MTB trip naar santiago de compostela 2006
verslag gemaakt door Willy Ermens
welkom en geniet van het reisverslag van de mtb trip naar santiago de compostela
Inhoud blog
  • dag 6.7
  • dag 6.6
  • dag 8 bis
  • DEG ZES
  • DAG 6
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    01-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 5 DEEL 1

    Dag 5:

    Burgos - > Carión de los Condes (Voorziene afstand: 78,3 km).

    Vlllacazar

    deS;", •••

    ti

    Burgos -) Villalbilla -) Tradajos -) Rabé de las Calzadas -) Hornillos del Camino -) Arroyo San Bol -) Hontanas -)

    Castrojeriz -) Itero del CastiIlo -) Peunte de Itero -) Itero de la Vega -) Boadilla -) Frómista -) Población de Campos -)

    Villalcózar de Sirga -) Carión de los Condes.

    lste deel: Burgos -) Itero de la Vega.

    Het is vrij koud, amper BOC,dit is niet verwonderlijk want we bevinden ons op meer dan BOOm

    boven de zeespiegel. Gelukkig is de zon van de partij.

    We vertrekken om 9 uur richting Burgos kathedraal, rijden voorbij het majestueuze standbeeld

    van "EI Cid" en door de prachtige lanen van de stad. We nemen de tijd om de kathedraal te

    bezoeken en zo wat cultuur op te snuiven.

    Foto 1: Standbeeld van "EI Cid".


    Foto 2
    : Prachtige laan richting Burgos.


    Foto 3: Klokkentoren even buiten Burgos, overdekt met ooievaars nesten
    .


    We hebben de "Meseta", de graanschuur van Spanje bereikt
    , een hoogvlakte (gemiddelde hoogte:

    8 á 900 meter boven de zeespiegel) die zich uitstrekt van Burgos tot Astorga.

    Er zijn heel wat pelgrims die deze strook overslaan, en met de trein verder reizen tot Léon of

    Astorga, niet omdat het een moeilijke bergachtige streek is, maar omdat het desolate

    landschap heel monotoon is. De wegen lopen kilometers rechtdoor, met amper een boom om

    wat schaduw op te zoeken {Koningear/os III zou ooit de opdracht gegeven hebben aan elke boer

    jaarlijks 3 bomen te planten, wat kenneltjk niet is gebeurd}. In de voormiddag kom je nog enkele

    pelgrims tegen, maar in de namiddag is er geen levende ziel te bespeuren in deze onbewoonde

    wereld. Het is belangrijk voldoende drinken mee te nemen, en bescherming tegen de

    brandende zon.

    Met de fiets valt het nog best mee, en we hebben geluk. De wind blaast in ons voordeel, terwijl

    er deze tijd van het jaar meestal een westenwind heerst. De weg wordt zacht glooiend (enkele

    heuvels in het re deel te nagesproken) waardoor onze spieren minder op de proef worden

    gesteld, en met de fiets gaat het uiteraard ook sneller waardoor we regelmatig wat nieuws te

    zien krijgen.

    We rijden pelgrims voorbij die ons begroeten met een vriendelijk Halo, deze zijn meestal te

    voet maar we passeren ook een Argentijn te paard. We duiken een prachtig dorpje binnen, het

    ziet er zo mooi uit dat we afstappen om van het uitzicht te genieten en enkele foto's te

    nemen.We rijden dwars door de ruïne van San Anton, een klooster uit de 15de eeuw, en laten

    onze geloofsbrieven afstempelen in de refugio van Castrojeriz. Maar we genieten ook van de

    natuur en de uitgestrekte graanvelden waar de wind vrij spel heeft, en deze in beweging zet

    als waren het golven op een groene zee.

    Foto 1: Pelgrims onderweg, met links en rechts de uitgestrekte graanvelden.


    Foto 2 Pe
    lgrim, gewikkeld in de ArgentIjnse vlag,te paard.


    Foto 4
    : Enig zoals we dit prachtige dorpje naderden en binnenreden.


    Enkele kilometers voorbij Castrojeriz krijgen we nog een
    laatste helling voorgeschoteld. Men

    heeft ons verwittigd dat het een zware helling is, maar vooral een heel gevaarlijke afdaling, en

    dat kan ik beamen.

    Nog een keer alles geven, op de kleinste versnelling, tegen 6 km/u waardoor sturen en recht

    blijven moeilijk wordt, voorovergebogen om het voorwiel op de grond te houden, op het zadel

    blijven zitten om te vermijden dat het achterwiel doorslipt, geconcentreerd op de trappers en

    het grindpad, hopend na elke bocht dat het voorbij is, maar er schijnt geen eind aan te komen,

    en vooral niet opgeven. Eens boven komt de beloning met het prachtige vergezicht, en het

    besef dat je het weer gehaald hebt, weer een helling korter bij ons einddoel.

    Maar de taak is slechts voor de helft volbracht, er volgt nog de afdaling. De achterrem volledig

    aangespannen,en met de voorrem bijremmen, om de snelheid onder controle te houden, 6 á 7

    km/u, en eens voldoende zicht op de weg en de afdaling je laten gaan en genieten van de

    snelheid en de sensatie.

    Foto 1: De weg loopt dwars door de ruïne van San Anton, .


    Foto 2
    : De laatste helling, althans tot Astorga, komt in zicht.


    Foto 4
    : Foto genomenvanop de top van de laatste helling.


    We zoeken in het volgende dorpje
    Itero de la Vegaeen schaduwrijk plaatsje om ons middagmaal te gebruiken

    De ei jfers van het 1ste deel:

    Vertrek en aankomst: 9ulO' -) 13u00'

    Afstand: 57,90 km

    Effectieve fietstijd: 3u06'

    Max. snelheid: 43,8 km/u

    Gem. snelheid: 18,6 km/u


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    01-12-2008, 23:04 geschreven door willy  
    29-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 4 DEEL 2

    We vervolgen onze weg richting Burgos, en krijgen na enkele kilometers ''andermaal'' een zware

    klim voorgeschoteld. We fietsen overwegend over grindwegen, maar enkele moeilijk

    rotspartijen dwingen ons tot 3 maal toe enkele tientallen meters voet aan grond te zetten.

    Om 16u30' bereiken we Burgos met zijn immense kathedraal, op 2 na de grootste vanSpanje. We

    rijden voorbij het standbeeld van IEL CID CAMPEADOR"die in de kathedraal, samen met zijn

    vrouw JIMENA, begraven ligt.

    EL CID (van het Arabische al sayyid = heer) de bekendste zoon van Burgos werd geboren in 1043 als

    Rodrigo Diaz de VIVAR. Hij beschikte over zijn eigen leger. Hij verdedigde de belangen van de koning,

    vocht met de Moren om daarna terug te keren naar de christenen en voor hen Valencia in te nemen in

    1094, waar hij in 1099 overleed. EL CID CAMPEADORgenoc.t respect zowel langs Moorse als

    Christelijke kant. Hij is dan ook een bekende Spaanse nationale held en de belichaming van deugd en

    ridderlijkheid.

    Wie meer wil weten over deze held vindt heel wat informatie op onderstaande website:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Rodrigo Diaz de Vivar

    Er is eveneens een boek (van Philip Yordan) en een fi Im (uit 1961 met Char/ton Heston en

    Sophia Loren} over IEl Cid" verschenen.

    We doorkruisen nog even de stad en begeven ons vervolgens naar de camping.We komen er aan

    rond 18 uur. De camping ligt bezaaid met pollen, het lijkt wel of het gesneeuwd heeft.

    We koken vandaag zelf, Spaghetti met "voile vent" (vol au vent). We sluiten de avond af met een

    Spaanse cognac" Soberano".

    de immensenkatedraal van burgos




    De cijfers vande 4de rit:

    Vertrek/aankomst: 9u30' -) 16u30'

    Afstand: 86,04 km

    Effectieve fietstljcf; 4u59'

    Max. snelheid: 66,5 km/u

    Gem. snelheid: 17,2 km/u


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-11-2008, 23:32 geschreven door willy  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 4 DEEL 1

    Dag 4:

    Santo Domingo de la Calzada - > Burgos (Voorziene afstand: 75-8 km).

    Santo Domingo de la Calzada -) Granón -) Redicilla del Camino -) Belorado -) Tosantos -) Villafranca Montes de Oca -)

    San Juan de Ortega -) Atapuerca -) Burgos.

    lste deel: Santo Domingo de la Calzada -) Belorado -) San Juan de Ortega.

    Het is bewolkt en fris.

    Alhoewel ik Robert goed ingestopt heb, heeft hij een keelontsteking opgedaan in zijn hangmat.

    De kilte van de nacht zal er geen deugd aan gedaan hebben. Mijn eerste nacht in een tentje is

    anders ook geen groot succes te noemen.

    Vooraleer onze tocht aan te vatten bezoeken we het dorpje en de kerk van Santo Domingo de la

    Calzada.De stad is vooral bekend voor zijn kerk waarin een kip en een haan worden gehouden.

    Het mirakel van Calzada:

    In de l~e eeuw was een Duits echtpaar met hun 18jarige zoon op pelgrimstocht naar CompostelIa.

    Tijdens de overnachting in Santo Domingoprobeerde een meisje de zoon te verleiden, maar de jongen

    ging daar niet op in. Het meisje beschuldigde daarom de jongen vandiefstal. Hij werd veroordeeld en

    terstond opgehangen. Vooraleer hun weg verder te zetten wilden de bedroefde ouders hun zoon een

    laatste groet brengen. Groot was hun verbazing toen ze hun zoon levend aantroffen aan de galg. Ze

    gingen naar de rechter, die op dat moment net aan tafel zat. "Diejongen is net zo levend als deze

    gebraden kip!"zei de rechter. Het vervolg laat zich raden, de kip kwam tot leven en de rechter gaf de

    jongen aan zijn ouders terug.

    De kerk kan enkel bezocht worden tegen betaling, we glippen een zijdeur binnen en kunnen een

    glimp opvangenvan de kip en de haan. De foto is jammer genoeg te slecht om af te drukken.

    We volgen het voetgangerspad dat hoofdzakelijk bestaat uit fijn grind. De weg is heuvelachtig,

    en gaat hoofdzakelijk in stijgende lijn (600m -> 1150m), maar is goed bereidbaar. Op het pad

    liggen wel enkele nijdige hellingen. We verlaten even de wandelweg voor de klim naar

    Villafranca Montes de oca (berg vande gans) (3,5 km -) 6'Yo).

    Foto 1:De kerk van Santo Domingo de la Calzada, waarin een kip en een haan worden gehouden


    Foto 2
    :De kerk van Belorado, de klokkentoren wordt ingenomendoor nestellende ooievaars


    Foto 3:Een veld klaprozen langs de kant van de weg.


    Foto 4:Verkrotte en verlaten huizen, jongeren zoeken hun toekomst elders

    .

    .

     

    .

    De zon komt nu regelmatig te voorschijn, maar het is minder heet dan gisteren.

    We bereiken Belorado, waar enkele jaren geleden in de herberg lMonterrey" Leffe van het vat

    geschonken werd. Dit is verleden tijd, en we moeten ons tevreden stellen met een San Miguel.

    Het landschap blijft enerzijds verbazen door de prachtige partijen klaprozen en veldbloemen,

    en wordt anderzijds ontsierd door verlaten en vervallen krotten van bewoners die de streek

    verlaten hebben om hun geluk elders gaan zoeken.

    Na de beklimming van Villafranca Montes de Oca volgt een mooie en snelle afdaling (66 km/u} op

    een goed bereidbaar grindpad naar San Juan de Ortega.

    Santo Domingoen San Juan hebben hun leven gewijd aan de zorg voor de pelgrims. Santo Domingobouwde

    eerst een hospitaal, legde vervolgens een weg (calzada) aan en bouwde een brug over de oja. Zijn

    leerjongen San Juan zette zijn werk verder.

    San Juan de Ortega is een klein dorpje met een mooie kerk. We bezichtigen de kerk met zijn

    prachtig gewelf, sarcofaag en praalgraf van San Juan.

    Buiten vinden we in de schaduw een tafel met zitbank waar we even kunnen uitrusten en

    middagmalen.

    Foto 1: Sarcofaag in de kerk van San Juan de Ortega.


    Foto 2/3
    :Een van de weinig plaatsen waar we even voet aan grond moeten zetten.




    Foto 4
    : Een lCairn" met kruis. Het woord ·Cairn" van Keltische oorsprong, verwijst naar de kleine piramide van


    stenen
    , opeengestapeld door reizigers tijdens hun trektochten, daar waar de ruwheid van het terrein geen

    ander baken toelaat.

    De ei jfers van het 1st" deel:

    Vertrek en aankomst: 9u30' -) llu40' -) 14u00'             Max snelheid 66,5 km/u

    Afstand: 53,57 km                                             gem snelheid 17,5 km:U

    Effectieve fietstijd: 3u03'


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-11-2008, 23:11 geschreven door willy  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 3

    Dag 3:

    Los Arcos - > St. Domingo de la Calzada (Voorziene afstand: 68,4 km).

    ,~o INà·era/5t. Dom. de la Calz. 21,2 Kms

    Viana/Navarrete 21,5 Kms i _ Navarrete/Najera 16,5 Kms

    S

    Los Arcos -) Torres del Rio -) Viana -) Logrono -) Navarrete -) Ventosa de la Cuesta -) Nájera -) Azofra -) Santo

    Domingo de la Calzada

    Na het opruimen van de tent, het nuttigen van het ontbijt en de bijhorende afwas nemen we

    afscheid van de Belgische hospita. Pol, onze geadopteerde pelgrim heeft de nacht in de

    refugio doorgebracht. We besluiten om het vandaag wat kalmer aan te doen (een halve rustdag

    in te lassen), en de gewone weg in plaats van de Camionote volgen. Pol zal ons vandaag enige tijd

    vergezellen.

    Slaapzaal in de refugio.


    Vlaamse
    (Erembodegem) hospita in Los Arcos.


    De schoenen "botas
    " krijgen een aparte plaats, om de reuk in de slaapzaal en keuken

    draaglijk te houden.


    Voor ons vertrekt een vader met zijn
    4en half jaar oud dochtertje, de camino is voor alle leeftijden.

    De ''gewone 11 is eveneens heuvelachtig, maar het is een geasfalteerde weg en de hellingen en

    afdalingen zijn geleidelijker en minder bruusk en steil, hij volgt niet de grillen van de natuur.

    Het is goed en aangenaamfietsen.

    In Logrono, de hoofdstad van La Rioja (tevens één van de belangrijkste wijnstreken vanEuropa)

    nemenwe de tijd om de stad en de kerk te bezichtigen. De zijgevel van de kerk is versierd

    met het imposante ruiterstandbeeld van Sint Jacobus, de Morendoder (EI Matamoros). In de

    kerk bevindt zich een prachtig uit hout gesneden altaar.



    De mis wordt opgedragen door 7 priesters, de zang is prachtig. Ondertussen laten we onze

    geloofsbrieven afstempelen.

    Buiten zijn de ooievaars in grote getale aanwezig.

    Het is 11uur als we onze tocht verder zetten, de temperatuur is opgelopen tot 2rC.

    We pauzeren even in Nájera en trakteren ons op een pint je, we zien de communicantjes uit de

    kerk komen.

    We besluiten om terug de Caminote volgen, en nemen tijdelijk afscheid van Pol, we spreken af

    voor vanavondop de camping.

    Op de resterende weg liggen nog zware hellingen, maar de weg bestaat hoofdzakelijk uit grind

    en/of kleine losse steentjes waardoor niemand van de fiets moet.

    We krijgen voor het eerst af te rekenen met materiaalpech, Robert is de ongelukkige met een

    lekke achterband.

    We zijn vandaagop tijd binnen (16 uur), zeker in vergehjking met de vorige dagen, en ook voor

    het eerst installeren we ons op een camping. Robert zoekt een plaats waar hij zijn hangmat

    kan bevestigen, en hij zal er ook de nacht in doorbrengen.

    Na de dagelijkse douche, en het plaatsen van de tent houden we met zijn allen (Poldie ons komt

    vervoegen incluis) een BBQ, rijkelijk overgoten met een vaatje koude rode wijn.

    Pol en Eddy zijn flink aangeschoten, en daarom geef ik de voorkeur om buiten in het tentje te

    slapen tussen Andre en Roger, terwijl Pol en Eddy de motorhome delen en Robert een

    Grizzlybeer imiteert in zijn hangmat.


    Foto 1:Eerste materiaalpech, Robert is de ongelukkige


    Foto 2
    :

    Eindelijk heeft Robert een plaatsje gevonden om zijn hangmat op te hangen, daar mag

    een wijntje op gedronken worden.

    .

    Even tijd nemenom de gebeurtenissen van de dag te noteren, onder het waakzame en

    allesziende oog van Andre.

    De cijfers van de 3de rit:

    Vertrek/aankomst: 8u45' -) 16u15'

    Afstand: 83,17 km

    Effectieve fietstJjd: 4u49'

    Max. snelheid: 60,0 km/u

    Gem. snelheid: 17,2 km/u


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-11-2008, 22:35 geschreven door willy  
    28-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 2 DEEL 2

    Foto 1:middagmalen onder het portaal van de refugio in Peunta La ReinaFoto 2:


    Foto 2 even uitblazen in Cirauqui, op de top van een zware helling

    .

    Foto 3:.De wijnfontein in Irache

    .
    We stoppen in Irache bij de "fuente de vino" wijnfontein, waar we uit de muur gratis wijn kunnen

    tappen. De wijnbrouwerij werd gebouwd vóór het klooster, en als compensatie geeft de wijnbrouwerij gratis wijn aan

    alle pelgrims.

    Na Villamayor verlaten we de gewone weg, en volgen het laatste stuk op de "Camino".

    Om 19u30' bereiken we Los Arcos en plaatsen ons in de nabijheid van de refugio. De refugio is

    bemand door Belgen uit Erembodegem, toevallig hetzelfde koppel dat de refugio enige jaren geleden

    openhield toen Robert en Andre met de "Bostrappers" de tocht met de koersfiets hebben afgelegd.

    Op de kathedraal zien we de eerste ooievaars verschijnen.

    We nemen een stortbad, slaan de tenten op, en genieten van een glas Cava

    terwijl Andre zijn schoeisel repareert. Het is al 22 uur als we een

    dagschotel gaan eten. Op de terugweg makenwe nog een korte wandeling

    door het dorp, maar de zware ritten van vandaag en gisteren hijsen hun

    tol, iedereen is dan ook blij dat hij onder de wol kan.


    De
    cijfers van de 2de rit:

    Vertrek/aankomst: 9ulO' -> 19u30'

    Afstand: 93,35 km

    Effectieve fietstijd: 6u34'

    Max. snelheid: 66,8 km/u

    Gem. snelheid: 14,2 km/u


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    28-11-2008, 00:00 geschreven door willy  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 2

    Dag 2:

    Larrasoana - > Los Arcos (Voorziene afstand: 85,9 km).

    ...; ur menor/Puente la Reina 20,4Km

    4

    Larrasoana -) Pamplona-) Zariquiegui -) Alto de Perdón -) Peunte La Reina -) Cirauqui -) Lorca -) Villatuerta -) EstelIa -

    ) Villamayor de Monjardin -) Los Arcos

    lste deel: Larrasoana -) Peunte La Reina.



    Foto: 8u55
    ', klaar voor de start van de 2de rit.

    We worden pas wakker om 8u30', de zon is al van de partij, en we ontbijten buiten.

    We worden gevraagd om zo snel mogelijk te vertrekken wegens de geplande feesten. De mensen

    in Larrasoana zijn niet erg vriendelijk.

    Mijn dijen zijn verbrand door de zon, maar het zal daar niet bij blijven. Het kan nog erger.

    Tegen alle verwachtingen in heb ik geen stramme spieren.

    Het wordt een warme dag (32°C op de middag) en een héél zware rit.

    De eerste kilometers vallen mee, maar waakzaamheid is geboden. Tijdens een afdaling in een

    bosrijk gebied wordt het pad plotseling onderbroken door aangelegde treden. Zichtbaar voor

    wandelaars, maar gevaarlijk voor fietsers!

    Na -15 km bereiken we Pamplona,de hoofdstad van Navarra. Destad is vooralbekenddoor de

    jaarlijkse stierenrennentijdens de Sanferminesfeesten,die doorgaantussen6 en 14 juli. We bezoeken

    de middeleeuwse kerk "Ig/esia de San Saturnino/~ en laten onze geloofsbrieven afstempelen.

    Foto 1:Eén van de vele monumenten, een bevestiging dat je het juiste pad bent


    Foto 2:Robert voor de oude stadsmuren van Pamplona


    Foto 3:mooi altaar van de kerk "Iglesia de San Saturnino/~

    .

    .

     

    We zetten onze weg verder naar de "Sierra del Perdon" de bergrug van de windmolens. Dit is een

    enorm zware beklimming, de laatste hectometers staan we te voet. Sommige obsakels zijn zo

    moeilijk dat jonge pelgrims de ouderen helpen om over de hindernissen heen te raken.

    Op de top van de "Alto de Perdon" staan metalen standbeelden van pelgrims te voet, te paard of

    met de ezel. Dit is ook de plaats waar verschillende Camino'ssamensmelten.

    Is de klim enorm zwaar, de steile afdaling is des te gevaarlijker. Het pad bestaat hoofdzakelijk

    uit grote keien en rotsen. Tijdens deze afdaling moet ik uitwijken voor pelgrims te voet, en

    kom ten val. Ik verzwik mijn zere voet, fietsen gaat nog, stappen is pijnlijk. En dan maakje

    kennis met de solidariteit onder de pelgrims. De groep pelgrims waarvoor ik moest uitwijken

    stoppen, werpen hun rugzak op de grond, en gaan op zoek naar verband en zalfjes.

    Foto 1: de metalen standbeelden op de top van de ''Alto de Perdon'~

    Foto 2: de gevaarlijke afdaling van de "Alto de Perdon/~

    Foto 3: Robert is de stuurvaardigste en beste daler. Dan maar even wachten op de collega's.

    We bereiken Peunta la Reina pas om 14u15',en zoeken een schaduwrijk plaatsje onder het

    portaal van de plaatselijke refugio.

    De eijfers van het 1ste deel:

    Vertrek en aankomst: 9ulO' -) 14u15'

    Afstand: 46,26 km

    Effectieve fietstijd: 3u37'

    Max. snelheid: 56,6 kmi u

    Gem. snelheid: 12,7 km/u

    Na het middagmaal zetten wij onze tocht verder. We rijden over de brug van de "Rio Agra" en

    beginnen bijna onmiddellijk aan de klim naar Cirauqui. De klim gaat grotendeels over

    veldwegen, de grond is gebarsten door de droogte, en voelt aan als slechte kasseien. De klim is

    zo zwaar dat wij boven op adem moeten komen, en we lassen noodgedwongeneen korte

    rustpauze in. Hier ontmoet Ik een vrouweltjke pelgrim uit Düsseldorf, en we raken ingesprek ZIJ is, net

    als wlj~vetrokken in St-Jean Pied de Port. Ze heeft slechts 14 dagen Vrtj,en zal daarom de tocht

    halfweg moeten afbreken, om volgendjaar vandaaruit de tocht verder te zetten tot Santiago de

    CompostelIa.Meerdere pelgrims, vooralZIJ die nog werken, spreiden de tocht over 2jaar. Het is reeds

    16 uur, en met nog 40 km voor de boeg en de zware klim naar Villamayor besluiten we om

    "tijdelijk de gewone weg te nemen.








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    28-11-2008, 00:00 geschreven door willy  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAG 1

    Dag 1:

    Saint Jean Pied de Port - > Larrasoana (Voorziene afstand: 46,4 km).

    St. Jean-Pied-de-Port/Roncevaux 27,1 Km

    poede 1400

    5aint Jean Pied de Port -) Col de Lepoeder (1410 m) -) Col d'Ibaneta (1040 m) -) RoncesvalIes -) Burguete -) Espinal -)

    Viscarret -) Erro -) Zubiri -) Larrasoana

    Foto: Om 10u45' staan we -nauwelijks geslapen, maar 100%gemotiveerd- klaar voor onze eerste rit.


    lste
    deel: Saint Jean Pied de Port -) Col d'Ibaneta (Kape/engedenktekenRoe/and)

    Het is bewolkt, fris maar niet te koud. Tot op een hoogte van ~1.000 m is het mistig, het zicht is

    beperkt. Boven 1.000 m is het volop zon en hebben we een mooi zicht over de bergentoppen.

    We steken de Pyreneeën over via de historische en legendarische "Col de Cize". Er moet een

    niveauverschil overwonnen worden van 1.300 m. Van bij de start is het verschrikkelijk steil,

    fietsen - zelfs op de kleinste versnelling (22x32 of 1,4 m/omwente/ing) - is heel zwaar en soms

    moeten we te voet verder. De eerste kilometers zijn geasfalteerd, maar gaan al snel over in

    bergpaden, bezaait met losliggende rotsen en keien, en afgewisseld door grind~ en bospaden.

    Op de bospaden liggen waterplassen die zijn toegedekt met, en gecamoufleerd onder bladeren

    (Andre mocht dit aan den lijve ondervinden). De afdaling naar de Ibaneta (hoogteverschil ~400 m) is

    gevaarlijk, we dalen over een slechte asfaltweg in een dikke mist. Door de hoogte en de dichte

    mist is het erg koud, en iedereen is blij dat hij in de motorhome een beetje kan opwarmen.

    De klim was ontzettend zwaar, maar het harde labeur werd ruimschoots gecompenseerd door

    het adembenemende en mooie landschap. Je wordt stil in deze overweldigende natuur.

    Tijdens de beklimming kom ik meermaals ten val. Dit is gedeeltelijk te wijten aan een gebrek aan

    ervaring met de MTB, maar vast en zeker ook door het stei le en onherbergzame parcours.

    Mijn klikpedalen (SPD's) zijn te vast afgesteld. Diezelfde avond nog regel ik deze heel licht af, waardoor ik

    gemakkelijk loskom uit mijn pedalen, en mijn voet aan de grond kan zetten vooraleer mijn evenwicht te

    verliezen. De valpartijen worden vanaf dan aanzienlijk gereduceerd.




    Foto 1:amper 5 km ver, mijn 2de valpartij en al volledig uitgeteld



    Foto 2:een van die wegen waar fietsen praktisch onmogelijk is


    Foto 3:enorm zwaar, maar adembenemend mooi

    .

    .

    .

    Wij hebben het eerste gedeelte schromelijk onderschat, en zijn verschillende kilometers te

    voet moeten gaan. Pasna 4 uur komenwe aan op de parking naast de "moderne kapel van San

    Salvador'. Op de lage heuvel achter de kapel staat een gedenksteen (obelisk met een zwaard en

    twee-ballen-met-ketting) ter herinnering aan "Roeland"

    Volgens de overlevering zou de achterhoede van het leger van Karel De Grote na diens korte veldtocht naar Spanje in

    778 op de Ibaneta-pas door Basken en Moren zijn overvallen en verpletterend verslagen. Daarbij viel de legendarische

    held "Roeland", graaf van Bretagne. Het Roelandslied is een van de mooiste gedichten uit de middeleeuwen (llde eeuw)

    Pol, onze geadopteerde pelgrim, is nog niet gestart, hij is met Eddy meegereden naar boven met de

    motorhome. We kunnen er inkomen.

    De eijfers van het 1ste deel:

    Vertrek en aankomst: 10u45' -) 14u50'

    Afstand: 26,7 km

    Effectieve fietstIjd: 3u16'

    Max. snelheid: 50,3 km/u

    Gem. snelheid: 8,1 km/u

    Na een stevige maaltijd in de warme mobilhome met een hete kom "gesponsorde" soep zijn we klaar

    voor het 2de gedeelte van de rit. Met de hoogtekaart in gedachte, moet het zwaarste leed

    geleden zijn, maar niets is minder waar. Er wachten ons nog zware beklimmingen en moeilijke

    en gevaarlijke afdalingen. De gemiddelde snelheid van het 2de gedeelte bedraagt slechts 11,4

    km/u,-dat spreekt voor zich. Om 18u30' bereiken we eindelijk, doodmoe maar voldaan

    Larrasoana.

    De ei jfers van de 1st•• rit:

    Vertrek/aankomst:

    Afstand:

    Effectieve fietstIjd:

    10u45' -) 18u30'

    56,8 km

    5u54'

    Max. snelheid: 50,3 km/u

    Gem. snelheid: 9,6 km/u

    We parkeren de motorhome op het dorpsplein in de nabijheid van de refugio, waar we - tegen een

    kleine vergoeding van 2 € - een welverdiende douche kunnen nemen. Het dorp maakt zich op voor de

    Baskische feesten en de "Pelota" de nationale sport vanBaskenland, eenbalsport, eensoort

    combinatietussentennis ensquash.Verder valt er weinig te beleven, en we nemen een lekkere

    dagschotel in het plaatselijke restaurant.

    Om 22 uur is iedereen doodmoe, er is geen plaats om de tent op te slaan, dus slapen we met zijn

    allen in de mobilhome.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-11-2008, 00:00 geschreven door willy  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VOORBEREIDING EN START

     

    Na maandenvan voorbereiding en training is de grote dag eindelijk aangebroken.

    Op donderdag 25-mei-2006 start om 14u00 de mobilhome in Buggenhout (Robert Bettens en

    Andre De Cock) en rijdt via Baasrode (Willy Ermens), Stekene (Eddy, onze chauffeur), en Leffinge

    Pol onze geadopteerde pelgrim), naar Boezingen (Roger) waar de laatste deelnemer wordt opgeladen.

    Een korte voorstelling van het team:

    We zijn met 4 mountainbikers, Andre, Robert, Roger en Willy.

    "Robert Bettens" en "Andre De Cock" zijn de bezielers, organisatoren en drijvende kracht achter

    deze tocht. Zij zijn beiden fervente en ervaren kampeerders wat ons zeker nog van pas zal komen.

    "Andre" is de onbetwiste leider.

    "Robert" is onze tolk, hij spreekt vloeiend Spaans. Bovendien is hij een levende encyclopedie wat

    cultuur en legenden van het land betreft.

    "Roger", "DenIeper" is de ''Nestor''van de bikers, de best getrainde fietser met meer dan 25.000

    km/jaar, en alleenheerser in het gebergte.

    "Willy" is een ongelofelijk gelukkige gast omdat hij er bij kan zijn. Hij engageert zich om het verslag

    te maken, maar dat zal uiteindelijk meer dan twee jaar op zich laten wachten.

    "Eddy" is onze chauffeur en begeleider, hij werd gekozen uit verschillende kandidaten.

    "Pol" is een avonturier, en was kandidaat chauffeur. Toen de keuze niet op hem viel, vroeg hij om mee

    te reizen tot St-Jean Pied de Port, om vandaar - op eigen houtje - langs de gewone weg naar

    Santiago de CompostelIa te fietsen. We zullen hem in Santiago op de terugreis weer oppikken.

    Pol komt regelmatig in het verhaal voor, we beschouwen hem als onze "geadopteerde peregrino I~

    We vertrekken om 18u30' in Boezingen richting Frankrijk, en komen aan op vrijdagmorgen 26-mei-

    2006 om 7u15' in Saint Jean Pied de Port (na een reis van 12u45' en ..,1.100 km).

    Het is onze intentie om eerst enkele uren te rusten vooraleer onze eerste rit aan te vatten, maar we

    worden verzocht om het dorpsplein te verlaten.

    We verkennen eerst het pittoreske dorpje aan de voet van de Pyreneeën, en kopen in de plaatselijke

    refugio onze "Credential del Peregrino" (Geloofsbrieven) (Deze kaart wordt in refugio's en/of

    kerken afgestempeld en dient als bewijs dat de persoon de "Camino"heeft afgelegd. Met deze afgestempelde

    kaart kan in 'Santiago" en "FisterraH een certificaat bekomen worden.)

    In deze refugio krijgen we ook onze eerste stempel, interessante informatie, en een gedetailleerde

    wegbeschrijving (zie bIjlage). Dit laatste is geen overbodige luxe, we bevinden ons op Frans

    grondgebied en de wegbewijzering is hier niet zo goed als in Spanje.



    Foto 1: Pittoresk plaatje van de rivier en de brug aan de Port d'Espagna


    Foto 2
    : "Rue de la citadelle", deze weg leidt naar de "Porte d'Espagna".

    Vooraan de plaatselijke refugio en het wapenschild van Saint Jean Pied de Port.


    Foto 3:
    "Porte d'Espagna", de startplaats van de "Camino Française".


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    28-11-2008, 00:00 geschreven door willy  
    Archief per week
  • 23/03-29/03 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs