Mario Galaxy ligt ondertussen al een tijdje in de schappen. Vele mensen zullen het spel reeds uitgespeeld hebben, of er volop mee bezig zijn. Voor de mensen die echt alles willen weten over Super Mario Galaxy is er een filmpje verschenen met diverse trucs erin. Het gaat gaat hier om kleine wetenswaardigheden, die toch erg leuk zijn.
Wist jij bijvoorbeeld dat je een 'homing buttstomp' kunt uitvoeren? In het onderstaande filmpje, dat zeven minuten duurt, zitten nog veel meer van deze trucjes:
De onlangs al aangekondigde Cadillac Escalade Hybrid komt in januari 2009 naar Europa. Dankzij de hybrideaandrijflijn haalt de megagrote SUV een verbruik van 1 op 8,7 kilometer in de bebouwde kom.
Nog altijd geen zuinige auto dus, zo´n Escalade Hybrid. Maar als je bedenkt dat de normale versie een 6.2 V8 heeft die er in de bebouwde kom er elke 4,3 kilometer een liter benzine doorheen jaagt, is de winst aanzienlijk. De Escalade Hybrid wordt in januari 2009 leverbaar en de importeur denkt dat 40 procent van de Escaladekopers voor de hybrideversie zal kiezen.
In de Escalade Hybrid werkt een 6.0 V8 samen met elektromotoren. Amerikanen kunnen in de zomer van 2008 al op stap met de ´zuiniger´ Escalade.
Dodge heeft deze week een grote mijlpaal behaald: Viper nummer 25.000 rolde uit de fabriek in Detroit. Reden voor een feestje dus.
Om dit heuglijke feit luister bij te zetten heeft Dodge de sleutels van het jubileumexemplaar overhandigd aan Kurt Busch, coureur in het Nascar-kampioenschap. Dodge onthulde de Viper in 1989 als concept-car in Detroit. In 1992 nam het merk de enthousiast ontvangen supercar in productie. Standaard had de eerste generatie dankzij een 8,0-liter V10 de beschikking over 400 pk en 630 Nm.
De introductie van de tweede generatie betrof maar een relatief kleine modelwijziging: een stijvere carrosserie, betere remmen en 50 extra pks. De derde generatie kwam in 2003 en had een nieuw front en andermaal meer vermogen: 510 pk. De laatste wijziging kwam eind vorig jaar: als antwoord op de aankondiging van de supersnelle Corvette ZR-1 gaf Dodge de Viper maar vast 600 pk.
EINDHOVEN Peter Kox komt dit seizoen opnieuw uit in het FIA GT-kampioenschap. De ervaren autocoureur uit Eindhoven zal namens het Duitse Reiter Engineering net als vorig jaar een Lamborghini Murciélago R-GT besturen. Zijn teamgenoot bij Reiter is de Rus Roman Rusinov. Eerder werd bekend dat Kox in 2008 ook uitkomt in de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans.
De deelname van Reiter Engineering aan de FIA GT lag in de lijn der verwachting. Dankzij de inspanningen van Reiters Russische hoofdsponsor InterProgress Bank en Antonov PLC komt Kox dit jaar opnieuw uit in het prestigieuze kampioenschap. De Eindhovenaar kan dus net als vorig jaar een druk racejaar tegemoet zien.
Vlak voor de start van het seizoen is er nog behoorlijk wat werk te verzetten. We moeten nog veel aan de auto verbeteren, weet Kox. Dat is een kwestie van veel testen. We verbeteren de Lamborghini constant. Ook de test op het circuit van Monza vorige week is zeker niet slecht gegaan. We hebben inmiddels een windtunneltest gedaan en zo komen we steeds kleine stapjes dichterbij een superauto. Het is in ieder geval een betrouwbare auto met veel groeimogelijkheden.
De eerste race van Peter Kox is op 20 april op het Britse circuit van Silverstone.
Ettore Bugatti en Émile Hermès kwamen in de jaren 20 van de vorige eeuw met elkaar in contact toen Bugatti voor zijn eerste Bugatti Royale een hoogwaardige kofferset bestelde bij Hermès. Hermès was een zadelmaker met een voorliefde voor autos en Bugatti had op zijn beurt een liefde voor paarden. Deze gezamenlijke liefhebberij maakte dat Bugatti en Hermès goede vrienden werden en vanaf dat moment was er op zakelijk gebied, maar ook privé een samenwerking ontstaan.
Hernieuwde samenwerking
Bugatti stopte echter met het bouwen van autos en daarmee kwam ook een einde aan de zakelijke samenwerking van de heren. Maar Bugatti en Hermès zijn elkaar - figuurlijk gesproken - opnieuw tegengekomen. Tijdens een evenement in 2006 sprak een vertegenwoordiger van Hermès met een vertegenwoordiger van Bugatti. Het resultaat is deze Bugatti Veyron Fbg pas Hermès.
Exclusieve Hermès-kenmerken
De exclusieve en strikt gelimiteerde sportauto ontleent zijn naam aan het historische hoofdkwartier van Hermès aan de Rue du Faubourg Saint-Honoré in het hart van het achtste arrondisement in Parijs. De handtekening van Hermès is dankzij ontwerper Gabriele Pezzini in de Veyron nadrukkelijk terug te vinden. De achtspaaks lichtmetalen wielen in gepolijst aluminium zijn voorzien van de letter H en de ventilatieroosters rondom de banden doen denken aan het typische stikwerk van de Hermès-zadels. De radiator-grille is bij dit model speciaal uitgevoerd en ook de kleurstelling is niet alledaags. Pezzini heeft hierbij geprobeerd een donkere lijn van voor tot achter door te trekken. Deze begint op de motorkap, loopt door in het interieur en eindigt bij de achterspoiler.
Kalfsleer
In het interieur zien we zeer veel hoogwaardig kalfsleer. De stoelen zijn bekleed met tweekleurig leder en waar we in de standaard Veyron veel aluminium en carbon aantreffen is dit in de Hermès-editie volledig vervangen door leer. De deurgrepen zijn vervangen door handgrepen zoals die ook op tassen van het Parijse merk terug te vinden zijn. In het dashboardkastje treffen we een lederen tasje van Hermès aan en de bagageruimte wordt opgevuld met een Hermès koffer.
W16 met 1.001 pk
Vanaf het einde van dit jaar zal de exclusieve Bugatti Veyron Fbg par Hermès in productie worden genomen. De techniek is onveranderd. Onder de motorkap ligt een 16-cilinder motor met een inhoud van 8.0 liter. Het vermogen van 1.001 pk en het koppel van 1.250 Nm zorgt voor een allesverpletterende 0-100 km/h sprint in 2,5 seconden en een topsnelheid van 407 km/h.
MS Design speelt handig in op de heersende trend van Cross-modellen. De Duitse producent van tuning en styling producten presenteert een speciale bodykit voor de Ford Mondeo Wagon. Wie deze bodykit monteert krijgt een soort van Mondeo Cross die een kleine beetje off-road styling meekrijgt.
Volkswagen doet goede zaken met haar uitgebreide lijn aan Cross-modellen, Peugeot is daar op ingehaakt met de 207 SW Outdoor en bij Ford zelf hebben ze de Fiesta Crossroad. MS Design haakt slim op deze trend in met de presentatie van de Ford Mondeo Wagon Fun.
Bodykit
De bodykit die MS Design kan monteren bestaat onder meer uit een gewijzigde voor- en achterbumper. Voornamelijk dankzij de bescherming onder de voorbumper en de diffusor-achtige achterbumper lijkt de Mondeo hierdoor op een Cross-model. Ook kan er een spoiler op de achterklep worden gemonteerd. Tegelijkertijd laat MS Design zien dat 20 inch lichtmetalen wielen de stoere uitstraling verder kunnen versterken. Alle producten zijn overigens via de Ford-dealer leverbaar.
Bij Lotus staat de ontwikkeling van een compleet nieuwe sportauto genaamd Eagle hoog op de agenda. Momenteel is een testteam van het Britse sportautomerk neergestreken in het noorden van Scandinavië. De Eagle wordt gepositioneerd boven de Europa en komt begin 2009 op de markt.
Lotus heeft de behoefte aan uitbreiding van het modellengamma. Nu de Esprit al tijden niet meer leverbaar is biedt Lotus haar klanten niet de mogelijkheid om door te groeien. Wie meer wil dan een Elise, Exige of Europa moet zijn heil ergens anders gaan zoeken. Om die klanten toch binnen te kunnen houden werkt Lotus momenteel aan de ontwikkeling van de nieuwe Esprit en deze Eagle.
V6 van Toyota
De Eagle kan worden gezien als een tussenstap naar de Esprit. Het model wordt aangedreven door een 3.5 liter V6-motor die afkomstig is van Toyota. De motor ligt net voor de achteras en drijft de achterwielen aan. Voor Lotus is het een groot voordeel dat men de motor van Toyota kan ´lenen´. Daardoor kunnen de Britten zich volledig focussen op de ontwikkeling van het onderstel en de veiligheid van de auto.
Voorjaar 2009
De nieuwe 2+2-zits sportauto staat voor begin 2009 op de planning. Over het design valt weinig te zeggen. Uiteraard zal het een echte Lotus worden, maar de heftige camouflage van dit prototype verbergt nog teveel details. Voor wie geen geduld heeft tot 2009; het is goed denkbaar dat Lotus ons tijdens de British Motor Show (deze zomer) alvast een voorproefje geeft. De prijs zal liggen op 80-90 duizend euro en is daarmee een mooie overstap van de Europa naar de Esprit.
Dit jaar wordt dé tuningsbeurs van Europa voor de 40ste keer gehouden. Van 1 - 9 december 2007 staat de Duitse stad Essen in het teken van tuning en autosport in de breedste zin van het woord. Met nog meer primeurs, een groter beursoppervlak en aandacht voor onder meer klassiekers en conceptcars viert de organisatie de 40ste editie uitbundiger dan ooit tevoren.
Ruim 100.000 m2
Voor liefhebbers van snelle (en getunede) auto´s en wie een voorkeur heeft voor de autosport mag de beurs in Essen zeker niet missen. Bijna 600 exposanten tonen op ruim 100.000 vierkante meter kijkplezier voor een hele dag. De beurs is geopend van 1 - 9 december van 10.00 - 18.00 uur. In het weekend opent de beurs om 9.00 uur. De toegang bedraagt 16,- voor volwassenen. Vanuit Brussel is het 250 km en gemiddeld 2,5 uur rijden.
Kijk voor meer informatie, kaarten en een routebeschrijving ook op
Algemene informatie, openingstijden auto salon in geneve
Van 6 tot 16 maart openen in het Zwitserse Genève de deuren van één van de belangrijkste autobeurzen van het jaar. De Autosalon van Genève geeft vaak een goede indruk van wat het nieuwe jaar aan nieuwe modellen, primeurs en toekomstvisie gaat brengen.
De Autosalon van Genève is sinds jaar en dag één van de belangrijkste beurzen ter wereld. De talloze primeurs en conceptcars geven een goede indruk van de nabije toekomst. Veel autofabrikanten presenteren in Genève nieuwe modellen en opvallende designstudies. Dit jaar staat de beurs bovendien in het teken van twee voor de Europese markt nieuwe automerken. Infiniti - de luxedivisie van Nissan - zal met vier modellen vanaf eind dit jaar de Europese markt gaan bestormen. Tegelijkertijd zal het Chinese BYD voor het eerst haar modellen in Europa presenteren.
Compacte beurs
Met een vloeroppervlakte van 82.000 m2 is de Autosalon van Genève een relatief compacte beurs. De stands zijn gemiddeld genomen veel kleiner dan bijvoorbeeld op de IAA in Frankfurt en de Autosalon van Parijs waardoor alles gemakkelijk af te lopen is. Vooral wie enkel op zoek is naar de grote primeurs kan in één dag gemakkelijk alle hallen doorlopen.
Goed bereikbaar
De Autosalon van Genève is zowel met de auto, de trein als het vliegtuig uitstekend te bereiken. Met de auto is het vanaf Utrecht gerekend 900 km en het is uiteraard prima te combineren met een weekje wintersport in Zwitserland of Zuid-Frankrijk. Het snelst kunt u een dag op en neer met het vliegtuig. Vanaf diverse vliegvelden in Nederland gaan (goedkope) vluchten naar Genève.
Openingstijden, prijzen en route
Van 6 t/m 16 maart 2008 is de Autosalon van Genève op werkdagen geopend van 10 tot 18.00 uur en in het weekend van 9 tot 19.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 14 CHF (ongeveer 8 euro). Wie ervoor kiest om met de auto te gaan kan het beste navigeren naar de Route des Bailleux, 1215 Genève, Zwitserland.
het Autosalon van Geneve in beeld. De Zwitserse autoshow behoort qua primeurs en conceptcars tot de grootste ter wereld. Ook in 2008 is de Autosalon van Geneve bepalend voor het vele nieuws dat in 2008 op de markt komt. Autowereld.com heeft voor u een uitgebreide fotospecial met de mooiste foto's van alle primeurs, conceptcars en beursbabes voor u samengesteld.