Eerste leerjaar B Welkom op de blog van juf Lindsay en alle kindjes van klas 1B!
29-11-2010
Wie zette onze klas op stelten?!?
Het was even schrikken toen we deze namiddag na de speeltijd terug de klas in kwamen...
Stoelen lagen om of stonden op de tafel, kaartjes aan het bord gingen op hun kop, pennendozen waren verwisseld van plaats, koekjes waren op de bank gestrooid, sintliedjes klonken uit de radio, op bord was een Zwarte Piet getekend...
In onze klas staan 3 computers waar we natuurlijk heel vaak gebruik van maken. We oefenen de geziene leerstof van taal en wiskunde op een speelse manier in. Maar heel regelmatig gaan we ook met z'n allen naar de computerklas... daar staat voor iedereen een pc klaar en kunnen we wel een lesuur lang taal- en rekenspelletjes doen. De kinderen kunnen al heel zelfstandig aan het werk op de pc: ze klikken zelf hun naam aan en kiezen zelf de spelletjes die ze willen spelen!
Hoeveel tanden hebben kindjes en volwassenen? Hoe noemen onze tanden? Waarvoor dienen ze? Waarom vallen onze melktandjes uit? Waarom, hoe en hoelang moeten we poetsen? We leerden het in de les WO, thema 'Mijn lichaam - mijn tand is eruit!'
WO: thema 'Mijn lichaam - wat proef ik?' Een smaak proef je met de tong. Smaken verschillen, we proefden zoet, zout, zuur en bitter. We proefden van zoete en zure snoepjes, zoete koekjes, rode en oranje limonade, zoute nootjes en zout water, een appel en een pompelmoes, witlof en pompelmoessap. Het ene smaakte al wat beter dan het andere...
Ook in ons thema van W.O. onderzochten we hoe waterkers het beste groeit: Met enkel daglicht? Enkel warmte of enkel water? Een combinatie van 2? We ontdekten dat een combinatie van deze 3, water - licht - warmte, het beste resultaat gaf. Als afsluitertje zaaiden we de eerste letter van onze naam met waterkerszaadjes.
Ons huidige thema van W.O. is 'Ons lichaam'. In 1 van de lesjes moeten we te weten komen wat baby's allemaal nodig hebben om flink te kunnen groeien. Daarom kwam mama Evy met haar kersverse dochter van 3 weken 'oud' ons alles piekfijn uitleggen. Iedereen vond de kleine baby super-schattig! We zagen hoe het melkje van Svea wordt gemaakt en hoe flink ze het opdronk. Hoe gaat Svea in bad, hoe groot zijn haar kleertjes, welke knuffel heeft ze, welke pyama, hoe ruiken haar zeepjes en zalfjes, hoe doe je een verse pamper om, heeft ze al haar en tandjes... het kwam allemaal aan bod. Dank je wel aan de mama van Svea voor het leerrijke bezoek!
In WO deden we proefjes rondom de tijd: hoe lang duurt 1 minuut en wat kan je in die tijd doen? Wat kan je meer in 5 minuten? Enkele van onze proefjes:
* in 1 minuut * - Hoe vaak kun je 6 gooien met een dobbelsteen? - Hoeveel blokken kun je op elkaar stapelen voordat de toren omvalt? - Hoeveel keer kan je 'Lang zal ze leven' zingen? - Kan je in 1 minuut een puzzel maken? - Kan je in 1 minuut 5 parels van het ene bord naar het andere brengen met een lepel in je mond?
* in 5 minuten * - Hoeveel gelijke kaartjes in een memory-spel kan je vinden?
Vrijdagnamiddag werd de week afgesloten met hoekenwerk. De kinderen ontdekten al enkele activiteitenhoeken in de klas, zoals: de tekenhoek, het winkeltje, de computerhoek, het schoolbord, de spelletjeshoek, de verkleedkoffers en de puzzelhoek.