We hebben met de laatstejaars van KA2
De Ring lessen gevolgd aan de KUL, KHL en Groep T.
Het eerste waar ik naartoe ben gegaan is Groep T.
De uitspraak: "als leerkrachten hun diploma halen, zijn ze nog lang niet klaar met studeren."
Ik vond deze uitspraak heel interessant en juist, omdat het leven en je job zelf ook een leerschool zijn en niet alleen
je schoolperiode. Je blijft je hele leven lang bijleren. Ik vind het goed dat
ze dat als school ook meegeven aan hun studenten, want anders zullen er
studenten zijn die misschien denken dat ze meteen een goede leerkracht zullen
zijn. Soms is dat ook het geval, maar ze zullen zeker altijd blijven groeien
als leerkracht en dingen bijleren over hun lesmethodes. Als de leerkrachten van
de leraren in opleiding dit niet zouden zeggen dan zouden er misschien meer
leerkrachten hun moed verliezen wanneer hun eerste jaar als leerkracht toch
niet meevalt en beginnen twijfelen over hun keuze. Misschien is dit minder het
geval als ze hierop een beetje worden voorbereid. Dit weten de studenten
waarschijnlijk al, maar dan ben je niet zeker van en daarom is het goed dat dit
een van hun uitspraken is.
Dan heb ik verbintenisrecht gevolgd aan
de KUL.
Dit vond ik een zeer interessante les. De les ging over de taak van de
rechter bij problemen met contracten tussen twee partijen. De uitdaging was om
de artikels die werden opgezocht te noteren en ondertussen de les nog te kunnen
volgen.
De uitspraak: artikel 1158: Bewoordingen die voor tweeërlei zin
vatbaar zijn, moeten worden opgevat in de zin die met de inhoud van het
contract het best overeenstemt. Dit wil dus zeggen dat als er iets
dubbelzinnigs in het contract staat, dat het dan moet worden opgevat als dat
wat het meest overeenstemt met de inhoud van het contract. Dit is een van de artikels die ik heb
kunnen noteren, maar het is zeer moeilijk te volgen zonder wetboek. De prof kon
deze wetten nog steeds allemaal opzeggen, dat vond ik verbazingwekkend.
De les celbiologie aan de KUL in de namiddag vond
ik vrij moeilijk om te volgen, omdat er allemaal termen in voorkwamen die we
nog niet hadden gezien en ook omdat het heel moeilijke woorden waren. Wat ik
onder andere heb genoteerd is dat bij de kleuringen om preparaten te
onderzoeken met een lichtmicroscoop, twee kleurstoffen zijn: één voor het
cytoplasma (eosine) en één voor het kernmembraam ( methyleenblauw). Ik heb niet
onthouden waarom ze deze preparaten kleuren.