Het leven zoals het is: Op weg naar het onderwijs... Als laatstejaarstudent lerarenopleiding wordt men via allerlei opdrachten en stages klaargestoomd voor het uiteindelijke doel: leerkracht worden. Op deze blog krijg je mijn ervaringen te lezen bij deze laatste woelige maanden als student...
14-11-2008
Een opwarmertje... (Stage 10-14 november)
De skills van onder het stof gehaald...
Een opwarmertje... meer was het niet. Wat normaal gezien een hele lesweek moest worden, werd een ingeknipte versie van drie dagen. Wapenstilstand en een brugdag voor de meeste scholen op maandag 10 november gooiden roet in het eten. Gevolg: elf uurtjes les op twee en een halve dag en slechts twee slapeloze nachten.
Het onderwerp voor economie: De levenscyclus van een product. Een gewenster thema kan je in deze periode van Allerheiligen/ Allerzielen niet in de schoot geworpen krijgen. Blijkt dat een (technologisch) product na een tijdje een stille dood sterft. Zo is er niemand die het nog in zijn hoofd haalt om een videorecorder aan te schaffen. Begraven dus dat product en elk jaar rond deze periode een chrysant cadeau doen. Toch startte ik weer eerder afwachtend. De naweeën van een ooit verkregen onvoldoende (in een ver verleden)op het vak. Het werd echter een aangename verrassing. De lessen verliepen vlot, met dank aan de toffe klassen 4 Ec A/B/C.
Voor het vak aardrijkskunde kreeg ik uiteenlopende onderwerpen: van landbouw tot bevolkingsspreiding, over het fysische kader van Latijns Amerika. Drie verschillende thema's dus en bijhorende lesvoorbereidingen. Wat ook betekent dat er vol aan de bak moest gegaan worden, niet het luilekkersfeertje dat er heerst bij een zoveelste parallelles. Ik begon woensdagochtend met de les over Latijns Amerika. Grote klas en dus opdelen in groepjes dacht ik. Zo konden ze allen zelf ontdekken in informatiebundels wat voor moois de Spaans- en Portugeessprekende Amerikanen te bieden hebben. De trein zat onmiddellijk op het juiste spoor.
Het lezen van technische tekeningen. Niet bepaald mijn meest favoriete onderwerp voor T.O., leerde mij een vorige stage. Licht stuntelend met de drievlakshoek (gelukkig helpt hij echt wel voor de leerlingen!) vooraan in de klas en hopend op de ruimtelijke inzichttalenten van de 1 Mod D, schoot ik uit de startblokken. Met het commentaar van mijn mentor: "Tempo iets te laag, maar wel geslaagd in je objectief." rondde ik mijn eerste stageweek van het jaar af. Het was vrijdagmiddag omstreeks 3 uur en een paar uurtjes kuieren in de zetel had ik wel verdiend...
Met dank aan mijn stagementoren: Hilde Bosman (aard), Patrick Verlé (econ), Dimitri Steels (T.0.)
PS: Enkel de papiermolen bracht enkele problemen met zich mee. Vooral de laatste nieuwe eend in de bijt 'Groeilijnen' zorgde voor vrewel bij de mentoren. Immers, op drie dagen is het onmogelijk natuurlijk om een groeilijn vast te stellen. Ook een eindbeoordelingsformulier voor T.O. had weinig zin, omdat ik slechts twee uurtjes (dan nog na elkaar, aan dezelfde klas) gegeven heb.