Algemene kenmerken Onder de functie Gedragswetenschapper worden alle functionarissen begrepen, die zijn belast met werkzaamheden ten behoeve van (psycho)diagnostiek en begeleiding en/of behandeling van aangemelde en/of geplaatste jeugdigen en advisering in deze aan betrokken leidinggevende(n) en uitvoerende medewerkers. Daarnaast is de gedragswetenschapper mede verantwoordelijk voor de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het primaire proces van Bureau Jeugdzorg Utrecht. De functie gedragswetenschapper wordt aangetroffen binnen de vrijwillige en gedwongen jeugdhulpverlening van Bureau Jeugdzorg Utrecht.
Doel van de functie Het adviseren inzake de algemene en (psycho) diagnostische aspecten van het hulpverleningsbeleid en binnen hulpverleningsplannen en het laten verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de (psycho)diagnostiek en begeleiding en/of behandeling van aangemelde en/of geplaatste jeugdigen en hun cliëntsysteem. Vanuit een gedragswetenschappelijke invalshoek een bijdrage leveren aan algemene beleidsontwikkeling.
Organisatorische positie De Gedragswetenschapper ressorteert onder hiërarchische en operationele leiding van het hoofd staf, maar met een eigen professionele verantwoordelijkheid. De Gedragswetenschapper geeft functionele aanwijzingen aan uitvoerende medewerkers
Hoofdactiviteiten Het leveren van een vakmatige inbreng in het op- en bijstellen van hulpverleningsplannen zowel op consultbasis als in een team. Het (laten) evalueren van de voortgang van de uitvoering binnen de kaders van het hulpverleningsbeleid van de organisatie. Waarbij te denken valt aan: Het geven van consult en consultatie met betrekking tot rapportages, onderzoeksvragen, strafzittingen, omgangs- en bezoekregelingen, uithuisplaatsingen en andere hulpverleningstrajecten. Het plegen van interventies wanneer hulpverleningsprocessen stagneren of dreigen te stagneren. Het gevraagd en ongevraagd adviseren ten aanzien van het inzette van therapieën Het adviseren en ondersteunen van de leidinggevenden, uitvoerende medewerkers en ouders/verzorgers met betrekking tot (bijdragen aan) de uitvoering van de behandeling. Het verrichten van (psycho)diagnostiek: te weten het (laten) verrichten van psychodiagnostisch onderzoek ten behoeve van indicatiestelling, behandeling dan wel beslissingen inzake hulp aan de cliënt en zijn systeem. Het bevorderen van de deskundigheid van medewerkers door het bespreken van casuïstiek en het geven van vakinhoudelijke ondersteuning en training. Het stimuleren van de kwaliteiten van de hulpverleners en deze productief maken door begeleiding d.m.v. coachingstrajecten. Het initiëren van en/of leveren van een bijdrage aan (werk)ontwikkeling van het hulpverleningsbeleid (op basis van gesignaleerde knelpunten in het hulpverleningsaanbod) en de methodiekontwikkeling; en het formuleren van verbetervoorstellen daarin. Het uitvoeren en realiseren van vastgestelde beleidsontwikkelingenstaken en projecten. Het signaleren van knelpunten in het hulpverleningsaanbod wat aangeboden wordt en het formuleren van verbetervoorstellen daarin. Het deelnemen aan de gebruikelijke werkoverleggen. Profiel van de functie Kennis Afgeronde Academisch opleiding in één der gedragswetenschappen Kennis op het gebied van diagnostiek gericht op begeleiding en het laten verrichten van behandeling[2] Kennis van de sociale kaart Kennis van voor de sector relevante methodieken Kennis van de wettelijke kaders binnen de jeugdzorg Specifieke functiekenmerken
Sociale vaardigheden voor het onderhouden van contacten met hulpverleners en in het kader daarvan het vermogen tot overtuigen, corrigeren, motiveren en stimulerend optreden t.b.v. een succesvol verloop van de begeleiding. Communicatieve vaardigheden voor het voeren van consult/coachingsgesprekken, voor het overdragen van veranderingen van de organisatie van de hulpverlening, voor het invoeren van nieuwe hulpverleningsmethodieken en voor het onderhouden van contacten met externe instanties. Stressbestendigheid en improvisatievermogen dat passend is bij de functie. In staat om zelfstandig, planmatig en systematisch te werken. Oplettendheid, geduld en nauwgezet werken in diagnostiek zijn vereist. Activerend, intercultureel en klantgericht