Dat het de Goede week is hebben we in klas al ondervonden: we beluisterden het verhaal van Palmzondag. We gingen vorige vrijdag naar de kerk om de kruisweg te bekijken maar jammer genoeg was de kerk gesloten. We luisterden dan op de trappen voor de kerk naar het verhaal (waar we eigenlijk wel allemaal van geschrokken waren). Een weekje te vroeg, denken jullie waarschijnlijk? Het tweede leerjaar verzorgt op Goede vrijdag de bezinning rond de kruisweg. We zijn op maandag beginnen oefenen. De leerlingen kenden op die manier het verhaal al en we probeerden de gebeurtenissen van toen op ons eigen leven toe te passen: we zochten hoe wij anderen veroordelen, hoe wij kunnen meeleven, wat woorden als nagels en woorden als bloemen zijn ... Het zal vrijdagnamiddag een sfeervol moment zijn in de gele zaal van de school.
Sinds vorige donderdag kunnen we elke speeltijd een beker winnen! Die verdien je , als klas, als je als eerste stil en flink in de rij staat. Onder tromgeroffel wordt de beker dan uitgereikt Vrijdag mochten wij ook eens van het trotse gevoel genieten toen we de beker en het applaus van de andere klassen in onvangst mochten nemen. Op naar de volgende keer...
Ik wil een dikke pluim uitdelen aan al 'mijn scheetjes' (al heeft niet iedereen graag dat ik hen zo noem). Ik ben trots op hen omdat ze zo goed hun best hebben gedaan. Hier en daar moeten we nog wat extra oefenen of wat netter schrijven maar ik vind toch dat we de tweede trimister goed afsluiten!
Deze week werken ons thema 'sprookjes' af: we zorgen ervoor dat onze toren van Raponsje klaar is, we kijken hoeveel we nu al van sprookjes kennen aan de hand van een sprookjesquiz, ...
Deze week start ook de jeugdboekenweek. Het thema is 'mooi'. We bekijken deze week ons mooiste boek, we praten erover en we sorteren die boeken in weetboeken en leesboeken. Verder bespreken we van een boek de kaft, we kijken hoe het verhaal in elkaar zit en in welke bladzijde we het liefst zouden meespelen... Er is dit jaar ook een verkiezing aan de jeugdboekenweek verbonden: je kan mee stemmen om het allermooiste jeugdboek te kiezen. Doen jullie ook mee? Stemmen kan via de link die rechts is toegevoegd.
In spelling zijn we aan het zwoegen: we leren 'verdubbelen', daarvoor gebruiken we een echte 'spellingmachine': we luisteren naar de eindklank van de klankgroep, horen we een korte klank dan moeten we de medeklinker 2 keer schrijven. We onthouden de korte klanken met het zinnetje: zatte vette kippen stoppen bussen.
Stilletjes aan begint ook Pasen en het nieuwe leven al een beetje te kriebelen. Maar dat zal vooral het onderwerp zijn van de volgende 2 weken.
Nog eventje melden dat er volgende week proefjes zijn maar niet van alle vakken. In klas zijn we al aan het herhalen en inoefenen. Ontspanning tijdens de proevenperiode is heel belangrijk, er wordt volgende week dan ook geen huiswerk meegegeven. Het is wel belangrijk om de tafels te blijven oefenen.