Kobe en zijn mama kwamen op bezoek in onze klas met de bugel ! We nodigden de kleutertjes van juf Chantal ook even uit om van de voorstelling te genieten. We leerden hoe we zo'n instrument moeten vasthouden, waarom die 'topje' dienen, van welk materiaal die gemaakt is (koper). Experimenteren hoort er ook bij: onze buik goed opblazen, lipjes tuiten en ... blazen maar ! Hartelijk dank voor het bezoek !!!
Weken 22 en 23 staan in teken van carnaval, muziek en verkleden !
Het hoogtepunt van ons thema is natuurlijk ons carnavalbal in Ter Bronnen !
Ons fototoestel had echter niet genoeg gegeten en gaf het na drie fotootjes al op maar dat maken we zeker goed tijdens het komende carnavalfeestje van vrijdag 24 februari want die dag mogen alle bukadiekinderen verkleed naar school komen of zich hier verkleden want materiaal is er genoeg !
Deze week hebben we op woensdag nog een speciale gast: Kobe komt zijn 'bugel' voorstellen.
Er is ook nog een feestvarkentje: Lennert wordt 5 jaar !!!
Geen carnavaltijd zonder pannenkoeken: donderdag na de middag is het baktijd !
We halen melk aan de automaat op woensdag na de speeltijd. Is er misschien iemand die, voor de veiligheid, even met ons mee kan als begeleiding ?
Zijn er kindjes die geen schmink mogen hebben ??? Laat aub iets weten !
Ons thema van letters en cijfers in enkele fotofragmenten !
Een paar kiekjes over het zoeken van letters bij zichzelf, in de klas en op de speelplaats.
De techniekoefeningetjes met het bouwen van een doolhof met materiaal naar keuze: de kleuters kozen voor de kaplablokken. Om het balletje erdoor te rollen gebruikten ze een ballonpomp of een rietje.
Onze oma Blom en opa Brom werkten we af met opnieuw de keuze qua hechtingsmateriaal: lijmstift, kleefband of nietjes !
Week 21: afronden van het thema cijfers en letters met ook een snuifje 'techniek'.
We starten met het verhaal 'Met tien in bed' waarbij we zowel luisteren als tellen. We ordenen met de knuffels van het verhaal en spelen ons eigen toneeltje.
In de bouwhoek ... wat staat daar ? Een grote doos ! Kunnen we daar iets mee maken zodat de auto's van binnen naar buiten kunnen rijden ?
De creahoek biedt materiaal om een blaaspijpje te maken.
Op de spelletjestafel ligt een plan van een doolhof maar zonder muren. Hoe maken we die ? De kleuters maken een keuze van materiaal en evalueren die ook zodat ze het kunnen bijstellen.
Als de doolhof klaar is kunnen ze met allerhande blaasmateriaal er een balletje laten in rollen.
De poppenkast komt ook aan bod want Jan Klaassen leert tellen met blokken.
Hopelijk wordt het weer ook stilaan beter zodat we buiten een cijferloopspel kunnen houden.
Vrijdag sluiten we in elk geval af met schrijfdansen 'de robot'.
NIET VERGETEN: op woensdag hebben we een dagje 'thuis'.
Onze kleutertjes mochten even bij juf Chantal mee genieten van het sprookje 'Goudlokje en de drie beren' terwijl de juf herstelde van een griepje. Woensdag mochten we terug starten met de cijfertjes deze keer. Het cijferwinkeltje van oma Blom !!
Op vrijdag maakten ze, naar eigen keuze, een truitje met letters voor opa Brom of een kleedje met cijfers voor oma Blom. Raar maar waar: alle meisjes kozen oma en alle jongens opa !!
De kleuters zochten letters en cijfers in kranten en tijdschriften overal in de klas. Oei wat een opruimwerk ... maar met een mikspelletje en eventjes de overvolle papiercontainer "plat duwen met Roversprongen", was dat een koud kunstje en nog plezierig ook.
Letters en cijfers ontdekken kan steeds op enthousiasme van de kleuters rekenen.
We starten met het verhaal van het letterwinkeltje van opa Brom.
Onze klaswinkel toveren we, via een rekenconflict, om in een letterwinkel.
In de bouwhoek kunnen we letters nabouwen met lego.
De schrijfpatronen oefenen we in een 'zand'dienblad. De letterhoek krijgt extra aandacht en de 1,2,3 hoek leert de Iejoors de werkwijze van de Lexidata . We kunnen er ook onze beginletter met smeltkralen maken.
De creahoek ligt vol kranten en tijdschriften want we maken letterjasjes voor opa Brom.
We doen nog veel meer en ... de kunstenaars die hun geluksvogel nog moeten schilderen, komen zeker aan bod.
Binnenkort krijgen jullie ze hier allemaal te zien en ze zijn echt mooi !
De bus bracht ons tot in de Bondgenotenlaan zodat we maar een kort wandelingetje moesten maken.
Het gebouw is al tamelijk imposant voor de kleuters.
We deden eerst een sanitaire stop en mochten daarna even spelen in de museumtuin : kijk maar naar de foto's: nestkastjes met verrassende inhoud, buizen, schalen, blokken, een klimmuur ... !
We mochten, na veel zeuren en zagen, toch in het museum onze boterhammetjes opeten. We zaten toen in het schildersatelier.
De gidsen verwelkomden ons met de vogel Mingo die op haar nest zat en slechts één eitje meer over had. De andere eitjes moesten de kleuters in de zalen van het museum gaan zoeken en er hoorden telkens opdrachtjes bij.
Zo leerden we dat vroeger ook de jongens tot 6 jaar een lang kleedje droegen en ook zo afgebeeld staan op de schilderijen. De gids leerde ons hoe we nu kunnen weten of het een jongen of een meisje was. Vraag het hen maar eens ... hopelijk weten ze het nog. (De jongen heeft bv. een zweepje in de hand of er staat een hond bij / het meisje staat meestal afgebeeld met fruit of een popje.)
En toen ... mochten we figureren in een reclamefilpje voor het museum M ! Niet moeilijk: gewoon van de ene zaal naar de andere stappen !
Op de foto's zien jullie ook de massage. Een opdracht om alle kleuters blij te maken.
De kleuters dansten ook rond de wijnfontein en daar vonden we ons laatste ei.
Mingo heeft nu terug een vol nest en na een dikke knuffel en een applausje voor de gids, keerden we terug naar de bus want de kleuters van juf Ingrid stonden al te wachten.
Onze nieuwjaarsbrieven zijn helemaal klaar ! Onze naam er nog bij en ze mogen mee naar huis.
In de tekeningenzak zit ook een kopie om te oefenen zodat ze de brief nog vlot kennen op nieuwjaarsdag.
Onder onze boom liggen dit jaar supergrote geschenken !
Even verklappen wat er in de pakjes zit: een onderlegger om thuis op de tafel te leggen zodat ze kunnen kliederen en tekenen en toch een mooie tafel achterlaten.
Onze winkel was even een wenskaartenhuis met sorteerbakjes volgens de figuren op de kaarten.
In de leeshoek bouwden ze tafereeltjes met playmobiel en speelden ze een rollenspel.
De poppenhoek was verrijkt met een eigen kerstboom die ze steeds opnieuw mochten versieren.
Week 16: nog een laatste spurtje naar de kerstvakantie !
De kleuters hebben nog een beetje "studeer"- en knutselwerk aan hun nieuwjaarsbrief.
De wiskundelesjes zijn ook nog intens van de partij. Hebben ze verteld van de vertelstenen over kerstmis ? Deze liggen nog de hele week in de leeshoek.
Onze oudste kleuters hebben een schrijfoefenboekje over kerstmis en oefenen de 5 in de cijferboekjes.
De letterhoek krijgt de K van kerstmis.
Op donderdag: poppenkast dat zien we graag, ja dat is echt waar, laat de popjes nu maar komen want we zitten klaar !!
Vrijdag is een hoogdag: we koken voor ons kerstfeestje: een kiwikerstboom, kaaskaarsjes, een hesp-en kaasrol en kerstmandessertjes.
Moesten er mama's of papa's zijn die één van de 4 groepjes wilt begeleiden. Jullie geven een seintje en zijn welkom om 8u45.
We doen even ons onthaal en gaan dan aan het werk. Rond 10u zijn we zeker klaar ! Alvast bedankt, het kan gezellig worden.
Op donderdag 12 januari 2017 staat er een uitstap gepland: we bezoeken samen met de kleuters van juf Ingrid van Ter Bronnen (3kk) de 'geluksvogels' in het museum M te Leuven. De infobrief krijgen jullie deze week.
Lizzy brengt morgen voor Basiel een spelletje mee. Hopelijk is Basiel op tijd in de klas want hij logeert dit weekend bij Siebe.
Op dinsdag gaan ze weer klimmen en klauteren met meester Sanne.
We maken deze week nog zelf marsepein, doen de Pietenstoelendans, spelen Piet en verstoppen letterkoekjes zodat de anderen ze kunnen zoeken a.d.h.v. een klasplattegrond, spelen met de schrijfmotoriek van 'ik pen' en houden een kringgesprekje over hun wensjes en ideeën voor het kerstthema.