We probeerden vandaag enkele kunstige beroepen uit. Via een doorschuifsysteem mocht iedereen 9 kunstige opdrachten uitvoeren.
1: Neem de micro en zing voor je vriend! (zanger(es)) 2: Zoek iemand of iets en neem er een foto van. (fotograaf) 3: Schrijf een verhaal samen met je vriend. (schrijver) 4: Bouw met de blokken een kunstig gebouw (architect) 5. Lees een verhaal en geniet van de bijhorende prenten. (auteur/illustrator) 6. Maak muziek met de muziekinstrumenten. (muzikant) 7. Luister naar de muziek en dans er op los. (danser(es)) 8. Maak een kunstwerk met verf. (schilder) 9. Duik in de verkleedkoffer, verkleed je en speel toneel als je gekozen personage. (acteur/actrice)
De foto's van opdracht 2, genomen door de kinderen, kan je hieronder bewonderen!
We leerden een telefoongesprek voeren. Hoe bel ik iemand op? Wat zeg ik bij het opnemen, waarom bel ik, wat vraag ik, hoe reageer ik, hoe sluit ik het gesprek af? Even oefenden met een vriend in een rustig hoekje... en daarna voorstellen aan de ganse groep!
We deden een aantal proefjes rond drijven en zinken. Eerst moesten de kinderen voorspellen of bepaalde voorwerpen in water gaan zinken of blijven drijven. Daarna konden ze zelf aan de slag met een vriendje. Dit mocht het water in: een muntstuk, een noot, een spons, een spijker, een pluim, een balletje, een paperclip, een kroonkurk, een slijper, een kurk, een steen, een blaadje.
We gingen vandaag op schattenjacht. Aan de hand van een plattegrond van de speelplaats, moesten de kids enkele letters verzamelen. De plaatsen waar deze letters verstopt waren, stonden op het plan aangeduid met kruisjes. Wie hield zijn plan juist? Wie kon zich oriƫnteren op het plan en vond alle verstopte letters? En vooral ... wat was de geheime boodschap?
De opa van Britt, opa Frans, kwam op 14 december langs om enkele liedjes uit de oude doos te spelen op zijn accordeon. Hij deed het fantastisch! Iedereen wiegde en klapte enthousiast mee. Om al een beetje in de kerstsfeer te komen speelde hij ook 'Jingle Bells', daar deden we een heuse 'Jingle Bells Dans' op!
Niemand minder dan Mega Mindy stond ons vrijdagochtend op te wachten op het podium. Ze warmde ons een beetje op terwijl we gespannen uitkeken naar de komst van de Sint. Alleen ... er liep een boef op het dak... en die boef ... had het boek van de Sint gestolen! Gelukkig greep Mega Mindy in! De boef bleek meester Tom! Die was bang dat in het boek van de Sint zou staan dat hij niet zo flink was geweest dit jaar. De Sint, die intussen was aangekomen in een heuse limousine, verzekerde hem dat iedereen, dus ook meester Tom, heel flink was geweest! Hoera!
Deze week is 'voorleesweek'. Lien en Zohra, 2 meisjes uit het 6de leerjaar, kwamen een verhaaltje voor ons voorlezen. De titel was 'De Klimveer': Zwarte Piet zit in het gips, wie moet nu de pakjes bezorgen aan de kindjes? Iedereen luisterde gespannen en na afloop kregen de meisjes een welverdiend applaus.
Nu de sint weldra op bezoek komt, is het al speelgoed wat de klok slaat. Maar waarmee speelden oma en opa vroeger? In verschillende hoekjes konden de kinderen diverse spelletjes gaan spelen uit de tijd dat opa en oma zo oud waren als zij nu. * Ganzenbord * * Ezeltje Prik * * Sjoelen * * OXO * * Spijkermikken *
Het was even schrikken toen we deze namiddag na de speeltijd terug de klas in kwamen...
Stoelen lagen om of stonden op de tafel, kaartjes aan het bord gingen op hun kop, pennendozen waren verwisseld van plaats, koekjes waren op de bank gestrooid, sintliedjes klonken uit de radio, op bord was een Zwarte Piet getekend...