Inhoud blog
  • De Bentley Continental GT
  • De Nieuwe Lamborghini Murciélago
  • De Nieuwe Audi TT
  • Nieuwe Renault Twingo!!
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Prototypes

    02-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Nieuwe Lamborghini Murciélago
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Murciélago LP640: een daverend applaus

    640-pk bom van Lamborghini doet de concurrentie verbleken

    Als je de mensen van Lamborghini voorhoudt dat hun Murciélago over the top is, dat hij veel te groot en zwaar is om fatsoenlijk over landelijke weggetjes te kunnen jagen, te krap en onpraktisch voor intercontinentaal hogesnelheidsvervoer, dat hij controversieel is, veel te agressief, en bovendien gespeend van elke realiteitszin - dan zal je dat geen boze en beledigde blikken opleveren. Men kijkt je aan, met een minzaam glimlachje, een wijs knikje. Dat is nou eenmaal wat de Murciélago is, en wat hij hoort te zijn. Het is niet zomaar een sportauto. Rij erin, en je leven wordt nooit meer hetzelfde.

    Lambo is in de loop der decennia altijd de wildebras geweest van het superautocollectief. Je kunt zelfs beweren dat de Miura van 1966 het begrip superauto voor het eerst definieerde - een auto waarin kracht, prestaties en dramatiek in gekwadrateerde vorm zijn samengebald. Nooit mengde het merk met de stier zich in de racerij, met als uitzondering het buitengaats racen met powerboats, een tak van sport die de Formule 1 qua irrelevantie en patserigheid diep in de schaduw stelt. En daarmee eigenlijk perfect past bij de autobouwer uit Sant'Agata.

    Miura, Countach, Diablo, Murciélago; auto's waarmee Lamborghini Ferrari (en vanaf 1974, toen de 911 Turbo werd geïntroduceerd, ook Porsche) steeds maar weer tartte. Al was het maar om te voorkomen dat ze te verstandig zouden worden, daar in Zuffenhausen en Maranello. Superauto's zijn rock-'n'-roll, en met je verstand vier je geen feest.

    Als het zo is dat de wereld is gevangen in een machtsstrijd, dan is het de rol van Lamborghini om een bandeloze hoeveelheid kracht ten tonele te voeren. Ferrari, de oudere autobouwer in de omgeving van Modena, is meer de ietwat arrogante fabrikant, bij hoog en laag bewerend dat de concurrentie niet bestaat. Lambo is jeugdiger, brutaler, trekt maar al te graag een lange neus naar de lieden aan de andere kant van het strijdperk. Ferrari hangt een 620 pk V12 in de 599? Dan maakt Lamborghini er toch gewoon 640 pk van? Ziedaar de Murciélago LP640. De V12 van Lamborghini is als een machtswellustige despoot, altijd op zoek naar meer. Dat gaat al jaren zo door, maar nu is er toch echt een grote slag geslagen; de inhoud is vergroot van 6,2 naar 6,5 liter, met een navenante pk-stijging van 580 naar, inderdaad, 640 pk.

    Van 0 naar 100 duurt, in een orgie van kabaal, vibratie, gegil van banden en de gewelddadige herschikking van je organen, 3,4 seconden

    Dat een motor van dit volume in staat is 8.000 toeren te draaien, spreekt boekdelen over de precisie en het vakmanschap van de technici. Ik heb hem nog niet horen lopen, maar ik weet nog goed wat ik voelde toen ik mij eens in de nabijheid van een 6,2-liter Murciélago bevond; een donkere, diepe brul deed mijn borstkast resoneren. Al die toeren zijn hard nodig om bijna 100 pk per liter uit de motor te toveren. Het koppel doet met 660 Nm leuk mee, wat te danken is aan het feit dat de nieuwe motor - net als de oude - verstelbare nokkenassen heeft aan zowel in- als uitlaatkant. Ook het variabele inlaatspruitstuk van de 6,2 is overgenomen, maar dan in aangepaste vorm. De overbrengingsverhoudingen van de voor de motor liggende versnellingsbak zijn aangepast aan het grotere toerenbereik van de V12. Bovendien is de bak beter bestand tegen de krachten die erop worden uitgeoefend. Als optie kan een E-Gear-versnellingsbak met flippers worden besteld, die een lanceerstand heeft die men - hoe agressief - Thrust heeft gedoopt.

    Van 0 naar 100 duurt, in een orgie van kabaal, vibratie, gegil van banden en de gewelddadige herschikking van je organen, 3,4 seconden. Dat was voorheen 3,8 seconden; op dit niveau is nog maar moeilijk winst te pakken, dus het zal een hele klus zijn geweest om die 0,4 seconde eraf te krijgen. De topsnelheid bedraagt nu een pittige 340 km/u, de prijs een even pittige 278.000 euro.

    De LP640 heeft, net als de 911 Turbo, vierwielaandrijving. Normaliter gaat 70 procent van het vermogen via een viscosekoppeling naar de achterwielen, maar als de grip wordt verbroken, kan de volle 100 procent van het vermogen zonodig naar voor- of achterwielen. Mocht dat niet helpen, dan kan alleen de tractiecontrole nog soelaas bieden; in ESP is niet voorzien.
    In elektronische, adaptieve dempers wel, net als bij de Ferrari en de Porsche. Deze dempers zijn voor de LP640 nog eens nader bekeken, terwijl ook de veren zijn aangepast. De 18-inch velgen worden omhuld door monsterachtige banden in maatje 335/30. Voor diegene die de Murciélago mee naar het circuit neemt, en zin heeft zichzelf eens echt de stuipen op het lijf te jagen, biedt Lambo Pirelli P Zero Corsa's met een zachte racecompound aan. En dan wil meneer vast ook wel de nieuwe, optionele koolstofvezel remschijven…

    Lamborghini meldt verder dat samen met medeplichtige Pirelli wordt nagedacht over nog een andere bandensoort. Deze is in de wandelgangen bekend als P Sottozero, wat zoveel als 'onder nul' betekent. Onder nul? Een winterband? Jawel, een op maat gesneden winterband. Waarom iemand het in zijn hoofd zou halen om met een Murciélago door de sneeuw te gaan rijden, blijft verder een raadsel.

    In deze auto zittend waan je je in een hangmat van leer, naar buiten glurend door een panoramadak

    Het karakter van de auto staat in lijn met het uiterlijk, dat agressiever is dan ooit. Wat geen verrassing is. Volgens sommigen is de neus wat al te Formule 1-achtig, maar hij doet mij meer denken aan een haai die al te lang niets meer heeft gegeten. De asymmetrische luchtinlaten op de flanken zijn opnieuw vormgegeven. Het exemplaar aan de rechterkant, dat koeling biedt aan een olieradiator, is nu groot genoeg om een flink formaat hond op te slokken, terwijl de inlaat aan de linkerkant nauwelijks in staat lijkt om een pasgeboren poes weg te werken. De laatste hoeft dan ook alleen frisse lucht te verschaffen aan de dynamo.

    De zwarte, spinnenpootachtige velgen bieden een verleidelijk doorkijkje naar de kostbare koolstofvezel remschijven. De optioneel glazen motorkap doet hetzelfde voor de met gouden kleppendeksels versierde V12. Enorme vleermuisvleugels kunnen uit de lendenen ontspruiten, vleugels die zich kunnen ontvouwen om extra koeling te geven. In gesloten toestand verminderen ze de luchtweerstand. Je kunt ze altijd openzetten met een druk op de knop, terwijl je relaxed achteroverleunt in de ruime, van diamantvormig stiksel voorziene lederen stoelen. In deze auto zittend waan je je in een hangmat van leer, naar buiten glurend door een panoramadak.

    02-10-2007 om 10:44 geschreven door noel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Nieuwe Audi TT

    Nieuwe Audi TT voorgesteld
    De nieuwe Audi TT is op 6 april bekendgemaakt. Deze wagen is sinds zijn eerste lancering in 1998 uitgegroeid tot een cult auto.
    Nieuwe Audi TT sport coupé
    Deze sport coupé is nog dynamischer gemaakt dan zijn voorganger en dit op vlak van zijn design, rijvaardigheden en interne opbouw.

    De nieuwe Audi TT straalt stijl, stabiliteit en kracht uit, die je van een audi van zijn kaliber zou verwachten. De carosserie van deze wagen is gemaakt van een combinatie van aluminium en staal. Het meest is er gebruik gemaakt van aluminium (69%). Het staal zich vooral aan de achterkant van de wagen om de wagen beter uit te balanceren.

    Net zoals zijn voorganger is ook deze auto beschikbaar als 2 + 2-zitter coupé. Het roadster model wordt later verwacht. De kofferinhoud heeft een capaciteit van 290 liter, maar dit kan verhoogt worden tot 700 liter als je de achterzetels neerklapt.

    Het dashbord is volledig ontwikkeld in functie van de bestuurder en perfect ergonomisch.

    02-10-2007 om 10:43 geschreven door noel  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)

    Archief per week
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs