullens in Heusden-Zolder. Frans is zeer gewetensvol bezig met zijn schilderkunst. Dat is goed te zien. Je moet er wel de tijd voor nemen, maar dan word je ook beloond voor je aandacht. Een zeer boeiende tentoonstelling, die iedereen die zich interesseert in kunst en schilderen niet mag missen! (Foto Zjuul Devens)
De schilderijen van Frans Van Roy kan men zien als indrukken, indrukken die hij opdoet tijdens zijn dagelijkse wandelingen in de natuur in zijn directe omgeving; zijn habitat. Hij kent deze als zijn broekzak. Maar hij wordt er nog steeds door gegrepen. Hier maakt hij zijn keuzes, in zijn verbeelding - soms via vluchtige situatieschetsjes - snijdt hij de stukken natuur uit, om ze vervolgens mee naar huis te nemen, naar zijn atelier. Van Roy gaat aan het werk met zijn herinnering, opgeslagen als structuren, lijnen, vlakken, contrasten, ritmes, licht en vooral ook donker. Wat hij op zijn netvlies liet branden, reduceert hij in zijn atelier tot krachtige beelden, dikwijls verschillende versies op één thema: Hij neemt er details uit, herneemt, herschildert, evalueert, overschildert, Dit is het proces van het schilderen, energiek, koppig maar vol begeerte. Zijn herinnering is een aanleiding om te schilderen en deze is soms nog vaag te vermoeden, soms geheel tastbaar, naargelang de stemming die het onderwerp vraagt. Het abstracte beeld is nooit ver weg. Verder is er de kleur: soms tergend broeierig, dikwijls opzettelijk vergrijsd, veelal heerlijk mals blauw, echter nooit banaal. Het resultaat is bijna altijd een beklijvend beeld. In zijn zoektocht naar het ultieme en universele schilderij, heeft elke gemaakte stap zijn belang. De picturale twijfel en dus ook de ambitie bijt.