LIEFDE Ikhou van jou in het stil, ENGE DIEREN maar is het ook wat dat jij wil? Mama, ik wil naar huis, èèèè, een muis. slapeloze nachten heb ik er van, Het is niet waar , kan iemand mij vertellen hou dat kan? die muis heeft veel haar. als ik slaap, droom ik iedere nacht, Kom mama we gaan ze vangen, over wie had je gedacht? onee, nu zijn er ook nog SLANGEN over jou, niet bang zijn jij, waar ik van hou die slangen zijn klein. we gaan nu wel naar huis, maar jij doet de kuis. mama, ik wil dat niet doen, ik ben toch je liefste kapoen, okè, maar heef me dan wel een zoen. joepie, ik ben thuis, ik haal nu een boek uit de kluis. je bent aan het hapen ga nu maar gaan slapen -+++++++++
op donderdag 3 maart (2011) was het GEKKEHOOFDENDAG!!! in GBS Bikschote!Iedereen kwam van s'moregens al toe in school met een gek hoofd! .Sommige waren in hun grote idool verkleed en andere dan weer als een fotomodel,Pipilangkous,heks,prinses,... Veel kijkplezier want hier een paar foto'tjes:
Wij leren deze 2 weken over India. We hebben al een trein spel gespeeld over India. We hebben veel foto's gezien over India . We hebben geleerd dat India een heel dichtbevolkt land is. Belgie kan 100 keer in India en 1/7 van heel de wereld woont er. De vlag van India kleurt oranje,wit en groen en in het midden is er een blauw wiel. Hun belangerijkste voertuig is de trein net als bij ons de auto . Zoals je merkt is India niet zo'n rijk land als belgie bv: zij hebben geen asvalt weggen zoals wij. nu weet je al een stukje meer over India groetjes van Andrée en Judit.
We zijn naar techn'on geweest met de bus. Daar werden we hartelijk ontvangen door Opa Snor Daar hebben we allerlei high-tec spulletjes gezien die gemaakt zijn door 6de en 7de jaars. Zoals een zwevende kogel,een 3d versie van een fabriek en een weegschaal om te zien hoeveel er precies nog in een glas zit. We hebben een ook een hele boel dingen gemaakt en getest v.b. afwasmiddel, naamkaartjes en pins naar keuze. Boven hebben we een paar beroepen leren kennen die je kunt volgen en nog veel meer.
Het is een historische dag : België behaalde (jammer genoeg) het wereldrecord regeringsvormen... Dat wil zeggen dat geen enkel ander land er meer tijd voor nodig had dan wij om een regering te vormen.
Wel 249 dagen na de vorige verkiezingen zitten we (of toch onze ministers ) nog steeds rond de tafel.
Vandaar ook dat we vandaag in onze hoofdrekenen sessie "praten over een getal" het getal 249 hebben genomen.
En ook daarover kun je héél veel vertellen... zij het dan niet rond de tafel, maar rond onze bankjes
:Wij leren bloggen op onze blogsite We starten het internet en zoeken in "favorieten" naar de link van bloggen. We kiezen "bericht toevoegen" en kunnen dan aan het werk. We kunnen vertellen over iets dat we meemaakten of leerden of leuk (of saai ) vonden... Er kunnen ook foto's bij. In de tekst kunnen we spelen met kleur en lettertypes en smileys !! Kijk maar ! GROETJES VAN 5 EN 6 !!!!
Dus beste mensen : kom maar veel piepen !
Flore, Jason, Tilly, Amber, Brent, Sven, Margaux, Andrée, Judit, Loeka ==> L5 Lisa, Lore, Chelsea, Melvin, Benjamin, Sem ==> L6 en ook juf Chantal natuurlijk !
In de tweede graad werd creatief gewerkt n.a.v. gedichtendag met als thema 'Nacht'. In de klas luisterden we naar het gedicht 'Luister' en werd dit besproken. Toen gingen we samen aan het werk om een gelijkaardig gedicht uit onze pen te toveren. Luister...
luister:.. wie sluipt er door het duister
twee lange oren de oren van het konijn een grijs konijn heel klein dat in het donker het witte wipstaartje van mama ziet
Auteurs: Aaron, Kyara, Jonathan, Luna, Kobe, Ymke, Auke en Victor
Wat een enthousiaste bende was er deze namiddag in de weer om hun kettingreactie op te stellen en uit te testen. Wat op papier snel in elkaar gestoken wordt, moet in realiteit omgezet worden en .... werken ! Vijf verschillende actie - reactie bewegingen moeten na elkaar kunnen gebeuren door de kettingreactie in gang te zetten. Héél toffe ideetjes - zie maar !
Hier zie je mezelf (Tilly) met het zelfgemaakte ezel-ijsje op de muur. Ik was creatief bezig met sneeuw! Ik heb heel de middag werk gehad. Ik wens aan iedereen een sneeuwvolle kerst! Groetjes, Tilly
We moesten werken met liter,deciliter...en moesten ook vraagstukken oplossen. We rekenden elk iets uit en dan keken we of het het zelfde was. Als onze oplossingen verschilden dan rekenden we het nog een keer uit. Het is leuk als je eens samen mag werken!!!
Blokkentorens en tangrammen zijn in een 5de en 6de leerjaar niet nieuw, maar de oefeningen worden steeds moeilijker... We kregen een vierkant verdeeld in allemaal verschillende vormen, dat moesten we los knippen. Op een ander blad stonden figuren die we met alle blokjes (7) moesten kunnen nabouwen. Het léék simpel maar dat was het niet ! Op het einde moesten we het oorspronkelijke vierkant terug vinden : amai !! Gelukkig kregen we wat hulp van de juf (stukje per stukje) om ons op weg te zetten en... het lukte ons !
Vraagstukken oplossen is niet altijd even simpel... vandaag moesten we meneer Grootjes helpen uitrekenen hoeveel verf en hoeveel tegels hij nodig heeft voor de werken in zijn woonkamer. Belangrijk is dat hij niet met een grote overschot verf staat, want verf is duur. Het is ook niet de bedoeling dat hij steeds weer terug naar de winkel moet omdat hij verf tekort meebracht... We werkten samen in groepjes en we gebruikten ons stappenplan. Op die manier kunnen we eigenlijk nog weinig belangrijke stappen vergeten. Wanneer je dan even meeluistert naar het geroezemoes hoor je duidelijk dat ze samen aan het leren zijn :"Hoeveel kom jij uit ?" "Zoveel, hoe kom je daaraan ?" "Maar, kan dat eigenlijk wel ?" "Ik versta dat niet, hoor, leg me dat eens uit..." Benieuwd of ze het best moeilijke vraagstuk ook konden oplossen ? Dat kun je te weten komen als je het aan de leerlingen zelf vraagt...
In het 1ste leerjaar leerden ze een nieuwe som: 'de brug over 10'. Het is de bedoeling dat je bij optellingen eerst bijdoet tot 10 en dan de rest: bv. 7 + 5 = (7 + 3) + 2 = 12. De kinderen krijgen hier meer inzicht in door het veelvuldig te doen met rode en blauwe blokjes (zie foto).
Hieronder de reacties van de leerlingen zelf:
Jonathan: Ik vond dat leuk! Victor: Soms moeilijk , maar ook leuk dat ik het kon zoeken. Ymke: Ik ben blij dat ik een nieuwe som leerde. Auke: Het was plezant, want ik kan goed rekenen. Aaron: De blokjes leggen vond ik leuk.
Niet iedereen heeft altijd de nodige inspiratie om een verhaal te verzinnen, daarom kan het dus handig en leerrijk zijn om in duo's te werken. Je helpt mekaar met spelling, zinsbouw, ideetjes opdoen en je leert samenwerken !
Vandaag hoorden we een stuk van een verhaal, het stopte op een spannend punt en daar moesten we verder schrijven. Het ging over een jongen, David, die in een supermarkt een grote zak snoep steelt en probeert onder zijn jas naar buiten (voorbij de kassa) te smokkelen... We vulden eerst de schrijfkaart in, dat helpt ons om onze ideeën te verzamelen en te ordenen. Daarna overleggen we hoe we het verhaal laten aflopen en noterenwe korte zinnen, woorden, gedachten. Daarna gieten we alle losse ideetjes in een tof verhaaltje !
Dans la classe, nous apprenons les chiffres en français de zéro mille. Ce n'est pas facile, mais ce n'est pas très difficile non plus... il faut bien entraîner. Et ça, on a fait : avec le jeu de Bingo.
Un élève dit le numéro en français et les autres élèves cherchent le numéro sur leurs cartes. Qui a le numéro quarante-six soixante-deux nonante-neuf... Qui va gagner C'est moi, c'est moi, c'est moi
Op de dag van de liefde, leerden we hét vehaal van de liefde beter kennen : Romeo en Julia van William Shakespeare. Terwijl de juf het verhaal vertelde, mochten we onze gevoelens en gedachten neerschrijven of -tekenen. Tussendoor hoorden we liedjes die bij het stukje verhaal pasten. De liedjes kwamen uit de musical "Romeo en Julia : van haat tot liefde".
We mochten daarvoor onze bank verlaten en zelf kiezen waar en hoe we gingen zitten / liggen om te luisteren en te werken.
31 januari 2008: GEDICHTENDAG IN KLAS 3 + 4! De dichters in spé: Benjamin, Lisa, Lore, Melvin, Lise, Viktor, Laura, Thamara, Delphine, Amber en Anne-Lise waren enthousiast toen de juf het onderwerp van de les aanbracht. Via audiogedichten.nl luisterden we naar 'Marc groet 's morgens de dingen', een bekend gedicht van Paul van Ostaijen. Daarna werd het gedicht besproken en kregen de leerlingen-dichters de opdracht zelf te gaan dichten. Er werd gewerkt in groepjes van 2 of 3. Wie of wat begroeten we als we de klas of de school binnenkomen? Het ging vooral om 'wat' want 'De dichter en de dingen' was het thema van deze gedichtendag. Na het brainstormen en een voorlopige versie in het grabbelschrift konden de leerlingen hun gedicht uittypen,illustreren en afprinten op computer. Tot slot brachten ze hun gedicht voor de klas. De juf zag en hoorde dat het heel goed was! In de les kwamen verschillende vakken en vaardigheden aan bod: Nederlands, muzische vorming drama, media, ICT, leren leren en sociale vaardigheden. Op de foto zie je de leerlingen-dichters terecht pronken met hun gedicht! Creativiteit kreeg weer volop kansen! Dichterlijke groeten juf Claudine
P.S.: De andere foto's kun je bekijken op de site.