de coolste filmpjes over auto's
info ga naar onder en klik op de blauwe pijl
voor meer info
17-02-2008
jeep
Jeep combineert elektromotoren en een schone dieselmotor in de Renegade Concept. Daarmee is deze conceptcar een hybride en laat ook Jeep zien te werken aan een schonere toekomst. Dat alles uiteraard wel met behoud van de merkwaarden die Jeep groot hebben gemaakt; robuust en stoer.
Het avontuurlijke karakter dat elke Jeep kenmerkt wil het merk uiteraard niet verliezen. En deze conceptcar die de toekomst weergeeft straalt dat dan ook uit. Het minimalistische karakter van de Renegade Concept blijkt al uit zijn uiterlijk. Hij heeft enorme wielen, een laag uitgesneden voorruit, vrijstaande koplampen en geen dak. Zodoende zijn de inzittenden van de Renegade altijd één met de natuur. Dat geldt ook voor de gebruikte materialen. Zo zijn de stoelen voorzien van schuim op sojabasis. Het dashboard is bekleed met urethaan en het stuur bestaat uit een combinatie van aluminium en siliconen. Het onderstel bestaat evenals het interieur uit één stuk (aluminium) en zijn van herbruikbare grondstoffen voor gemaakt. Al met al gebruikt het Renegade concept een minimaal aantal onderdelen. Dat leidt weer tot een eenvoudiger en (energie)efficiënter productieproces. Bovendien zijn alle gebruikte materialen recyclebaar. Ook daarin bedoelt Jeep met één met de natuur.
Eén met de natuur
De Renegade Concept heeft geen traditionele bedrading, maar beschikt over draadloze elektronica, die is ondergebracht in een uitneembare unit. Het centrale display op de middenconsole is draaibaar opgehangen en is zodoende door zowel de bestuurder als de passagier te gebruiken. De gekozen versnelling en aandrijfvorm wordt centraal op het stuur weergegeven op een LED-scherm. Via dit scherm zijn ook wijzigingen door te voeren. Ook in andere opzichten is het interieur een toonbeeld van functionaliteit. De deurhendels zijn bijvoorbeeld van onverwoestbaar canvas, er is een thermo-unit aanwezig waarin voedsel of drank naar keuze warm of koel gehouden kan worden en in de wagenvloer is een afvoer opgenomen. Mocht de Renegade Concept in een regenbui terecht komen, dan is het water zo weer verdwenen: de structuur van de vloermatten is zodanig dat al het water naar het laagste punt met de afvoer wordt geleid. Uiteraard zijn ook de bekleding van de stoelen en andere materialen in het interieur waterbestendig. Kortom: de Jeep Renegade Concept tilt functionaliteit en fun naar een compleet nieuw niveau. Daarbij is hij opgebouwd uit een minimaal aantal (natuurlijke) onderdelen en is hij volledig recyclebaar. Nooit eerder kon avontuurlijk genieten op een dergelijke duurzame wijze.
Hybride: elektro- en dieselmotor
Motorisch beschikt de Renegade over twee 268 pk sterke elektromotoren; één voor elke as. Een lithium-ion accupakket zorgt daarbij voor een actieradius van zon 65 kilometer. In de praktijk blijkt dat dit ruim voldoende is voor bijvoorbeeld het doen van de boodschappen of een enkele reis van het dagelijks woon-werkverkeer. Net als de Chrysler ecoVoyager en de Dodge ZEO is de Jeep Renegade een Plug-In Hybride en hergebruikt hij remenergie. Daarbij beschikt de Renegade Concept over een achterin geplaatste driecilinder BLUETEC-dieselmotor met een inhoud van 1,5 liter en een vermogen van 115 pk. De totale actieradius bedraagt zon 650 kilometer. De kracht van de elektromotoren en de BLUETEC diesel wordt via een geavanceerd 4x4-systeem met tussenbak en lock-functie verdeeld over de vier wielen. Daarbij zijn een topsnelheid van 145 km/h en een 0-100 in 8,5 seconden mogelijk.
Voorproefje
Net als de in Detroit gepresenteerde Chrysler ecoVoyager en Dodge ZEO is de Jeep Renegade bedoeld als voorproefje voor een volgende stap wat betreft de ontwikkeling van alternatieve aandrijfconcepten binnen Chrysler. Speciaal daarvoor heeft Chrysler het bedrijfsonderdeel ENVI opgericht. Deze divisie houdt zich specifiek bezig met de ontwikkeling van elektrisch en milieuvriendelijk aangedreven voertuigconcepten.
Honda presenteert de S2000 CR conceptcar. Deze supersportieve versie van de S2000 is een die-hard sportauto die er op gericht is om spectaculaire prestaties neer te zetten. Zowel onderhuids als qua uitstraling werd de S2000 CR behoorlijk aangepakt.
De Honda S2000 staat bekend als een pure sportauto. De achterwielaangedreven roadster is in de CR-uitvoering echter nog veel puurder. De auto is lichter, stijver en bovendien veel agressiever om te zien. Aan de voorzijde is een nieuwe voorspoiler gemonteerd en op de achterklep pronkt een forse vleugel. De lichtmetalen wielen meten 17 inch van formaat. Wie dan nog niet doorheeft dat dit een bijzondere S2000 betreft ziet het wel aan het CR-logo op de voorschermen en de achterzijde.
Aluminium hardtop
Het interieur beschikt over sportieve stoelen die zijn afgewerkt met ene geel gekleurd stiksel. De diverse carbon en aluminium accenten verhogen de sportieve sfeer. In tegenstelling tot de gewone S2000 is de S2000 CR voorzien van een hardtop in plaats van een stoffen dak. De hardtop is gemaakt van aluminium en zorgt voor een forse gewichtsbesparing van bijna 50 kg. Zaken als een radio/CD-speler en airco zijn optioneel. Dit om zoveel mogelijk gewicht te besparen.
237 pk VTEC-motor
Bij deze sportieve uitstraling hoor een passende wegligging. De veren en dempers werden aan sportievere eisen aangepast en bovendien is de gewichtsverdeling met 50/50 nu ideaal. De 2.2 liter viercilinder VTEC-motor werd gekieteld tot een vermogen van 237 pk bij 7.800 tpm. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak met extra korte verzetten moet dit de sportieve rijervaring compleet maken.
Najaar 2007 in de VS
De Honda S2000 CR komt in het najaar van 2007 in de VS op de markt. Of het model ook naar Europa zal komen is onbekend.
Hyundai heeft met de Genesis Coupé concept de meest aansprekende Hyundai ooit gepresenteerd. De achterwielaangedreven sportcoupé van de Koreanen is met ruim 300 pk bovendien ook nog eens de sportiefste Hyundai ooit. En het model gaat in productie. In het voorjaar van 2009 staat de Genesis Coupé bij de Amerikaanse dealers.
Eerder dit jaar onthulde Hyundai de Genesis Sedan. Deze luxueuze en tevens sportieve limousine zal volgend jaar in productie gaan. Op de Motor Show van Los Angeles lanceerde Hyundai deel twee in de vorm van deze Genesis Coupé concept. Dit model zal een jaar later op de markt komen. Hyundai wil met deze twee nieuwe modellen de concurrentie aangaan in het premium segment. Merken als BMW, Audi, Mercedes, Lexus en Infiniti krijgen er met deze Koreaan een concurrent bij. Vooral dankzij de scherpe prijsstelling moet Hyundai in dit segment de nodige verkopen kunnen gaan realiseren. Voorlopig echter alleen in de VS. De beide modellen staan namelijk bij ons niet op de agenda.
Sonic Orange
Terug naar de conceptcar die door Hyundai zelf wordt bestempeld als de meest bloedstollende, meest begeerlijke en meest spraakmakende Hyundai ooit. Vooral de prestaties, maar ook het design spreken tot de verbeelding. Met zijn ´Sonic Orange´ lak is de Genesis Coupé absoluut een aandachtstrekker. Zijn design is gebaseerd op de eerder gepresenteerde HCD9 Talus (uit 2006) en de HCD8 (uit 2005). Aansprekend zijn ook de 20 inch lichtmetalen wielen en het carbon dak.
V6 met aansprekende prestaties
Onder de motorkap ligt een 3.8 liter V6 motor met een vermogen van meer dan 300 pk en een koppel van ruim 340 Nm. Dat resulteert in een acceleratie van 0-100 km/h in slechts 6 seconden en een topsnelheid van 250 km/h (begrensd). Schakelen gebeurt met een handgeschakelde zesbak, maar de verwachting is dat een automaat met sequentiële schakelmogelijkheid ook op de planning staat.
Alleen voor de VS
Zoals gezegd staat de Hyundai Genesis Coupé voor het voorjaar van 2009 gepland. Voorlopig alleen voor de Amerikaanse markt, maar je weet het nooit. Lexus en Infiniti waren voorheen ook enkel in de VS leverbaar.
In 2005 presenteerde Lexus de LF-A op de NAIAS, in 2007 staat het nagenoeg productierijpe exemplaar wederom in Detroit. Lexus zelf laat dan ook weten zeer dicht bij een productieversie te zijn. In twee jaar tijd is er het nodige veranderd, maar de basis van een pure sportauto met Lexus-kenmerken is blijven bestaan.
De conceptcar LF-A stond in 2005 als wereldprimeur op de NAIAS in Detroit. De LF-A was echter meer dan zomaar een conceptcar. Het model stond namelijk model voor de nieuwe designrichting van Lexus zoals we die inmiddels kennen onder de naam L-Finesse. Daarmee was de LF-A een voorbode voor nieuwe modellen zoals die inmiddels bij de Lexus-dealers staan. Denk daarbij aan de IS, de GS en de LS. Maar Lexus had meer plannen met de LF-A. De auto gaat namelijk binnenkort in productie. In Detroit presenteerde Lexus dan ook een nagenoeg productierijp exemplaar van de LF-A.
Bijgeslepen design
Aan het design van de auto is het één en ander bijgeslepen. In de basis blijft de sportauto echter gelijk aan de conceptcar zoals die twee jaar geleden werd gepresenteerd. Voor de aandrijving zorgt een V10 die net achter de bestuurder en passagier is geplaatst. De motor levert meer dan 500 pk en brengt dit vermogen over op de achterwielen. Dat moet het mogelijk maken om een topsnelheid van ruim 320 km/h te behalen.
F-label
Net als bij de IS-F kenmerkt ook de LF-A het ´F´-logo op de voorschermen. Hiermee maakt Lexus duidelijk dat ook dit model onderdeel uitmaakt van het nieuwe F-label van de Japanse fabrikant. Binnenkort verwachten wij meer duidelijkheid over de exacte komst van de LF-A.
Mercedes presenteert een nieuwe generatie van de SL-klasse. De open sportauto heeft een grondige facelift ondergaan waarbij voornamelijk het front stevig werd aangepakt. Ook het interieur werd beetgepakt. Onderhuids zien we onder meer de komst van een nieuwe zescilindermotor in de vorm van de SL 280.
Met de nieuwste generatie van de SL-klasse zet Mercedes een traditie voort die al in 1954 begon met de legendarische 300 SL met vleugeldeuren en de eerste SL Roadster in 1957. Sindsdien werden er meer dan 630.000 SLs geproduceerd. In 2001 presenteerde Mercedes de huidige generatie van de SL. Dat model onderging in 2006 een subtiele facelift waarbij vooral ook de techniek werd aangepast. Anno 2008 ondergaat de SL wederom een facelift, maar dit maal heeft Mercedes het niet zachtzinnig aangepakt.
Sportiever design
Een van de doelstellingen bij het nieuwe ontwerp was het meer benadrukken van het sportieve karakter van de auto. Dat zien we onder meer terug in het compleet nieuwe front waar de ronde koplampunits plaats hebben moeten maken voor nieuwe exemplaren. Net als bij zijn voorgangers is ook de voorkant van de nieuwe SL-klasse een trendsetter voor het gezicht van toekomstige Mercedes-Benz-personenautos. Ook aan de achterkant ziet de auto er nog breder en sportiever uit, vooral dankzij de achterbumper met diffusor-look, zoals in de racerij. Het interieur wordt gekenmerkt door nieuwe materialen, kleurstellingen en een volledig nieuw stuurwiel.
Motorengamma; nieuw instapmodel
Qua motorengamma zien we de komst van een nieuw instapmodel in de vorm van de SL 280. De V6 in het vooronder van de SL 280 ontwikkelt een vermogen van 231 pk en een koppel van 300 Nm. Dat resulteert in een 0-100 km/h sprint in 7,8 seconden. Tegelijkertijd werd de SL 350 voorzien van een nieuwe V6. De motor levert 16 procent meer vermogen en komt daardoor op 315 pk en 360 Nm. De 0-100 km/h sprint verloopt in 6,2 seconden en het verbruik nam ondanks de toegenomen prestaties met 0,4 liter af. De krachtigste motoren in de SL-klasse zijn de achtcilinder in de SL 500 met een vermogen van 388 pk en de V12-motor in de SL 600, die met zijn twee turbocompressoren een vermogen levert van 517 pk.
Meer sportiviteit, extra veiligheid en comfort
Om de sportiviteit verder te benadrukken ontwikkelde Mercedes het Dynamic Steering-systeem. Dat systeem debuteerde kort geleden op de vernieuwde SLK en zorgt voor een directer stuurgedrag. Het werkt volgens het principe dat naarmate het stuurwiel verder wordt gedraaid, neemt de stuurverhouding toe, waardoor het nemen van bochten minder stuurbeweging vergt. Eveneens nieuw en vooral toegespitst op veiligheid is het Intelligent Light System dat vorig jaar debuteerde op de E-klasse. Dit systeem omvat vijf verschillende verlichtingsfuncties die speciaal zijn aangepast aan de actuele omstandigheden, bijvoorbeeld op de snelweg in twee verschillende standen, afhankelijk van de snelheid, in bochten of bij mist. Tot slot doet ook Airscarf zijn intrede in de SL-klasse. Het systeem is geintegreerd in de stoelen en zorgt er dankzij warme lucht voor dat je een soort van sjaal om je nek krijgt. Zo kan open rijden ook met koude temperaturen leuk zijn. Het systeem is overigens bekend uit de SLK.
Entertainment
Voor informatie, communicatie en entertainment is de SL-Klasse ook uitstekend uitgerust met het standaard COMAND-systeem. Dit bestaat uit een CD-/DVD-wisselaar, een tuner en telefoonbedieningspaneel, een lezer voor SD-geheugenkaarten, een Bluetooth-functie voor draadloos telefoonverkeer en een groot 6,5 inch kleurenscherm. Als optie is het COMAND APS-systeem met pan-Europese hard-disk-navigatie, een ingebouwde CD-/DVD-wisselaar voor zes schijfjes en een muziekregister voor zon 1000 MP3-bestanden leverbaar. Dankzij een als optie leverbare media-interface in de middenconsole kunnen voor het eerst ook een iPod, een USB-stick of andere externe geluidsbronnen op het COMAND-systeem worden aangesloten. Voor een optimale geluidsbeleving kan worden gekozen voor het Harman Kardon Logic7-geluidssysteem met een vermogen van 510 watt.
Prijzen
De vernieuwde Mercedes SL staat vanaf april 2008 bij de dealers. De prijzen beginnen bij 107.751,- voor de SL 280. Daarmee is de vanafprijs met zo´n 14.000 euro gedaald dankzij de komst van de SL 280. Tegelijkertijd werd ook de SL 350 met een prijs van 117.544,- enkele duizenden euro´s goedkoper. Tot slot hebben de topmodellen SL 500 en SL 600 een prijskaartje van respectievelijk 153.226,- en 209.659,- gekregen.
Krachtiger, sportiever en nóg sneller: dit is de Lamborghini Murciélago LP640. De Murciélago LP640 heeft maar liefst 60 pk meer vermogen, heeft een sportiever front en is 0,4 seconden sneller in de sprint naar honderd.
In 2001 presenteerde Lamborghini de Murciélago. De nieuwe sportauto van Lamborghini was de opvolger van de Diablo. Vijf jaar later komt Lamborghini met de Murciélago LP640, een vernieuwd model op basis van de in 2001 gepresenteerde sportauto. De toevoeging LP640 staat voor de in lengterichting geplaatste motor (LP = Longitudinale Posteriore) en de cijfers ´640´ staan voor het motorvermogen. Behalve de flink gewijzigde motor heeft Lamborghini ook het exterieur en interieur bijgeschaafd en werden er diverse modificaties aan de versnellingsbak, vering, uitlaat, remmen en elektronica doorgevoerd.
Agressievere uitstraling
Dankzij de vernieuwde voor- en achterbumper heeft de Murciélago een agressievere uitstraling gekregen. Vooral het front oogt nu veel dikker. Aan de achterkant heeft Lamborghini behalve de vernieuwde bumper en gewijzigde achterlichten ook de uitlaatpijpen aangepast. De einddempers zijn voortaan weggewerkt in de diffuser. Een nieuwe optie voor de Murciélago is de transparante motorkap die ons een blik op de V12 gunt. De zijspiegels en ruitenwissers zijn aangepast om de aërodynamica te verbeteren.
0-100 km/h in 3,4 seconden
De meest belangrijke wijzigingen heeft Lamborghini aan de motor doorgevoerd. De V12 heeft een vergrote boring en slag waardoor de cilinderinhoud is toegenomen van 6.2 naar 6.5 liter. Het al niet zielige vermogen van 580 pk is toegenomen met 60 pk tot 640 pk bij 8.000 tpm. De 12 cilinder motor ontwikkelt een maximum koppel van 660 Nm bij 6.000 tpm. Behalve de vergrote cilinderinhoud hebben ook de vernieuwde krukas, nokkenassen en het uitlaatsysteem bijgedragen aan de vermogenstoename. Het toegenomen vermogen heeft geresulteerd in een flinke verbetering van de prestaties. Lamborghini laat de concurrentie weer schrikken door met de Murciélago LP640 een sprint van 0-100 km/h in 3,4 seconden neer te zetten. Daarmee is de LP640 maar liefst 0,4 seconden sneller dan zijn voorganger.
Vierwielaandrijving
Meer vermogen en een hoger koppel stellen hogere eisen aan de aandrijflijn. Lamborghini heeft de versnellingsbak aangepast om het hogere vermogen en koppel beter aan te kunnen. Verder werd het differentieel aangepast. Standaard beschikt iedere Murciélago over permanente vierwielaandrijving. Het systeem werkt zonder elektronica en geheel zelfstandig. In normale omstandigheden wordt 70 procent van het vermogen naar de achterwielen gestuurd en 30 procent naar de voorwielen. Maar wanneer de situatie er om vraagt kan maar liefst 100% van het vermogen naar één van de beide assen worden gestuurd.
Privilegio
Ook het interieur kon niet ongemoeid worden gelaten. De sportstoelen hebben de grootste wijzigingen ondergaan en zijn zelfs compleet vernieuwd. Vanaf heden zullen de stoelen worden bekleed met leer dat in een ruitjesmotief is gestikt. Dit stikmotief wordt ook toegepast op de deurbekleding. Het instrumentenpaneel werd voor een groot deel aangepast en standaard monteert Lamborghini een 6,5 inch entertainmentsysteem van Kenwood. Dankzij het ´Privilegio´ programma kan iedere klant zijn Murciélago geheel naar wens aankleden. In de fabriek in Sant´Agata Bolognese kan de klant zelf de kleuren van zowel in- als exterieur bepalen en bovendien specifieke wensen laten doorvoeren.
Met de Lotus Exige hebben ze daar in Hethel al een go-cart op speed, maar als de mannen van lotus Sport er zich mee gaan bemoeien, is het hek helemaal van de dam.
De 260 in zijn naam verwijst naar het aantal geproduceerde pk's die het 1,8 liter grote toyota-blokje uitspuwt. Geholpen door een 'supercharger' en een verbeterd motormanagement zet deze Exige Cup 260 5 pk meer op de wielen dan zijn illustere voorganger uit 2007.
Voorts mag deze Exige zich ook beroepen op een aantal zaken waar de andere Lotus-producten vandaag al mee rondrijden, zoals een Launch Control en tractiecontrole. Lotus Sport vulde dat aan met specifieke sportstoelen, Yokohama-rubbers, aanpasbare veerpoten, een rolkooi en een AP-reminstallatie. Wie de Exige Cup 260 enkel op het circuit wil loslaten, kan daar nog FIA-goedgekeurde Recaro's bij installeren, een gelimiteerd sper en slicks.
De 'gewone' Exige Cup 260 moet 56.034 euro kosten zonder BTW. Daarvoor krijg je een alles-of-niets-scheurijzer dat in 4,1 seconde 100 km/u rijdt en vijf tellen later de 160 km/u ziet langs komen. Stoppen doet hij pas bij 237 km/u.
In Genève zal de Morgan LifeCar debuteren. Deze klassieke gelijnde sportauto heeft een hypermoderne inborst. Onder de typisch Britse carrosserie gaat namelijk een brandstofcel schuil. Morgan presenteert hiermee een emissievrije auto.
Vorig jaar liet Morgan de eerste schetsen zien van het project dat als ´LifCar´ door het leven gaat. In samenwerking met onder andere de Oxford University, QinetiQ (brandstofcel), BOC (tankstation) en OSCar (design) is Morgan al tweeënhalf jaar bezig aan het project. Daarbij streeft de autofabrikant naar een klassiek gelijnde sportauto met een zeer milieuvriendelijk karakter.
Elektromotoren en brandstofcel
Op de Autosalon van Genève zal de LifeCar voor het eerst aan het publiek worden getoond. Ondanks dat het klassieke design typisch Morgan is - en daarmee aan vervlogen tijden doet denken - is de auto hypermodern. Onderhuids zijn vier elektromotoren gemonteerd die elk een wiel aandrijven. Voor het opwekken van deze elektriciteit monteert Morgan een brandstofcel. Het resultaat is dat er uit de uitlaat slechts water(damp) komt en de auto geheel emissievrij rijdt.
Productiemodel
Over een mogelijk productiemodel wordt niet gesproken. Het zou echter zonde zijn dat Morgan en haar partners na drie jaar ontwikkeling het project eenmalig presenteren en daarna een museum inrijden. Wij denken dan ook dat we nog meer gaan horen van de LifeCar.
In navolging van Subaru gaat nu ook Mitsubishi een hatchback-variant uitbrengen. Een productiemodel blijft voorlopig nog even achter slot en grendel, maar de Japanners gunnen ons wel een studiemodel op het salon van Genève.
De getoonde Prototype S mag rekenen op een 240 pk sterke benzinemotor. Eveneens present is de Twin Clutch SST-transmissie die onlangs werd gelanceerd op de Evo. De hatchback zou ook kunnen rekenen op een aandrijving voor de vier wielen, maar die zou niet zo performant zijn als bij de Evo.
Uiterlijk herken je meteen de stijlrichting waarmee Mitsubishi zijn nieuwste middenklasser zeggende. Dat zogeheten 'Jet Fighter design' combineert een wijdopengesperde muil met priemende koplampen. Stoer genoeg dus om menig collega-automobilist een stap opzij te laten zetten. Wanneer die hatchback er komt blijft voorlopig een raadsel. Meer details volgen waarschijnlijk in Genève.
Vermoedelijk schijnt de zon meer in Duitsland dan bij ons, waar pijpenstelen een trieste toon zetten. BMW vervolledigt zijn 1-Serie aan Autobahntempo, door nu de cabriovariant voor te rijden. Hiermee telt het Beierse cabriogamma vier aanbiedingen, incluis de Z4 Roadster. In tegenstelling tot grotere broer 3, bestaat het dak trouwens uit stof.
Deze elektrische kap werkt zelfs bij lagere snelheid, en sluit in 22 seconden. BMW stelt dat het de eerste compacte premiumcabrio betreft, omdat hij op de sociale autoladder net een trede hoger staat dan pakweg een Ford Focus Coupé Cabriolet, Opel Astra TwinTop of VW Eos. Het design verhult geen verrassingen, en is een symbiose van de 1-Coupé en de 3-Serie Cabrio.
Volgens BMW schrijft de 1-Cabrio rijplezier naar goede gewoonte met een hoofdletter. Aan de motoren zal het alvast niet liggen, want met vijf zijn ze sterker aanwezig dan het drietal in de Coupé. Op benzinevlak beschikt de Cabrio over een twee- en een drieliter, telkens in twee vermogens. Bij de basis staat de 118i van 143 pk, gevolgd door de 120i die 170 pk en 210 Nm aan de straatstenen slijt. Het verbruik haalt een verdienstelijke 6,5 liter per 100 km. Meer vermogen vind je in de 125i, wiens drieliter 218 pk ontwikkelt, goed voor 6,8 seconden naar 100 km/u. Opvallend: deze drie krachtbronnen zitten niet in de Coupé.
Zo belanden we bij de enige gemeenschappelijke benzine: de 3.0 met twee turbo's en directe injectie, van 306 pk. Met 5,6 seconden naar 100 km/u geeft hij amper toe op de Coupé. De Steptronic met peddels is standaard, net als enkele statusverhogende stroomlijnaddenda. Tot slot nog de bekende 2.0-diesel met 177 pk, zodat de biturbovariant allicht voorbehouden blijft aan de Coupé. Toch haalt zijn stoplichtsprint een interessante 8 seconden.
Comfortdieren genieten van het hittebestendige leder, terwijl de airco draait op cabriomaat. Qua airbags kon het niettemin wat beter: naast frontale en zijdelingse ontbreken de thorax-bags, die wél op de 3 Cabrio prijken. Verstevigde voorstoelen en actieve rolbeugels vergulden de veiligheidspil
soms vraag je je af of de perfectie ,og kan
verbeteren. vlogens de ingenieurs bij
lsd*doors kan dat nog ieder dag.al sinds eind
2007 voorzien zij alle lamborghini style doors
immers van het Guided roller system(grs)
voor hun scharnieren.daarmee wordt een nog
preciezere geleiding van de deur mogelijk,
aangezien het hele systeem nu nog gedetail-
leerder kan afstellen.bij de grs+toepassing
wordt dat nog eens uitgebreid met exstra
stabiliteit als de deur geopend is, een zege, bij
wagens zonder ramstijl
De nieuwe Audi TT is op 6 april bekendgemaakt. Deze wagen is sinds zijn eerste lancering in 1998 uitgegroeid tot een cult auto.
Deze sport coupé is nog dynamischer gemaakt dan zijn voorganger en dit op vlak van zijn design, rijvaardigheden en interne opbouw.
De nieuwe Audi TT straalt stijl, stabiliteit en kracht uit, die je van een audi van zijn kaliber zou verwachten. De carosserie van deze wagen is gemaakt van een combinatie van aluminium en staal. Het meest is er gebruik gemaakt van aluminium (69%). Het staal zich vooral aan de achterkant van de wagen om de wagen beter uit te balanceren.
Net zoals zijn voorganger is ook deze auto beschikbaar als 2 + 2-zitter coupé. Het roadster model wordt later verwacht. De kofferinhoud heeft een capaciteit van 290 liter, maar dit kan verhoogt worden tot 700 liter als je de achterzetels neerklapt.
Het dashbord is volledig ontwikkeld in functie van de bestuurder en perfect ergonomisch.
Je hebt de keuze uit twee benzinemotoren. Met de 2.0l turbocharged 4 cilinder TFSI directe injectie motor is de Audi TT in staat om naar 100km/u te versnellen in 6,4 seconden. De maximumsnelheid is 240km/u. De 3.2 liter V6 motor kan 184kW ontwikkelen en stelt de wagen in staat om te versnellen naar 100km/u in 5.7 seconden. Hier is de maximumsnelheid dan 250km/u.
Beide motorisaties zijn voorzien van een 6 versnellingsapparaat.
Zoals te verwachten kan ook deze nieuwe Audi TT voorzien worden van de meest technische snufjes en opties.
Toegevoegd aan Audi, Nieuwe modellen
Tags: Audi, coupé, roadster, tt
Nieuwe Audi TT Coupé
Op de Duitse Audi website kan je al een kleine glimps opvangen van de nieuwe Audi TT Coupé. De informatie over deze opvolger van de huidige generatie zou op 6 april vrijgegeven worden.
Het bedrijf wil de nieuwsschierigen onder ons alvast teasen met een korte blik op de voorzijde van de nieuwe Audi TT Coupé.
Volgens verwachtingen en zoals al bij eerder Audi wagens gebleken is, is ook bij deze nieuwe Audi TT gekozen voor een radiatorrooster uit 1 geheel. Althans voor zover men kan zien op de teaser. Ook de golvende koplampen blijken bij deze gestroomlijnde auto aanwezig te zijn.
Over de ingebouwde motoren zijn er alleen maar speculaties. Volgens berichten zou het wellicht gelijk lopen met de motoren uit het Volkwagen Golf-aanbod. Volgens die berichten zou er ook eerst een quattro met vierwielaandrijving gelanceerd worden.
De nieuwe Audi TT Coupé wordt in september in de winkelrekken verwacht
De Duitse autofabrikant BMW wil als eerste een auto in productie brengen die op waterstof rijdt. Het zou gaan om de BMW 7-serie.
Waterstofautos zijn milieuvriendelijker dan autos die op benzine of diesel rijden. BMW verricht in deze technologie een ware pioniersrol. Het bedrijf doet al meer dan 10 jaar onderzoek naar alternatieve brandstoffen en opslagmethoden. Met de ontwikkeling van deze auto tracht het de populariteit van waterstof te vergroten.
Toch is ook het nieuws bekend geraakt dat de BMW 7 serie pas binnen een twee jaar effectief op de Duitse markt zal kunnen brengen. Dit omdat er nog te weinig waterstoftankstations zijn in de Duitse steden. In de omgeving van München en Berlijn beginnen er al een aantal uit de grond te rijzen, dus BMW hoopt dat dit binnen korte tijd zal verbeteren.
De limousine met waterstofmotor zou volgens BMW enkele honderden geïnteresseerden aantrekken en hopelijk krijgen ze die wagens dan ook verkocht.
BMW heeft aangekondigd dat het in 2008 terug keert naar de American Le Mans Series.Daar zal het in strijd gaan met de overige GT2 wagens, zoals Porsche, Ferrari, Panoz, Aston enzovoort.
Rahal Letterman Racing zet de BMW M3 V8 in en jaagt op de titel in GT2, al wordt dat natuurlijk niet makkelijk in een klasse met de meest succesvolle merken in bijvoorbeeld races als de 12 uren van Sebring: Porsche en Ferrari.
BMW nam in het verleden al deel aan de ALMS in LMP1 en GT2.Ook in 2006 werd nog een BMW ingezet in de GT2 categorie.
Naast de focus op de titel in de World Series, hoop ik ook verder te kunnen testen bij het Formule 1-team van Force India", zegt Giedo van der Garde in zijn column op zijn website. "Ik heb in 2007 meerdere malen getest voor het team, dat toen nog Spyker heette, en dat is me bijzonder goed bevallen. We zijn dan ook in onderhandeling met het team om onze samenwerking te verlengen. Met de Formule 1 als ultiem einddoel in het achterhoofd, is het natuurlijk geweldig als ik er kan blijven testen.
Het seizoen 2008 staat voor de deur en ik heb er zin in. Ik zal opnieuw uitkomen in de World Series by Renault, waar ik voor de volle honderd procent voor de titel zal gaan. Dat is het enige doel. Ik heb getekend bij het team van P1 Motorsport, een nieuw team dat mijn ambities deelt om dit jaar kampioen te worden. Ik heb aan het einde van vorig jaar een prima test in Valencia gehad met het team en ik kijk er dan ook naar uit om weer in de auto te stappen.
De afgelopen maand heb ik bijzonder hard getraind in Italië, bij Dr. Ceccarelli. Dit om zo fit mogelijk te zijn voor het nieuwe seizoen. Het hebben van een goede conditie is zeer belangrijk in de autosport. Racen vergt enorm veel van je lichaam en een fitte rijder is aan het einde van de race nog net zo scherp als bij de start. Gelukkig kon ik het sportieve ook een beetje met het leuke combineren en ben ik gaan surfen. Dat was echt super gaaf!
De eerste race in de World Series vindt plaats op 27 april, op het circuit van Monza in Italië. Tot die tijd is het een kwestie van keihard blijven trainen en ons optimaal voorbereiden op het nieuwe seizoen, zodat we sterk voor de dag en op die felbegeerde titel kunnen gaan jagen. Aan onze wil zal het zeker niet liggen!
Renault F1 wil weer zo snel mogelijks Grand Prix winnen. Dat wil het team gaan doen met de nieuwe R28, die vandaag in Parijs is gepresenteerd.
De door ING ondersteunde renstal uit Frankrijk had overigens vorige week al met de R28 gereden tijdens een testsessie op het circuit van Valencia. Toen zat tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso achter het stuur van de vierwieler, die de stal van Flavio Briatore na 2005 en 2006 een nieuwe wereldtitel moet gaan opleveren.
Aërodynamica
Renault denkt voor komend seizoen weer over een competitieve wagen te beschikken. Vooral op het gebied van de aërodynamica heeft de formatie veel progressie geboekt, zo meldt Renault F1. Ook is er op de neus van de bolide duidelijk een nieuw ontwikkelde voorvleugel zichtbaar.
nu een auto van binnen bestaat ook uit veel delen:
-achtebank
-achterbankkusen
-schuimplastic van achterbank
-verwarmde achterruit
-ruitewissers
-portier handgreep
-achterruit kijkspiegel
-bevesteging auto gordel
-frame van bestoerderstoel
-afdekpaneel voorportier
-raam
-raamhendel
-daschbord met instumenten paneel
-gelaagde voorruit