Nu het ondergronds metselwerk afgewerkt is,
kunnen we starten met de volgende fase; het opvullen/ophogen van de vlakken
tussen de funderingssleuven. Dit gebeurt op volgende manier: eerst gaan we het zand
verdelen over de gehele oppervlakte. Daarna gaan we het zand besproeien met water
en vervolgens gaan we deze bewerking herhalen. Op deze manier krijgen we een zeer
stevige ondergrond. Op deze ondergrond plaatsen we vervolgens een laag rotsblokken
die als basis zal dienen om maandag de betonplaat op te storten. Het opvullen
van de grond neemt de hele voormiddag in beslag. Het is een fysiek intens werk en we keren moe maar toch voldaan terug
naar Amani voor de lunch. Na de lunch staat er op ons schema een sportsessie
gepland met de kinderen van Amani. We kiezen voor een voetbalmatch op het veld
nabij het hoofdgebouw. 11 jongens van Amani tegen 11 jongens uit ons 6de
en 7de jaar.
Vrijdagmorgen
zijn we terug vroeg uit de veren. Op de werf startten we met het
uitzetten van de 1ste laag metselwerk. Deze 1ste laag
metselen we over de volledige omtrek van het gebouw en zal dienen als verloren
bekisting voor de vloerplaat. We komen algauw tot de vaststelling dat de manier
van gebouwen uitzetten bij de fundis helemaal anders is dan wij gewoon zijn. Na
het nodige overleg, het wegnemen en opnieuw metselen van de betonblokken en het
controleren van de afmetingen van het hele bouwwerk krijgt de laag betonblokken
eindelijk vorm. s Middags op weg naar ons busje (we gingen deze middag niet
naar Amani) springen we binnen bij de plaatselijke kleermaker. Aaron zijn
werkbroek was gescheurd en daar diende dringend iets aan gedaan te worden. We
waren daar getuige van een mooi stukje handenarbeid. In de namiddag rustten we
wat uit. s Avonds gingen we op stap naar Glaciers (de plaatselijke
discotheek) om onze jongens te laten ontspannen na het harde werk van de
afgelopen dagen.
Zaterdagmorgen om 11u00 waren we al terug op
baan. Onze bestemming vandaag heet Maji moto. Maji moto is een warmwaterbron te
midden de natuur. De rit naar deze warmwaterbron was al een ervaring op zich.
De dala dala reed op wegen met de ene
put na de andere, waar we via de open ramen in de bus ook het nodige zand
binnenkregen en ons meermaals op een kermisattractie of op de rally
Parijs-Dakar waanden. Na deze wilde rit kwamen we uitgeschud aan op onze
bestemming. Wat we daar zagen was een zeer idyllisch plaatsje om te vertoeven. De
blikvanger op deze locatie was een soort tarzan - achtig touw, vastgebonden aan
een grote tak. Aan dit touw konden onze leerlingen zich vastklampen en als echte
volleerde brulaapjes van het vasteland het water inslingeren. Deze middag was
voor de leerlingen fantastisch. Rond 17u00 zijn we dan terug naar huis
vertrokken. Toen we bijna thuis waren begaf ons busje het. De olie was op
Gelukkig werd er snel een ander busje voor ons geregeld, HAKUNA MATATA! s Avonds
aten we rijst met kip en ananas mmm
Nadien werd er nog wat nagepraat en kropen
we rond 23U00 in bed. Het merendeel van ons klaagde niet. Het waren vermoeiende
dagen en we konden wat slaap inhalen.
Zondag stond er een rustdag gepland!
Zondagmiddag brunchten we met de hele groep. De begeleiders waren op pad
geweest om vers fruit en Nutella te gaan kopen. De leerlingen lieten het zich
allemaal welgevallen. In de namiddag maakten we nog een wandeling met de groep
en deden we een terrasje. Vanavond staat de 2de quiz gepland van
onze nonkel Wally.
Morgen wordt een zware dag. De betonplaat moet
gegoten worden en dit moet in één stuk uitgevoerd worden. 10 m³ beton met hand
en schop maken, er zal dus doorgewerkt moeten worden!!! Hierover de volgende
dagen meer. Groeten van ons allen!!






26-10-2014 om 17:55
geschreven door mannen van beton 
|