Sportscars: Beleef Porsche en het Van Merksteijn Motorsport-team digitaal
Komend weekend hoopt het Porsche-team van Van Merksteijn
Motorsport historie te schrijven op Le Mans. Rondom dit moment komt
Porsche met het eerste digitale magazine van de officiële
Nederlandse Porsche-organisatie. Met dit magazine brengt het merk de
beleving rond Porsche tot leven. Kippenvel en adrenaline dankzij bits
en bytes.
Dat doen ze in deze eerste editie door de 24 Uur van Le Mans op je
beeldscherm tot leven te brengen. Na het lezen van dit magazine weet je
alles over deze monsterrace en de Nederlandse Porsche-equipe Van
Merksteijn Motorsport. Met een Porsche RS Spyder en de beste
Nederlandse coureurs van dit moment gaan zij voor de overwinning. Veel
leesplezier!
Verstappen, Bleekemolen en Van Merksteijn: 5000 kilometer!
LE MANS - Met de technische keuring, traditioneel op de Place
des Jacobins voor de kathedraal in het historische stadscentrum
van Le Mans, heeft het Team Van Merksteijn Motorsport by Equipe
Verschuur de laatste stap gezet voor de deelname aan de 76e editie van
de legendarische 24-uursrace van Le Mans. Jeroen Bleekemolen, Peter van
Merksteijn en Jos Verstappen nemen met de Porsche RS Spyder deel aan de
beide kwalificatietrainingen en de wedstrijd. Voor Jeroen Bleekemolen
en Peter van Merksteijn is het de derde keer dat ze in de Franse
lange-afstandskassieker van start gaan. Jos Verstappen daarentegen
maakt dit jaar zijn debuut in Le Mans.
Voor het team Van Merksteijn Motorsport, dat dit jaar voor het eerst de
Porsche RS Spyder in Europa inzet, is de deelname in Le Mans het
hoogtepunt van het seizoen. Le Mans is gewoon uniek, zegt
teameigenaar Peter van Merksteijn. Jeroen Bleekemolen spreekt van
een van de grootste uitdagingen in de autosport. Hoewel
het team na de goede resultaten met de Porsche RS Spyder in de Le Mans
Series (twee overwinningen en een tweede plaats in drie races) tot de
favorieten voor de zege in de LMP2-klasse behoort, geldt in Le Mans
meer nog dan in welke andere race dan ook de oude racewijsheid:
Om als eerste aan te komen, moet je eerst aankomen. De
race in Le Mans is vier keer zo lang als de maximale duur van een
1000-kilometer-race in de Le Mans Series. In Le Mans leggen de topteams
onder normale omstandigheden een afstand van zon 5.000 kilometer
af dat komt ongeveer overeen met het totale aantal kilometers
van een volledig Formule 1-seizoen!
De officiële testdag in Le Mans op 1 juni gaf de rijders al een
voorproefje van de moeilijke omstandigheden, die in de West-Franse stad
bepaald geen uitzondering zijn. Zoveel regen,
ongelooflijk, meldde Jos Verstappen na de acht uur durende test,
waarin hij de snelste tijd in de klasse reed. Vanwege het weer
konden we op de testdag helaas niet het volledige programma afwerken,
dat we hadden gepland, zegt teammanager Frans Verschuur. Hij is
niettemin optimistisch: Porsche heeft de RS Spyder speciaal voor
Le Mans op een aantal punten aangepast en de resultaten waren
veelbelovend.
Het team verheugt zich op Le Mans. De finish halen is ons doel,
en een zo goed mogelijk resultaat in onze klasse, zegt Peter van
Merksteijn. Voor mij wordt het mijn allereerste
24-uursrace, aldus Jos Verstappen. Ik verheug me op mijn
eerste race met de Porsche RS Spyder, verklaart Jeroen
Bleekemolen. De tijdtrainingen vinden op woensdag- en donderdagavond
van 19.00 tot 21.00 uur en van 22.00 uur tot 0.00 uur plaats, de race
start op zaterdag om 15.00 uur.
Niet alleen Euro 2008 geniet met het geweldige Nederlandse succes alle
aandacht, ook één van de grootste autosport evenementen
ter wereld staat deze week vol in de schijnwerpers, namelijk de 24H of
Le Mans. De beroemde endurance race wordt jaarlijks bezocht door vele
honderd duizenden racefans. Ook het oranje legioen zal flink
vertegenwoordigd zijn nu oud F1 piloot Jos Verstappen debuteert in Le
Mans. Hij rijdt met Peter van Merksteijn en Jeroen Bleekemolen. Maar
traditiegetrouw trekken sowieso vele Nederlanders richting het circuit
La Sarthe voor het grote festijn. Jan Lammers, Nederlands succesvolste
Le Mans deelnemer is weer van de partij evenals Peter Kox, Mike
Hezemans, Michael Vergers en Jos Menten. Daarnaast komt het Nederlandse
Spyker Squadron uit in de GT2 klasse.
Tijd om de Nederlanders in de schijnwerpers te zetten. De oranje
inbreng is zeker niet kansloos. In de LMP1 categorie start Jan Lammers;
de Nederlandse Mister Le Mans met de Muscle Milk
Lola-Judd B07-10 van Charouz Racing-Cytosport.
Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur is één van
de grote kanshebbers in de LMP2. De Porsche RS Spyder is enorm
betrouwbaar en zeer competitief. In handen van Jos Verstappen, Jeroen
Bleekeolen en Peter van Merksteijn is het een beducht wapen voor de
zege.
Iets minder bekend bij het grote publiek is de Nederlander Michael
Vergers. Hij heeft een goede staat van dienst van Formule Ford tot
sportscars. Vergers start in de Barazi Zytek en komt ook uit in de
LMP2.
Het superduo Peter Kox en Mike Hezemans geeft de schitterende
Lamborghini Murciëlago de sporen. De beide Eindhovenaren zijn
gebrand op een goed resultaat. Zij worden overigens bijgestaan door de
Rus Ramon Rusinov. De door Reiter Engineering ontwikkelde bolide heeft
dit seizoen grote stappen gemaakt in betrouwbaarheid.
Zij krijgen concurrentie van Jos Menten in een snelle Aston Martin DBR 9. De Limburger rijdt voor Team Modena.
Tot slot Spyker Squadron, als kleine sportwagen fabrikant heeft Spyker
ten doel de beroemde etmaalrace met de Spykers C8 Laviolette uit te
rijden en mogelijk een podium in de GT2 te scoren.
V8 Supercars: Succesvol weekend voor Ford op Sandown
De Ford Falcons beleefden een succesvol weekend in het spectaculaire
Australische V8 Supercarkampioenschap. Het merk won met het Vodafone
Team alle drie wedstrijden op Sandown. Jamie Whincup won de eerste en
de derde wedstrijd, terwijl Craig Lowndes de tweede op zijn naam
schreef.Met 1124 punten behoudt Ford-coureur Mark Winterbottom de
leiding in het kampioenschap.
Jamie Whincup won twee wedstrijden op Sandown
Ford sterk op Sandown
Met drie overwinningen op Sandown was de Ford Falcon BF oppermachtig.
Jamie Whincup en Mark Winterbottom drukten onbedreigd hun stempel op de
eerste wedstrijd. Craig Lowndes eindigde na een confrontatie met
Holden-coureur Garth Tander als derde. Tander kwam op koude banden de
pits uit en trachtte zijn positie te verdedigen. Een tikje van Lowndes
wierp de Holden-coureur twee plaatsen terug. Op het moment dat Craig
Lowndes, Rick Kelly en Russell Ingall Garth Tander passeerden verloor
Kelly de controle over zijn bolide en viel naar de zevende plek terug.
Veteraan Russell Ingall kon de tollende Holden van zijn merkgenoot
ternauwernood ontwijken. Veteraan Russell Ingall eindigde uiteindelijk
met Supercheap Auto Racing Holden Commodore VE als vierde. Voor Ingall
het beste resultaat sinds hij dit seizoen weer naar Holden terugkeerde.
Fabian Coulthard reed eveneens een sterke wedstrijd want voor het eerst
in zijn V8 Supercar-carriere eindigde hij in de top 10.
UITSLAG Race 1 1. Jamie Whincup Ford 47:18.7876
2. Mark Winterbottom Ford + 3.2411 seconden
3. Craig Lowndes Ford + 11.6272 seconden
4. Russell Ingall Holden + 15.6699 seconden
5. Garth Tander Holden + 17.7813 seconden
6. James Courtney Ford + 18.1854 seconden
7. Rick Kelly Holden + 24.1038 seconden
8. Fabian Coulthard Ford + 24.4558 seconden
9. Shane Van Gisbergen Ford + 30.0418 seconden
10. Mark Skaife Holden + 31.0344 seconden
Ford was oppermachitg op Sandown
Race 2
Ook in de tweede wedstrijd was het Vodafone Team dominant. Met nog
één ronde te gaan greep Craig Lowndes uiteindelijk de
zege. Een safety-car in de 33e ronde bracht het veld weer bij elkaar.
Ook hier leek Jamie Whincup op de zege af te stevenen maar een fout in
de allerlaatste ronde wierp hem uiteindelijk naar de derde plek terug.
De Ford Falcon BF bezette maar liefst de eerste zes plaatsen. De
19-jarige Nieuw Zeelander Shane van Gisbergen zorgde met de SBR-Racing
Falcon BF voor een spectaculaire verrassing door als tweede te
eindigen. Voor van Gisbergen was het zijn beste V8 Supercar resultaat
tot nu toe. Teamgenoot James Courtney eindigde als vierde terwijl
Russell Ingall met een zevende plek andermaal de beste
Holden-vertegenwoordiger was. Ingall: Jammer dat de wedstrijd
onder natte omstandigheden plaatsvond. Op het droge hadden wij zeker
gescoord.
UITSLAG Race 2
1. Craig Lowndes Ford 56:19.9593
2. Shane Van Gisbergen Ford + 2.4235 seconden
3. Jamie Whincup Ford + 2.9579 seconden
4. James Courtney Ford + 4.7339 seconden
5. Steven Johnson Ford + 4.8606 seconden
6. Mark Winterbottom Ford + 6.1241 seconden
7. Russell Ingall Holden + 8.5198 seconden
8. Todd Kelly Holden + 9.3568 seconden
9. Garth Tander Holden + 10.0280 seconden
10. Cameron McConville Holden + 13.6207 seconden
Race 3
Voor Craig Lowndes was de wedstrijd al voorbij nog voordat hij begonnen was.
Een kapotte vooras in de opwarmronde betekende het einde van zijn
weekend op Sandown. Op een opdrogende baan kon Whincup dankzij een
perfecte strategie andermaal de zege voor zich opeisen. James Courtney
greep direct de leiding maar zou uiteindelijk als derde eindigen. Mark
Winterbottom ging in de openingsfase al snel achter Shane van Gisbergen
voorbij en zou als tweede eindigen. Van Gisbergen pakte ten slotte na
een fantastisch duel met Holden-coureur Todd Kelly de vierde plek.
Kelly kon met geen mogelijkheid aan de Nieuw Zeelander voorbijkomen.
Russell Ingall eindigde als zesde. Ingall: Wij gaan met de
ontwikkeling van deze auto de goede kant, ik heb bewezen dat ik de
koplopers bij kon houden.
Dit is hem dan. Het gloednieuwe FGO1 Prototype van Ford. Bij Holden was men
niet blij met deze demo.
De demo van de gloednieuwe Falcon FG01 meer dan een half jaar voordat
er mee geracet kan worden is bij Holden slecht gevallen. Met die
demorondes kun je op een legale manier data verzamelen en wij zijn hier
niet blij mee aldus een Holden-woordvoerder. Voor de toekomst
moeten de V8 Supercar teams maar liefst 1 miljoen Australische Dollars
per jaar gaan bezuinigen. Om het kampioenschap competitief te houden
zullen er in 2009 niet meer dan 28 autos worden toegelaten.Voor
een team dat uit 2 autos bestaat wordt er gemiddeld per jaar 12
miljoen Australische dollars aan running costs gespendeerd. Vanwege de
kostenbeheersing overweegt men tevens een z.g. COT
concept zoals dat nu in NASCAR wordt toegepast.
UITSLAG Race 3
1 Jamie Whincup Ford 47:20.7150
2. Mark Winterbottom Ford + 2.1830 seconden
3. James Courtney Ford + 6.8612 seconden
4. Shane Van Gisbergen Ford + 18.0329 seconden
5. Todd Kelly Holden + 18.4367 seconden
6. Russell Ingall Holden + 18.9622 seconden
7. Will Davison Ford + 19.2127 seconden
8. Lee Holdsworth Holden + 20.5577 seconden
9. Steven Richards Ford + 20.9648 seconden
10. Steven Johnson Ford + 31.9123 seconden
Mark Winterbottom pakte de meeste punten op
Sandown
WTCC: Coronel krijgt debuterende Tsjech als teamgenoot in Brno
BRNO Op het Tsjechische asfalt wordt het deelnemersveld van het
FIA WTCC vergezeld door Michal Matějovský. De Tsjech
kruipt tijdens het vijfde weekend van het seizoen achter het stuur van
de tweede SUNREDs SEAT León TFSI en wordt daarmee de
zoveelste teamgenoot van Tom Coronel.
De 23-jarige Michal Matějovský komt momenteel uit in de
SEAT Eurocup, na een succesvolle kartcarrière en goede
resultaten in de Skoda Octavia Cup en de BMW 1 Challenge. Vorig jaar
nam de Tsjech ook al deel aan een FIA ETCC weekend in Adria, waarin hij
uitkwam met een Super 2000 Alfa Romeo 156. Het weekend in Brno betekent
het WTCC-debuut van Michal Matějovský.
Giedo van der Garde 'not amused' door optreden marshalls
Giedo van der Garde heeft zijn voorsprong in het World Series by
Renault-kampioenschap verder uitgebreid met een tweede plaats in de
tweede race op het F1 circuit van Silverstone. De P1 Motorsport-coureur
was echter niet geheel tevreden met de wedstrijdleiding, die verzuimde
om blauwe vlaggen te zwaaien voor de achterblijvers. Het kostte Giedo
namelijk een bijna zekere overwinning.
"Ik had een geweldige start en lag gelijk op kop", zei hij. "Ik liep
weg van de rest en had op een gegeven moment meer dan vier seconden
voorsprong, toen ik op een paar achterblijvers stuitte. Dat waren
jongens die vroeg waren gestopt, maar de marshalls naast de baan
zwaaiden geen blauwe vlaggen, waardoor ze me dus niet voorbij lieten.
Op een gegeven moment zat ik twee ronden vast achter een achterblijver
en verloor ik veel tijd. Het team riep me daarom maar naar binnen voor
mijn pitstop en toen ik weer buiten was, was Robert Wickens ons
gepasseerd. Ik heb vervolgens nog flink lopen pushen, maar ik kwam er
niet voorbij."
"Dit was een goed leerweekend", vervolgde Giedo van der Garde. "In de
race op zaterdag liep het niet zo lekker, maar dankzij hard werken van
het team, waren we vandaag gewoon de snelste. Dat ik niet won is
jammer, maar aangezien ik al mijn titelrivalen achter me hield, hebben
we onze voorsprong weer vergroot en dat is natuurlijk erg prettig."
"Nu vertrek ik naar Genève en zit ik op de tribune bij het
eerste duel van het Nederlands elftal in het Europees Kampioenschap. Ik
heb er erg veel zin in en hopelijk kunnen we morgenavond een feestje
vieren!"
Racing-team van Thierry Boutsen slaat genadeloos toe
De openingsraces van de Eurocup Mégane Trophy 2008 op het F1
circuit van Francorchamps waren niet echt volledig naar de zin van
Maxime Martin geweest en de rijder van Thierry Boutsen Energy Racing
wilde in Silverstone dan ook iets rechtzetten. Op vrijdag, tijdens de
groepstesten, was de Belg al continu aanwezig in de topdrie, op amper
een fractie van de tijden van de allersnelste. Op zaterdag deed hij er
nog een schepje bovenop door tot tweemaal toe naar de pole te rijden en
zo een plaats vooraan op de startgrid voor beide races te verzekeren.
Vervolgens sloeg de snelle Belg genadeloos toe.
Maxime Martin was bijzonder te spreken over het gedrag van zijn Renault
en in de aanvangsronden van de eerste race maakte hij er een sportief
gevecht met Dimitri Enjalbert en Michael Rossi van, waarbij de drie
rijders elkaar regelmatig vooraan afwisselden. Jammer genoeg raakte
Rossi Enjalbert en deze laatste viel dus weg. Rossi bleef aan de kop,
Martin dook als tweede de pitlane in en kwam na sterk werk van zijn
team vlak achter de Fransman terug de piste op. Maar Rossi kreeg, als
gevolg van de aanrijding eerder in de race een Drive Through en meteen
lag Martin aan kop.
Hij was zo van iedere dreiging bevrijd en won met maar liefst 17
seconden voorsprong op Ten Brinke. Maxime Martin: "Alles ging van bij
het begin heel goed, de wagen is subliem, het team zeer goed en de rest
is geschiedenis. Morgen gaan we trachten om het verhaal nog eens te
herschrijven.
Maxime had na zijn tweede zege ooit, na die van Estoril vorig jaar,
meteen vleugels gekregen. Nadat het licht voor de tweede race op zondag
op groen sprong, spurtte hij weg en bouwde meteen een buffer van drie
seconden op de Fransman Dimitri Enjalbert uit. In de stands verrichtte
het team van Thierry Boutsen Energy Racing perfect werk. "Zij waren de
snelste équipe van heel het veld, met vier seconden bonus op de
mannen van Enjalbert", legt Maxime uit. "Mijn dichtste belager kwam nog
wel tot op twee seconden terug, maar ik kon de zege zeker stellen, ik
word nu tweede in het kampioenschap, op drie punten van Rossi en de
toekomst ziet er dus mooi uit. We kunnen met ons team echt voor de
titel gaan!
De volgende afspraak van de Eurocup Mégane Trophy vindt op de
Hungaroring in Budapest - Hongarije plaats. Maar eerst heeft Maxime een
afspraak met zijn kameraden van de Franse Renault Sport Clio Cup, over
twee weken op de Spaanse omloop van Valencia en een week later volgt
voor het Franse peloton al de afspraak in Val de Vienne. En ergens in
zijn hoofd van de dubbele winnaar van Silverstone spookt
ook al de Gillet Vertigo en de 24 Uur van Francorchamps. Maxime Martin
trekt in augustus immers richting deze legendarische wedstrijd aan de
zijde van Bas Leinders en Renaud Kuppens. Maxime Martin heeft in ieder
geval de wind in de zeilen!
Kubica wint bizarre race in Canada na blunder van Hamilton
MONTREAL - Het Formule 1-weekend leek al geschreven en gedaan na de
snelle kwalificatietijden van Lewis Hamilton op circuit Gilles
Villeneuve in Canada. Robert Kubica zat er goed bij op de tweede
startplek met achter zich Kimi Räikkönen in zijn Ferrari.
Maar, Canada is een gevaarlijk circuit met de muren heel dichtbij, veel
vuil op de baan buiten de lijnen en vele stukken gerepareerd asfalt
waar het glad is. Waar Kubica vorig jaar zwaar de muur inreed in een
van de zwaarste crashes van de Formule 1-geschiedenis, was het dit
weekend de meest bizarre race in tijden.
Dit werd vooral veroorzaakt door Hamilton. De jonge Brit leidde de race
vanaf de start en probeerde voorsprong op te bouwen voor zijn pitstop.
Nadat Sutil stilviel op een gevaarlijke plek, gingen diverse rijders de
pitstraat in. Kubica en Räikkönen waren sneller weg en
stopten voor het op rood staande licht aan het einde, dat Hamilton
volledig over het hoofd zag. Kubica kon hij net ontwijken, maar de Brit
van McLaren torpedeerde de wagen van Räikkönen, waardoor
beiden direct naar de box konden teruglopen. Overigens zonder ruzies,
het was gewoon een dom raceongeluk. Kubica was de lachende derde; hij
kon alsnog de baan oprijden en nadat alle overige rijders voor hem
gestopt waren voor hun pitstop, bouwde hij een voorsprong op en kon hij
ongestoord zijn tweede geplande stop doen. Kubica behaalde uiteindelijk
zijn eerste overwinning ooit. Die betekende tegelijk de eerste voor
BMW. Teammaatje Nick Heidfeld werd tweede, met achter zich de zeer
blije David Coulthard. Wellicht bedenkt hij zich nog voor zijn geplande
afscheid van de Formule 1 aan het einde van dit seizoen.
De race bracht vele verremacties en mooie inhaalslagen. Vooral de
hairpinbocht, die s nachts onder druk van de coureurs en teams
nog gerepareerd werd, was spekglad en vol vuil. Hoewel de
wedstrijdleiding had geadviseerd de buitenste lijn aan te houden,
toonden de coureurs vandaag echt hun kunnen door zelfs inhaalacties in
deze bocht te doen. Onder meer een touché met de banden van
Trulli en Piquet aan het begin van de race, liep ter nauwernood goed
af.
Na de pitstopcrash waarbij zowel Hamilton als Räikkönen
wegvielen uit de kop van het veld, kwam Kubica als tiende terug op de
baan. Heidfeld leidde op dat moment de race op slechts vijftien
seconden afstand van de Pool. Heidfeld ging naar binnen voor zijn
pitstop, maar kwam voor de Pool terug de baan op, op positie acht.
Nelson Piquet maakte een gevaarlijk uitstapje, spinde over de baan en
miste op een haar na de muur. Terwijl hij achteruit reed om zijn weg te
vervolgen, miste de Ferrari van Massa hem net. Even werd dubbel geel
(gevaar op de baan) gegeven, maar beide heren konden ongestoord hun weg
vervolgen, hoewel Piquet diverse plaatsen verloor met zijn actie. De
Braziliaan van Renault zou later uitvallen, nadat hij zijn wagen
noodgedwongen in de box moest parkeren.
Giancarlo Fisichella had tijdens de race diverse gevechten, maar
beleefde problemen bij zijn pitstop. Aan het einde van de race brak ook
zijn wagen uit na een remactie en was het ook voor hem einde race.
Op de helft van de race lagen de oude rotten van de Formule 1 vooraan
de race. De race werd inmiddels geleid door Barrichello, gevolgd door
Coulthard en Trulli. Kubica reed inmiddels op plaats zes, met achter
zich Heidfeld en Alonso. De overige rijders hiervoor hadden op dat
moment nog geen pitstop gedaan. Toen de topdrie uiteindelijk naar
binnen ging, reed onverwachts Timo Glock voor het eerst in zijn
carrière aan de leiding van een Formule 1-race.
Na de stop van Glock, had Kubica de leiding overgenomen, met in zijn
kielzog Heidfeld en Alonso, toen Alonso, na diverse verremacties en
weinig grip, tegen de muur reed. Ook voor de Spanjaard was de race
vroeg voorbij. Nul punten voor Renault dit weekend, na het uitvallen
van beide wagens.
Ook voor Nakajima, die dankzij de bizarre race een mooie wedstrijd kon
rijden, was de race voor de finishvlag over. Zijn voorvleugel vloog
eraf, na een touché met Jenson Button en hij reed rechtdoor de
pitstraat in, waar hij aan het begin tegen de muur tot stilstand kwam.
Aan het einde van de race waren er diverse uitstapjes door het gras en
over de vuile delen heen. De baan werd steeds vuiler, gladder en zeker
doordat de remmen en banden veel te verduren hadden, veroorzaakte dit
een gevaarlijke situatie.
Voor BMW spannende tijden met hun beide rijders vooraan in de race,
vooral na de zware crash van Kubica in 2007 en de mogelijk eerste
overwinning sinds het team is overgenomen door BMW. Kubica finishte de
race als eerste, met achter zich Heidfeld en Coulthard. Timo Glock werd
vierde voor Felipe Massa. Trulli, Barrichello en Vettel haalden de
laatste punten binnen. Ook voor Sebastian Vettel, gestart vanuit de
pitstraat een goed resultaat. Kovalainen viel net buiten de punten,
ondanks verwoede pogingen om in te halen.
1. Robert Kubica BMW Sauber 1:36:24.447
2. Nick Heidfeld BMW Sauber +16.4 secs
3. David Coulthard Red Bull-Renault +23.3 secs
4. Timo Glock Toyota +42.6 secs
5. Felipe Massa Ferrari +43.9 secs
6. Jarno Trulli Toyota +47.7 secs
7. Rubens Barrichello Honda +53.5 secs
8. Sebastian Vettel STR-Ferrari +54.1 secs
9. Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes +54.4 secs
10. Nico Rosberg Williams-Toyota +57.7 secs
11. Jenson Button Honda +67.5 secs
12. Mark Webber Red Bull-Renault +71.2 secs
13. Sebastien Bourdais STR-Ferrari +1 Lap
Ret Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari +19 Laps
Jos Verstappen: "De truc van Le Mans is om een stapje terug te doen"
LE MANS - Aan de vooravond van de 24uur van Le Mans blikt Jos
Verstappen vooruit op s werelds grootste autosportevenement.
Joss the Boss rijdt samen met teameigenaar Peter van Merksteijn en
Jeroen Bleekemolen in de betrouwbare Porsche RS Spyder. Het Nederlandse
trio komt uit in de LMP2-klasse. De ex-F1-piloot is zich terdege bewust
dat de endurance-race op het beruchte Franse circuit door allerlei
factoren aan elkaar hangt. RaceXpress.com sprak met Verstappen:
Je eerste Le Mans?
Ja leuk, ik heb er vorige week gereden en ik kijk er erg naar
uit. Het is een hele andere race als de 1000 kilometer-races, die we
normaal rijden. Het is voornamelijk van belang om uit de klappers te
blijven. Je hoeft niet de snelste auto te hebben om Le Mans te winnen.
De truc van Le Mans is een stapje terug doen.
Wat vind je van het circuit?
"Dat is heel apart. Ik begon vorige week op een natte baan. Het was
echt spekglad. Later kwam er meer rubber op de baan. Het is een
bloedsnel circuit. Vooral dat stuk, waar die Peugeot eraf ging. Als je
daar een klein foutje maakt, ben je weg.
Wat verwacht je van Le Mans @ night?
Daar maak ik me geen zorgen over, dat komt goed. Ook tijdens de
test eerder dit jaar in Paul Ricard waar het pikdonker was ging het
direct hard.
Is het team er klaar voor?
Ja, iedereen is er klaar voor en qua auto maak ik mij geen
zorgen. De hele auto is half gerebuild. Woensdag komen er
nog nieuwe radiatoren in en wordt de versnelling ververst. We staan met
een frisse auto aan de start.
VM Motorsport en alle andere deelnemende teams in Le Mans gaan een
lange week tegemoet. RaceXpress.com houdt u op de hoogte van de
verrichtingen van de Nederlanders en Belgen. Stay tuned!
Dodge-coureur Kasey Kahne boekte zijn derde NASCAR-zege dit
seizoen door op een bloedheet Pocono 25 ronden voor het einde de juiste
beslissing te nemen.
Brian Vickers was met Red Bull Team Toyota dicht bij de overwinning
Juiste beslissing Kasey Kahne
25 ronden voor het einde van de wedstrijd in Pocono besloot
Dodge-coureur Kasey Kahne om bij zijn laatste stop vier nieuwe banden
te gebruiken. Een juiste beslissing want tien ronden later ging Kahne
aan Brian Vickers voorbij. Het Red Bull Team Toyota was dit seizoen nog
nooit zo dicht bij haar eerste overwinning geweest. Kasey Kahne:
De crew deed zijn uiterste best om het in de auto nog een beetje
koel te houden, maar vanaf de 120e ronde voelde ik mijn hart pompen
maar ik kreeg het nog net niet benauwd.. De leider in het
kampioenschap Kyle Busch viel als eerste na een crash uit. Nadat Kahne
na een reguliere stop naar de 38e plek was teruggevallen werkte het
team gedurende de wedstrijd snel aan een nieuwe strategie om hem weer
in de Top 10 te krijgen. Een spin van Kurt Busch betekende voor Kahne
het sleutelmoment. Pech voor Carl Edwards, de Ford-coureur bevond zich
juist op dat moment in de pits toen het licht op rood sprong. Edwards
zag zijn eerste plek in rook opgaan en eindigde alsnog als negende.
UITSLAG
1.Kasey Kahne Dodge 200 ronden
2, Brian Vickers Toyota 200 ronden
3. Denny Hamlin Toyota 200 ronden
4. Dale Earnhardt jr. Chevrolet 200 ronden
5.Jeff Burton Chevrolet 200 ronden
6.Jimmie Johnson Chevrolet 200 ronden
7. Matt Kenseth Ford 200 ronden
8. Kurt Busch Dodge 200 ronden
9.Carl Edwards Ford 200 ronden
10.Mark Martin Chevrolet 200 ronden
Div: Tweede en derde plaats Jeroen Bleekemolen in Duitse Mini-wedstrijd
Jeroen Bleekemolen reed vorig jaar op Zandvoort ook in een Mini.
Deze week gaat Jeroen Bleekemolen meedoen aan de 24 uur van Le
Mans. Afgelopen weekend zat de Aerdenhouter in een totaal andere auto
dan de brute LMP2 Le Mans-Porsche. In Oschersleben reed hij twee races
in een Mini. Naast twee podiumplaatsen, scoorde hij in beide manches
ook de snelste raceronde.
,Het
begon met de vrije training op vrijdag, vertelt Jeroen
Bleekemolen zijn verhaal. ,,Ik had in het begin een paar ronden nodig
om te wennen, want je moet toch wel netjes en voorzichtig rijden met
een Mini. Het is zeker iets anders dan de autos waar ik de
laatste tijd in gereden heb. Ook was het al weer lang geleden dat ik
met een voorwiel aangedreven auto gereden had. Ik had uiteindelijk de
4e tijd, op 0,15 seconde van de snelste. Daar was ik best tevreden mee,
want ik wist dat er nog wat meer in zat. Wel zag ik al dat het enorm
close is geworden in deze klasse. Er doen er 35 mee en er zijn er zeker
10 die kunnen winnen.
Kwalificatie ,,In de kwalificatie had ik met de nieuwe banden net een
beetje verkeer, vervolgt Jeroen. ,,Ik stond ondanks dat
toch lang eerste, maar kwam uiteindelijk net 0,040 seconde te kort op
de pole. Ik baalde er wel een beetje van, want pole had er ingezeten.
Ik stond 3de, het zat dus heel dichtbij elkaar. De eerste 10 rijders
stonden binnen 0,6 seconde.
Eerste race Tijdens de eerste race maakte Jeroen Bleekemolen een goede
start. ,,Ik kon meteen de 2de plaats pakken in de eerste bocht. Daarna
heb ik de hele race gevochten om de kop. Een keer zat ik er naast, maar
kwam er niet voorbij. De verschillen waren enorm klein en inhalen hier
op Oschersleben was lastig. Ik had wel de snelste ronde.
Tweede race De tweede race moest Jeroen Bleekemolen als 5de starten, omdat
de topzes van race één omgedraaid wordt voor race twee.
,,Ik had een super start, maar verschakelde me. Ik verloor twee
plaatsen. Die kon ik snel weer goedmaken en reed goed naar
voren, vertelt Jeroen. ,,Toen ik al 3e lag werd ik van
achteren aangereden, waardoor ik bijna eraf ging. Ik kon nog net door,
maar verloor daardoor wel de aansluiting met de kop. Winnen leek
daardoor niet meer te gaan lukken, maar toch kon ik het gat
dichtrijden. Maar er voorbij lukte helaas niet meer. Dus P3, met wel
weer de snelste ronde van de race.
Tevreden Al met al had Jeroen Bleekemolen zich prima vermaakt. ,,Het
waren allemaal spannende races. Je moet bij de Minis echt
vechten voor iedere millimeter, zeker omdat de autos allemaal
even hard gaan en er best veel goede rijders zijn. Ik heb het zeker
naar mijn zin gehad.
Le Mans ,,Nu ga ik door naar Le Mans, zegt Jeroen.
,,Daar hebben we vandaag de keuring in de stad. Vanavond rijd ik door
naar Spa om morgen te testen voor de Porsche Supercup. Dan dinsdagavond
weer terug naar Le Mans en dan gaat voor ons de 24 uur echt
beginnen.
Formule 1: Eerste zege Kubica en BMW, Kubica ook nieuwe klassementsleider
Vorig jaar keek Robert Kubica in Canada de dood in de ogen, twaalf
maanden later behaalde de Pool op dezelfde plek zijn grootste
autosportsucces uit zijn loopbaan. Kubica veroverde vandaag op het
circuit Gilles Villeneuve zijn én BMWs eerste Formule
1-zege ooit. Nick Heidfeld zorgde voor een unieke dubbel voor BMW door
als tweede te finishen. Het merk kende helemaal een unieke dag, omdat
Kubica en passent de leiding in het tussenklassement overnam van de
uitgevallen Lewis Hamilton.
Bij de start van de race over 70 rondjes (305,2 kilometer) pakt
pole-sitter Lewis Hamilton de kop voor Robert Kubica en Kimi Raikkonen.
Fernando Alonso heeft een plekje verloren aan Nico Rosberg, die dus
oprukt naar P4. Rubens Barrichello heeft een goede start en gaat van P9
naar 7, al moet de Braziliaanse routinier even later één
plekje teruggeven aan Heikki Kovalainen. Felipe Massa is 6de.
Zachte banden Lewis Hamilton heeft goede herinneringen aan Canada. Vorig
jaar won hij hier in Montreal zijn allereerste F1 Grand Prix. De Brit
is gestart op de zachte banden en loopt hard weg bij Kubica. Hamilton,
die zaterdag de pole position pakte met het grote verschil van 0,6
seconde, wint in de beginfase per rondje een hele tel. Na 8 ronden is
Hamilton 3,6 seconden los op Kubica en al bijna 7 volle seconden op de
wereldkampioen, Kimi Raikkonen. Rosberg moet op P4 reeds 11 seconden
toegeven, terwijl Fernando Alonso (13,5) en Felipe Massa (14,5) bij
elkaar in de buurt zitten.
Sutil valt uit Na 14 rondjes is er de eerste uitvaller. Vlak voor bocht drie
heeft Adrian Sutil zijn wagen met panne aan de kant geparkeerd. De
remschijven van de Force India-bolide roken flink na. De verwachting
voorafgaand aan de wedstrijd was dat de safety car wel eens vaak naar
buiten zou moeten gaan, maar daar is in het eerste deel van de Grote
Prijs absoluut geen sprake van. De heren houden de wagens goed op de
baan.
Raikkonen op stoom Na een rondje of 14 heeft Raikkonen zijn tempo gevonden. Hij
is op dat moment de snelste coureur op de baan. De Fin loopt dan ook in
op de tweede plaats rijdende Kubica, de man die vorig jaar nog
zon gigantische crash meemaakte op het circuit van Gilles
Villeneuve en wonder boven wonder niet ernstig geblesseerd raakte.
Safety car toch de baan op In de 16de ronde is er tegenslag voor Lewis Hamilton. Zijn
voorsprong verdwijnt als sneeuw voor de zon omdat de safety car de baan
opgaat. Dit omdat de wagen van Sutil moet worden weggesleept.
Hamilton ramt Raikkonen In de 19de ronde, nog steeds achter de safety car, gaat de
pitlane open. De complete topvijf komt tegelijk de pitstraat in.
Raikkonen en Kubica rijden het eerste weg, maar moeten remmen omdat bij
het uitrijden van de pitstraat op rood staat. Hamilton zit niet op te
letten, mist het rode licht en knalt hard op de achterkant van zijn
grote rivaal Raikkonen! Nico Rosberg toucheert vervolgens met zijn neus
de achterkant van Hamilton. Gevolg: Raikkonen en Hamilton zijn beiden
uit de wedstrijd na dit bizarre incident! Kubica is de lachende derde
van het stel.
Nieuwe neus De safety car is ondertussen nog steeds in de baan. Nico
Rosberg komt de volgende ronde wederom naar binnen om een nieuwe neus
te halen. Van de rijders die nu één stop hebben gemaakt,
is Kubica de best geklasseerde. Alonso is de virtuele nummer twee,
Massa derde, Nelsinho Piquet verrassend vierde en Heikki Kovalainen
vijfde.
Herstart Bij de herstart in de 21ste ronde komt Felipe Massa wederom
naar binnen in de pits. Hij moet tanken en verliest veel tijd op de
meute die al weer op volle snelheid aan het speren is. Van de coureurs
die nog niet naar binnen zijn geweest, leidt Heidfeld, voor
Barrichello, Nakajima, Webber, Coulthard, Trulli, Glock, Fisichella en
Vettel. Op P10 rijdt Kubica als eerste wel-stopper.
Klap sneller Nick Heidfeld profiteert optimaal van de situatie. Hij is een
klap sneller dan Barrichello en loopt per rondje drie seconden weg.
Gevolg is dat de eerste wel-stopper Kubica vier rondjes na de herstart
op P10 al 18 seconden achter zijn ploegmaat Heidfeld ligt. In de 27ste
ronde krijgt Heidfeld het bord van zijn team om over een ronde binnen
te komen. Niet veel later maakt Piquet, die in een zon gunstige
positie lag, een fout en spint hij. Hij verliest veel plekken (terug
naar P17) maar houdt zijn auto wel aan de praat en kan door.
BMW gaat supergoed Tijdens de pitstop heeft Heidfeld, die Barrichello nu de
leiding ziet overnemen, zon 17 seconden voorsprong op Kubica. Is
dit genoeg? Heidfeld wordt helemaal vol getankt, want hij staat ruim 12
tellen stil. Heidfeld komt precies twee metertjes voor Kubica terug de
baan op. Nu is de Duitser, als nummer 8, de best gepositioneerde
stopper. Niet veel later gaat Kubica zijn BMW-ploeggenoot voorbij.
Kubica is de best geklasseerde BMWer in het klassement en kan
bij een zege vandaag zelfs de leiding in het klassement overnemen van
Hamilton.
Krasse knarren Halfweg koers leidt Rubens Barrichello. Hij wordt gevolgd door
zijn mede-krasse knarren Coulthard en Trulli. De oude
mannetjes hebben allen duidelijk voor een
één-stop-tactiek gekozen. Maar Kubica is bloedsnel en is
al acht seconden weggereden bij Heidfeld. De Pool heeft 14 tellen
achterstand op Barrichello, die in de 36ste ronde toch echt naar binnen
moet. De Braziliaan, die wordt volgetankt, komt terug op P8. Een rondje
later komt Coulthard naar binnen en leidt (voor het eerst sinds
Frankrijk 2006) Jarno Trulli, maar ook de Toyota-man moet nog pitten.
Glock Zijn teamgenoot Timo Glock is op dit moment tweede, maar mag
ook even aan de kop ruiken als in de 38ste ronde Trulli nieuw rubber en
brandstof komt halen. Glock heeft op dat moment wel al Kubica in de nek
hijgen. Kubica is veel sneller maar komt er voorlopig nog niet langs.
Kubica pusht In de 41ste ronde rijdt Piquet zijn Renault naar binnen. Hij
is uitvaller. Even later pakt Kubica de kop omdat Glock gaat pitten.
Kubica krijgt de opdracht van zijn team op tien ronden lang zo hard
mogelijk te pushen. De verwachting is dat de Pool nog naar binnen moet,
terwijl Heidfeld dat niet meer hoeft. Kubica moet nu een zo groot
mogelijke voorsprong pakken op zijn teamgenoot, die op zijn beurt
continu Alonso in de spiegels ziet.
Exit Alonso Na 45 ronden is het uit voor Alonso. Hij gaat te vroeg op het
gas, waarna zijn goed rijdende Renault wegbreekt en de Spanjaard de
muur toucheert. Ondertussen is Kubica inderdaad flink aan het pushen.
Hij pakt vele seconden per ronde. Niet veel later raakt Nakajima de
achterkant van Barrichello. Daardoor verliest Nakajima zijn vleugel.
Hij wil graag naar de pits, maar zijn wagen is door het vleugelverlies
niet goed bestuurbaar, waardoor Nakajima zijn bolide ietwat vreemd
ogend tegen de pitmuur aan rijdt.
BMW op weg naar dubbel Het is een bizarre race. Met nog 22 ronden te gaan lijkt de
eerste zege voor BMW niet meer fout te kunnen gaan. Maar vandaag
gebeuren er zoveel vreemde dingen, dat nog steeds alles mogelijk is.
Kubica heeft inmiddels 25 seconden gepakt op Heidfeld en komt nu binnen
voor zijn tweede en laatste stop. De Pool krijgt de zachte banden onder
zijn vierwieler en behoudt de leiding. Heidfeld ligt ongeveer vijf
tellen achter op P2. Gaat BMW nu zelfs een dubbel pakken?
Wereldactie Coulthard ligt sterk op plek 3. Felipe Massa heeft een
wereldactie. In de hairpin wil Kovalainen de vierde plek van
Barrichello afpakken. Terwijl deze twee honden met elkaar vechten om
het been, gaat Massa er mee heen. Hij gaat prachtig binnendoor en
schiet in één keer door van P6 naar 4. Jenson Button
(7de) en Timo Glock (8ste) liggen momenteel ook in de punten.
Spin Fisichella Met nog 18 ronden te gaan, spint Giancarlo Fisichella in de
vierde bocht in de rondte. De Force India staat niet echt lekker op de
baan. Komt er een safety car op het circuit? Felipe Massa wacht niet af
en komt snel binnen voor zijn laatste stop. Ondertussen wordt de Force
India-bolide van de Italiaanse routinier snel weg getakeld en lijkt er
geen SC-situatie te komen.
Toyota Er zijn met nog 15 ronden te racen 13 wagens op de baan. De
sterk rijdende Toyotas profiteren van een foutje van de op de
vierde stek liggende Barrichello. Glock gaat daardoor naar P4 en Trulli
naar stek 5. Ook Felipe Massa gaat zijn landgenoot Barrichello, die
problemen met zijn remmen lijkt te hebben, even later voorbij.
Podium Kubica maakt gebruik van zijn grote voorsprong en rijdt de
race rustig uit. Nick Heidfeld maakt het enorme succes voor BMW
compleet door als tweede over de meet te gaan. David Coulthard, die al
ruim twee jaar niet meer op het podium heeft gestaan, mag als derde
weer eens op het ereschavot kruipen. Kubica pakt de leiding in het
tussenklassement, terwijl het dit jaar strategisch sterk opererende BMW
in de strijd om de constructeurstitel met 70 punten zelfs in de nek
hijgt van Ferrari (73 punten).
Kubica: Fantastisch voor mij én het team Robert Kubica begin na afloop over het pitstopincident.
,,Iedereen ging tegelijk pitten en het licht bij het uitrijden was het
rood. Ik had direct door dat Kimi geraakt was door Lewis. Ik kon
gelukkig door, maar zat vervolgens vast in het verkeer van de
langzamere rijders. Toen de laatste wagen (Glock) zijn pitstop ging
maken, moest ik in acht rondjes tijd ongeveer 16 seconden op Nick
Heidfeld pakken om save mijn tweede stop te kunnen doen. Ik moest dus
vreselijk pushen. Dat lukte, waarna ik de race als leider kon
uitrijden. Het is geweldig voor BMW Sauber dat we een eerste GP-zege
hebben geboekt. Ik ben opgegroeid met het team, dus dat voelt
fantastisch voor het team én voor mijn land en mijn Poolse fans
die hier in Canada op de tribune zaten.
Heidfeld ook blij ,,Ik ben ook heel blij, zei runner-up Heidfeld
na afloop. ,,Het was een goede race voor mij en het team. Ik had een
slechte start, maar kwam daarna goed op snelheid en heb een sterke
wedstrijd gereden.
Goede tactiek David Coulthard: ,,Het was een zware race. Als je
één inch van je lijn gaat, kun je hier al van de baan
vliegen. Bovendien hebben de banden en de remmen het hier heel zwaar.
We hadden een goede tactiek met een één-stopper en het
team heeft goed gewerkt.
Uitslag GP F1 Canada: 1. Robert Kubica 70 ronden
2. Nick Heidfeld op 16,495 seconden
3. David Coulthard op 23,352
4. Timo Glock op 42,627
5. Felipe Massa op 43,934
6. Jarno Trulli op 47,775
7. Rubens Barrichello op 53,597
8. Sebastien Vettel op 54,120
9. Heikki Kovalainen op 54,433
10. Nico Rosberg op 57,749
11. Jenson Button op 1:07,540
12. Mark Webber op 1:11,229
13. Sebastien Bourdais op 1 ronde. Uitgevallen: Fisichella, Nakajima, Alonso, Piquet, Raikkonen, Hamilton, Sutil
IRL: Scott Dixon zegeviert in Texas. Marco Andretti zorgt weer voor controverse
De Nieuw Zeelander Scott Dixon boekte op de Texas Motor
Speedway zijn derde IRL-overwinning dit seizoen. Na de Indy 500 zorgde
Marco Andretti wederom voor een controverse. Ditmaal met de
concurrentie.
Marco Andretti zorgde in Texas wederom voor een controverse. Scott Dixon en
Ryan Hunter Reay waren niet blij met de acties van de Andretti-telg.
Marco Andretti zorgt wederom voor controverse
De Nieuw Zeelander Scott Dixon was in de openingsfase van de wedstrijd
totaal niet te spreken over het gedrag van Marco Andretti in het begin.
Dixon: Ik begon via de boordradio over hem te mopperen. Iemand
heeft schijnbaar iets gezegd, want plotseling gooide hij de deur
wagenwijd open. Ik begreep niet helemaal wat hij deed, want er konden
zelfs drie autos langs. In de 222e ronde ging Dixon
definitief aan Andretti voorbij maar een ronde later kreeg Dixon een
presentje van Ryan Hunter Reay, die ook al moeite met de Andretti-telg
had.Hunter Reay: Hij gaf mij de onderste lijn op de
backstretch en toen stuurde hij wel erg vroeg in. Hij gaf
me gewoonweg onvoldoende ruimte." De auto van Hunter Reay raakte uit
balans en hij keilde samen met Andretti van de baan af.Hoewel er nog
vijf ronden te gaan waren, werd de wedstrijd onder neutralisatie
beëindigd. Andretti klaagde na de crash over pijn aan zijn
knieën met röntgenonderzoek wees uit dat hij niets beschadigd
had.
Prachitg duel tussen Helio Castroneves en Scott Dixon om de eerste plek
Scott Dixon zag het allemaal zijn achteruitkijkspiegels gebeuren.
Dixon: Het was geloof ik een beetje druk achter mij, maar in
tegenstelling tot een wedstrijd waarin de brandstofstrategie een rol
speelt worden ze bij een race waarin 20 man kunnen winnen allemaal een
beetje desperaat. Jammer dat het gebeurde. Hoewel ik geloof dat we qua
strategie goed zaten, speelde het ons gelukkig in de kaart. Scott
Dixons teamgenoot Dan Wheldon eindigde na een zware
trainingscrash op vrijdag alsnog als vierde. Wheldon kwam hard in het
gras terecht. In 2003 was hij na een overenthousiaste
move ook al eens in Texas gecrasht, maar deze
landing op het gras kwam veel harder aan aldus de Brit.
Chaos in de pits. Dan Wheldon kan niet naar binnen omdat Ryan Briscoe bij Ganassi
in de box staat in plaats van Team Penske.
Pech voor Team Penske
Helio Castroneves en Ryan Briscoe eindigden voor Team Penske
respectievelijk als tweede en derde. Castroneves werd aanvankelijk in
het verkeer iets opgehouden waardoor hij zelfs een ronde verloor.
Castroneves: Penske had mij een auto gegeven waarmee ik had
kunnen winnen. Ze deden een fantastische job om mij weer in dezelfde
ronde terug te krijgen, maar ik heb het team wel in de steek
gelaten. Ook Ryan Briscoe, die vorige week zijn eerste
Indycar-wedstrijd won beschikte over een winnende auto maar beging in
de openingsfase een onvergefelijke fout. Hij stopte bij de pitbox van
Dan Wheldon. Het leverde hem een eveneens een
drive-through op. Briscoe: Die auto was een
projectiel. Vooral in het eerste gedeelte van de race voelde die auto
perfect aan, nadat de vleugel set-up iets veranderd was, werd toch wel
wat minder. Bij Team Penske leer je om nooit op te geven. We hebben
vaak meer dan een ronde achterstand gehad, zelfs in de ALMS, maar Roger
is een magiër die altijd die ronde terug weet te winnen en dan
toch een kanshebber blijft. Fantastisch.
De wedstrijd werd onder neutralisatie beeindigd. Dixon wint voor Castroneves
Tony Kanaan eindigde als vijfde met zijn AGR-Dallara. Kanaan maakte
maar liefst acht plaatsen goed en was redelijk tevreden. Kanaan:
Na de laatste stop is er iets van de auto afgebroken. Ik had
handen en voeten vol om het ding op de weg te houden. Ik hoopte dan ook
maar dat zoveel mogelijk mensen bij mij uit de buurt zouden blijven. Ik
geloof dat ik nogal wat mensen voorbij liet en heb aan een aantal
mensen waaronder Dan Wheldon mijn excuses aangeboden. Als je dan vijfde
wordt, is het eigenlijk zo slecht nog niet.
De Braziliaan Vitor Meira was andermaal dicht bij zijn eerste
overwinning. In het begin van de wedstrijd maakte men bij Panther
Racing maar één stop, maar omdat men out of
sequence reed, eindigde men toch nog als zevende. Het
vertrouwen groeit enorm aldus Meira. Van de
Champcar-afvaardiging eindigde Graham Rahal
teleurstellend als elfde op de snelle oval van Texas.
Stuntman Robbie Knievel sprong met zijn motor over 21 Hummers Een extra toegift
voor het publiek in Texas.
Stuntman Robbie Knievel springt over 21 Hummers
In het voorprogramma van de IRL in Texas sprong de stuntman Robbie
Knievel met zijn motor over maar liefst 21 Hummers. Omdat er een
behoorlijke wind stond besloot men om veiligheidsredenen het aantal
Hummers van 25 naar 21 te reduceren. Knievel sprong al meer dan 250
maal over diverse rariteiten heen. Knievel: Ik denk wel dat dit
mijn laatste spring in de staat Texas was.
Behalve in de IRL-wedstrijd op Texas was het team van Chip
Ganassi afgelopen zaterdag tevens succesvol tijdens de 6 Uren van
Watkins Glenn. De combinatie Scott Pruett/Memo Rojas pakte de leiding
met nog 45 minuten te gaan.
Scott Pruett reed een fantastische wedstrijd op Watkins Glenn
Zege voor Pruett/Rojas op Watkins Glenn In een wedstrijd die maar liefst negen neutralisaties telde,
pakte Scott Pruett met nog 45 minuten te gaan definitief de leiding.
Nadat Pruett de leiding van Riccardo Zonta had overgenomen werd hij
eigenlijk niet meer bedreigd. Met een verschil van ruim 3.033 seconden
zegevierde Pruett voor de Brumos Porsche Riley van Darren Law en David
Donohue. Met nog amper drie ronden te gaan stelde Max Angellelli voor
het SunTrust Team de laatste podiumpositie veilig. Met prachtige
manoeuvre wist Angelleli de Braziliaan Oswaldo Negri naar de vierde
plaats terug te zetten. Een mooie opsteker voor het team van Sun Trust
dat na terugkeer van de wedstrijd in Laguna Seca hun transporter
inclusief gloednieuwe Dallara in rook zag opgaan. Winnaar Scott Pruett
die de laatste drie uur van de wedstrijd alleen voor zijn rekening nam:
Zoals gewoonlijk deed het team van Ganassi een uitstekende job
De banden waren constant en de Lexus motor deed het uitstekend. Memo
Rojas: De omstandigheden waren moeilijk, maar Scott deed het
fantastisch in die laatste drie uur.
UITSLAG
1. Scott Pruett/Memo Rojas Lexus Riley 179 ronden in 6u.01 min.28.846.sec
2. Darren Law/David Donohue Porsche Riley + 3.033 seconden
3. Max Angelleli/Michael Valiante Pontiac Riley + 6.307 seconden
4. Mark Patterson/Oswaldo Negri Ford Riley + 6.666 seconden
5. Memo Gidley/Brad Jaeger Ford Dallara + 7.199 seconden
6. John Pew/Ian James Ford Riley + 7.742 seconden
7. Brian Firselle/Mark Wilkins Ford Riley + 7.880 seconden
8. Jon Fogary/Alex Gurney Pontiac Riley + 9.059 seconden
9.JC France/Joao Barbosa/Hurley Haywood Porsche Riley + 15.650 seconden
10.Nuc Jonsson/Riccardo Zonta Pontiac Lola + 17.277 seconden
In een race vol met incidenten reed poleman Maxime Martin (Boutsen
Energy Racing) naar zijn eerste overwinning dit seizoen. Michaël
Rossi (TDS) verloor in de slotfase een topnotering doordat zijn wagen
zonder benzine kwam te staan. Bernhard ten Brinke (Equipe Verschuur) en
Sébastien Dhouailly (Team Lompech Sport) profiteerden hiervan en
schoven door naar een tweede en derde plaats achter Martin. Hoevert
Vos, die door zijn rijgedrag de volgende Clio Cup race van de Dutch
Power Pack op Assen moet missen, reed naar een verdienstelijke 10de
plaats. Wim Beelen gaat zijn draai een beetje vinden in de
Mégane Trophy en reed naar een mooie 12de plaats in dit
competatieve veld van 21 autos. Harrie Kolen werd 16de.
In de openingsrace kwam Ten Brinke uitstekend van zijn plaats. Voor het
ingaan van de eerste bocht wist hij al twee rijders te verschalken en
schoof niet veel later nog een positie op door een spin van Dimitri
Enjalbert. Ten Brinke had de smaak te pakken en wist op te klimmen naar
de vierde stek door Sébastien Dhouailly te passeren. Toen de top
drie reeds hun pitstop hadden gemaakt, kwam Ten Brinke als laatste van
de kopgroep naar binnen. Nadat hij had getankt kwam de ondernemer na
leider Maxime Martin als tweede weer de baan op. Hij wist toen niet te
voorkomen dat de aanstormende Michaël Rossi hem in Copse
corner wist te passeren en viel terug naar de derde plaats. De
Fransman had echter te weinig getankt, waardoor hij zijn positie in de
slotfase weer moest overdragen aan Ten Brinke. Na 22 ronden kwam Ten
Brinke uitstekend als tweede over de meet.
Uitslag Race 1 - Silverstone
1. Maxime MARTIN (Boutsen Energy Racing) 43:36.702
2. Bernhard ten BRINKE (Equipe Verschuur) + 17.726
3. Sébastien DHOUAILLY (Team Lompech Sport) + 22.866
4. Dimitri ENJALBERT (Tech 1 Racing) + 29.668
5. Fabrice WALFISCH (Oregon Team) + 31.283
6. Jonathan HIRSCHI (Tech 1 Racing) + 36.381 158.1
7. Michaël ROSSI (TDS) + 41.862
8. Matthieu CHERUY (Tech 1 Racing) + 54.900
9. Jean - Philippe MADONIA (TDS) + 55.601
10. Hoevert VOS (Equipe Verschuur) + 1:07.408
12. Wim BEELEN (Equipe Verschuur) + 1:13.387
16. Harrie KOLEN (Equipe Verschuur) op 1 ronde
Kimi Raikkonen spreekt zich uit over "vervroegd pensioen"
MONTREAL De afgelopen dagen deden diverse geruchten de ronde
over het vervroegde pensioen van Kimi Raikkonen. Vrienden van de Fin
beweerden volgens verschillende media dat Raikkonen na 2009 zou stoppen
met racen. Tijdens de eerste persconferentie van het F1 weekend in
Canada, sprak de Ferrari rijder zelf over zijn toekomstplannen.
Deze geruchten zijn er al jaren, vertelde Raikkonen.
Ik zeg altijd dat ik in ieder geval nog een contract heb tot het
einde van het volgende jaar. Ik heb zelf nog niet besloten of ik daarna
verder ga of niet. Het is voorlopig het laatste contract dat ik heb en
wat daarna zal gebeuren moet dit jaar of volgend jaar blijken.
Ik zal in ieder geval niet stoppen als ik zeker weet dat ik het
ga missen, vervolgde de regerend wereldkampioen. Ik denk
dat ik blijf racen tot het moment dat ik het niet meer leuk vind. Dit
zou eind volgend jaar kunnen zijn, maar ook vier jaar later. Het is
gewoon nog te vroeg om uitsluitsel te geven.
DSC: Beelden zware crash Dutch Supercar Challenge op SBS6
Komende zondag zendt SBS 6 beelden uit van de zware crash die
afgelopen zaterdag plaatsvond tijdens de eerste race van de Dutch
Supercar Challenge op Spa-Francorchamps. Bij de crash raakten meerdere
racewagens en ook de safetycar zwaar beschadigd. Gelukkig raakte bij de
crash niemand ernstig gewond, maar de race werd door de vele
brokstukken op de baan wel afgeblazen. De beelden zijn te zien in het
wekelijkse programma van de DSC, dat elke zondag vanaf 11:55 uur op SBS
6 wordt uitgezonden.
De eerste race van het weekend begon goed, met veel gevechten in de
verschillende divisies. Het was Arjan van der Zwaan die het beste
wegkwam bij de start. Hij werd gevolgd door Cor Euser met de Marcos
LM600 en het Engelse duo Riley/Flux met de Marcos LM600. Een spannend
schouwspel ontstond waarin Cor Euser na een aantal ronden aan het
langste eind wist te trekken. Op het rechte stuk voor Les Combes wist
Euser de DTM Audi TTR van Van der Zwaan in te halen waarna de
Marcos-coureur een aantal seconden weg kon lopen bij zijn naaste
concurrenten.
Fout Na twintig minuten ging het echter fout achterin het veld.
Omdat een Porsche op een gevaarlijk punt in de banden tot stilstand was
gekomen werd besloten om de safetycar de baan op te sturen. Deze maakte
echter de fout door niet voor Euser maar voor Arjan van der Zwaan de
baan op te komen. Euser reed door en creëerde al binnen een aantal
bochten een flink gat ten opzichte van zijn concurrentie. De
wedstrijdleiding besloot daarop om de safetycar terug te laten vallen
in het veld en om op die manier een ronde later alsnog Euser op te
vangen.
Niet ontwijken In het begin ging iedereen makkelijk langs de safetycar, maar
uiteindelijk ging het een halve ronde later toch fout. Op Blanchimont,
het snelste stuk van het circuit, reed de safetycar nog langzaam om het
veld voorbij te laten. Een gastrijder, achteraan gestart en rijdend met
een Lamborghini Gallardo GT3, gaat ondanks dat de safetycar zijn groene
lichten aanheeft vol in de rem als deze in zijn beeld verschijnt. Joost
den Ouden, rijdend met een BMW Compact, kon de Lamborghini niet
ontwijken en knalde vol achterop de auto. Den Ouden ging een paar keer
over de kop, en kwam hierbij ook met de safetycar in aanraking. In de
ontstane situatie raakten ook de BMWs van Laurens Gooshouwer en
Willy Angenent en de Marcos Mantis van het duo de Wit/Bermudez de
Castro zwaar beschadigd, omdat zij de gecrashte autos niet meer
konden ontwijken.
Beelden Beelden van de race, inclusief de crash en interviews met de
verschillende coureurs zijn dus komende zondag 8 juni te zien om 11:55
uur op SBS 6. Mis het niet!
Dit weekend komt het gloednieuwe Ford V8 Supercarprototype van
Ford Australië voor het eerst in actie. Craig Lowndes zal er op
Sandown een korte demonstratie mee geven.
De aggressief ogende Ford FG01 V8 Supercar voor 2009.
Ford presenteert FG 01 V8 Supercar
De gloednieuwe Ford FG01 Supercar is gebaseerd op de Ford Falcon XR8,
die recentelijk in Australië op de markt verscheen. De nieuwe FG01
werd ontwikkeld door de teams van Ford Performance Racing, Triple 8 en
Stone Brothers Racing. Aan de ontwikkeling van de auto werd maar liefst
18 maanden gewerkt om aan de eisen van TEGA(Touring Car Entrants Group)
te kunnen voldoen. Ford Racing Manager Ray Price: Wij zijn
behoorlijk enthousiast over de FH01, die over een nog beter pakket
lijkt te beschikken.
Het z.g. Blue Oval kleurenschema waarin het Ford logo
verwerkt is werd door een medewerker uit de Ford Design studio
gecreëerd. Het is tevens een bewijs van het langdurige
commitment van Ford Australië aan de V8 Supercar series.
Bij het ontwerp van de auto heeft men rekening gehouden met cost
control. M.a.w. onderdelen van het huidige BF chassis kunnen ook
in het nieuwe FG chassis gebruikt worden. Nieuw is dat de positie van
de rijder nog verder naar binnen geplaatst is. Dit betekent dat de
tunnel van de versnellingsbak, de bevestigingspunten van de
veiligheidsgordels eveneens verder naar links geplaatst zijn. Ook
beschikt de FG01 over een verstevigde rolkooi. De body is zelfs iets
goedkoper dan die van zijn voorganger en is zelfs na een crash
gemakkelijker te repareren.
In afwachting van de homologaties begint men bij Ford nu met het bouwen van de FG01 voor 2009. De prachtige Ford Falcon FG01 waarvan de ontwikkeling begin 2007 begon.
Jos Menten verdedigt met Jos Verstappen de Limburgse eer
Voor Jos Menten en teamgenoten Fittipaldi en Borcheller, wordt het zijn
tweede deelname aan de 24 Hours of Le Mans, een legendarische
etmaalrace die inmiddels aan haar 76ste hoofdstuk toe is. Samen met oud
F1 coureur Jos Verstappen, die op zijn beurt in Le Mans uitkomt voor
het succesvolle Van Merksteijn Motorsport, verdedigt Menten uit Haelen
de Limburgse eer: Ik ben erg blij dat ik opnieuw van de partij
ben. Le Mans blijft toch de mooiste wedstrijd van het jaar! Bovendien
zit ik in een goede omgeving. Net zoals vorig jaar verloopt de
samenwerking met het team vlot. Ook met Christian Fittipaldi en Terry
Borcheller is het aangenaam werken. We hebben alledrie ervaring met de
Aston Martin DBR9 en dat is toch wel belangrijk in een wedstrijd als
deze.
De voorbije weken heeft Team Modena hard gewerkt om de Aston Martin
DBR9 te prepareren voor de 24 Heures du Mans. De technische crew, onder
leiding van Hans Muehlbauer, heeft de wagen in optima forma aan de
start van de testdag gebracht. Maar van optimale weersomstandigheden
konden we in Le Mans jammer genoeg niet spreken. Regen en zon wisselden
elkaar af in een bewogen trainingsessie, die enkele malen met een rode
vlag werd onderbroken. Ook het programma van Team Modena werd danig
verstoord, want Jos Menten kon zondag geen enkel rondje op een droge
piste afwerken.
De bedoeling was om opnieuw heel wat kilometers af te malen met
de Aston Martin, maar dat hebben de weergoden niet toegelaten. We
hebben bijgevolg slechts een beperkt programma afgewerkt om zeker geen
risicos te nemen. Tijdens de sessie gingen een aantal wagens
hard van de baan en dat is het laatste wat je je twee weken voor de
start kunt permitteren, aldus Jos Menten. Ik heb al mijn
runs op een natte of opdrogende piste afgewerkt. Zo leer je natuurlijk
wel de baan in de diverse omstandigheden kennen.
Na een bewogen training eindigen Menten en co als 33ste algemeen en
zevende in de LMGT1-klasse. Met een rondetijd van 4:01,021 zit het Team
Modena-trio nog niet bij de muziek: We weten maar al te goed dat
we harder zullen moeten gaan trappen om al het fabrieksgeweld bij te
houden. De rondetijd reflecteert absoluut het potentieel van de wagen
niet maar in de omstandigheden van zondag kan je best gewoon je
hoofd koel houden. Over anderhalve week zal het een stuk vlotter gaan,
daar kan je van op aan!
Het was zwaar met de regen, vertelt Team Modenas
teambaas Graham Schultz, maar we zijn tevreden met wat we
gisteren bereikt hebben. Zondagmorgen zaten we op een bepaald moment
zelfs midden in het fabrieksgeweld. Jos stapte in alsof hij nooit
weggeweest was. Christian vond meteen zijn ritme. Enkel Terry heeft nog
wat tijd nodig met onze wagen, maar hij heeft wel al evaring met de
Aston Martin. Geen van onze rijders moest zich nog kwalificeren. We
hebben ons regenprogramma afgewerkt, en afgerekend met alle kleine
onregelmatigheden die zich voordoen op dagen als gisteren. In dit
evenement draait alles rond de voorbereiding. Wij kennen onze wagen,
hebben data van de voorbije twee jaren, en het ziet er goed uit voor de
race.
Formule 1: Geruchten over stoelendans komen op gang
Wordt de Renault F1 binnenkort bestuurd door David Coulthard?
Wat zou de Formule 1 zonder stoelendans zijn.
Gelukkig doen er al weer wat geruchten de ronde. Zo
zouden de F1-coureurs Nelson Piquet, David Coulthard en Sebastian
Vettel na de Grand Prix van Canada van zitje veranderen.
Het Zwitserse blad Motorsport Aktuell heeft dit verhaal de wereld in
geholpen. Zo zou Coulthard de plaats van Piquet bij Renault innemen,
zou Piquet de Toro Rosso van Vettel gaan besturen, terwijl Vettel op
zijn beurt de overstap maakt naar de Red Bull van Coulthard.
Volgens het blad zou Piquet zich middels deze constructie beter kunnen
ontwikkelen als rijder, omdat hij zich bij Toro Rosso in een
minder stressvolle omgeving bevindt. Volgens het gerucht zouden Vettel
en Piquet in 2009 bij hun nieuwe team blijven rijden en Coulthard met
Formule 1-pensioen gaan.