 |
|
 |
Zinvolle geloofsgesprekken met jongeren |
Maandelijks komen in Kortenberg op zaterdagmorgen jongeren samen om onder een brunch te praten over leven en geloof, over actuele en tijdloze thema's. |
 |
15-11-2006 |
God is springlevend, maar godsdienst op sterven na dood |
|
|
BRUSSEL (Kerknet) - "God leeft! Het geloof in God leeft! Niet meer, maar zeker ook niet minder dan tevoren. De godsdienst, het dienen van God, daarentegen kan op minder sympathie rekenen en ligt op sterven na dood". Op die manier vat het Gentse marktonderzoekkantoor & Compagnie de resultaten van hun 'grote zomeronderzoek samen. Het bedrijf stelde via een telefonische enquête meer dan 40 vragen aan 564 Nederlandstalige respondenten ouder dan 15 jaar en wonend in Vlaanderen en Brussel. Op basis daarvan probeerde & Compagnie 'het geloof in Vlaanderen in kaart te brengen'. De twee basisvragen luidden: wie gelooft er en waarin? Vragen als 'Hoe vaak gaat u naar een gewone eredienst?' en 'Wat betekent geloof voor u?', zorgden naar eigen zeggen voor een ruimer kader. Al is het niet helemaal duidelijk wat de onderzoekers nu eigenlijk bedoelen met de ondertitel van hun rapport: 'Mensen van morgen halen het maximum uit hun geloof met een minimum aan inspanningen'. Een overzicht van de resultaten.
God leeft! Meer dan ze naar eigen zeggen zelf verwacht hadden, vonden de onderzoekers van & Compagnie nog gelovigen in Vlaanderen. Meer dan de helft of 53 procent van de Vlamingen antwoordt volmondig 'ja' op de vraag: 'Beschouwt u zichzelf als gelovig?'. Slechts 16 procent twijfelt en 31 procent zegt niet gelovig te zijn. Wat de onderzoekers zelf 'een polariserend resultaat' vinden. Ze geven toe een veel grotere groep twijfelaars te hebben verwacht. namelijk een grote groep twijfelaars.
'Nood aan ritus' Zowel gelovigen als - en dat is beslist een verrassing - niet-gelovigen bezoeken 'massaal' (dixit het onderzoeksteam) voor speciale gebeurtenissen (huwelijk, begrafenis .) de kerk: 39,8 procent van de Vlamingen gaat zowel op kerkelijke feestdagen als bij speciale gebeurtenissen naar de kerk. Niet minder dan 40,8 procent van de Vlamingen gaat alleen naar een eredienst ter gelegenheid van een speciale gebeurtenis. Slechts 4,3% is alleen bij feestdagen in de kerk te vinden en 14,6 procent is voor geen van beide te vinden.
Grote geloofsbehoefte De onderzoekers geven toe enige moeite te hebben om de 'geloofsbehoefte' van de Vlamingen in kaart te brengen. "De geloofsbehoefte van de Vlaming is niet in hokjes te stoppen", heet het. "Terwijl de ene respondent het meeste belang hecht aan een collectieve beleving van het geloof, zijn er evenveel Vlamingen die geloof eerder iets persoonlijks vinden: respectievelijk 40 en 58 procent." Hetzelfde vinden ze terug bij de keuze tussen een 'actieve of passieve beleving'. "Evenveel Vlamingen vinden dat hun geloof in denken en voelen zit dan in daden en doen: respectievelijk 45 en 48 procent."
Godsdienst en de 'Da Vinci Code'-hype 'Dogma's scoren slecht' is dan weer een weinig verrassende conclusie van de onderzoekers. Of zoals ze het zelf formuleren: "Telkens wanneer de respondent het gevoel krijgt iets te worden opgelegd, krijgt hij het moeilijk. Zo scoren concrete zaken telkens slechter dan een overkoepelend topic. 55,6% gelooft dat er een God bestaat. Terwijl slechts 36,2% gelooft dat God ook de wereld geschapen heeft. 42,6% gelooft in de hemel, maar slechts 24,7% gelooft in de engelen die er wonen." Als het gaat over het institutionele aspect van godsdienst gaan de onderzoekers voor hun conclusie - 'Het institutionele krijgt geen vertrouwen' - op z'n zachtst gezegd nogal kort door de bocht. Die conclusie blijkt opgehangen aan de antwoorden op één enkele vraag. Niet minder dan 74,3 procent van de Vlamingen (79,9 procent van de niet-gelovigen, maar zelfs 71,6 procent van de gelovigen!) zegt namelijk te geloven dat de katholieke kerk geschiedkundige gebeurtenissen bewust gewijzigd heeft of geheim houdt. Dat de enquête werd afgenomen in op he hoogtepunt van 'De Da Vinci Code'-hype, is de onderzoekers niet eens een voetnoot waard. Als die, toegegeven torenhoge score al iets bewijst, dan is het op z'n minst dat de impact van een volgehouden en grootschalige mediacampagne blijkbaar zijn doel niet mist. Het onderzoeksteam ziet dat enigszins anders en concludeert dat "ook de gelovige mensen dus het gevoel hebben door de kerk iets op de mouw gespeld gekregen te hebben".
Meer secularisering Naar wat de onderzoekers verstaan onder een nochtans complex fenomeen als secularisering blijft het enigszins raden. Zo vroegen ze de respondenten naar hun mening over de huidige en gewenste relatie tussen geloof en wetenschap, geloof en politiek, geloof en onderwijs en geloof en werk. Het resultaat? "Telkens zeggen de respondenten een onafhankelijke relatie terug te vinden. Enkel bij geloof en onderwijs is nog een aanzienlijk aandeel wederzijdse beïnvloeding te vinden. En blijkbaar willen ze deze trend enkel nog verder doorgedreven zien. Bij de vraag naar hoe zouden deze relaties in de toekomst moeten evolueren werd telkens nog sterker gekozen voor onafhankelijkheid." De conclusie van &Compagnie: "De rode draad doorheen dit hele verhaal is er één van vrijblijvendheid in de zin van: 'Ik laat iedereen met rust, laat mij ook met rust'. De mensen van morgen zijn op zoek naar een geloof dat in basis dezelfde waarden vertegenwoordigd, maar dat minder inspanning, regeltjes en dogma's bevat."
Weetjes Tot slot nog enkele weetjes, gerangschikt van hoog naar laag. - 71% van de Vlamingen gelooft dat Jezus bestaan heeft. - 57% van de Vlamingen gelooft dat sommige mensen paranormale gaven bezitten (gedachten lezen, toekomst voorspellen,.) - 55% van de Vlamingen gelooft in 1 enkele God. - 54,4% van de Vlamingen gelooft dat Mozes bestaan heeft. - 53,4% van de Vlamingen gelooft dat alles wat gebeurt een reden heeft (bestuurd wordt door een hogere macht). - 50,3% van de Vlamingen gelooft dat de wereld ontstaan is na een oerknal. - 45,7% van de Vlamingen gelooft dat Mohammed bestaan heeft. - 43,2% van de Vlamingen gelooft in bovennatuurlijke krachten. - 41% van de Vlamingen gelooft dat dankzij geloof wereldvrede bekomen kan worden. - 40,3% van de Vlamingen gelooft in het hiernamaals. - 30,5% van de Vlamingen gelooft dat Adam en Eva de eerste mensen op aarde waren. - 23,9% van de Vlamingen gelooft dat het mogelijk is dat men in een volgend leven terugkomt. - 18,7% van de Vlamingen gelooft dat er een hel bestaat. - 15,7% van de Vlamingen gelooft in de duivel. - 14,5% van de Vlamingen gelooft in geesten en spoken |
(Van: kerknet.be, 15/11/2006.)
|
|
|
 |
|
Vaticaan kritisch over hoofddoek immigranten |
VATICAANSTAD - Het Vaticaan heeft zich voor het eerst kritisch uitgelaten over het gebruik van de islamitische hoofddoek in Europa. Volgens kardinaal Renato Martino moeten immigranten de tradities, cultuur en religie van hun nieuwe thuisland respecteren.
Op die manier wordt de integratie van migranten vergemakkelijkt, aldus Martino dinsdag op een persconferentie. Hij is een van de topkardinaals van de rooms-katholieke kerk en belast met migratiekwesties. Met de kritiek op de hoofddoek voegt het Vaticaan zich in de groeiende rij politieke en religieuze leiders in Europa die hun bezorgdheid uitten over de hoofddoeken bij islamitische immigranten. Zij vrezen dat hoofddoekjes de integratie belemmeren.
(Van: Rorate, 15/11/2006.)
|
|
|
 |
|
Topberaad over gehuwde priesters |
ROME - Anderhalf jaar na zijn ambtsaanstelling heeft paus Benedictus XVI verrassend een topvergadering bijeengeroepen in het Vaticaan over het omstreden thema van het celibaat voor priesters. Bij het topberaad van de Curie, nu donderdag, staat de zaak van de geëxcommuniceerde Afrikaanse aartsbisschop Emmanuel Milingo (76), die onlangs in de Verenigde Staten gehuwde mannen tot bisschop heeft gewijd, op de agenda.
Het Vaticaan deelde mee dat ook zal gepraat worden over het opnieuw toelaten tot het ambt van priesters die de afgelopen jaren in het huwelijk zijn getreden. Commentatoren in Rome spraken van een "zweem van hoop'' voor priesters die gehuwd zijn en daarmee onvermijdelijk hun functie verloren hebben. Voor de eerste keer sinds lange tijd wordt het thema door de hoogste instanties van het Vaticaan besproken, schrijft de Turijnse krant La Stampa. Deskundigen waarschuwen echter voor overdreven verwachtingen: een snelle doorbraak zou er niet komen. Benedictus XVI had tijdens de eerste mondiale bisschoppensynode een jaar geleden de verplichte ongehuwde staat voor priesters bekrachtigd. Het celibaat is "een waardevol geschenk en een teken van onverdeelde liefde voor God en de medemensen'', zei hij toen. Vaticaankenners hadden er al bij de keuze voor Joseph Ratzinger in april 2005 op gewezen dat een zeer voorzichtige versoepeling van het thema celibaat mogelijk was. Een versoepeling zou een oplossing kunnen bieden voor het grote tekort aan priesters in vele landen, waardoor de Kerk wereldwijd onder druk geraakt. Aan de zitting van donderdag nemen de dicasteriumchefs van de Roomse Curie deel, het zogenaamde ,,kabinet van de paus''. Er werd uitdrukkelijk bij gezegd dat er geen andere zaken op de agenda staan.
Milingo
De Zambiaanse aartsbisschop Emmanuel Milingo vormt sinds langere tijd een doorn in het oog van het Vaticaan. In 2001 trad hij tijdens een massale trouwplechtigheid van de Moonsekte in de Verenigde Staten in het huwelijk. Later verliet hij zijn vrouw en leek zich inmiddels met het Vaticaan verzoend te hebben. Nu engageert hij zich openlijk voor gehuwde priesters en verplicht hij de Kerk te reageren, luidt het in Rome. Het celibaat voor priesters werd in de twaalfde eeuw door de rooms-katholieke Kerk bindend ingevoerd. Daarbij gaat het niet alleen om een verbod om te trouwen, maar ook over verplichte seksuele onthouding. (llc)
Toch niet meteen grote veranderingen op til?
Paus Benedictus XVI heeft de verantwoordelijken van alle Vaticaanse 'ministeries' bijeengeroepen voor een topberaad morgen over het priesterschap voor gehuwde mannen. Op de agenda staat onder meer de vraag of priesters die de jongste jaren getrouwd zijn, weer tot het ambt toegelaten moeten worden.
Aanleiding voor het topberaad is de excommunicatie van de gehuwde aartsbisschop Emmanuel Milingo, die onlangs een organisatie voor gehuwde priesters oprichtte. In de bijeenkomst zal worden gesproken over ,,de situatie die is ontstaan als gevolg van de ongehoorzaamheid van Milingo, om na te denken over de verzoeken tot dispensatie van de celibaatsplicht en over de aanvragen voor nieuwe toelating tot het priesterambt van priesters die de laatste jaren getrouwd zijn". De woordvoerder van het Vaticaan voegde er wel aan toe dat ,,niet meteen grote veranderingen in de celibaatsregel verwacht moeten worden''. (domi)
(Uit: De Standaard, 14&15/11/2006.)
|
|
|
 |
12-11-2006 |
Elton John wil religies verbieden |
LONDEN - De Britse popster Elton John heeft zondag verklaard voor een verbod op alle religies te zijn. De 59-jarige zanger vindt namelijk dat ze homofoob zijn en niet voldoende blijk van mededogen geven. "Ik denk dat de godsdiensten altijd geprobeerd hebben haat tegen homoseksuelen te doen ontstaan. Ik zou de religies verbieden", zo verklaarde de zanger aan de Britse zondagskrant The Observer. "De georganiseerde religies lijken niet te werken. Ze maken van de mensen haatdragende kuddedieren en geven echt geen blijk van mededogen", voegde hij eraan toe. "De wereld staat niet ver van de escalatie naar een Derde Wereldoorlog en waar zijn de leiders van de religies?", vraagt de popster zich af. "Waarom zijn zij niet in conclaaf? Waarom tonen ze zich niet samen?" De zanger maakte een vergelijking met "de vredesbeweging van de jaren zestig toen muzikanten naar de mensen toe gingen door vredesconcerten te organiseren. Als John Lennon nog zou leven, zou hij de leiding ervan nemen", dacht Elton John. De muzikant, die een stichting tegen aids leidt, beloofde ook zijn actie voort te zetten. "Ik ben immers bijna zestig jaar. Ik kan niet blijven zitten en blind zijn voor wat er gebeurt", besloot hij. Elton John trouwde in 2005 met zijn Canadese vriend David Furnish voor de wet. Vorig jaar werd in Engeland en Wales namelijk een wet over het homohuwelijk goedgekeurd. (bvb)
(Uit: De Standaard, 12/11/2006.)
|
|
|
 |
09-11-2006 |
Alsof ik alles met Gods ogen zag - Het geloofsverhaal van een jongere |
Zon geloofsheld voel ik me eigenlijk niet. Ik heb niet het gevoel dat ik een 'superchristen' ben. Wat ik wel besef, en waar ik ook heel erg blij mee ben, is dat Jezus ook voor mij is gestorven. Hij is opgestaan, en zoveel machtiger dan wie dan ook! Toch zijn er periodes geweest waarin ik dit niet zo heb ervaren.
Ik ben christelijk opgevoed, iets waar ik erg dankbaar voor ben. Op de basisschool heb ik niet echt in een leuke klas gezeten. Er werd veel gepest, en ik voelde me ook vaak buitengesloten. Bij de brugklas veranderde dat: leuke klas, erg gezellig met iedereen. We hadden veel lol met zn allen. Sinds die tijd zit ik in een coole klas. Ondertussen raakte ik wel een beetje mijn geloof in God kwijt. Ik zat met allerlei vragen als: Als God bestaat, waarom bewijst Hij Zich dan niet aan mij? Doe een wonder ofzo, laat Hij mij in ieder geval merken dat Hij er is. En: Wat heb je eigenlijk aan een God? Volgens de Bijbel krijg je ook tegenstand de verduren als je juist gaat geloven. Wat moet je met zo Iemand? Maar echt het geloof opgeven, dat durfde ik ook niet. Dat ging net een stap te ver. Achteraf ben ik blij dat God mij zo heeft vastgehouden. Ook worstelde ik heel erg met mezelf. Ik voelde mezelf niet zo cool. Ik vond mezelf best wel dom, lelijk en wat al niet meer. Ik hield mijzelf voor dat niemand mij aardig vond. Dat laatste was min of meer gebaseerd op het feit dat mijn beste vriendin mij in de steek had gelaten. Echt een klap in mijn gezicht. Ik deed mijn best om haar terug te winnen, maar ze zei recht in mijn gezicht dat ik haar vriendin niet was. Een hele tijd heb ik zo rondgelopen. Zo kan het niet langer, dacht ik. Voorzichtig ging ik een beetje positiever over mijzelf denken, maar de basis was nog vrij wankel. Ook ging ik naar Wervelweekenden en EO-Jongerendagen. Daar heb ik een blijdschap ervaren die voor mij heel nieuw was. Tijdens het zingen vooral ontdekte ik dat er iets was, iets wat ik niet kon plaatsen maar wat ik ook graag wilde hebben. Ik heb dus niet een speciaal bekeringsmoment, maar er groeide iets in mij. En ook begon ik te praten. Ik hield mijzelf altijd voor dat gesprekken niet hielpen, maar dat bleek absoluut niet waar te zijn. Gesprekken, zeker met mensen die al wel geloven in die God die kennelijk voor die vreemde blijdschap zorgde, helpen. Ik weet nu ook dat er al die tijd voor mij gebeden werd. Dat is geweldig om te weten: er zijn gewoon mensen over de hele wereld, mensen die je niet eens kennen, maar die gewoon bidden voor die personen die zo worstelen met God. En inderdaad, waar ik eerst zo bang voor was, gebeurde: als je gaat geloven krijg je tegenstand. Dat merk je. Een paar mensen van de basisschool begonnen vervelende opmerkingen te maken. En dat terwijl ze dat eerst nooit deden. Zo waren er nog meer dingen. Maar toch, er was iets veranderd. In plaats van dat ik God de schuld gaf van dit alles, legde ik al mijn angsten, zorgen, pijn en verdriet bij Hem neer. Ik praat nu regelmatig en overal met God. Op mijn kamer, op de fiets, en okey, niet verder vertellen, soms ook onder geschiedenis. Op de laatste EO-Jongerendag heb ik een definitieve keuze gemaakt. Dat viel niet zo heel erg op; ik moest niet echt huilen, al stonden de tranen in mijn ogen, ik had ook geen gesprekken meer nodig: ik had alles al met God besproken. Zon relatie met Hem had ik al wel. Waarom dan toch nog zon definitieve keuze? Om dat ik daar iets heb ervaren wat nog nooit eerder zo is geweest. Na de toespraak van Hans Eschbach zongen we het lied Here I am to worship. De tekst raakte mij zo diep. Zo diep als niemand kan komen, zo diep kwam God door dat nummer heen. Het was alsof God tegen mij zei: Je bent teruggekomen bij Mij, Ik ben daar zo gelukkig mee. Je moest eens weten wat voor een feest we in de hemel vieren. Ik ken je volkomen en Ik hou helemaal van je. Jij bent voor Mij super. Omdat Ik jou zo goed ken, wil Ik graag met je meelopen. Het was alsof ik het met Gods ogen zag. En op dat moment besloot ik voor eens en voor altijd dat ik God wil dienen, no matter what. Soms ben ik bang, voor de toekomst. Of ik zie ergens tegenop. En nog steeds heb ik het probleem dat ik soms minderwaardig over mijzelf denk. En ik kan heel goed dingen verbergen; ik ben dan heel vrolijk alleen ik voel me niet zo. Zulke dingen probeer ik te veranderen, en ik merk dat God me helpt. Het gaat haast al automatisch, alles bespreek ik met God. Daarna blijf ik nog een poosje stil zitten of lees ik in de Bijbel. Soms krijg ik direct al antwoord, door bijvoorbeeld een gedachte of een bijbeltekst, soms antwoordt God en zie ik achteraf hoe goed God alles in zijn hand heeft. God bless!! Anoniempje (Van: www.eo.nl, 05/07/2004.)
|
|
|
 |
|
Kardinaal Danneels: "Geloven, hoe 'vreemd' toch voor een mens?" |
MECHELEN (RKnieuws.net) - Geloven is een eigenaardig iets voor een normaal mens. Zeker in onze tijd, waar alles geverifieerd moet worden, is het niet makkelijk te geloven. Dat schrijft kardinaal Godfried Danneels in het novembernummer van Pastoralia, het informatieblad van het aartsbisdom Mechelen-Brussel.
"En toch is geloven geen onverantwoorde daad van de mens, maar het is een heel bijzondere daad. In de regel wil een mens alles bewezen en aangetoond hebben vooraleer hij een stap zet. Hij mag niet onverantwoord een weg inslaan of een sprong maken. Maar er is een tussenweg: iets doen wat rationeel niet onderbouwd is, maar daarom niet onverantwoord. Trouwens, doet de mens dat ook niet op andere gebieden, zoals in de liefde bijvoorbeeld? Waarom dan ook niet in zijn relatie met God?", zo vraagt de kardinaal zich af. "Alle mensen zoeken naar God, of ze het weten of niet. Daarvan getuigt trouwens de hele geschiedenis op de hele planeet... Er bevinden zich nogal wat obstakels - omgevallen bomen - op de weg naar God. Er is vooral het probleem van het kwaad en het onschuldig lijden op de wereld, de onwetendheid en vooral de religieuze onverschilligheid, de grijparmen van luxe en rijkdom, het tegengetuigenis van gelovigen, het atheïsme en het materialisme en tenslotte - niet in het minst - de zondigheid van de mens die maakt dat de mens - zoals in het paradijs - zich wegstopt voor God als die zich wil tonen". "Maar niettegenstaande dat alles blijven de mensen op zoek naar God. Kan dat een andere reden hebben dan dat het God zelf is die de mens blijft zoeken. Hoe zou het ook anders kunnen? Als de mens beeld en gelijkenis is van God dan kan het niet anders of hij zoekt naar zijn oerbeeld. Een afgietsel raakt immers nooit meer de herinnering aan zijn gietvorm kwijt", aldus Danneels. "Er is geen bewijs van God zoals men dat in de positieve wetenschappen vindt. Maar er zijn wel convergerende en overtuigende wegen naar God, die een voldoende zekerheid geven om zijn bestaan redelijkerwijze te aanvaarden", zo stelt de kardinaal. Kardinaal Danneels wijst er op dat het eerst en vooral de mens zelf is die vindplaats is van God. "Hij heeft een feilloze morele radar die hem leidt. Hij draagt in zich een kiem van eeuwigheid die niet te herleiden is tot zijn materie, namelijk zijn ziel". De kardinaal herinnert er verder onder meer aan dat de mens over natuurlijke godskennis beschikt. (tb)
(Van: Rorate, 09/11/2006.)
|
|
|
 |
06-11-2006 |
Vaticaan tegen uitvoering doodstraf Saddam Hoessein |
ROME (RKnieuws.net) - Terwijl de wereld verdeeld reageert op het doodvonnis dat over de voormalige dictator Saddam Hussein is uitgesproken, heeft het Vaticaan zich bij monde van diverse functionarissen uitgesproken tegen de doodstraf van Hussein, ook al heeft hij de meest vreselijke misdaden tegen de menselijkheid op zijn geweten. Alle leven is heilig, zo onderstreept men.
Kardinaal Renato Martino, het hoofd van de Vaticaanse Raad Justitia et Pax, zei dat het voltrekken van de doodstraf door ophanging een ongerechtvaardigde wraakactie is. Helaas is Irak één van de weinige landen die nog geen geciviliseerde keuze heeft kunnen maken in het afschaffen van de doodstraf, aldus Martino. Martino streek de Verenigde Staten drie jaar geleden tegen de haren in door te stellen dat de Amerikaanse troepen Saddam als een koe hebben behandeld toen hij werd gearresteerd. De Rooms-katholieke kerk blijft zich verzetten tegen de doodstraf, behalve in zeer extreme, uitzonderlijke gevallen, omdat de kerk er van overtuigd is dat de moderne maatschappij over goede middelen beschikt om criminelen te straffen zonder hen van het leven te beroven. De Jezuiet, pater Michele Simone, adjunct-directeur van het blad Civita Cattolica, zei dat het afkeuren van de doodstraf voor Saddam Hussein geen goedkeuring is van hetgeen hij heeft gedaan. Natuurlijk zullen de problemen van Irak niet zijn opgelost met de dood van de dictator. Vele katholieken, inclusief ikzelf, zijn principieel tegen de doodstraf, zo zei Simone in de gesprek met Radio Vaticana. Zelfs in de situatie waarin Irak verkeert, waar de facto dagelijks honderden doodvonnissen worden uitgesproken, zal dit vonnis nergens toe leiden, aldus Simone. Het niet uitvoeren van het doodvonnis van Saddam om politieke redenen, zal in de beleving van de Iraakse bevolking mogelijk worden ervaren als een privilege, omdat in Irak het doden onderdeel is van de dagelijkse realiteit. Maar het behouden van het leven, wat niet betekent dat alles wat Saddam heeft gedaan wordt geaccepteerd, is altijd positief, zo zei Simone.
(Van: Rorate, 06/11/2006.)
|
|
|
 |
|
De Kerk rockt weer bij de jeugd |
Duizenden jongeren sloten zaterdag op het Paleizenplein het congres Brussel-Allerheiligen met een feestelijke noot af. Hun gevoel was er een van vreugde en opluchting. ,,De jongeren hebben elkaar op dit congres gevonden.'' Ik ben blij dat we weer voor ons geloof durven uitkomen'', zegt Annelies Bollaert (22), die de sfeer op het Paleizenplein komt opsnuiven. ,,We moeten ons durven tonen zoals we zijn. De jongeren hebben elkaar op dit congres gevonden. Ze hebben gemerkt dat ze niet alleen staan met hun geloof. Dat is goed, want een geloof dat je niet kunt delen, is moeilijk vol te houden. Dit congres heeft ons de kracht gegeven om nog enthousiaster door het leven te gaan.'' De voorbije week verzamelden honderden Vlaamse, Waalse en Brusselse jongeren op het congres Brussel-Allerheiligen om over hun geloof te praten en gelijkgezinden te ontmoeten. Zaterdag vond op het Paleizenplein in Brussel het muzikale slotevenement plaats. Aan de ingang van het Paleizenplein staat een reusachtig bord dat is volgeschreven met christelijke boodschappen zoals: Jesus you are my life, Jesus is metal, j'ai vu une église qui vit et qui aime en God is ook maar een mens . Het plein is een vat vol contrasten. Bij de ene tent staan jonge monniken in traditioneel gewaad en met ezels bijna als een curiosum tentoongesteld, terwijl niet ver daarvandaan een boetiek de kooplustige christenen lokt. In het theologische café is er plaats voor discussie, terwijl in de bar vlak daarnaast de drank rijkelijk vloeit. Ook jonge christenen kunnen stevig drinken. Helemaal aan de andere kant van het plein geven internationaal gerenommeerde groepen uit de christelijke rockwereld het beste van zichzelf, met namen zoals het Brusselse CX Flood en het Frans-Amerikaanse Exo. Tijdens het optreden van de Franse band Glorious begeeft koningin Fabiola zich midden in het publiek. Ondanks de uitgesproken geloofsboodschappen in de songteksten, slagen de groepen erin niet al te prekerig te klinken. Bono van U2 kan er nog wat van leren.
Marginalen
Het maakt één zaak duidelijk. De Kerk rockt weer bij de jongeren. ,,Het mag weer hip zijn, ja'', zegt Pieter Nolf. ,,Dit is een nieuwe generatie van jongeren die het katholieke Vlaanderen nooit heeft meegemaakt. Zij kijken onbevangen en zonder afschuw naar de Kerk en het geloof. Zij staan er meer voor open. We zitten op een soort kantelpunt, denk ik. Alles wat met de Kerk te maken heeft, doet het opnieuw beter. De mensen hebben opnieuw respect voor de keuze die gelovige jongeren maken. Dat biedt kansen voor de toekomst.'' Marc Burtschell (24) staat wat afzijdig te kijken naar de menigte die op de muziek uit de bol gaat. Burtschell komt uit het Franse Grenoble en is seminarist in Brussel. ,,Ik ben aangenaam verrast over de talrijke opkomst de voorbije week'', zegt hij. ,,Dat we met een minderheid zijn, hebben we al lang aanvaard. Maar met weinig volk kunnen we veel doen. Dit congres laat ons toe weer vrij te zijn. Het heeft ons ervan bewust gemaakt dat we ons geloof niet moeten verbergen, dat we geen angst moeten hebben om er voor uit te komen.'' Dat is ook de boodschap die kardinaal Godfried Danneels de jongeren wil meegeven, als hij rond zes uur het podium beklimt voor zijn slottoespraak. Voor de ongeveer drieduizend aanwezigen is het een moment van bemoediging, een hart onder de riem. ,,Ik hoop dat dit congres de clichés uit de wereld heeft geholpen dat wij marginalen en zielenpoten zijn. Dat is niet waar'', zegt Raphael De Vuyst (21). ,,Jongeren die vandaag gelovig zijn, kiezen daar bewust voor. Niet omdat onze ouders ons dat opleggen of omdat wij uit een christelijk nest komen. Wij zijn niet abnormaal omdat we een andere overtuiging hebben. Wij worstelen met dezelfde vragen als alle jongeren: over het leven, seksualiteit en relaties. Alleen zoeken wij het antwoord ergens anders.''
(Yves Delepeleire, in Het Nieuwsblad, 06/11/2006.)
|
|
|
 |
01-11-2006 |
Vier op tien Amerikanen niet zeker van bestaan van God |
NEW YORK (RKnieuws.net) - Uit een studie van het Harris-instituut blijkt dat 42 procent van de Amerikanen niet zeker is van het bestaan van God. Zelfs bij gelovigen bestaat er twijfel over het bestaan van God.
Er zijn ook verschillen naargelang de godsdienst: van de ondervraagden bij de protestanten zegt 76 procent zeker te zijn dat God bestaat, bij de katholieken is dat maar 64 procent en bij de joden 30 procent. Bij de born-again-christenen is 93 procent van de ondervraagden er van overtuigd dat God bestaat.
(Van: Rorate, 01/11/2006.)
|
|
|
 |
|
Koning Abdullah bepleit integratie moslims |
AMSTERDAM (RKnieuws.net) - De Jordaanse koning Abdullah heeft de moslims in Europa opgeroepen zich goed te gedragen en te integreren in de westerse samenleving. Hij pleitte in een toespraak in het stadhuis van Amsterdam verder voor samenwerking tussen landen in het westen en de Arabische wereld.
Koning Abdullah en koningin Rania zijn in Nederland voor een staatsbezoek van drie dagen. In zijn rede zei de koning ook dat moslims moeten uitleggen waar de islam voor staat.
(Van: Rorate, 31/10/2006.)
|
|
|
 |
31-10-2006 |
Belg ziet spanning met islam oplopen |
De Belg is niet optimistisch over de relatie tussen moslims en christenen. 61 procent ziet de spanningen alleen maar oplopen, blijkt uit een enquête van het onderzoeksbureau Ipsos.
Hoe kijkt de Belg aan tegen religie? Op vraag van De Standaard , Le Soir en de RTBF ondervroeg Ipsos telefonisch 783 Belgen. Vooral de verhouding tussen christenen en moslims baart de Belg zorgen. Slechts 7 procent van de Belgen denkt dat de spanningen zullen verminderen, 61 procent is ronduit pessimistisch en denkt dat de spanningen zullen toenemen. Vooral Vlamingen en mannen vrezen dat de spanningen zullen escaleren. De Brusselaars stellen zich dan weer optimistischer op en denken meer dan gemiddeld dat de spanningen zullen afnemen. Wat opvalt, is dat, hoe ouder men wordt, hoe meer men denkt dat de spanningen zullen afnemen. Hooggeschoolden zijn dan weer pessimistischer en zien een 'botsing van beschavingen' dichterbij komen. Moslims zijn optimistischer dan katholieken.
De commotie rond de Mohammed-cartoons lijkt de Belg tot voorzichtigheid aan te zetten. Het merendeel van de ondervraagden (59 procent) vindt dat kritiek op religies moet kunnen, op voorwaarde dat de overtuigingen van de gelovigen gerespecteerd worden. Men wil een kritisch debat, met behoud van wederzijds respect. Hiertegenover staat dat 23 procent van oordeel is dat kritiek op godsdienst eenvoudigweg niet kan. Vooral vrouwen, ouderen, laaggeschoolden en Franstaligen wijzen een te kritische houding af. Slechts 16 procent vindt dat elke vorm van kritiek moet kunnen, zonder rekening te houden met de gelovigen. Het hoeft niet te verwonderen dat de praktiserende gelovigen zich meer terughoudend opstellen tegenover het geven van kritiek op religies dan de niet-praktiserende gelovigen en de atheïsten. Moslims zijn ook veel minder tolerant tegenover een kritische houding.
Hoofddoeken in het straatbeeld storen de Belg niet bovenmatig. Een meerderheid van de Belgen (58 procent) zegt dat religieuze symbolen getoond mogen worden in de publieke sfeer. Daartegenover staat 36 procent van de Belgen, die vinden dat religieuze symbolen tot de privé-sfeer beperkt moeten worden. Ook hier zijn er verschillen tussen de sociodemografische groepen: zo vinden vooral inwoners van Brussel dat religieuze symbolen het best tot de privé-sfeer beperkt worden, net als de jongeren. Het hoeft opnieuw niet te verbazen dat de praktiserende gelovigen met een overgrote meerderheid (71 procent) vinden dat het tonen van religieuze symbolen in de publieke sfeer moet kunnen. De meerderheid van de ondervraagden (71 procent) noemt zichzelf katholiek, maar slechts 27 procent is (betrekkelijk) praktiserend. Wie een ander geloof aanhangt, is veel meer (44 procent) praktiserend.
De volledige enquête is te lezen op: www.standaard.be/geloofsenquete
(Dominique Minten, in De Standaard, 26/10/2006.)
|
|
|
 |
30-10-2006 |
Kardinaal Danneels: 'Zonder arrogantie en zonder complexen tonen wie we zijn' |
MECHELEN (RKnieuws.net) - Kardinaal Godfried Danneels is een van de initiatiefnemers van de congressen voor stadsevangelisatie in Europa. Uitgerekend in de grootstad kan die evangelisatie een nieuwe vaart krijgen, meent hij.
Het plan voor een internationaal congres over en voor evangelisatie komt van de voormalige aartsbisschop van Parijs, kardinaal Jean-Marie Lustiger, vertelt kardinaal Danneels. De Parijse aartsbisschop kaartte dat idee aan bij zijn Brusselse confrater, omdat die ook bisschop is van een grote West-Europese grootstad. Het christendom is groot geworden in de steden in Korinthe, Rome en elders en wellicht bieden grote steden ook vandaag nieuwe kansen voor een heropleving van het christelijk geloof, opperde Lustiger. Kardinaal Danneels beaamde die analyse. "De nood aan verlossing, toch een centrale notie in het christendom, is in de stad met haar problemen van werkloosheid, armoede en stress ook scherper voelbaar, voegt hij daaraan toe. Christoph Schönborn, de aartsbisschop van Wenen, en José da Cruz Policarpo, de aartsbisschop van Lissabon, zetten mee hun schouders onder het initiatief en naderhand sloot ook kardinaal Peter Erdö van Boedapest aan. Intussen vond het congres al plaats in Wenen (2003), Parijs (2004) en Lissabon (2005). "In Wenen stond de dialoog met de cultuur centraal, in Parijs lag de klemtoon op de vernieuwing van de parochies en Lissabon toonde de vitaliteit van het volksgeloof in zuiderse landen, analyseert Danneels. "In Brussel komt ongetwijfeld de Europese dimensie, het multiculturele en de grote bijdrage van katholieke gemeenschappen van vreemde oorsprong op de voorgrond. De bedoeling van het evenement is dubbel, zegt de kardinaal. Intern wil Brussel Allerheiligen het familiale karakter van de kerk in de grootstad bevorderen. "Gelovigen zijn veelal op hun eigen terrein bezig vaak anoniem , maar ze kennen hun broeders en zusters te weinig. Naar buiten uit wil het congres de kerk in de samenleving een gezicht geven. "We willen tonen wie we zijn, zonder arrogantie, maar ook zonder complexen. We willen de stad laten zien dat we als kerk op een heel eigen en onvervangbare manier meewerken aan de vermenselijking van de samenleving. Het congres kan op die manier bijdragen tot de missionaire schwung van de kerk, hoopt de kardinaal. Dat is voor hem ook de diepste betekenis van het motto Kom en zie. "Tegen de neiging om godsdienst naar de strikte privé-sfeer te bannen, kan het congres ons de vrijmoedigheid van de christen weer helpen ontdekken, besluit hij.
(Van: Rorate 23/10/2006.)
|
|
|
 |
28-10-2006 |
Paus Benedictus XVI eist scherp optreden tegen pedofiele priesters |
VATICAANSTAD - Paus Benedictus XVI heeft zaterdag een scherp optreden tegen seksueel misbruik door priesters geëist. Hij deed zijn uitspraken tijdens een ontmoeting met Ierse bisschoppen. Ierland kreeg de laatste jaren af te rekenen met talrijke gevallen van seksueel misbruik van minderjarigen door priesters. De kerkvorst sprak uitdrukkelijk over "misdaden" en niet alleen over "zonden". "Een dergelijk misbruik is des te tragischer wanneer de daders priesters zijn. De wonden die door dergelijke daden geslagen worden, gaan diep", aldus Benedictus XVI. Volgens de paus is het belangrijk "de waarheid over het verleden" naar boven te brengen en "de nodige maatregelen te nemen om te verhinderen dat het opnieuw gebeurt". Benedictus XVI onderstreepte ook het belang van hulp aan de slachtoffers van het seksueel misbruik. "Het is belangrijk het vertrouwen te herstellen waar het beschaamd is geweest", aldus de kerkvorst. De voorbije jaren kwamen in veel landen, ook in Ierland, gevallen van seksueel misbruik door pedofiele priesters aan het licht. Volgens de katholieke kerk van Ierland werden sinds 1940 meer dan honderd priesters en leden van religieuze ordes beschuldigd. In 2000 werd een regeringscommissie opgericht om de misbruiken tussen 1936 en 1999 te onderzoeken. In maart 2005 werden 5.300 klachten ingediend en werden in 2.555 gevallen schadevergoedingen toegekend voor een totaal bedrag van 199,9 miljoen euro. (jav)
(Uit: De Standaard 28/10/2006.)
|
|
|
 |
|
Godsdiensten groeien sneller dan atheïsme |
BRUSSEL - Het atheïsme is wereldwijd op zijn retour. Dat blijkt uit een recent onderzoek van de Duitse Evangelische Alliantie, dat is gepubliceerd in het tijdschrift Evangelische Verantwortung. Het bericht staat in het Nederlandse Reformatorisch Dagblad. Het onderzoek toont aan dat het aantal niet-religieuzen jaarlijks met ongeveer 0,2 procent toeneemt. Op dit moment zijn er ongeveer 772,5 miljoen mensen die zich rekenen tot de niet-religieuzen.
Het aantal atheïsten neemt jaarlijks toe met ongeveer een half procent en telt nu ongeveer 151,6 miljoen personen. Met deze groei lopen de niet-religieuzen en de atheïsten achter bij de groei van de wereldbevolking. Die neemt jaarlijks toe met 1,2 procent. Van de wereldgodsdiensten groeit de islam met 1,3 miljard aanhangers het snelst met ongeveer 1,9 procent per jaar. De 25,7 miljoen sikhs nemen jaarlijks toe met ongeveer 1,5 procent. De 877,6 miljoen hindoes groeien jaarlijks met 1,4 procent. Het christendom groeit jaarlijks ongeveer 1,3 procent en telt nu 2,2 miljard aanhangers.
De groei van het aantal joden en boeddhisten is jaarlijks lager dan de wereldwijde bevolkingsaanwas en bedraagt voor beide religies ongeveer 0,9 procent.
(Uit: De Standaard 28/10/2006.)
|
|
|
 |
|
 |
E-mail mij |
Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.
|
|
|
 |