Thema Wo: leven en laten leven We gingen op zoek naar insecten en spinnen op het schooldomein. We vonden kevers, spinnen, pissebed, een duizendpoot,...
Vreemd bezoek in de klas... Is het de paashaas? Nee hoor, het is het konijn van Zara die even onze klas kwam verkennen! (Thema 10 WO: leven en laten leven)
Opa Jacques (de papa van onze juf Barbara 1A) kwam donderdag een superles geven over energie. Wat is energie? Welke verschillende soorten zijn er? Hoe werken bepaalde toestellen? Hoe gaan we veilig en zuinig om met energie? We mochten zelf een stroomkringloop maken, met een batterij en een lampje. We ontdekten zo dat een bepaalde materie stroom geleidt en andere helemaal niet.
Bedankt opa Jacques, je was een fantastische meester!
Thema WO: wat hoor ik? Opdrachten: - geluiden nabootsen die we buiten waarnemen - geruisloos iemand benaderen - geblinddoekt iemand lokaliseren, terwijl het publiek muisstil is - geblinddoekt iemand lokaliseren, terwijl het publiek ook lawaai maakt - geluiden rubriceren van luid naar stil - is het ooit helemaal stil?
In de bieb van Avelgem ontmoetten we Tine Mortier. Ze vertelde over haar werk als schrijfster, en las 2 leuke boekjes van zichzelf voor. We konden ook heel veel vragen stellen, die ze met plezier beantwoordde.
Thema Kunstige beroepen: De papa van Britt is fotograaf en we mochten een bezoekje brengen aan zijn studio. Hij toonde ons een filmrolletje en oudere fototoestellen, hij vertelde en toonde hoe een filmrolletje werd ontwikkeld en hoeveel sneller het ging met de digitale fotografie.
We mochten ook zelf aan de slag: de ene keer waren we model voor de camera, de andere keer stonden we achter de camera en namen we zelf een foto. Het resultaat is een prachtige poster met alle kids van de klas erop, die nu hangt te schitteren in onze klas!
Thema Kunstige beroepen: De mama van Jasmine is kapster en kwam bij ons op bezoek. Ze bracht gel, lak, kammen, haarspelden, krultang, ... mee en we mochten daar zelf mee experimenteren. Ook de kinderen van klas 1A en klas 1C mochten genieten van de kunstige kapsels van kapster Els! Bedankt, we vonden het allen héél fijn!
We probeerden vandaag enkele kunstige beroepen uit. Via een doorschuifsysteem mocht iedereen 9 kunstige opdrachten uitvoeren.
1: Neem de micro en zing voor je vriend! (zanger(es)) 2: Zoek iemand of iets en neem er een foto van. (fotograaf) 3: Schrijf een verhaal samen met je vriend. (schrijver) 4: Bouw met de blokken een kunstig gebouw (architect) 5. Lees een verhaal en geniet van de bijhorende prenten. (auteur/illustrator) 6. Maak muziek met de muziekinstrumenten. (muzikant) 7. Luister naar de muziek en dans er op los. (danser(es)) 8. Maak een kunstwerk met verf. (schilder) 9. Duik in de verkleedkoffer, verkleed je en speel toneel als je gekozen personage. (acteur/actrice)
De foto's van opdracht 2, genomen door de kinderen, kan je hieronder bewonderen!
We leerden een telefoongesprek voeren. Hoe bel ik iemand op? Wat zeg ik bij het opnemen, waarom bel ik, wat vraag ik, hoe reageer ik, hoe sluit ik het gesprek af? Even oefenden met een vriend in een rustig hoekje... en daarna voorstellen aan de ganse groep!