Geef NOOIT zomaar je e-mailadres, thuisadres, telefoonnummer of andere persoonlijke gegevens door via het internet!!
agenda
Ons vijfde leerjaar
... waar iedereen welkom is!
05-11-2010
Verslag : Theater : Lopke (door Suzanne )
Wij zijn met het vijfde en het zesde lj. naar het toneel gegaan. Het was heel leuk. Lopke is een meisje dat in een arme familie woont. Ze heeft een broer : Kevin, een stiefvader en een moeder. Lopke is verliefd op Tom. Ze heeft een oma en haar beste vriendiin is Anne-Lies. Tom (het lief van Lopke) zijn vader moet voor zijn werk naar Bulgarije en Tom moet mee. Als cadeau krijgt Lopke een computer om naar Tom te mailen.
Als eerste zijn we ergens gaan eten. En na het eten hebben we ons mogen verkleden in heksen, ridders, meiden, ... Dan hebben we de wandeling gedaan. We zijn als eerste naar een kasteel gegaan, en bij elk huis en kasteel waar we stopten, werd er uitleg gegeven. En op het einde zijn we naar een kasteel geweest, waarvan de eigenares onlangs overleden is. De dochter van de eigenares ging het kasteel verkopen, maar wij mochten nog op het domein. En in de achtertuin van het kasteel lag een schat en wij moesten die zoeken. Iedereen zocht in de achtertuin maar vond niets. Pas vijf minuten later hadden Suzanne en Sofie de schat gevonden. In de schatkist lagen chocoladen centen. Mmmm. Op het einde van de wandeling zijn we naar een grasveld gegaan. Maar in plaats van gras, lag er modder. Dus zijn we doorgelopen naar een ander veld waar wel gras lag. En op dat grasveld hebben we een spelletje gespeeld.
Op een donderdagmiddag is de klas naar een historische wandeling geweest. Je kon je verkleden in een heks, boer, boerin en de jarigen van een bepaalde maand in een ridder. Het was heel veel stappen en we hebben in het bos gewandeld en de gids zei dat er een bijzondere boom in dat bos stond. Uiteindelijk hebben we die boom gezien en ze heeft er een heel verhaal bij verteld. Dan zijn we ook voorbij een aantal kastelen gewandeld en daar vertelde ze ook altijd iets bij. Dan zijn we aan een groot kasteel aangekomen. Er was een groot plein bij en daar ergens lag een schat. We hebben de schat gevonden en er zaten chocoladen muntjes in. Dan hebben we nog gewandeld en we zijn aangekomen aan een groot plein en hebben daar nog een spel gespeeld. We zijn terug gegaan en hebben onze verkleedkleren uitgedaan. Het was heel leuk maar de dag erna was ik stijf van het wandelen!
Het was maandagmiddag en toen hebben we Archeokit gedaan. Dat was leuk.
Eerst moesten we een lijst van vragen op de computer oplossen. Dat was wel leuk maar moeilijk. De vragen gingen over wat archeologen zochten en wat het langste onder water bleef bewaard. Daarna, na de vragenlijst van acht vragen, mochten we een oud voorwerp bestuderen. Bij mijn groep was dat een oude schoenzool, die gevonden was in een waterput. Toen we de schoenzool kregen, moesten we eerst een lijst met vragen invullen, daarna moesten we kaartjes lezen en de vraag die erop stond oplossen.
Op woensdag, 22 september heb ik meegedaan met de veldloop.
Op het Houtemveld werden we rond 13u verwacht bij juf Greet. Die stond ons op te wachten met onze kaartjes. Die moesten op onze T-shirt vastgemaakt worden met een veiligheidsspeld.
Er waren heel veel kinderen. Die werden verdeeld per jaartal. Ook jongens en meisjes moesten apart lopen.
Ik liep mee met het vijfde lj. Ik was de enige jongen van Vissenaken in die groep. Ik heb mijn best gedaan en werd tiende.
Daarna kregen we allemaal een appel en de beste drie kregen een medaile en een appeldoosje.
Verslag : De Milieuboot en de historische wandeling (door Silke)
Op donderdag, 16 september 2010 zijn wij met de bus naar Leuven gegaan. En dan zijn we op de boot gestapt. Dat heet de Milieuboot. We hebben eerst wat uitleg gekregen, dan zijn we proefjes gaan doen. We hebben aan vies water moeten ruiken, daarna hebben we een koekje gegeten. Toen mochten we even op het dek, en ik heb veel eendjes gezien. Een tijdje later stapten we van de boot (Milieuboot), recht naar onze gids. Maar we hebben natuurlijk eerst gegeten. en als we gedaan hadden met eten, mochten we ons verkleden, maar het moest niet. Dan zijn we vertrokken met onze leuke gids. Daarna zijn we een oud kasteel gaan bezoeken, maar ze waren er aan het werken. Daarna zijn we verder gewandeld en dan moesten we vragen oplossen. Dat was ook wel leuk. Dan zijn we nog naar een ander kasteel gegaan en moest een kist zoeken en in die kist zaten snoepjes, munten van chocolade. Op het einde hebben we nog een spelletje gespeeld.
We moesten naar de gang gaan en moesten op de computer gaan. Het waren moeilijke en makkelijke vragen. Toen we klaar waren met de computer moesten we schrijven over een stuk van een pot van vroeger. We kregen kaartjes en moesten vragen beantwoorden en overleggen wat we gingen opschrijven. En dan wisten we dat het een pot was van heel lang geleden. Ze hebben die opgegraven. Onze groep was keileuk en grappig. Dit was mijn verslag over Archeokit
Er waren veel spelletjes te doen, maar iedereen had zijn eigen taak. Bv. electrohoek, danshoek, reclamehoek, ... Alles was leuk. Sommige kinderen waren somber voor wat ze moesten doen. 4/5 kinderen in elke groep leuk, maar veel. Hoekenwerk is heel cool maar je moet goed doen wat er gevraagd wordt. Ik hoop dat het zo snel mogelijk terug komt, watn dat was supertof. En de juffen waren fantastisch!
Wij zijn op 16 september op een donderdag naar de milieuboot gegaan. We moesten eerst met de bus en toen te voet. Toen we aankwamen bij de boot, moesten we op een ijzeren trapje gaan om op de boot te stappen. Op het dek moesten we op een bankje zitten. De mensen die op de boot zaten, moesten zich voorstellen. De schippersvrouw was jarig en we moesten zingen, maar bijna niemand zong, dat vond ik grappig. Toen we water uit het kanaal namen was het een beetje doorzichtig. We mochten toen naar binnen en Elgin mocht op het bord schrijven. Ze was een beetje de assistent van de vrouw en ze moest ook een vreemde jas aan. We waren een beetje aan het lachen. Toen was het tijd om een koek te eten. Dan mochten we naar beneden. In het ruim mochten we experimenten doen. Dat was leuk. We moesten ook elke keer als we naar buiten gingen een jas aan doen omdat het koud was. Toen we weg gingen hadden we nog gezwaaid naar de mensen van de milieuboot.
Op donderdag, 16 september, zijn we met de bus naar Leuven gegaan. Toen we in Leuven aankwamen, gingen we te voet naar de Vaart. Daar wachtten de mensen van de Milieuboot op ons. Eerst bespraken we een paar regels en leerden we de delen van het schip : de kajuit, het lab, het ruim en het dek. Toen werden we in twee groepen gesplitst : het zesde bleef op het dek en wij gingen naar het lab, maar eerst haalden we water uit het kanaal. Dat gingen we onderzoeken. We hebben gekeken of het water goed was voor de vissen en andere waterdieren. We hebben ook gekeken of het water zuur, zeepachtig of neutraal was. Dat deden we door in het water rodekoolsap te doen; Het water was neutraal. Toen gingen we naar het dek en leerden over waterdieren, stroomaf en -opwaarts. Toen gingen we naar het ruim. Daar leerden we veel, onder andere over het waterzuiveringsstation. Maar het belangrijkste was dat het een leuke dag was!
* dinsdag : Ned : boekbespreking 1 afgeven !!!!! Ned : taak : De stam (2) (blad) Denk aan : in de namiddag : American Games, dus sportkledij aan doen!!
Wie wil kinderen van het vijfde en het zesde lj. naar het Houtemveld brengen en terug naar school op dinsdag, 12 oktober ?? Wij zouden heel graag naar American Games gaan maar zoeken nog ouders die mee kunnen rijden, daar het maximumfactuur het niet toelaat dat we met de bus gaan. Vertrek aan de school is voorzien om 12.30u Terug ophalen aan het Houtemveld om u
Op maandag, 11 oktober hebben de kinderen geen les : het is dan pedagogische studiedag voor de juffen! Pas op : er is die dag ook geen opvang voorzien!!
* maandag : Ned. : taak : werkwoorden, bij les 1.8 (blad) wisk : toets : Breuken (les 19, maar leer best op je huistaak van breuken die je tegen vrijdag moest maken!!)
* dinsdag : wisk : toets : sprong 1 : meetkunde : les 5 en les 10
* woensdag : wisk : toets : sprong 2 : getallen : les 14, les 19 en les 23
* donderdag : Ned : taak : lidwoorden (blad)
* vrijdag : wisk : toets : sprong 2 : bewerkingen : les 15, les 16 en les 20 Ned : taak : spellingbundel volledig afgewerkt en verbeterd!! (verbeteren moet in de klas gebeuren!)
Denk eraan dat je ELKE DAG de wiskundeles(sen) van die dag afwerkt, ook al staat het niet in je agenda!!
Vergeet je boekbespreking niet (deadline 12 oktober!)
Sommige kinderen moeten deze week hun verslag afhebben (milieuboot, historische wandeling, veldloop)
Proficiat aan alle jongens en meisjes die hebben meegelopen op de veldloop! Jullie hebben dat geweldig gedaan! En natuurlijk een dikke, dikke proficiat voor onze Klaas : de jongste van onze klas, maar een welverdiende medaille!!!
De juffen zijn héél trots op jullie allemaal, zeker weten!!!
Zoals ik in de klas al gezegd heb, klopt de datum van de deadline niet! Je boekbespreking moet af zijn op dinsdag, 12 oktober (want op 11 oktober is het pedagogische studiedag!). Een extra dagje om eraan te werken, maar : denk er aan : als je alles op het laatste nippertje doet, is de kans groot dat er nog iets kan 'misgaan'. Wie te laat afgeeft, krijgt geen punten voor deze taak, dus begin er zeker tijdig aan! De opdracht werd meerdere keren in de klas uitgelegd, door de beide juffen, en ook de ouders op de info-avond kregen nog een extra woordje uitleg. Alles staat uitgelegd op het blad dat je van juf Sofie kreeg, lees het enkele keren grondig na. Veel succes en vooral ook veel plezier met deze opdracht!