Op dinsdag 15 november zijn we naar Roeselare geweest voor de inleefdag van het project: " Achter de Muur ". We werden opgesplitst in verschillende groepen. De groep die in het buurthuis werkte, moest een feest organiseren en muntthee maken. In het huis van Kimani maakten ze bananenbrood. Daar hadden ze het eventjes moeilijk, want ze mochten niet veel elektriciteit verbruiken. De dansschool was gesloten. Daarom moest de dansgroep hun dansje repeteren in de oude fabriek. In de kringloopwinkel werden kleren, speelgoed en andere dingen die nog mooi zijn, verkocht voor een zacht prijsje. Daar kunnen mensen die het niet zo breed hebben, toch leuke spullen kopen. De groep die het appartement van Sammy moest inrichten, had veel werk. Na het feest mochten we onze boterhammen opeten in een zaaltje. Daarna gingen we terug naar school. Het was een hele leuke voormiddag. -D
Jade en Julie
17-11-2011 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
Onze samenleving biedt heel veel mogelijkheden om ons te ontwikkelen. We gaan naar de dansles, zijn in een sportclub, gaan naar de jeugdbeweging, mogen mee op kamp ... Maar als we " Achter de muur " kijken, stellen we vast dat niet iedereen deze kansen krijgt. Via groepswerk maakten we kennis met Evy, Mourad, Daan, Sammy en Kim. Ze vertellen elk hun eigen verhaal.
14-11-2011 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
Het thema was 'de nacht' Er werden twee groepen gevormd met kinderen van het vijfde en het zesde leerjaar. In de twee klassen werd er geknutseld en naar muziek geluisterd. In de klas van het vijfde leerjaar hebben we een sterrennacht geknutseld. We hebben ons verkleed en : " Nacht op de kale berg " uitgebeeld. In de klas van het zesde leerjaar hebben we blauw papier gescheurd en opgeplakt. We hebben naar een nocturne geluisterd en zelf een nocturne gespeeld. Toen ging de bel. Volgende week worden de groepen gewisseld.
Robbe en Aster
25-10-2011 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
Op 14 oktober zijn we met de fiets naar het atelier van Liliane De Baene in de Hogestraat gereden. Het was een zonnige dag om naar " buren bij kunstenaars " te gaan. De leerlingen van het zesde leerjaar waren ook mee. Wij konden kiezen uit: naaldkunst, een theelichtje maken ,boereschilderen of werken met temperaverf. Onze werkjes werden in het weekend tentoongesteld tussen de andere kunstwerken. Er waren schilderijen en beelhouwwerken gemaakt door blinden en andere mensen . Het was super leuk op deze zonnige dag. Als afsluiter kregen we een drankje en een koekje.
Ailing en Chiara
14-10-2011 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
De sportdag was superleuk. Het was veel avontuurlijker dan andere jaren. Onze favorieten waren het blotevoetenpad en de moerastocht. Wij hielden het meest van de vuile opdrachten. De andere sporten waren : muurklimmen, blazen met een blaaspijp, speleohuisje en hoogteparcours. Iedereen vond het jammer dat het tijd was om naar huis te gaan. We willen allemaal terug gaan.
Ian en Elise
14-10-2011 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
We zitten nu al in het vijfde leerjaar ! We krijgen dit jaar heel wat nieuwe leerstof te verwerken. Ons leerwerkboek van Frans is heel dik. Maar ... we zien het zitten. Zoals je kan zien op de foto : allemaal lachende gezichtjes in onze klas !
14-10-2011 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
We zijn naar de inleefdag van India geweest. De klas werd in twee groepen verdeeld. De ene helft ging naar het platteland en de anderen gingen naar de stad. Op het platteland hebben we rijst met bananen en rozijnen gemaakt. Lars en Kyani hebben rijst geoogst. De meisjes wasten kleren. Jarne werkte in de theeshop. In de stad bakten Elien en ik chapaties. Kobe en Lorenzo deden ze stukwerk. Agnes moest brieven typen en Guillaume was de computerspecialist. Kirsten vond werk als schilder. Van sommigen werd hun huis afgebroken omdat het illegaal gebouwd was. Op het einde vierden we het happy pongal feest. De mensen van de stad werden uitgenodigd op het platteland. We hebben dan die rijst met chapaties gegeten en nog thee uit de theeshop gedronken. Kort samengevat: Het was een fantastisch leuke voormiddag.
van jullie klasreporters: Laïta en Anke
25-05-2011 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
Dinsdag zijn we met de klas op bezoek geweest bij een meneer die planten kweekt. Vooral buxus en zijn moeder verkoopt ook nog bloemen. De oudste plant op de kwekerij is 50 jaar en is al heel groot. Nu het heel droog is, doet hij een test. Hij spuit iets op de kleine buxusplantjes en geeft ze nooit zelf water. Van de hele rij die er stonden, is er nog maar één plantje kapot. Je kan dat zien aan de wortel. Als de wortel op het uiteinde witte puntjes heeft, is het goed. Zijn ouders zijn met het bedrijf begonnen en Gerd heeft het overgenomen. We zijn in een grote loods geweest waar heel veel mooie bloempotten uit Italië staan. Hij kweekt ook groenten in een serre, maar die verkoopt hij niet. Hij heeft tomaten in alle kleuren. Dit jaar zal hij zelfs blauwe tomaten hebben. Agnes
Freya, Amber, Kobe en ik zijn met de auto van de directeur vertrokken naar Wingene. Gerd, de bedrijfsleider gaf ons veel uitleg. Hij werd wel een paar keer onderbroken door een telefoon. Toen we naar binnen gingen, mochten we een bolletje Fanta nemen of een cola. Ik vond het wel jammer dat hij de snoepjes thuis vergeten was. Als ons drankje uit was, gaf hij zijn vissen eten. Op het einde mochten we nog wat vrij rondlopen tussen de struiken. We kregen elk een bloemetje en de juf kreeg ook nog een plantje voor in de klas. Kirsten
19-05-2011 om 22:35
geschreven door vijfde leerjaar
In de klas leren we over gezonde voeding. Elke morgen stevig ontbijten is de boodschap. Woensdag kwam iedereen met een lege maag naar school. Niet verstandig, denk je nu zeker. Toch wel, want we spraken af om samen te ontbijten. Iedereen zorgde voor zijn eigen "gezond" ontbijt. We hebben veel gegeten en het was leuk.
Jarne, Emile en Niels
04-05-2011 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
Op donderdag 28 april namen we deel aan de Vlaamse fietsweek voor scholen. We trotseerden regen en wind en fietsten 20 km. Op het speelplein werd de fietsbehendigheid geoefend. We kregen een wafel en een drankje.
29-04-2011 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
In de lessen wero hebben we het nu over de Europese Unie. Veel klasgenootjes nemen deel aan spEUrnEUs. Dat is een online quiz. Of we de meest Europese klas van West-Vlaanderen worden, valt nog af te wachten. We zetten alvast ons beste beentje voor !
20-03-2011 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
In het thema " beestig geestig " leerden we dat er vijf soorten gewervelde dieren bestaan. We kunnen ze opnoemen en kennen van elke soort de belangrijkste kenmerken. We ontdekten zelf een nieuwe diersoort en vulden een dierenfiche in. We lazen een dierenpaspoort, zochten en ... vonden het dier in de fantasiedierentuin. Sssst ...Dit blijft nog een verrassing. Voor onze tutorvriendjes uit het tweede leerjaar maken we een dierenboek.
27-02-2011 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
We hebben twee weken gewerkt rond het project : " Kranten in de klas". Elke dag deden we aan koppensnellen en kregen we een krant mee naar huis. We konden kiezen uit : Het Nieuwsblad, De Standaard, Het Laatste Nieuws, De Morgen, Het Belang van Limburg, De Gazet van Antwerpen en De Tijd. De Tijd vinden wij persoonlijk niet zo'n leuke krant. Onze voorkeur gaat uit naar Het Nieuwsblad omdat er veel foto's in staan en er veel over sport geschreven wordt. Wij vinden deze krant het gemakkelijkst om te lezen.
Stijn en Kobe
25-02-2011 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
Vrijdag de eenentwintigste januari hebben we met oma's en mama's een sneeuwman gemaakt.
Eerst kregen we een patroontje van een sneeuwman Dat patroontje bestond uit twee lapjes stof. Op één lapje naaiden we knoopjes. Dan naaiden we de twee lapjes aan elkaar. Binnenstebuiten natuurlijk, We moesten aan de kop van de sneeuwman een stukje open laten en de kop terug omdraaien. Dan staken we vulling in het kopje tot hij helemaal vol zat. Daarna moesten we een dubbel genaaid stukje stof rond de bovenkant van het kopje naaien en er een mutsje van maken. We bonden een touwtje rond zijn hals om een hoofd te vormen. En dan bonden we een strookje stof rond zijn hals als sjaal. We tekenden een gezichtje met stift op het hoofdje. En hij was klaar ! We waren heel blij dat ook de oma's en mama's zijn gekomen om te helpen!
23-01-2011 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
Oef, de laatste tijd was het heel druk, want het was toetsenperiode. Gelukkig zijn de toetsen nu voorbij. Daardoor kregen we wat meer tijd voor leuke dingen. We speelden een toneeltje, hebben gedanst, schreven nieuwjaarsbrieven en hebben extra veel geknutseld. We maakten met twee bloempotjes en allerlei ander materiaal kerstfiguren zoals. Als je naar de foto's kijkt, zie je wat het geworden is.
24-12-2010 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar
We startten de voorleesweek met het aanleren van het lied : "Boeken, boeken, boeken". We kregen per klas een boek om rond te werken. De juf moest er uit voorlezen. In de loop van de week moesten we ons goed voorbereiden, want wij kregen als opdracht : " Een verhaaltje voorlezen voor de kinderen van het eerste leerjaar. " We werden verdeeld in groepjes van drie en kozen twee verhaaltjes. De kinderen van het eerste leerjaar werden ook verdeeld in groepjes van drie. Nadat we het verhaaltje voorgelezen hadden, maakten we voor elk een tekening of een kunstwerkje. Er zaten heel kleurrijke werkjes tussen. De kleintjes vonden het heel leuk en wij ook. Toen de juf vroeg of ze dat leuk vonden, riepen ze heel luid : " Ja " Daarna bezochten we de boekenbeurs. Onze juf heeft het boek : " Hoe tem je een draak ? " niet helemaal kunnen vertellen. Dat vonden we jammer, maar ... als afsluiter mochten we de film bekijken. Die was wel een beetje anders dan het boek, maar we vonden het een mooie film.
29-11-2010 om 00:00
geschreven door vijfde leerjaar