Inhoud blog
  • De Bentley Continental GT
  • De Nieuwe Lamborghini Murciélago
  • De Nieuwe Audi TT
  • Nieuwe Renault Twingo!!
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Prototypes

    09-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Bentley Continental GT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Krachtigste en snelste Bentley ooit

    De Continental GT Speed herinnert aan de befaamde «Speed»-creaties die Bentley in het begin van de vorige auto-eeuw roem en glorie opleverden. De moderne GT Speed, gebaseerd op de Continental GT coupé, wordt alvast de krachtigste in serie gebouwde Bentley ooit. Dit glorieuze Continental-supplement lonkt temperamentvol naar chauffeurs die bezeten zijn van pure prestaties en een feilloze rijdynamica.

    Zowel de nieuwe Continental GT als diens supplementaire versie, de GT Speed, krijgen een bredere en hogere, in de voorbumperspoiler geïntegreerde, luchtinlaat. Samen met een meer rechtopstaand gemonteerd radiatorrooster moet dat de krachtbronnen van de recentste Continentals efficiënter koelen. De GT Speed wordt, net als de GT coupé, aangedreven door een veredelde W12-motor die ontworpen werd door de Volkswagen Group. Het betreft dus een potige twaalfcilinder in W-configuratie. In werkelijkheid gaat het om een dubbele V6. De cilinderbanken van die V6-motoren vormen een zeer smalle cilinderhoek (15° en beide V6-motorblokken vormen op hun beurt een V-hoek van 72°. Deze ongewone cilinderopstelling kent één groot voordeel: het 6.0 liter motorblok blijft compact waardoor het probleemloos in lengterichting gemonteerd kan worden. Deze 48-kleppen tellende krachtpatser wordt aangejaagd door een Biturbo. In de GT Speed ontwikkelt hij 610 pk en 750 Newtonmeter trekkracht (bij 1.750 opm). Dat is 15% extra motorkoppel en 9% dito vermogen, in vergelijking met de W12 die onder de kap van de Continental GT Coupe steekt. Te weten, 560 pk en 650 Nm (bij 1.600 opm) voor deze laatste. De minimale verschillen zijn te danken aan de specifieke software van het nieuwe motorbeheer.

    Permanente vierwielaandrijving
    Het zijn motorkenmerken die de rijenthousiasteling als muziek in de oren moeten klinken. Ontgoochelen doet deze hoogtechnologische 12-pitter dan ook niet. Dankzij die 600 pk’s aan maximum power en –dankzij bovenalles– dat gigantische motorkoppel van 750 Nm bij slechts 1.750 toeren, bliksemt de Continental GT Speed in nauwelijks 4,5 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Vanuit stilstand flirt de naald van de snelheidsmeter al met de 160 km/h-indicatie na amper 10 sec. Lang duurt het daarna niet of diezelfde naald neigt naar 330 km/h. Want, 326 km/h is de maximum topsnelheid van deze GT Speed, de krachtigste en meteen ook snelste in serie gebouwde Bentley ooit. Waarbij kenners meteen al begrepen hebben dat dergelijk prestatieniveau ook te danken valt aan een permanente vierwielaandrijving en het accurate schakelgedrag van de beresterke en uiterst efficiënte ZF zestrapsautomaat.
    De buitengewone prestaties van de 6.0-liter W12 noopten de chassisingenieurs tot een specifieke ondersteltuning. De Continental GT Speed kreeg dus een strakker weggedrag opgelegd. Daarom werd de grondspeling alvast verlaagd. Ook de veer/demperafstellingen zijn herberekend en er werden nog stroevere stabilisatoren gemonteerd. Met behulp van unieke 9,5J x 20” grote velgen, geschoeid met speciaal voor deze Bentley door Pirelli vervaardigde P-Zero performance rubbers, werd een feilloos wegcontact beoogd. Een nieuwe, snelheidsafhankelijke Servotronic-besturing, een herberekend hulpframe (zonder silent blocs) vooraan en hardere lagerschalen achter, moeten zowel het stuur- als veergedrag tot op hoge snelheid optimaal zien te garanderen. Snelle jongens moeten we alvast melden dat Bentey tegen meerprijs ook fadingbestendige, uitermate efficiënte, keramische- en met carbon verstevigde remschijven monteert.

    09-10-2007 om 09:34 geschreven door noel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)

    Archief per week
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs