Omdat we de landbouwers in Senegal willen steunen, hielden we een koffiestop in de Vrijgeweidestraat. Sommige leerlingen waren zelfs bereid om iets te bakken. Die opbrengst werd ook in het doosje gestopt.
Onze vrienden van het zesde leerjaar verzorgden de koffiestop in de Torhoutsestraat. Samen was dat goed voor een opbrengst van 235 euro.
16-03-2014 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
Na de krokusvakantie werden we nog maar eens herinnerd aan ons jaarthema. In onze klas hadden de stelten en de diabolo heel wat bijval tijdens de speeltijd. Vooral Hannes en Luna kennen al heel wat kunstjes. Op donderdagnamiddag werden we rondgeleid op school door Jan Dewulf. Hij heeft hier schoolgelopen en zijn vader was er een tijdlang directeur. Het was stralend weer en we maakten een wandeling. Hij had de sleutel van de pastorie bij en we mochten eens binnenkijken. We hebben heel wat bijgeleerd over vroeger.
16-03-2014 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
In ons wero-project maakten we kennis met Sammy, Kim, Mourad, Evy en Daan . Het zijn kinderen die het niet altijd gemakkelijk hebben in onze maatschappij. Tijdens het inleefatelier kwamen we meer te weten over : een budgetmeter, de kringloopwinkel, het buurthuis. Er werd bananenbrood gebakken en muntthee bereid. De inleefdag werd afgesloten met een buurtfeest. Er werd gedanst, gezongen, gegeten en gedronken.
25-02-2014 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
Onze school bestaat dit jaar 125 jaar. Daar zullen we in de komende maanden vaak aan herinnerd worden. Vandaag gingen we even terug in de tijd. We kwamen, gekleed in de tijd van toen, naar school. Brooddozen kwamen die dag niet te voorschijn en de koekjes bleven thuis in de kast. Spelen deden we met : knikkers, stelten, elastiek, ... Noor Deman kwam zelfs met een hele oude fiets naar school. De juf werd vervangen door een zuster en ze was super streng.
07-02-2014 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
11 november - vrije dag - uitslapen ! Niet voor iedereen. Om 9 uur 's morgens waren reeds enkele kinderen in de kerk aanwezig. Na de kerkdienst trokken ze met de afgevaardigden van de oudstrijders en de fanfare naar het kerkhof. Daar werden vredeswensen voorgelezen en werd de "last post" geblazen. Achteraf werden ze beloond met een drankje in het dorpscafé.
12-11-2013 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
In de taalles komt elk jaar het thema "dieren" aan bod. We bespreken het boek : "tand om tand". Dat is een spannend verhaal waarin ook het slachten van olifanten voor hun tanden aan bod komt. We maken kennis met fabels en in de lessen wero leerden we dat de dieren in verschillende klassen verdeeld zijn. Wij schreven een dialoog : twee dieren ontmoeten elkaar en voeren een gesprek. We tekenden ons dier en speelden het rollenspel voor de kinderen van de derde kleuterklas. Zij luisterden geboeid en wij hebben er ook van genoten.
28-10-2013 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
" Buren bij kunstenaars " , bracht ons dit jaar naar het atelier van Liliane De Baene. Vooraf hadden we een keuze gemaakt uit vier verschillende ambachten : vilten - glasmozaïek - aquarel - oude schilderkunst. We werden er deskundig begeleid door specialisten in het vak. Na een uurtje goed doorwerken, was een drankje welkom. In het weekend werden onze kunstwerken tentoongesteld voor het grote publiek. Daarna kunnen we ze meenemen naar huis.
20-10-2013 om 20:56
geschreven door vijfde leerjaar
Hoera - hoera - hoera ! Twee leerlingen van onze klas behaalden een podiumplaats op de scholenveldloop. Proficiat Eva en Julie ! In de andere leeftijdscategorieën liepen zowel Malin als Sita in de prijzen.
01-10-2013 om 21:18
geschreven door vijfde leerjaar
Na de startviering met als thema : "zonnebloemen", brachten we ook zonnebloemen in de klas. We maakten kennis met Vincent Van Gogh en met de schilderijen van zijn lievelingsbloemen. Daarna gingen we zelf aan de slag. Ondertussen hangen in onze klas 18 zonnebloemschilderijen, nauwelijks van een echte Van Gogh te onderscheiden.
01-10-2013 om 21:08
geschreven door vijfde leerjaar
3 mei werd een ideale fietsdag. Niet te warm, niet te koud, weinig wind, alle fietsen in orde en een groep goed geluimde kinderen. We fietsten langs een rustige weg naar Ruddervoorde dorp, waar we fietsbehendigheid oefenden. We kunnen niet ontkennen dat dit voor velen nog een moeilijke oefening was. Het mountainbiken ging ons beter af. Daarna waren we aan een versnapering toe. Na een duidelijke uitleg over de dode hoek bij vrachtwagens, stapten we weer op de fiets richting school. De voormiddag is heel vlot verlopen. We kregen een dikke pluim van de wegkapitein.
05-05-2013 om 20:36
geschreven door vijfde leerjaar
Het thema van het schoolfeest was dit jaar : " De Bremerstadsmuzikanten ". De muzische week startte met de romantische film waarin Lizzy, Johan en de dieren de hoofdrol speelden. Wij moesten de "bruiloft" uitwerken. Na wat gegiechel en gelach lukte het om bruidspaartjes te vormen. Natuurlijk werd eerst heel duidelijk gesteld dat de keuze niet bindend is. Een bruiloft zonder feest, dat slaat nergens op. Vandaar dat we onze vrienden van het zesde leerjaar uitnodigden voor het feest. Het bleek algauw dat er veel danstalent schuilt in die klassen. En dat we er allemaal plezier aan beleefden, dat kon je zien op die zonnige zondag in april.
29-04-2013 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
De apotheose van het project India, is de inleefdag in Roeselare. We stappen op het vliegtuig richting Mumbai en brengen een bezoek aan de stad. We merken dat het er heel druk is en dat er stoepwoningen staan. Na de rondleiding nemen we de trein naar Malaipatty. We zijn niet langer Arthur, Dylan, Olivia of Hadewijch, maar krijgen een Indiase naam. De meisjes dragen een sari en de jongens een lungi. Iedereen krijgt een taak en gaat aan het werk. Het pongalfeest wordt voorbereid. We eten er lekkere rijst, eten chapati's en drinken chai.
27-03-2013 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
We maken kennis met drie Indiase kinderen : Aiden en Cheyten, twee jongens uit de stad Mumbai en Nandini, een meisje uit het dorp Malaipatty. Via filmpjes leren we hun familie en hun gewoontes kennen. Tijdens het groepswerk moet elke groep een onderdeel voorbereiden en daarna uitleggen aan de klas. Volgende thema's kwamen aan bod : godsdienst - school - voedsel - wonen - beroepen. In het verhaal van Mani leren we dat water levensnoodzakelijk is, maar dat de afhankelijkheid van water niet voor iedereen gelijk is. "puja - rangoli - chapati - pandal - sangham .... " Moeilijke woorden ? Niet voor ons.
27-03-2013 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
Dat we meeleven met Daniël uit Oeganda, dat hebben we bewezen. Op vrijdag 22 februari verzorgden we de koffiestop in de kleuterschool. We trotseerden de ijzige kou om onze koopwaar aan te prijzen en om koffie en fruitsap te serveren. IJverige klasgenootjes bakten wafeltjes en cakejes of knutselden armbandjes. Die vielen bij de bezoekers in de smaak. In een korte tijd was het spaarpotje dan ook goed gevuld. Verkleumd van de kou, maar met een warm hart keerden we terug naar de klas. Samen met de opbrengst van de koffiestop in de Torhoutsestraat kan er 284,46 gestort worden voor Broederlijk Delen.
24-02-2013 om 16:24
geschreven door vijfde leerjaar