Wat een enthousiaste bende was er deze namiddag in de weer om hun kettingreactie op te stellen en uit te testen. Wat op papier snel in elkaar gestoken wordt, moet in realiteit omgezet worden en .... werken ! Vijf verschillende actie - reactie bewegingen moeten na elkaar kunnen gebeuren door de kettingreactie in gang te zetten. Héél toffe ideetjes - zie maar !
Hier zie je mezelf (Tilly) met het zelfgemaakte ezel-ijsje op de muur. Ik was creatief bezig met sneeuw! Ik heb heel de middag werk gehad. Ik wens aan iedereen een sneeuwvolle kerst! Groetjes, Tilly
We moesten werken met liter,deciliter...en moesten ook vraagstukken oplossen. We rekenden elk iets uit en dan keken we of het het zelfde was. Als onze oplossingen verschilden dan rekenden we het nog een keer uit. Het is leuk als je eens samen mag werken!!!
Blokkentorens en tangrammen zijn in een 5de en 6de leerjaar niet nieuw, maar de oefeningen worden steeds moeilijker... We kregen een vierkant verdeeld in allemaal verschillende vormen, dat moesten we los knippen. Op een ander blad stonden figuren die we met alle blokjes (7) moesten kunnen nabouwen. Het léék simpel maar dat was het niet ! Op het einde moesten we het oorspronkelijke vierkant terug vinden : amai !! Gelukkig kregen we wat hulp van de juf (stukje per stukje) om ons op weg te zetten en... het lukte ons !
Vraagstukken oplossen is niet altijd even simpel... vandaag moesten we meneer Grootjes helpen uitrekenen hoeveel verf en hoeveel tegels hij nodig heeft voor de werken in zijn woonkamer. Belangrijk is dat hij niet met een grote overschot verf staat, want verf is duur. Het is ook niet de bedoeling dat hij steeds weer terug naar de winkel moet omdat hij verf tekort meebracht... We werkten samen in groepjes en we gebruikten ons stappenplan. Op die manier kunnen we eigenlijk nog weinig belangrijke stappen vergeten. Wanneer je dan even meeluistert naar het geroezemoes hoor je duidelijk dat ze samen aan het leren zijn :"Hoeveel kom jij uit ?" "Zoveel, hoe kom je daaraan ?" "Maar, kan dat eigenlijk wel ?" "Ik versta dat niet, hoor, leg me dat eens uit..." Benieuwd of ze het best moeilijke vraagstuk ook konden oplossen ? Dat kun je te weten komen als je het aan de leerlingen zelf vraagt...
In het 1ste leerjaar leerden ze een nieuwe som: 'de brug over 10'. Het is de bedoeling dat je bij optellingen eerst bijdoet tot 10 en dan de rest: bv. 7 + 5 = (7 + 3) + 2 = 12. De kinderen krijgen hier meer inzicht in door het veelvuldig te doen met rode en blauwe blokjes (zie foto).
Hieronder de reacties van de leerlingen zelf:
Jonathan: Ik vond dat leuk! Victor: Soms moeilijk , maar ook leuk dat ik het kon zoeken. Ymke: Ik ben blij dat ik een nieuwe som leerde. Auke: Het was plezant, want ik kan goed rekenen. Aaron: De blokjes leggen vond ik leuk.
Niet iedereen heeft altijd de nodige inspiratie om een verhaal te verzinnen, daarom kan het dus handig en leerrijk zijn om in duo's te werken. Je helpt mekaar met spelling, zinsbouw, ideetjes opdoen en je leert samenwerken !
Vandaag hoorden we een stuk van een verhaal, het stopte op een spannend punt en daar moesten we verder schrijven. Het ging over een jongen, David, die in een supermarkt een grote zak snoep steelt en probeert onder zijn jas naar buiten (voorbij de kassa) te smokkelen... We vulden eerst de schrijfkaart in, dat helpt ons om onze ideeën te verzamelen en te ordenen. Daarna overleggen we hoe we het verhaal laten aflopen en noterenwe korte zinnen, woorden, gedachten. Daarna gieten we alle losse ideetjes in een tof verhaaltje !
Dans la classe, nous apprenons les chiffres en français de zéro mille. Ce n'est pas facile, mais ce n'est pas très difficile non plus... il faut bien entraîner. Et ça, on a fait : avec le jeu de Bingo.
Un élève dit le numéro en français et les autres élèves cherchent le numéro sur leurs cartes. Qui a le numéro quarante-six soixante-deux nonante-neuf... Qui va gagner C'est moi, c'est moi, c'est moi
Op de dag van de liefde, leerden we hét vehaal van de liefde beter kennen : Romeo en Julia van William Shakespeare. Terwijl de juf het verhaal vertelde, mochten we onze gevoelens en gedachten neerschrijven of -tekenen. Tussendoor hoorden we liedjes die bij het stukje verhaal pasten. De liedjes kwamen uit de musical "Romeo en Julia : van haat tot liefde".
We mochten daarvoor onze bank verlaten en zelf kiezen waar en hoe we gingen zitten / liggen om te luisteren en te werken.
31 januari 2008: GEDICHTENDAG IN KLAS 3 + 4! De dichters in spé: Benjamin, Lisa, Lore, Melvin, Lise, Viktor, Laura, Thamara, Delphine, Amber en Anne-Lise waren enthousiast toen de juf het onderwerp van de les aanbracht. Via audiogedichten.nl luisterden we naar 'Marc groet 's morgens de dingen', een bekend gedicht van Paul van Ostaijen. Daarna werd het gedicht besproken en kregen de leerlingen-dichters de opdracht zelf te gaan dichten. Er werd gewerkt in groepjes van 2 of 3. Wie of wat begroeten we als we de klas of de school binnenkomen? Het ging vooral om 'wat' want 'De dichter en de dingen' was het thema van deze gedichtendag. Na het brainstormen en een voorlopige versie in het grabbelschrift konden de leerlingen hun gedicht uittypen,illustreren en afprinten op computer. Tot slot brachten ze hun gedicht voor de klas. De juf zag en hoorde dat het heel goed was! In de les kwamen verschillende vakken en vaardigheden aan bod: Nederlands, muzische vorming drama, media, ICT, leren leren en sociale vaardigheden. Op de foto zie je de leerlingen-dichters terecht pronken met hun gedicht! Creativiteit kreeg weer volop kansen! Dichterlijke groeten juf Claudine
P.S.: De andere foto's kun je bekijken op de site.
Vrijdag 1 februari 2008 werd het project "Aan tafel" afgesloten in klas 3 en 4. Gedurende de voorbije weken werd gewerkt rond de actieve voedingsdriehoek, tussendoortjes, melk- en zuivelproducten, groenten & fruit en voeding over de hele wereld. Een leerrijk en voedzaam project die de leerlingen boeide. Niet alleen werd er actief geleerd maar ook enkele zuivelproducten werden geproefd. Als afsluit van het project werden de leerlingen beloond met een "brooddoos". Nu kunnen ze niet enkel gebruik maken van de waterdrinkbus die ze eerder kregen maar dit combineren met de felgroene brooddoos. Gezondheid troef dus!
Gezonde groetjes juf Claudine
P.S.: De foto kun je vinden op de site van school.
Woorden kunnen 1 meervoud hebben, soms 2 en soms zelfs geen Vandaag kregen we een lijst met allerlei zelfstandige naamwoorden die we per 2 (3) moesten opzoeken in het woordenboek om het juiste meervoud te vinden. We mochten dat om het eerst proberen, zo leren we snel en efficiënt het woordenboek gebruiken met het eind- en beginwoord. We kunnen aanvaarden dat een ander soms iets sneller vindt en je helpt met het zoeken. We noteren de oplossing en controleren ons werk en elkaar. We verbeteren indien nodig.
Na deze oefening kregen we nog een leuke zoekoefening (ruimtelijk inzicht) om woorden in een letterveld te vinden en dan ook het meervoud te zoeken. Deze oefening kwam uit het oefenbundeltje van het Groot Nederlands Dictee
We leerden hoe we het volume van een kubus en een balk konden zoeken. Ook de totale oppervlakte zoeken van die ruimtefiguren heeft voor ons geen geheimen meer ! We oefenden eerst op echte dozen : we konden het echt meten en zien en indien nodig openvouwen. Daarna werkten we op ons blad, met een ontvouwing en een tekening van een balk, dat was al iets moeilijker. Nog later kregen we enkel nog de nodige lengtematen van de leerkracht en moesten we zo aan de slag... het lukte ! Bravo voor onszelf !
In de les MUVO beeld zijn we bezig met een lessenreeks over verschillende kunststromingen. Het is niet gemakkelijk maar wel leuk . We leren over 4 kunststromingen : KUBISME, IMPRESSIONISME, POINTILLISME en ABSTRACTE KUNST. We leren over de typische kenmerken van elke stijl en proberen een paar kunstenaars te onthouden. Pablo Picasso en Piet Mondriaan zijn er al 2 van. Na de uitleg mochten we zelf onze kunsten eens de vrije loop laten om een kubistisch werkje te maken. Jullie herkennen vast wel onze ZONNETJES !!
Wees nu alvast maar benieuwd naar nog meer foto's, want ook de andere stijlen zullen we mogen proberen...
Onze website is bijna klaar. Momenteel kun u er enkel naartoe surfen via deze weg: www.langemark-poelkapelle.be -- > onderwijs ---> basisonderwijs --> gemeentelijke basisschool Bikschote ---> navigatie links gebruiken Er zijn al heel wat foto's heel vlot te bekijken! Veel plezier!
Naar jaarlijkse gewoonte werd zowel in de kleuterafdeling als in het lager het 1ste trimester afgesloten met een kerstfeestje. De kinderen van de lagere afdeling kwamen verkleed als schaapje, engel, herder, Jozef, Maria of kindje Jezus naar school zodat het kerstspel sfeervol verliep. Meer foto's vindt u op onze vernieuwde website: www.langemark-poelkapelle.be --> onderwijs --> basisonderwijs --> Gemeentelijke Basisschool Bikschote --> klassen
Gans ons schoolteam wenst u aangename kerstdagen, een ontspannende vakantie en een fantastisch 2008!
De kinderen van klas 1 en 2 zijn de laatste week nog druk in de weer om zo veel mogelijk mooie kerstkaartjes te maken voor elkaar! Enkele reacties:
Andrée: We maken veel kerstkaartjes. Het is ook wel gezellig in de klas! Vrolijk kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar iedereen!
Flore en Loeka: Ik wens iedereen een vrolijk kerstfeest en gelukkig nieuwjaar!!!
Tilly: Het was heel leuk maar nu is 2007 voorbij. Ik wens jullie een gelukkig nieuwjaar en nog veel kerstplezier.
Amber: Ik vind het leuk dat ik kerstkaartjes mag maken. Vrolijk kerstfeest!!!
Nora: Ik vind het leuk om pakjes open te maken en ook om kaartjes te maken en het is leuk in onze school. Prettige feestdagen, veel wensen en iedereen veel speelplezier in de sneeuw!!!
Judit: Ik vind het leuk en ben benieuwd voor morgen. Dan gaan we de kaartjes uitdelen!!
Sven: Ik vind het fijn dat we morgen kaartjes zullen uitdelen. We gaan ook cadeautjes uitdelen.
Ik wil je iets meer vertellen over rivierklassen . Wij zijn naar de thermometerhut gaan kijken, op de laatste voormiddag. In de thermometerhut zaten twee thermometers. En dat was voor de gemiddelde temperaturen te weten tussen alle provincies.