Foto
TOESPRAAK VAN PATER PETAR
  • Deel 1
  • Deel 2
  • Deel 3
  • Deel 4
  • Deel 5
  • Deel 6
  • Deel 7
  • Deel 8
  • Deel 9
  • Foto
    Foto
    Het  logo  van  het  Bisdom  Gent  van  MG.  Van  Looy
     
    Origen
    Quantcast
    Met hulp en medewerking van John Pont is dit blog gemaakt
    HOUD UW LAMPEN BRANDEND.
         Image and video hosting by TinyPic
    For this blog to translate into language of your choice? Select your language below.
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
     2 prachtige pps-jes hierboven van Godelieve en ook Mama rechts heeft ze gemaakt
    Klik op de banner en bekijk nog veel meer moois op haar blog
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Klik op de banner hier beneden en ga eens langs bij Lenie voor nog meer moois
    Alle Ave Maria pps-jes hierboven zijn van haar
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Foto
    Wonder

    29-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AAN ALLE LEZERS VAN DIT BLOG

    BEZINNING BIJ DE APOCALYPS.

    E.H. P. Van de Kerckhove.

     

                Ik heb vroeger voor SGAG (Studie Groep Actueel Geloofsleven) een reeks bezinningen gehouden over de zaligsprekingen in de Evangeliën en in het bijzonder in de Bergrede volgens Matteüs. Welnu, aansluitend bij het onderwerp van vandaag, nl. de betekenis van de Apocalyps van Johannes en vooral de waarde ervan voor onze tijd, wil ik u een tweetal bezinningen geven over de zaligsprekingen in de Apocalyps.

     

    1ste zaligspreking is Apok. 1,3:

    “Zalig hij die luistert naar deze profetie en die in acht neemt, wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.”

    2de zaligspreking is Apok. 14,13:

    “Zalig de doden die in de Heer sterven, van nu af aan.”

    Dat zou ik graag op mijn doodsprentje willen schrijven. De Apocalyps rijst diegene zalig die sterft in de Heer, d.w.z. diegene die volhardt tot het einde en die tot de dood trouw is aan de geboden van God. De eindvolharding is noodzakelijk ter zaligheid. Ook het Evangelie leert ons dat. De zaligsprekingen van de Apocalyps sluiten goed aan bij die van de Bergrede.

    3de zaligspreking is Apok. 16,15:

    “Zalig de mens die waakt en zijn kleren aanhoudt, dan hoeft hij niet naakt te gaan en ziet men zijn schaamte niet.”

    Deze zaligspreking wordt voorafgegaan door de waarschuwing: “Pas op! Ik kom als een dief in de nacht.” Uit het Evangelie is het ook duidelijk dat het over de Heer Jezus gaat die zal komen wanneer men hem niet verwacht.

    4de zaligspreking is Apok. 19,9:

    “Zalig zij die zijn uitgenodigd voor het Bruiloftsmaal van het Lam.”

    5de zaligspreking is Apok. 20,6:

    “Zalig zij die delen in de eerste opstanding. Over hen heeft de tweede dood geen macht.”

    Diegenen die eerst verrijzen en met Christus heersen “duizend” jaren lang, zijn de martelaren. Ze zijn onthoofd omwille het getuigenis van Jezus. Over hen heeft de tweede dood geen macht zegt de Apocalyps. Na de dood van het lichaam, is er de dood van de ziel die gestraft wordt met de eeuwige verdoemenis in de hel. Dat noemt de Apocalyps de tweede dood.

    6de zaligspreking is Apok. 22,7:

    “Zalig die de profetische woorden van dit boek bewaart.”

    7de zaligspreking is Apok. 22,14:

    “Zalig zij die hun kleren zullen wassen. Ze zullen recht krijgen op de boom des levens en door de poorten de Stad mogen binnengaan.”

     

    We bezinnen ons over de eerste en de tweede zaligspreking.

     

    “Zalig hij die luistert naar deze profetie en die in acht neemt, wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.”

                Men vindt al gelijkaardige aansporingen in de Evangeliën. “Gelukkig diegene die het Woord van God hoort en het onderhoudt.”, zegt de Heer als antwoord op een vrouw die tot Hem zegt: “Gelukkig de borst die U gezoogd heeft en de schoot die U gedragen heeft.” De Heer prijst veeleer diegene zalig die naar het Woord van God luistert en er naar handelt, diegene die het Woord van God ook concreet toepast en er naar leeft. Zijn daden zullen hem vergezellen.

                Het Woord van dit boek en van deze profetie beluisteren en het in acht nemen. Het is dezelfde zaligspreking die in 22,7 herhaald wordt. Dus ik maak er hier één enkele bezinning van. Het zijn dus twee passages in één bezinning. Luisteren en in acht nemen of trouw bewaren, het komt op hetzelfde neer. De Heer zegt in Zijn parabel van de zaaier: het deel dat op de goede aarde valt, zijn diegenen die vruchten voortbrengen door hun volharding. Dus trouw blijven en trouw blijven tot in de dood.

    “Sterven in de Heer”, zegt een andere zaligspreking van de Apocalyps.

    Wat betekent dat nu eigenlijk: “horen en bewaren, in acht nemen.”?

                Het wil ten eerste zeggen “er in geloven”, begrijpen wat de inhoud is van dit boek. Het is een moeilijk boek, vol met symbolische beeldspraak.

                Ten tweede wil het ook zeggen “de daad bij het geloof voegen” en vooral standvastig blijven in tijden van vervolging. Ik weet niet of wij wel zo standvastig zullen zijn als we vervolgd zouden worden. In Orissa in India worden christenen nu vreselijk vervolgd. Een man werd bijv. geleidelijk in stukken gekapt telkens als hij weigerde “Ja!” te antwoorden op de vraag: “Wil je Hindoe worden?” Telkens hij “Neen!” zegde werd er een stuk van zijn lichaam afgesneden. Hij is na uren doodgebloed en in stukken gesneden. Dat is een voorbeeld van echte trouw aan het geloof.

                De hemelse zaligheid is niet iets wat we automatisch krijgen, maar het is wel een beloning voor onze werken op aarde. In de Bergrede zegt Jezus: “Verheug u, want groot is uw loon in de hemel.” Het gaat om een beloning voor onze goede werken hier op aarde, dit is o.a. het doorstaan van vervolgingen en elk ander goed werk van Godliefde en naastenliefde. In de Apocalyps gaat het om een vermaning om te volharden tot het uiterste. Zoals de zaligsprekingen in de Evangeliën een programma zijn van christelijke heiligheid, zo zijn de zaligsprekingen in de Apocalyps een speciaal programma voor de heiligheid van de christengemeenten in Asia.

                “Want de tijd is nabij”, zo zegt ook deze zaligspreking in de Apocalyps. De tijd, in het Grieks “kairos”, is hier in Apok. 1 een tijdstip in de geschiedenis, een kritisch ogenblik in de geschiedenis van de mensheid, heel in het bijzonder: “de eindtijd” (Apok. 22,10 – Rom. 13,11 – Hand. 1,7). Het beslissende moment waarover de ziener van Patmos het hier heeft, is uitsluitend de wederkomst van Christus in glorie op het einde van de wereld. Vandaar de herhaalde oproep tot bekering en berouw, een oproep tot geloof ook. “Doet boete en bekeert u.”, zo riep de Heer Jezus Zijn volk op bij Zijn eerste optreden en Zijn eerste komst aan het begin van Zijn openbaar leven. Ook vlak voor Zijn glorievolle wederkomst herhaalt Hij de waarschuwingen en Hij zal wederkomen als Heerser en Rechter! Bekeert u dus en doet boete en gelooft in de visioenen van de ziener van Patmos, want die tijd zal een tijd zijn van geweeklaag, van geweldige vervolgingen en geloofsafval, maar ook van heroïsche geloofsbelijdenis en martelaarschap. Sta dus aan de goede kant, bij de schapen en niet bij de bokken.

    Christus heeft toch overwonnen!

     

    DE BETEKENIS VAN DE APOCALYPS VOOR ONZE TIJDEN.

    E.H. P. Van de Kerckhove.

     

    “Apocalyps now” is een film over de oorlog in Vietnam waarin een kapitein van het leger wordt uitgezonden om een overloper uit te schakelen die zich als een god bij een lokale stam heeft gevestigd. Het ongeveer gelijknamige boek “Apocalyps van Jezus Christus aan Johannes.”, is het laatste boek van het Nieuwe Testament. Het heeft een hele tijd geduurd voordat de Kerk het boek toch in de canon van de Bijbel heeft opgenomen, precies omdat men maar moeilijk kon aannemen dat bepaalde doctrines die erin vervat liggen, overeenstemmen met het orthodoxe christelijke geloof. Ook de authenticiteit (is de apostel Johannes wel de auteur?) werd door de kerkvaders in twijfel getrokken om dezelfde reden.    

                Het Boek Apocalyps is eigenlijk een lange, profetische brief (22 hoofdstukken) aan de 7 kerken van Azië en het behoort tot een literair genre dat we apocalyptische literatuur genoemd hebben. Voor de inleiding over “wat is apocalyptische literatuur” verwijs ik naar het artikel in mijn tijdschrift “Gij zijt Petrus” van maart 2009. Daar geef ik de volgende definitie: “Openbaringsliteratuur in een fictief chronologisch kader met een transcendente realiteit, zowel in tijd als in ruimte, waarbij aardse gebeurtenissen geïntegreerd worden in het licht van de toekomstige, bovennatuurlijke wereld.”

                De Apocalyps is geschreven in de 1ste eeuw, volgens mij ten tijde van keizer Nero 64-68, om de kerken, de christengemeenten van Johannes, te waarschuwen en ook aan te moedigen.

    Een waarschuwing is tevens een aanmoediging.

                Theologisch is Apocalyps een Openbaring van Gods Raadsbesluit met de wereld. Het woord Apocalyps betekent “openbaring” en niet “catastrofe”. Apocalyps is in de eerste plaats een openbaring van een hoopvolle boodschap. Daarnaast zijn er onheilspellende gedeelten, maar die zijn secundair. Om de Apocalyps te begrijpen, moet men hem plaatsen in de context van de literatuur van die tijd en zelfs in de tijd van de 3de eeuw voor Christus. Het boek Daniël uit het O.T. behoort ertoe en het is misschien het eerste in dat genre. Er zijn ook apocriefe Apocalypsteksten, apocriefe geschriften die tot dat genre behoren maar die niet zijn opgenomen in de officiële canon van de Bijbel: bijv. Apocalyps van Baruch, Apocalyps van Petrus … enz. dus zowel in de Joodse als in de christelijke literatuur.

                De schoonheid van onze Apocalyps (aan Johannes) zit hem in zijn beeldspraak die typisch is voor dat soort literatuur. De apocriefe Henoch en het boek Daniël (dit laatste behoort wel tot de Bijbelse boeken) behoren tot dat soort literatuur. Het zijn boeken die spreken over de gebeurtenissen uit de eindtijd. Dat soort literatuur ontstond vaak in tijden van verdrukking of vervolging en had tot doel de onderdrukten (bijv. ballingen in Babylonië, de christenen van Azië) troost te brengen. Wat er nu gebeurt, is reeds voorzien in Gods eeuwig Raadsbesluit en op het einde zal de overwinning zijn voor diegenen die onderdrukt worden. Dat einde wordt dan, in het eindtijdperspectief, het ‘einde van de wereld’ genoemd, waarin God definitief zal zegevieren. We worden hier op aarde een tijdje vervolgd en met de dood bedreigd, of zelfs effectief ter dood gebracht. Maar God is met ons en God zal zijn uitverkorenen redden en wreken tegen Zijn vijanden. Op het einde heeft God toch de zege! God heeft het laatste woord tegen de onderdrukkers van de getrouwen.

                Zo spreken de Joodse Apocalypsen over een restauratie van Israël o.l.v. de Messias na de verwoesting van de tempel. Typisch voor dit soort literatuur is het hemelse visioen: de auteur wordt in hemelse extase gevoerd en beschrijft in zeer sterk symbolisch geladen beelden wat Gods raadsbesluit is met de wereld. De inhoud betreft het einde der tijden, het eindoordeel: straf of beloning. Dat zijn allemaal thema’s van dat soort literatuur, o.a. het boek Henoch. Henoch was de 7de stamvader na Adam en hij maakte een reis door de hemel waar hij symbolische visioenen heeft van wat er gebeurd is en van wat er gebeuren zal. Het boek Daniël o.a. is in dezelfde trant.

     

                De val van de slechte engelen en de schepping van de hel worden verhaald in het boek Henoch (uit de 3de eeuw voor Christus). De figuur van de Mensenzoon komt voor het eerst voor in het boek Daniël. De eindverrijzenis komt ook daarin ter sprake. In dat soort literatuur spreken cijfers een grote rol. Men heeft herhaaldelijk getracht het einde van de wereld te berekenen … tevergeefs!

                Ons boek Apocalyps is een boek dat ontstaan is in tijden van grote vervolging of grote crisis en het brengt de openbaring dat wat gebeurd is, in overeenstemming is met Gods Raadsbesluit. Dus: heb goede moed, want God komt tussenbeide en God is de Eindoverwinnaar. Andere Apocalypsen zijn nog geschreven in de 1ste eeuw: IV Esdras en II Baruch. Dat is dus ook onze Apocalyps aan Johannes. Qua literair genre zijn er gelijkenissen tussen die drie. Daar zijn studies over geschreven. In de literatuur van Qumran zit ook heel wat apocalyptische literatuur. Er is o.a. een manuscript over de ultieme strijd tussen de zonen van het licht o.l.v. Michaël en de zonen van de duisternis o.l.v. Belial. De Evangeliën stellen Jezus voor als de apocalyptische profeet die beelden gebruikte o.m. uit Daniël (De Mensenzoon zal komen op de wolken …). Hij sprak over het goddelijke oordeel en over de catastrofale gebeurtenissen uit de eindtijd.

                De vraag die wij ons stellen, is: “Voor wanneer is dat einde en voor wanneer is de wederkomst van Jezus Christus? Is het voor volgende maand of is het voor volgend jaar? Kunnen we, aan de hand van de gegevens van Apocalyps, bepalen voor wanneer het is?” Ik zeg u meteen: “Neen!”, en misschien ontgoochel ik u. Daarvoor is de Apocalyps te vaag. We kunnen niets met meer historische zekerheid zeggen dan wat we leren uit de Evangeliën waar de Heer Jezus zegt: “Gij kent dag noch uur.” De getuigen van Jehova besluiten dan maar: “Ge kent niet dag of uur, maar ge kent wel de maand of het jaar.” Maar ze hebben zich al zo vaak vergist . …

                De Apocalyps beschrijft een reeks van catastrofes, rampen, verwoestingen, oorlogen die over een deel van de mensheid komen als deel van Gods plan voor het oordeel over de goddeloze mensheid. Maar men mag zich niet vastpinnen op die onheilstijdingen alsof er ons vreselijke dingen te wachten staan in de toekomst. De Apocalyps is geschreven door Johannes om zijn christen gemeenschap te waarschuwen en aan te moedigen om trouw te blijven of zich te bekeren en, waar nodig, terug te keren tot de geloofsijver. Maar dat is niet alleen voor de generaties van christenen in de laatste tijden van het einde van de wereld, maar is ook voor ons in 2009 bedoeld.

     

                We beleven een crisistijd waarin de Kerk van Christus wordt beproefd en we zijn soms geneigd om ontmoedigd te worden in een heidens wordende wereld. Ook wanneer we zien hoevelen van onze vrienden en familie van het geloof vervreemd geraakt zijn. Gods oordeel of heilsplan is een Raadsbesluit en dat ontvouwt de ziener van Patmos en ik denk, ook al zijn er eschatologische passages, dat de ‘rode draad’ van het boek Apocalyps er een is van aanmoediging voor zijn tijd, voor onze tijd, en ook voor de tijd na ons, hoe lang de wereld ook nog zal duren. Maar Johannes doet dat met beelden van Oud Testamentische profetieën en Joodse apocalyptiek.

     

                Ik heb u uitgelegd wat voor literair genre dat is. De tijd waarin Johannes schreef, was er een van vervolgingen, maar ook nu worden christenen vreselijk vervolgd. In Islamitische landen zoals Turkije, Arabië, Soedan en door Hindoes in Orissa. … Het woord Apocalyps betekent dus niet “catastrofe” maar “openbaring” van wat Gods oordeel is over de mensheid en de hoop op verlossing wordt er in uitgedrukt. Het is verkeerd overwegend het catastrofale aspect ervan te benadrukken en er een rampenscenario van te maken, een “thriller” voor het einde van de wereld.

     

    Nu een woordje over de symbolen van de Apocalyps.

     

                Zo is er het symbool van de vier levende wezens, symbool voor de gehele schepping en de gehele schepping die God verheerlijkt.

                Zo is er ook het Lam voorgesteld als geslacht. Welnu, dat is uiteraard een beeld voor Jezus Christus Die gestorven is en men denkt daarbij aan het Paaslam en de uittocht van de Joden uit Egypte. Jezus, ons Paaslam van het einde der tijden, is het Lam Gods dat ons bevrijd heeft uit de slavernij van de zonde.

                Zo is er het boek met “zeven zegels” dat alleen het Lam kan openen. Jezus heeft de Oud Testamentische profetieën vervuld en de definitieve overwinning behaald op het kwaad dat wordt voorgesteld in een reeks van 3 X 7 plagen. De 7 trompetten is daar een reeks van. Maar men moet daar geen chronologische tijdsorde geven aan die opeenvolgende reeksen. Het is gewoon een multiforme manier om dezelfde realiteit te beschrijven van de heilsactiviteit van Christus tot aan het hemelse Jeruzalem (de Apotheose!).

                De draak is nog zo een beeld: de Kerk van Rome kan ermee bedoeld zijn, als je er een historische interpretatie wilt aan geven. Maar de draak is ook het antieke serpent, Satan dus die Eva en Adam heeft verleid en die de strijd zal aanbinden met de christenen (het nageslacht van de Vrouw Gen. 3). Maar hij is definitief overwonnen door het kruisoffer van Christus. Dat weet de duivel ook! Maar toch tracht hij er zoveel mogelijk te doen afdwalen van het ware geloof!

                Nog zo een beeld is het dier uit de zee (Apok. 13). Men kan daarin het Romeinse Rijk zien. Er is ook een dier van het land, een karikatuur van de Heilige Geest. Het getal van het beest is 666 en dit is een karikatuur van de Heilige Drieëenheid, een pervertering van de Drieëenheid. De duivel wil de Heilige Drieëenheid nabootsen (u weet, de duivel is de aap van God!).

                Babylon is een ander beeld. In de Apocalyps bedoelt men daarmee het heidense Rome. Babylon had Jeruzalem verwoest en de inwoners in ballingschap gevoerd. Welnu, het heidense Rome zal hetzelfde doen. In Apok. 17,18 wordt dat heidense Rome de grote prostituee genoemd, gezeten op zeven heuvels. Het gaat hier dus om het heidense Rome. Luther zegde dat die grote prostituee het pauselijke Rome was en de Heilige Mis was voor hem de grootste afgoderij die er bestond. Typisch voorbeeld van hoe de Apocalyps misbruikt wordt, nu nog door de Evangelische christenen en allerlei sektarische stromingen. We moeten dus afstand nemen van al te enge historische toepassingen die de auteur er nooit heeft willen inleggen. Met Babylon bedoelde Johannes (en ook 1 Petrus) het heidense Rome. De Bijbel moet geïnterpreteerd worden in de Kerk.

                Het hemelse Jeruzalem is het nieuwe Jeruzalem van hierboven. Dat is de Kerk, volgens Sint Paulus. Het oude Jeruzalem, met zijn tempel, heeft afgedaan en is trouwens vernietigd geworden. De Kerk zal haar definitieve dimensie ingaan in de hemel. Het hemelse Jeruzalem is een beeld voor de toekomstige Kerk in de eindfase! Het is de antithese van de prostituee in hoofdstuk 17. Het is de Bruid van het Lam. Het is een beschrijving ontleend aan Ezechiël 40.

     

    Is het einde van de wereld nabij?

     

                Er is al zo vaak over het einde van de wereld voorspeld geworden. Toen de Vandalen in Noord-Afrika binnenvielen, zegden de christenen dat dit het einde van de wereld was. Toen de Islam zich verspreide als een lopend vuurtje (in minder dan 100 jaar was geheel het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Spanje onder de voet gelopen) zegden de christenen ook dat dit het einde van de wereld was. In tijden van economische recessie en religieuze crisis, tijden van geloofsafval zoals we nu zien, is men ook rapper geneigd om er het einde van de wereld in te zien en men leest de Apocalyps met een vooroordeel, d.w.z. met een gekleurde bril op. Als je de Apocalyps leest, moeten de glazen van je bril gewoon transparant zijn en niet gekleurd.

                De Antichrist kan een persoon zijn. Luther dacht dat het de paus was en hij was ervan overtuigd dat hij nog gelijk had ook! Ik heb de algemene overste van de Pius X broederschap in een conferentie  voor seminaristen in Ecône horen zeggen dat de stoel van Petrus bezet is door de Antichrist.

     

                De Antichrist (Paulus spreekt van de man van het verderf) zal komen vóór Christus’ glorievolle wederkomst. Maar de Antichrist is reeds aan het werk, er zijn vele Antichristen zegt Johannes in een van zijn Brieven. Oorlogen, vervolging, rampen zijn er altijd geweest. Maar er komt een eindstrijd op het einde van de wereld. Dan zal Christus overwinnen en er zal een Laatste Oordeel zijn en de verrijzenis van alle doden. Wat zijn de tekenen van de eindtijd en van het einde van de wereld en de glorievolle wederkomst? Welnu, dat vroegen de apostelen reeds aan O. L. Heer en de Heer antwoordde daarop: “Let op dat niemand u misleidt want er zullen schijn christussenopstaan, die zelfs schijnwonderen zullen doen, charlatans. … De Maitreya is zo’n figuur die wordt voorgesteld als een christus van de eindtijd.

     

                De Antichrist kan ook een macht zijn en er kan Rome mee bedoeld zijn in de tijd van de apostelen Johannes en Paulus. Zijn nederlaag zal het begin zijn van de definitieve triomf. Het Romeinse Rijk is christelijk geworden. Na het Romeinse Rijk kwamen er allerlei barbaarse koninkrijken en men zag daarin de vederzetting van allerlei apocalyptische profetieën. Dan kwam de Islam en die werd dan weer beschouwd als de Antichrist die het Byzantijnse Rijk zal aanvallen. Gewoonlijk voegde men dan nog wat profetieën toe van eigen makelij: er zou een laatste Griekse keizer komen om de Islam te verslaan en om Jeruzalem te heroveren en de christelijke autoriteit er terug te vestigen (Dat schreef dus een Syrische “profeet”, de zogenaamde pseudo-Methodius in de 7de eeuw).

                In de westerse versie wordt die laatste keizer een “Franse koning” en die zou komen bij de eerste kruistocht (1095) die een apocalyptische dimensie had. Het 6de hoofd van de draak, daar maakte men Saladin van, de tegenstrever van Richard Leeuwenhart. Het 7de hoofd is dan de Antichrist. In 1213 noemde men zelfs Mohamed de Antichrist aan wie men het cijfer 666 geeft.

     

                Ook nu zien we weer in conflicten in onze tijd de apocalyptische dimensie opdoemen (o.a. de oorlog ik Irak). De dreiging van de Islam is er niet minder om geworden. Integendeel, het religieus en moreel verval is nog niet het einde van de wereld. Er is de dreiging van de atoomoorlog, die heel de wereld kan verwoesten en die dreiging is nog altijd reëel. Maar vooral is het nodig de Boodschap van de Heer te volgen: “Wees voorbereid opdat wanneer de Heer komt Hij u niet slapend zou vinden, maar waakzaam in het vervullen van uw plichten. …”

     

                Dan komt het einde. Opgelet! Op een moment dat je het niet verwacht, komt de Heer. Dat is veel belangrijker dan alle gespeculeer en geprofetiseer over apocalyptische, echte of valse openbaringen, over de eindtijd.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET GLORIERIJKE KRUIS. (Schriften van Madeleine ).

    Dozulé, Nieuw Jeruzalem

     

    VIJF EN VEERTIGSTE VERSCHIJNING

     

    Vrijdag, 1 juli 1977

     

    "Mijnheer pastoor" was naar Caen vertrokken of Bayeux om de bisschop te spreken. Zuster B. was ook afwezig. Madeleine en Mevrouw T. waren op dat moment alleen in de kapel.

     

    Madeleine schrijft :

     

    "Er was een krakend geluid en de aartsengel Michaël toont zich links van het Heilig Sacrament; ik kniel voor hem neer maar hij geeft met zijn linkerhand die vrij is, een teken om me te begeven naar het Heilig Sacrament.

     

    Dus trek ik mij terug en op het moment dat ik daar op mijn knieën ga, werpt Hij rode en witte stralen uit zonder dat ik Hem zie.

     

    Jezus is duidelijk aanwezig want ik voel mij doordrenkt met zijn stralen."

     

    De aartsengel zegt tegen mij :

     

    "Weest gegroet."

     

    Hij knikt mij toe en zegt :

     

    "Vrome dochter brandend van liefde, God heeft in zijn Kerk aangesteld :

     

    1° Apostelen

     

    2° Profeten

     

    3° Leraren en ieder ander die Hij kiest.

     

    Maar u, heden in deze wereld, apostel èn profeet, handelt met ieder volgens uw hart, de Trooster leidt u.

     

    God heef bekend gemaakt wat morgen geschieden, zal bij de dageraad, getuigenis gevend met al wat u van Jezus Christus gezien, gehoord en aangeraakt hebt. Maar wee de wereld vanwege de vermetele priesters die zich verzetten en afwijzen. God is vertoornd over deze weigering om te gehoorzamen en zijn toorn is gruwelijk. Maar Jezus, de Milde, de Wijze, zijn Liefde voor de mensen is zo groot, dat Hij ze ondanks alles redden wil, want dit geslacht is het meest schijnheilig en boos. Maar vanwege de inaktieve priesters en omdat de dag is gekomen waarop God de wereld moet oordelen, geeft Hij zijn genade aan allen die naar Hem luisteren en spreekt zalig zij die zijn Boodschap doen kennen en in praktijk brengen.

     

    Maar u Madeleine, die de opdracht gekregen heeft om het de priester door te geven, luistert naar hem en correspondeert met hem. Blijft in de Vrede die Jezus u gegeven heeft, overweegt in uw hart en bidt, bidt, want Jezus weent over de afbraak van zijn Kerk."

     

    De aartsengel verdwijnt en daarna de stralen die het H. Sacrament omringen.

     

     

    Opmerking :

     

    De Heer had tijdens de zesde verschijning duidelijk bepaald dat de priester zijn parochie niet moest verlaten voordat de hem opgedragen taak was volbracht. De bisschop echter, die zich ervan wilde vergewissen of de verschijningen ook door zouden gaan als er een andere priester kwam, kondigt 1 juli 1977 aan dat de eerwaarde l’Horset wordt overgeplaatst naar Pont-Farcy. Hoewel met bezwaard hart, stemt hij erin toe omdat hij meent de zaak van de Boodschap zo te kunnen dienen. Het is opmerkelijk dat hij motorpech kreeg op weg naar de bijeenkomst van de bisschop, maar ook de zuster die te hulp was geschoten, kreeg motorpech. De eerwaarde l’Horset was zeer doordrongen van de Boodschap en had sinds enige tijd bijeenkomsten georganiseerd om uitleg te geven.

     

    Zijn vervanger, de eerwaarde Queudeville, was niet op de hoogte van de verschijningen.

     

    — Op 12 juli 1977 is Gérard Cordonnier overleden.


    Wordt  vervolgd.
     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GODS WOORD VOOR VANDAAG. ( LOURDES ).
    H. Johannes de Dopers Onthoofding (gedachtenis) ,   Bisschopswijding mgr. A. Hurkmans (1998) ,   H. Sabina van Rome (gedachtenis)

    Lezing uit het boek Jeremia 1,17-19.
    Psalmen 71(70),1-2.3-4.5-6.15.17.
    Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Marcus 6,17-29.


    Lezing uit het boek Jeremia 1,17-19.

    Maar gij moet uw lenden omgorden, Opstaan en tot hen spreken al wat Ik u zal bevelen. Ge moet niet bang voor hen zijn, Ik zal zorgen, dat ge ze niet hoeft te vrezen.
    Zie, Ik maak thans een vesting van u, Een ijzeren zuil, een bronzen muur tegen het hele land: Tegen de koningen en vorsten van Juda, Tegen zijn priesters en het volk van het land.
    Zeker, ze zullen strijd met u voeren, Maar u niets kunnen doen; Want Ik ben met u, om u te beschermen: Is de godsspraak van Jahweh!


    Psalmen 71(70),1-2.3-4.5-6.15.17.

    Tot U neem ik mijn toevlucht, o Jahweh; Laat mij toch nooit beschaamd komen staan.
    Bevrijd en verlos mij door uw genade, Hoor mij aan, en kom mij te hulp.
    Wees mij een veilige, altijd toegankelijke rots; Gewaardig U, mij te helpen, want Gij zijt mijn toevlucht en schuts!
    Mijn God, red mij uit de hand van den boze, Uit de vuist van tyran en verdrukker.
    Want Gij, o Heer, zijt mijn hoop, Van kindsbeen af mijn vertrouwen, o Jahweh;
    Ik steunde op U van de moederschoot af, Reeds vóór mijn geboorte waart Gij mijn beschermer. In U heb ik altijd gejubeld,
    Mijn mond zal uw gerechtigheid melden, En altijd uw heil, want ik ken er geen maat van;
    Gij hebt mij van jongsaf geleid, o mijn God, En tot nu toe heb ik uw wonderen verkondigd;


    Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Marcus 6,17-29.

    Herodes namelijk had Johannes laten grijpen, in boeien geslagen en in de gevangenis geworpen, naar aanleiding van Heródias, de vrouw van zijn broer Filippus, omdat hij haar had gehuwd.
    Want Johannes had tot Herodes gezegd: Ge moogt de vrouw van uw broer niet hebben.
    Heródias was hem dus vijandig gezind, en wilde hem doden; maar het lukte haar niet.
    Want Herodes had ontzag voor Johannes, daar hij wist, dat hij een rechtvaardig en heilig man was; en hij beschermde hem. Telkens wanneer hij hem hoorde, raakte hij in grote verlegenheid; toch luisterde hij gaarne naar hem.
    Maar er kwam een gunstige dag, toen Herodes op zijn verjaringsfeest een maaltijd gaf aan zijn groten en legeroversten en de aanzienlijken van Galilea.
    Nu kwam de dochter van die Heródias binnen, en danste; en ze behaagde aan Herodes en aan de gasten. Toen sprak de koning tot het meisje: Vraag van mij wat ge wilt, en ik zal het u geven.
    En hij zwoer haar: Wat ge ook vraagt, ik zal het u geven, al was het ook de helft van mijn rijk.
    Ze ging heen. en zei tot haar moeder: Wat zal ik vragen? Deze sprak: Het hoofd van Johannes den Doper.
    Aanstonds spoedde ze zich naar den koning, en eiste: Ik verlang, dat ge me op staande voet op een schotel het hoofd van Johannes den Doper geeft.
    Wel had de koning er spijt van, maar om de eed en om de gasten wilde hij haar niet teleurstellen.
    Onmiddellijk stuurde hij een der trawanten. en gaf bevel, het hoofd van Johannes te brengen. Deze ging heen, en onthoofdde hem in de gevangenis.
    Hij bracht het hoofd op een schotel, en gaf het aan het meisje; en het meisje gaf het aan haar moeder.
    Toen zijn leerlingen dit hadden gehoord, kwamen ze zijn lichaam halen, en legden het in een graf.

    Bron : Petrus Canisius bijbelvertaling



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brief aan God.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    God kreeg deze dagen een brief
    Goede God, mijn Vader en mijn Moeder,
    Het komt nooit meer goed. U heeft het nieuw gehoord ? Oorlog, redeloos geweld , daklozen en vluchtelingen , droogte, overstromingen , martelingen, uitbuiting, kindermishandeling, vervuiling. En ondertussen komt er binnenkort weer Big Brother. En lopen de mensen haast gek omdat ze gewonnen hebben tegen de Russen. Ik zie het niet meer zitten. De nood is zo groot.
    Dat koninkrijk van vrede, recht en heelheid komt dat nog een keer ? Ik weet wel, U vraagt mij zieken te genezen en zelfs doden op te wekken. Maar ik ben Jezus niet. Ik heb mijn handen al vol aan het begrijpen van uw woorden. En ik heb maar twee handen. Kunt U weer iemand sturen? Of nee: wel méér dan één iemand. Er is genoeg. Dit is het grootste werkgelegenheidsprogramma ter wereld. Er zijn volop arbeiders nodig voor vrede, naastenliefde, gerechtigheid, hoop en heil. Ik hoop dat U hen snel kunt inzetten. Het gaat om de toekomst van de aarde.
    Hoogachtend

    Per kerende post antwoordde God:
    Je hebt gelijk. De toestand is ernstig, maar niet hopeloos. Om te beginnen: ik stuur jou al zeker. De rest komt wel
    Groetjes
    God, van Jezus.

    N.



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vader.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
      Vader.
      Een groot geloof had Maria in haar zoon Jezus.
      En toch was het niet steeds eenvoudig voor haar.
      Want Jezus ging een weg van liefde voor wie klein en misdeeld was.
      Geen carrière, geen rustig leven, neen, een blijvende zoektocht.
      Vanuit een groot geloof is Maria op die zoektocht meegegaan,
      in Kana zette zij haar Zoon aan om zijn woorden war te maken
      en bij zijn dood trachtte zij in het geloof in haar zoon
      een nieuwe toekomst op te bouwen samen met de leerlingen.
      Door haar leren wij dat geloof geen zwak en schimmig iets is,
      maar een spoor dat naar uw liefde leidt.
      Dank u voor de kansen die ons leven biedt om uw liefde te ontdekken
      in zoveel dingen, elke dag weer.
      Dank u dat Gij uw belofte houdt als wij in het voetspoor treden
      van Jezus, de richtinggever, uw Zoon en onze gids ten leven. Amen.
       
              N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede God.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Goede God,
    Het valt niet licht in deze tijd
    uw blijde boodschap
    van de daken te verkondigen.
    Toch willen wij het opnieuw proberen:
    Aangemoedigd door Jezus' Woorden
    En gesterkt door brood en wijn
    willen wij uw liefdevolle aandacht
    in woord en daad
    aan onze naaste doorgeven,
    vandaag en alle dagen van ons leven.
    Amen.

    N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Matteüs 10, 26-33 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

      Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus
      In die tijd zei Jezus tot zijn apostelen:
      "Weest niet bang voor de mensen.
      Niets is bedekt of het zal onthuld,
      niets verborgen of het zal bekend worden.
      Wat Ik u zeg in het duister,
      spreekt dat uit in het licht,
      en wat ge u in het oor hoort fluisteren,
      verkondigt dat van de daken.
      Weest niet bevreesd voor hen
      die wel het lichaam kunnen doden
      maar niet de ziel;
      vreest veeleer Hem
      die én ziel én lichaam
      in het verderf kan storten in de hel.
      Verkoopt men niet twee mussen voor een stuiver?
      En toch zal buiten de wil van uw Vader
      niet één mus op de grond vallen.
      Bij u echter is zelfs ieder haar van uw hoofd geteld.
      Weest dus niet bevreesd;
      gij zijt toch méér waard dan een zwerm mussen.
      Ieder die Mij bij de mensen belijdt,
      zal ook Ik als de mijne erkennen bij mijn Vader
      die in de hemel is.
      Maar ieder die Mij zal verloochenen
      tegenover de mensen,
      zal ook Ik verloochenen
      tegenover mijn Vader die in de hemel is."

            N.



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit de profeet Jeremia.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zijn volksgenoten wilden Jeremia aanklagen, vervolgen, uitschakelen omdat hij de waarheid zei. Jeremia vermaande zijn tijdgenoten en ging moedig in tegen de stroming van zijn tijd. Ze gaven hem de bijnaam : 'de doemdenker”. Toen bad de profeet

      Uit de profeet Jeremia

      Ik hoor vele mensen fluisteren,
      Kijk daar heb je hem: de zwartkijker, de pessimist. Geef hem aan.
      Zelfs mijn vrienden willen mijn ondergang.
      Ze keren zich tegen mij,
      Want ze horen niet graag de waarheid.
      Ze denken dat ze mij kunnen overmeesteren.
      Maar laat het hun duidelijk zijn.
      De Heer staat aan mijn kant,
      Hun schande zal eeuwig duren.
      Ik heb mijn zaak in zijn handen gelegd,
      Ik zing een lied voor mijn heer,
      Want Hij heeft mijn leven gered uit de hand van de zondaar.


              N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heer onze God.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Heer onze God,
    wij zijn door Uw Zoon geroepen om zijn woorden te spreken en zijn manier van leven na te volgen.
    Wij zijn medeverantwoordelijk voor de wording van een nieuwe wereld.
    Daarom bidden wij U om sterke moed en grote liefde.
    Geef aan ons getuigenis de kracht waarmee eens uw Zoon gesproken heeft.
    Moge zo uw Rijk komen voor ons en voor allen tot in de eeuwen der eeuwen. Amen.

    N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezinning .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
      Vader,
      heb dank voor de mensen in ons midden
      die getuigen van Uw liefde,
      mensen naar Uw hart, mensen die leven naar Uw droom.
      Draag hen als een zegel op Uw hart.
      Wees hen nabij in verwarde tijden
      en help hen om te onderscheiden wat echt goed is.
      Laat hen uw trouwe nabijheid ervaren.

      Vader,
      wij bidden U om nieuw leven in uw Kerk :
      mensen die zich inzetten voor Uw Rijk,
      mensen die overal Uw woord spreken
      en Uw blijde boodschap uitdragen,
      mensen die bezield zijn door Uw geest van liefde,
      mensen naar Uw hart.

      Vader,
      geef ons de kracht om trouw te blijven aan onze zending
      ook in moeilijke, soms onzekere tijden.
      Leer ons geloven dat Gij er zijt
      en dat Gij ons altijd zult dragen
      als een zegel op Uw hart.

            N.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezinning .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
      Daar gaan ze,
      Twee aan twee,
      uitgezonden naar
      onbekende omstandigheden
      ver van huis
      overgeleverd aan
      welwillendheid
      van mensen
      uitgerust met
      alleen vertrouwen in zichzelf.

      Daar gaan ze,
      twee aan twee,
      geroepen voor hun zending in de wereld.
      Aangemoedigd door uithoudingsvermogen
      van de ander,
      beschermd door blijvende zorg
      voor elkaar.

      Daar gaan ze,
      Twee aan twee,
      geplaatst in de geloofstraditie van Jezus,
      vervuld van de onwankelbare trouw aan God,
      hopend op wat Hij heeft beloofd.
      En toch gaan ze.
      En toch gaan we.
      Daar is moed voor nodig.
      Ga maar.

            N.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Matteüs 9, 36-10,8 .
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

      Uit het heilig evangelie van onze Heer Jezus Christus
      Bij het zien van de menigte mensen
      werd Jezus door medelijden bewogen,
      omdat ze afgetobd neerlagen als schapen zonder herder.
      Toen sprak Hij tot zijn leerlingen:
      "De oogst is wel groot,
      maar arbeiders zijn er weinig.
      Vraagt daarom de Heer van de oogst
      arbeiders te sturen om te oogsten."
      Hij riep zijn twaalf leerlingen bij zich
      en gaf hun de macht
      om de onreine geesten uit te drijven
      en alle ziekten en kwalen te genezen.
      Filippus en Bartolomeüs, Tomas en Matteüs de tollenaar,
      Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Taddeüs,
      Simon de IJveraar en Judas Iskariot,
      die Hem verraden heeft.
      Deze twaalf zond Jezus uit met de opdracht:
      "Begeeft u niet onder de heidenen
      en gaat niet binnen in een stad van de Samaritanen;
      gij moet veeleer gaan
      naar de verloren schapen van het huis van Israël.
      Verkondigt op uw tocht:
      Het Koninkrijk der hemelen is nabij.
      Geneest zieken, wekt doden op,
      reinigt melaatsen en drijft duivels uit.
      Voor niets hebt gij ontvangen,
      voor niets moet gij geven."

            N.



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
      God, Gij die ons draagt,
      naar U zien wij uit,
      bij U voelen wij ons thuis.
      Wij bidden U:
      leg uw Woord in ons hart,
      maak ons tot getuigen van uw Rijk
      en tot trouwe navolgers van Jezus Christus
      die met U en de Heilige Geest
      leeft tot in de eeuwen der eeuwen. Amen.

       N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.( 2 Kor,13,11-13 ).
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


      Broeders en zusters,
      Beter uw leven, neem mijn vermaningen ter harte, wees eensgezind,
      leef in vrede met elkaar - dan zal de God van de liefde en de vrede met u zijn.
      Groet elkaar met een heilige kus. Alle heiligen die hier zijn laten u groeten.
      De genade van de Heer Jezus Christus,
      de liefde van God en de eenheid met de heilige Geest zij met u allen.

      N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heilige God.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Heilige God,
    Gij hebt ons geschapen, Gij geeft ons toekomst.
    Jezus leert ons hoe wij elkaar overvloed van leven kunnen schenken.
    De Geest is in ons een vuur dat kracht geeft tot vergeving.
    Blijf in ons wonen, Drie-ene God,
    dat wij ten volle deel hebben aan uw liefde
    vandaag, morgen en alle dagen
    tot in uw eeuwigheid. Amen.

    N.

    28-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEBED TOT DE MOEDER VAN BARMHARTIGHEID VAN GIRKALNIS.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Wij zijn verdwaald,
    moe en ijskoud.
    Moeder van Barmhartigheid,
    ook nu hebt u ons
    niet alleen gelaten
    in de dagen van nood
    en van verdrukking.
    Opnieuw zijt gij
    in de glans van een heerlijk licht
    uit de hemel neergedaald
    op onze met bloed doordrenkte aarde.
    Moeder, tot wie, ach, tot wie
    moeten wij onze toevlucht nemen,
    tot wie moeten wij roepen
    in onze grote nood,
    in onze verlatenheid en pijn?
    Zie neer, Moeder,
    op onze door moeheid en verlangen
    verbrijzelde harten,
    zie ons van honger en kou
    blauw geworden lippen.
    Breng ons terug naar ons het land
    dat de hemel zelf
    ons eens geschonken heeft,
    in het land van de kruisen en kerken,
    in het land
    dat gij eeuwenlang hebt liefgehad!
    Laat ons weer de heerlijke genadebeelden
    en heiligdommen mogen aanschouwen,
    laat ons weer de dank - en lofzangen zingen
    op Jezus' Barmhartigheid en op U.
    Gij, Moeder der Barmhartigheid,
    die beloofd hebt
    de vergeving der zonden af te smeken.
    Amen.

    N.



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HEER, ZEGEN MIJN SLAAP.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De dag heeft mijn ogen gesloten,
    de moeheid doet mijn ogen toe,
    mijn gevoel is gedoofd, mijn
    krachten zijn uitgeput.
    Heer, ik dank U
    voor alle genade van vandaag
    voor mijn gezondheid, voor al mijn kracht,
    voor het voedsel van ziel
    en lichaam,
    voor ieder goed woord,
    voor iedere vriendelijkheid,
    voor de hoop,
    voor mijn moedertaal
    die ik in dit verre land mag horen.
    Ik dank U ook voor het verdriet,
    voor de haat en voor alle ontberingen
    waarmee U mij vandaag hebt beproefd.
    Heer, ik bid om veilige rust
    voor mij en de mijnen. Amen.

    N.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MARIA.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik roep uw Barmhartigheid aan.
    Maria, troosteres van de bedroefden,
    troost de kinderen
    van ons met bloed en tranen
    doordrenkte land,
    trek U het lot van de verbannenen aan
    en troost ook onze
    door verlangen,
    leed en nood verteerde harten.
    Maria, ik bid om hulp
    voor de verdedigers van mijn vaderland,
    ik smeek om ware rust voor allen
    die hun leven
    voor hun vaderland hebben gegeven,
    ik bid om vrede
    en rust voor mijn land
    en voor de uitgeputte wereld.
    Maria, ik strek mijn vermoeide handen
    naar U uit,
    en bid: smeek voor mij
    om vergeving van al mijn zonden,
    mijn tekorten en onvolmaaktheden,
    voor mij en voor de mijnen. Amen.

    Alles voor Jezus,
    dag en nacht.

    N.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEBED TOT DE H. GEEST.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    H. Geest, Gij hebt de apostelen met Uw heiligende werking bezield,
    terwijl zij met Maria in gebed verenigd waren.

    Ook ons hart ligt voor U open.

    U kent onze zorgen en onze goede wil.

    Verhoor onze gebeden, opdat wij, gesteund door het geloof,
    temidden van de moeilijkheden van het leven,
    diep in ons hart steeds Uw vrede mogen bewaren.

    Wij vragen U dit door Christus onze Heer:

    Amen.

    N.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.U HEBT ONS GOEDE MOEDER.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Weer bijeen gebracht.
    Om samen hier te bidden,
    Vertrouwend op Uw Macht.

    Wanneer wij met elkander
    hier bidden, een van hart,
    is Christus in ons midden,
    die Gij de wereld bracht.

    Wij leggen in Uw handen
    Wat ieder van ons vraagt.
    Verkrijg ons boven alles
    Wat Hem het meest behaagt:

    Meer liefde voor de mensen,
    en moed in eenzaamheid,
    het vreugdevol vertrouwen
    dat God de wereld leidt.
    Amen.

    N.






    Foto

    Getuigenissen van de jongeren van Cenacolo
  • Deel 1
  • Deel 2
  • Deel 3
  • Deel 4
  • Deel 5
  • Deel 6
  • Deel 7

  • Foto

    Foto

    Foto

    Godelieve heeft voor mij
    deze prachtige pps gemaakt
    waarvoor mijn dank





    Foto

    Schrijft u wat in mijn gastenboek
    klik dan op het boek boven




    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Klik op het plaatje en krijg een prachtige rondleiding door het Vaticaan
    Ieder nummertje is weer iets moois
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Image and video hosting by TinyPic
    Image and video hosting by TinyPic
    Image and video hosting by TinyPic
    Foto

    Een interessant adres?


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs