Inhoud blog
  • Volkswagen Tiguan
  • Fiat FCC II
  • Audi Q7
  • Audi R8
  • Audi A4 DTM Edition
  • Audi A4 cabriolet
  • Audi A4 (B7)
  • Audi A4 B8
  • Audi A3 Cabriolet
  • Audi A3: (2)
  • Audi A2
  • Audi A1
  • Audi R8
  • Belgische automerken
  • Audi: inhoudelijk
  • Nieuwsbrief
  • Autogids: inleiding
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Rondvraag / Poll
    Favoriet automerk
    Audi
    Aston Martin
    BMW
    Cadillac
    Chevrolet
    Ferrari
    Jaguar
    Lamborghini
    Land Rover
    Lexus
    Lotus
    Mercedes
    Nissan
    Porsche
    Rolls-Royce
    Volkswagen
    Rover
    Andere
    Bekijk resultaat

    autogids
    De site van alle auto's die er bestaan
    09-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volkswagen Tiguan






    De Volkswagen Tiguan is een compacte
    SUV van de Duitse autoproducent Volkswagen.

    De Volkswagen Tiguan beleeft zijn debuut op de IAA in Frankfurt, die in het najaar van 2007 wordt gehouden. In 2006 werd de conceptauto voor het eerst getoond op de Los Angeles Auto Show.

    De Tiguan maakt gebruik van het Volkswagen A5 platform van de Volkswagen Golf. Alleen het basismodel van de SUV krijgt voorwielaandrijving. De rest beschikt over 4Motion vierwielaandrijving dat gebruik maakt van dezelfde Haldex koppeling als de Golf. De (voorlopige) basismotorisering is de 1,4-liter TSI benzinemotor met 150 pk en 4Motion vierwielaandrijving. De 2,0-liter TSI wordt later beschikbaar met 170 en 200 pk. Daarnaast zijn er twee diesel varianten van de nieuwe 2,0-liter TDI met common-rail inspuiting, de eerste heeft 140 pk en later komt er een 170 pk versie op de markt. De grootste concurrenten van de Tiguan zijn onder andere de Toyota RAV4, Nissan Qashqai en de toekomstige Audi Q3 en BMW X1. De Audi Q3 zal dezelfde basis als de Tiguan hebben, het Golf-platform.

    09-11-2008 om 16:01 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
     
     

    Lamborghini Gallardo LP560-4
    Lamborghini heeft een nieuwe servicewagen aan de Italiaanse Staatspolitie overhandigd. Een nagelnieuwe Gallardo LP560-4 vervangt het ‘oude’ model. Met een vermogen van 560 pk en een topsnelheid 326 km/h zou het kinderlijk eenvoudig moet zijn een achtervolging in te zetten.

     

    09-11-2008 om 11:52 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiat FCC II
    De Fiat FCC II is een conceptauto van het Italiaanse automerk Fiat. De FCC II werd gepresenteerd in São Paulo, Brazilië op 30 oktober 2008. Er zijn volgens Fiat vooralsnog geen productieplannen. De FCC II beschikt over een elektromotor die totaal 80pk voortbrengt. De auto is volledig opgebouwd uit gerecycelde materialen.

    Bron : www.wikipedia.org    

    Foto's




    Bron : http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=6924 

    09-11-2008 om 11:37 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



    Volkswagen
    , vaak afgekort als VW, is het belangrijkste
    automerk van de Volkswagen Group. Volkswagen heeft twee modellen in de top vijf van de meest verkochte auto's ter wereld ooit, namelijk de Volkswagen Kever en de Volkswagen Golf (stand van zaken 2004).

     De geschiedenis van VW

    Het begon allemaal bij de Oostenrijkse professor en auto-ingenieur: Ferdinand Porsche. Deze had al in 1922 plannen voor een goedkope auto voorgesteld, maar niemand had hier belangstelling voor, zelfs zijn toenmalige werkgever Austro-Daimler niet. Toen Porsche bij Mercedes-Benz over zijn goedkope droomauto begon, betekende dit het einde van hun samenwerking. Porsche probeerde het bij onder meer NSU en Zündapp, waar een aantal prototypes werden gerealiseerd. Hij begon voor zichzelf, en kreeg in 1934 van Adolf Hitler de opdracht een "Kraft durch Freude"-wagen te ontwerpen, een wagen voor het volk. Het programma van eisen voor deze auto was fors. De KdF-wagen moest een topsnelheid van 100 km/u kunnen halen; moest twee volwassenen en een kind kunnen vervoeren, of drie soldaten en een mitrailleur; moest een luchtgekoelde motor hebben; mocht maximaal tussen de 6 en 7 liter benzine per 100 kilometer verbruiken; en mocht niet meer kosten dan 900 Reichsmark.

    Het ontwerp voor zo'n auto had Porsche eigenlijk al klaar. In 1932 had hij al een vierpersoons auto ontworpen die sterk door ontwerpen van Béla Barényi ontworpen en een prototype van Tatra-ontwerper Hans Ledwinka was geïnspireerd, met een luchtgekoelde viercilinder motor achterin. Er waren toen drie prototypen van gebouwd door Zündapp. Ook NSU was in het model geïnteresseerd, maar toen dit bedrijf werd overgenomen door Fiat, was dit het einde van de NSU-Volksauto. Het aanbod van Hitler kwam dus net op tijd. Op 12 oktober 1936 stelde Porsche drie rijdende prototypes voor, die al de karakteristieke vorm van de latere Volkswagen Kever hadden. Iedere wagen legde in zeventig dagen een afstand af van 50.000 km, zonder dat al te grote reparaties nodig waren.

    Hitler zocht vervolgens persoonlijk een geschikte locatie voor de fabriek. Omdat de enige twee beschikbare autofabrieken - die van Opel en van Ford - niet volledig Duits waren, gaf Hitler zijn "Arbeitsfront" opdracht in het midden van Duitsland, bij Fallersleben, een fabriek te bouwen. Het Duitse volk zou door middel van een spaarsysteem het geld voor de productie bijeen brengen. Er zou ook een nieuwe stad verrijzen voor de arbeiders van de fabriek en hun gezinnen, Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (kortweg KdF-stadt, later Wolfsburg) genaamd, met een residentie voor Hitler, en een boulevard waar na afloop van de oorlog de overwinningsparade zou worden gehouden.

     Tweede Wereldoorlog

    De auto zou uiteindelijk rond de 1.400 mark kosten. Duitsers konden voor dit bedrag een bewijs kopen dat recht gaf op een Volkswagen, wanneer deze klaar zou zijn. In de enorme fabriek, de grootste autofabriek van Europa, moesten per jaar zo'n 800.000 wagens worden gefabriceerd. Op 26 mei 1938 legde Hitler de eerste steen voor de KdF-fabriek, en in 1940 rolde de eerste wagen van de lopende band. Er werden slechts een paar honderd personenauto's gebouwd, vrijwel allemaal voor partijbonzen. Inmiddels was de Tweede Wereldoorlog uitgebroken, en de nieuwe fabriek bouwde de Kübelwagen, een door Porsche en Erwin Komenda ontworpen legervoertuig op het chassis van een Kever. Later werd ook de Volkswagen Schwimmwagen hier gebouwd. Ook werden er militaire versies van de Volkswagen Kever gebouwd, en verder werden er vliegtuigen gerepareerd en onderdelen voor raketten gemaakt. De Duitse spaarders zouden pas na de oorlog (en een aantal rechtszaken) hun auto in ontvangst kunnen nemen.

     Na de Tweede Wereldoorlog

    De fabriek bij kasteel Wolfsburg werd aan het eind van de Tweede Wereldoorlog zwaar gebombardeerd, en werd in april 1945 veroverd door het Amerikaanse leger. De stad werd omgedoopt tot Wolfsburg, en de KdF-fabriek werd overgedragen aan de Britse bezettingsautoriteiten. Majoor Ivan Hirst kwam aan het hoofd van het bedrijf te staan. De fabriek werd bestemd voor de reparatie van legervoertuigen, en de machines werden beschouwd als oorlogsbuit en zouden worden weggevoerd. Omdat het Britse leger een tekort aan voertuigen had, werd echter besloten de productie weer op te starten. In september 1945 plaatste het Britse leger een order voor 20 duizend stuks, en in 1946 werden al duizend auto's per maand gebouwd, hoewel het dak van de fabriek nog steeds kapot was en het voor de productie benodigde staal tegen nieuwe auto's moest worden geruild. De fabriek werd aangeboden aan Amerikaanse, Britse, en Franse autofabrikanten, maar niemand zag iets in het rare bolle autootje dat er werd vervaardigd. Men begon onder de naam Wolfsburg Motor Works (Naar een foute vertaling van Bayerische Motoren Werke), later werd het omgedoopt tot Volkswagen. Het bedrijf zou zelfstandig verder moeten, bestuurd door de Duitse overheid. De naam Volkswagen was geïnspireerd op een advertentie van Standard.

     
     

    In 1948 werd Heinrich Nordhoff bij Opel weggehaald om directeur van Volkswagen te worden, en in 1949 stapte Hirst op. Volkswagen introduceerde een bestelbusje (Type 2), maar maakte verder alleen de Kever (Type 1). In 1955 rolde het 1-miljoenste exemplaar van de band. Later zouden nog vele productierecords worden gebroken. Carosseriebouwer Karmann in Osnabrück bouwde vanaf 1955 de Karmann Ghia op een iets verbreed chassis van een Kever.

    Op 22 augustus 1960 werd Volkswagen omgezet in Volkswagenwerk Aktiengesellschaft, en in 1964 nam het bedrijf het eveneens Duitse Auto Union over. De technische kennis van Audi zou later een belangrijke rol spelen bij het ontwikkelen van de Golf.

    Met het vertrek van Nordhoff in zicht - hij zou in 1968 aftreden - werd diens 1-model politiek losgelaten. In 1967 verscheen de langverwachte opvolger van de Kever, de Volkswagen 1500/1600 (Type 3), in 1969 gevolgd door de Volkswagen 411/412 (Type 4). Geen van beide modellen, die in diverse uitvoeringen werden vervaardigd, was echter een succes. De met NSU overgenomen K70 was zelfs een regelrechte flop. In 1972 overtrof Volkswagen met de Kever het productierecord van de roemruchte T-Ford, en in 1973 waren al meer dan 16 miljoen Kevers geproduceerd. Niet slecht voor een ontwerp dat deels uit 1931 dateerde, maar het einde kwam nu toch in zicht.

    In 1974 bracht Volkswagen de Golf op de markt. Anders dan de vorige modellen had deze een watergekoelde motor voorin. De Golf werd en is nog steeds een enorm succes. Het nieuwste type is de Golf V.

    Naast de Golf verschenen de wat kleinere Polo, de Scirocco, en de Passat. De productie van de Kever werd afgebouwd; na 1978 vond deze alleen nog buiten Duitsland plaats, voornamelijk in Brazilië en Mexico, en op 21 juli 2003 rolde het laatste exemplaar van de band in de Mexicaanse fabriek te Puebla. Een jaar eerder, in 2002, had de productie van de Golf die van de Kever al overtroffen.
    Op 1 april
    2005 werd de nieuwe kleine 3-deurs Fox gepresenteerd op de AMI-beurs in Leipzig. Vanaf juni 2005 is deze te koop in Nederland en vervangt de Lupo.

    De laatst gepresenteerde modellen zijn de Tiguan (mini SUV), de Eos (coupe-cabriolet) en in de recente toekomst komer er nog 3 grote uitbreidingen, de Passat CC de Scirocco en de Golf VI.

    Volkswagen had intussen in 1998 een nieuwe Kever uitgebracht, de New Beetle, maar deze werd geen groot succes. Ook de verkoop van de kostbare Phaeton blijft achter bij de verwachtingen, maar de Touareg, een zogeheten SUV verkoopt goed.

     

    Een minder bekend type is de luchtgekoelde Volkswagen Brasilia, een eigen ontwerp van de Braziliaanse vestiging van Volkswagen dat nimmer in Europa is uitgebracht. In Nederland rijdt er slechts één exemplaar van rond.

    Volkswagen is anno 2006 uitgegroeid tot een internationaal concern dat naast zichzelf ook Audi, Seat, Škoda, Lamborghini, Bentley en Bugatti bevat. De Volkswagen-groep heeft daarmee 49 fabrieken in 3 continenten.
    Ook is Volkswagen eigenaar van Scania trucks en is hoofd aandeelhouder van MAN. Deze bedrijven probeerden te fuseren in februari 2007. Maar door communicatie liep deze gesprekken uit op niks.

    Trucks

    Naast personenauto's en lichte bedrijfswagens, is VW in Zuid-Amerika ook actief in de markt van vrachtwagens. De productie hiervan vind plaats bij VW Truck & Bus in Brazilië. Het vlaggenschip van deze onderneming is de Volkswagen Constellation.

    09-11-2008 om 11:26 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    08-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.




    Porsche Carrera GT

    De Porsche Carrera GT is een supersportwagen, van
    2004 tot en met 2006 gemaakt door de Duitse automobielconstructeur Porsche. Van de Porsche Carrera zijn 1270 stuks gefabriceerd.

     Geschiedenis

    De ontwikkeling van de Porsche Carrera GT gaat terug tot bij zijn voorgangers, de 911 GT1 en de LMP1-98 racewagens. Gedeeltelijk ten gevolge van een verandering van de FIO en ACO-regels in 1998, werd de productie van deze wagens stopgezet. Ongeveer rond deze tijd (1999) was Porsche echter van plan om een nieuwe Le Mans prototype te bouwen. Oorspronkelijk zou de motor van deze auto bestaan uit een flat-6 turbomotor, maar hij werd opnieuw ontworpen om te kunnen werken met een V10 motor. Dit zorgde ervoor dat deze auto vanaf 2000 in wedstrijden zou kunnen worden ingezet. De V10-motor was een in het geheim gebouwde motor van Porsche voor het Footwork formule-1 team in 1992. Toch werd deze motor opnieuw in gebruik genomen en de motorinhoud werd verhoogd naar 5.5 liter. Het project werd echter geannuleerd na amper 2 dagen testen, midden 1999. Dit kwam omdat Porsche, onder invloed van Audi en Volkswagen de nieuwe Cayenne SUV wilde bouwen en men dus alle ingenieurs nodig had om de nieuwe SUV te bouwen. Er wordt ook gespeculeerd dat de VW-Audi topman Ferdinant Piëch geen concurrentie van Porsche wilde voor de Le Mans prototype, de Audi R8, in 2000.

    Porsche hield het project gedeeltelijk levend door de 5.5l V10 te gebruiken in een prototype dat werd voorgesteld op het autosalon van Genève in 2000. Een grote interesse in het voertuig en het grote succes van de Cayenne hielpen Porsche beslissen om de auto te produceren. De ontwikkeling startte met een straatlegale versie, die geproduceerd zou worden in de nieuwe fabriek van Porsche in Leipzig. Porsche startte de productie in 2004, de eerste Porsche Carrera GT’s werden verkocht in de Verenigde staten voor een prijs van $440.000.

    Oorspronkelijk was er gepland om 1500 Carrera GT’s te bouwen, maar in Augustus 2005 werd bekend gemaakt dat de productie zou worden stopgezet in 2006, dit wordt toegeschreven aan een strengere wetgeving in verband met de airbags in wagens in de VS. Tot 6 mei 2006 zijn er 1270 GT’s verkocht, waarvan 604 in de VS.

     Motor en versnellingsbak

    De middenmotor van de Porsche Carrera GT is een volledig nieuwe 5.7 liter V10. Dit is een andere motor dan in de conceptcar, waarin een 5.5 liter V10 zat. Deze nieuwe motor produceert 605 pk, dat zou er voor zorgen dat de Carrera GT een topsnelheid behaalt van 334 km/u en hij zou accelereren van 0-100 km/u in slechts 3,5 seconden. Straattests hebben echter uitgewezen dat hij optrekt van 0-100 in 3,6 seconden. De motor heeft een zeer laag zwaartepunt, een 68 graad V hoek en vier klep-per-cilinder kop. Het gebruiken van droog-zinkputsmering vermindert het aantal motorcomponenten en verbindingen en optimaliseert ook het gewicht en de betrouwbaarheid. De radiator van Carrera GT is ongeveer vijf keer zo groot als die van de 911 turbo.

    De Carrera GT werd geleverd met een manuele 6-trapsautomaat, dit is dan ook de enige versnellingsbak beschikbaar voor deze Porsche. Dit in tegenstelling tot de Ferrari Enzo, de grootste concurrent, die geleverd werd met een computer aangedreven versnellingsbak met schakelpeddels (sequentiële schakelmodus).

     Design

    De Porsche Carrera GT werd geleverd in 5 verschillende kleuren: Guards Red, Fayence Yellow, Basalt Black, GT Silver en Seal Grey.

    De Carrera GT heeft diepe inhammen aan de zijkant en een groot luchtrooster vooraan. Dit is nodig om de V10 te koelen. Standaard heeft deze wagen ook de laatste nieuwe keramische schijfremmen van Porsche. De 15 inch remschijven zijn duidelijk zichtbaar binnenin de 19 inch grote velgen vooraan en de 20 inch grote velgen achteraan.

    De Carrera GT heeft een grote automatische achterspoiler, die omhoogkomt vanaf 110 km/u. Het interieur is bekleed met leer, er is een BOSE-audiosysteem aan boord en een navigatiesysteem.

     Technologie

    Door het lage zwaartepunt van de motor en de stijve ophanging is de auto heel stabiel. In tegenstelling tot sommige van zijn rivalen, wordt de Carrera GT gekenmerkt doordat hij geen dynamische stabiliteitscontrole heeft, maar hij heeft wel tractiecontrole. Het koetswerk is gemaakt van zeer lichte materialen zoals carbon en aluminium, voor de wielen en de stoelen werd magnesium gebruikt.



    Motor Porsche Carrera GT

    Bron : www.wikipedia.org  

    08-11-2008 om 00:00 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi Q7


    De Audi Q7 is een
    SUV-model van de Duitse autofabrikant Audi. De auto werd in september 2005 op de IAA in Frankfurt voorgesteld aan het publiek.

    Kenmerken

    De Q7 maakt gebruik van het gemeenschappelijke platform dat ook voor de Volkswagen Touareg en Porsche Cayenne gebruikt wordt. De Q7 is gebaseerd op de conceptauto Pikes Peak die Audi in 2003 op de NAIAS toonde. De auto heeft standaard quattro vierwielaandrijving en kan met adaptieve luchtvering besteld worden. De Q7 kan optioneel voorzien worden van een derde zitrij voor personen van maximaal 1,60 meter en kan zo zeven personen vervoeren.

    De quattro-aandrijving is voorzien van een Torsen-differentieel dat onder normale omstandigheden 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen stuurt en 40% naar de voorwielen. De motoren zijn gekoppeld aan een 6-traps Tiptronic automatische versnellingsbak die ook handmatig te bedienen is. Voor de 3.6 FSI is er ook een handgeschakelde zesversnellingsbak leverbaar. Tevens kan de Q7 probleemloos door maximaal een halve meter water rijden. De bodemvrijheid is instelbaar van 165 millimeter tot maximaal 240 millimeter.

    De Q7 heeft een aantal technische hulpmiddelen aan boord zoals side assist, een systeem dat waarschuwt voor een voertuig dat zich in de dode hoek bevindt. Ook is er een adaptief cruisecontrol leverbaar die de snelheid van de auto aanpast aan die van de voorganger. Standaard is de Q7 uitgerust met Audi's Multi Media Interface (MMI), een scherm in het dashboard waar zaken als navigatie, klimaatcontrole, radio/cd-speler en de afstelling van de auto geregeld kunnen worden. Het ESP is voorzien van Hill Descent Assist (HDA) dat helpt bij het afdalen of rijden op een losse ondergrond en een optionele aanhangerstabilisering.

    Audi was vrij laat met de komst van een SUV tegenover de concurrentie. Tevens kwam er rond de introductie van de Q7 veel kritiek op grote onzuinige auto's. Hierdoor moest vooral de Q7 het ontgelden en kreeg veel negatief commentaar van het publiek. Dit terwijl hij niet groter is dan bijvoorbeeld een Mercedes-Benz GL-Klasse welke al eerder op de markt kwam.

    Motoren

    De Q7 is leverbaar met diverse FSI-benzine- en TDI dieselmotoren. In 2007 kwam er een 4,2-liter V8 TDI beschikbaar die tot eind 2007 de krachtigste productiedieselmotor was met 760 Nm. In 2008 kwam er nog een 6,0-liter V12 TDI beschikbaar met 500 pk en 1.000 Nm. Ook komt er nog een hybride versie op de markt die gelijk is aan die van de Porsche Cayenne Hybrid. Deze zal de 3,6-liter V6 FSI-motor met 280 pk hebben welke gecombineerd wordt met een elektromotor die tussen de verbrandingsmotor en versnellingsbak is geplaatst. Later wordt het benzineprogramma waarschijnlijk nog verder uitgebreid met een 5,2-liter V10 FSI bekend van de Audi S6 en S8.

    Q7 V12 TDI

    Op de Mondial de l'Automobile in 2006 werd de Audi Q7 V12 TDI onthuld. Deze Q7 is voorzien van een 6,0-liter V12 TDI-dieselmotor die een maximaal vermogen van 500 pk levert en een maximaal koppel van maar liefst 1.000 Nm dat beschikbaar tussen 1.750 en 3.000 tpm. Hiermee sprint de auto in 5,5 seconden naar de 100 km/u. Deze V12-motor is geheel nieuw ontwikkeld en een afgeleide van de 5,5-liter V12 TDI-motor die in de Audi R10 Le Mans gebruikt wordt. De motor is gekoppeld aan een versterkte automatische Tiptronic-versnellingsbak net zoals de 4.2 TDI. Daarnaast heeft de auto een aantal uiterlijke wijzigingen ondergaan zoals nieuwe bumpers en twee rijtjes leds in de voorbumper. De productieversie van de Q7 V12 TDI kwam eind 2008 op de markt en kreeg nog een paar kleine uiterlijke aanpassingen zoals twee nieuwe ovalen uitlaten. De auto is standaard voorzien van keramische remschijven en is zeer compleet uitgerust. De Q7 V12 TDI wordt speciaal geproduceerd door quattro GmbH die ook verantwoordelijk is voor de RS-modellen van Audi.

    Gegevens

    De gegevens van de basisuitvoeringen:

    Benzine

    Type

    Motor

    Vermogen

    Koppel

    Gewicht

    0-100 km/u

    Topsnelheid

    Jaartal

    3.6 FSI

    VR6

    280 pk

    360 Nm

    2195 kg

    8,3 sec

    225 km/u

    2006 - heden

    4.2 FSI

    V8

    350 pk

    440 Nm

    2240 kg

    7,4 sec

    244 km/u

    2006 - heden

    Diesel

    Type

    Motor

    Vermogen

    Koppel

    Gewicht

    0-100 km/u

    Topsnelheid

    Jaartal

    3.0 TDI

    V6

    233 pk

    500 Nm

    2295 kg

    9,1 sec

    210 km/u

    2006 - heden

    4.2 TDI

    V8

    326 pk

    760 Nm

    2420 kg

    6,4 sec

    236 km/u

    2007 - heden

    6.0 TDI

    V12

    500 pk

    1.000 Nm

    2605 kg

    5,5 sec

    250* km/u

    2008 - heden

    * = topsnelheid begrensd

    07-11-2008 om 21:41 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi R8

    Afbeelding:2007 Audi R8.jpg

    De Audi R8 is een
    sportwagen van het Duitse automerk Audi. Het is een productieversie van de Audi Le Mans quattro conceptauto die in 2003 het levenslicht zag. De naam R8 is een verwijzing naar de R8 raceauto van Audi waarmee onder andere 5 keer de 24 uur van Le Mans werd gewonnen. De auto werd voorgesteld op het autosalon van Parijs in 2006.

    De R8 word geproduceerd door quattro GmbH in Neckarsulm, de vaste sportafdeling van Audi die ook verantwoordelijk is voor de RS-modellen.

     Productiemodel

     

    De Audi R8 heeft een 4,2-liter V8 FSI-motor die 420 pk en 430 Nm levert en tevens ook gebruikt werd in de Audi RS4 B7. De motor heeft een maximum toerental van 8.250 tpm en is voorzien van directe benzine inspuiting wat een hoge compressieverhouding mogelijk maakt. De V8 heeft 4 kleppen per cilinder die bediend worden met twee dubbele bovenliggende nokkenassen met variable kleptiming. Voor de R8 is de motor voorzien van dry-sump smering.

    De wagen heeft en standaard quattro vierwielaandrijving. Dit systeem maakt gebruik van een van Lamborghini afkomstige Viscokoppeling in plaats van Audi's gebruikelijke quattro-systeem. Het chassis is opgebouwd uit aluminium genaamd Audi Space Frame (ASF). Een techniek die al eerder gebruikt werd bij de Audi A2 en A8. Tevens heeft de R8 Audi Magnetic Ride, een adaptief schokdempersysteem .

    Omdat Audi AG het merk Lamborghini bezit, heeft de R8 15% van de onderdelen gemeen met die van de Lamborghini Gallardo waaronder de optionele R-tronic transmissie. De Europese Audi R8 is tevens het eerste voertuig waarvan de koplampen geheel uit LED's bestaan. Ook kan de R8 optioneel besteld worden met het Bang & Olufsen Sound System, zoals bij andere duurdere modellen van Audi ook mogelijk is.

    Toekomst

    Verwacht wordt dat Audi het motorprogramma van de R8 gaat uitbreiden met de 5.2 V10 FSI, die gebaseerd is op de V10 van de Lamborghini Gallardo en ook terug te vinden is in de Audi S6 en S8. Ook is er getest met een bi-turbo V10-motor op de Nürburgring. Dit studiemodel is echter verloren gegaan toen er brand uit brak in de wagen.

    Tevens staat er een cabrioletmodel gepland voor 2009 met de naam Audi R8 Targa.

     Dieselmotor

    In januari werd op de North American International Auto Show een conceptauto van de R8 getoond met dieselmotor, de Audi R8 V12 TDI Concept. Deze heeft een 6,0-liter V12 TDI-motor met een vermogen van 500 pk en een koppel van 1.000 Nm. De V12-motor is gebaseerd op die van de Audi R10 Le Mans en zal midden 2008 verkrijgbaar zijn in de Audi Q7. Met een 0-100 km/h tijd van 4,2 seconden en een topsnelheid van meer dan 300 km/h is de R8 V12 TDI zelfs sneller dan de huidige benzineversie. Dit zou dan de eerste sportwagen zijn met dieselmotor waarmee Audi een traditie zal doorbreken.

    Op de Autosalon van Genève in maart stond een verder ontwikkeld exemplaar van de R8 TDI met de naam Audi R8 V12 TDI Le Mans Concept. Hoewel dit model al bijna als productiemodel gezien kan worden gaat de R8 V12 TDI voorlopig nog niet daadwerkelijk in productie. Zelfs als de R8 met dieselmotor beschikbaar zou komen is het waarschijnlijker dat deze de lichtere 4,2-liter V8 TDI gaat krijgen uit de Audi A8 in plaats van het zware V12-blok. Deze zal de prestaties van de V12 dicht benaderen vanwege zijn geringere gewicht of zelfs voorbij streven.

    Afbeelding:2007 Audi R8 Engine.JPGDE DIESELMOTOR
    Bron:
    www.wikipedia.org

    Audi R8

    07-11-2008 om 21:21 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi A4 DTM Edition


    Audi A4 DTM Edition

    07-11-2008 om 21:15 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi A4 cabriolet
    Afbeelding:Audi A4 B7 Cabriolet front.jpg
    Audi A4 Cabriolet

    07-11-2008 om 21:13 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (11 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi A4 (B7)

    Afbeelding:05-07 Audi A4.jpg

    In 2004 werd de Audi A4 andermaal aangepast. Hoewel Audi claimde dat het om een totaal nieuw model ging, was in de Audi A4 B7 duidelijk de B6 te herkennen. De A4 B7 staat dus nog gewoon op het B6 platform en ook de interne type benaming (Typ 8E/8H) bleef onveranderd aan dat van het vorige model. De Limousine en Avant eind 2004 verschenen tegelijk. De Cabriolet van dit model verscheen een jaar later, de levering startte begin 2006.

    AUDI A4

    Opvallendste veranderingen was de op de Audi A8 geïntroduceerde single-frame grille, de nieuwe koplampen en de nieuwe achterlichtunits. De quattro aandrijving bleef onveranderd op de RS4 na. De standaard vijfversnellingsbakken werden vervangen voor zesbakken en de 5-traps Tiptronic transmissie werd een 6-traps exemplaar. De Multitronic transmissie was, net zoals hier voor, uitsluitend voor voorwielaangedreven modellen. Ook werd de Multitronic-versnellingsbak onder handen genomen zodat deze voortaan een maximaal koppel van 400 Nm aan kan in plaats van de 310 Nm van de eerste generatie. Het resultaat was dat zelfs de 2.7 V6 TDI met Multitronic geleverd kon worden.

    Op motorisch gebied veranderde het één en ander. De basismotoren bleven onveranderd maar na de 1.8 turbo van 163 pk kwam een 2,0-liter Turbo FSI van 200 pk in het gamma, gevolgd door een nieuwe 3,2-liter V6 FSI-motor met 255 pk. De dieselmotoren waren een 115 pk sterke 1,9-liter TDI gevolgd door een nieuwe 2,0-liter TDI-motor van 140 pk. Tevens kwam er bij de introductie van de A4 een geheel nieuwe motor beschikbaar, een 3,0-liter V6 TDI met common-rail inspuiting. Deze heeft 233 pk en standaard quattro-aandrijving. Tot 2006 was er nog de 2,5-liter V6 TDI leverbaar die vervangen werd door een 2,7-liter V6 TDI met eveneens common-rail die 180 pk levert. Deze motor is een afgeleide versie van de 3,0-liter TDI met een andere krukas. Ook verscheen in 2006 nog een krachtigere variant van de 2,0-liter TDI met 170 pk die gebruik maakt van pïezo injectoren.

    In 2005 kwam de S4 beschikbaar met dezelfde motor als zijn voorganger, een 4,2-liter V8 met 344 pk. Voor het eerste bracht Audi de RS4 uit als sedan met een hoogtoerige V8-motor met directe benzine inspuiting. De V8 FSI heeft in plaats van 5 weer 4 kleppen per cilinder gekregen. De RS4 volgde later nog als Avant en Cabriolet.

    In 2005 is er ook een speciale versie in gelimiteerde oplage gebouwd. Dit model is naar aanleiding van het winnen van Audi met de DTM in 2004 op de markt gebracht. De wagen kreeg de naam Audi A4 DTM Edition en had een opgevoerde versie van de 2,0-liter viercilinder turbo FSI-motor met een vermogen van exact 220 pk en een koppel van 300 Nm. Van de DTM Edition kwamen er 75 exemplaren beschikbaar in Nederland. Audi maakte veel werk van de DTM Edition. De auto heeft onder andere een S-line sportonderstel, een nieuwe voor- en achterbumper met grotere koelsleuven en een zwart gespoten grille, een carbon spoiler op de achterklep, een diffusor met twee uitlaten van elk 10 cm doorsnee en standaard 15-spaaks lichtmetalen velgen van 18 inch. Vanzelfsprekend heeft de DTM Edition net zoals alle sportieve modellen van Audi standaard quattro vierwielaandrijving. De wagen sprint in 7,1 seconden naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 247 km/h.

     Motoren

     Benzine

    • 1.6 102 pk
    • 2.0 130 pk
    • 1.8 T 163 pk *
    • 2.0 T FSI 200 pk *
    • DTM Edition 2.0 T FSI quattro 220 pk
    • 3.2 FSI 255 pk *
    • S4 4.2 quattro 344 pk
    • RS4 4.2 FSI quattro 420 pk

    Diesel

    • 1.9 TDI 115 pk
    • 2.0 TDI 140 pk *
    • 2.0 TDI 170 pk *
    • 2.5 TDI 163 pk
    • 2.7 TDI 180 pk
    • 3.0 TDI quattro 204 pk
    • 3.0 TDI quattro 233 pk

    De met * aangeduide modellen zijn tevens leverbaar als quattro.

    07-11-2008 om 21:13 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi A4 B8

    Afbeelding:Audi A4 Front-view.JPG

    In september 2007 werd op de IAA in Frankfurt officieel de geheel nieuwe Audi A4 B8 Limousine onthuld. De A4 B8 Limousine werd in december 2007 leverbaar, de Avant verschijnt in mei 2008. Een volgende cabrioletversie van de A4 zal er waarschijnlijk niet komen. In plaats daarvan wordt er een cabriolet op basis van de A5 gemaakt. Het uiterlijk werd helemaal nieuw ontworpen door Walter de'Silva die eerder al de A5 en Q7 bij Audi ontwierp. Net als bij de andere recente modellen van Audi worden ook hier LED's in de koplampen toegepast. LED's in de achterlichten volgen nog bij de introductie van de Avant. De ontwerpstijl van de nieuwe A4 is te vergelijken met die van de Audi A5.

    De A4 B8 (interne fabriekscode Typ 8K) maakt gebruik van het nieuwe MLB-platform (Modulare Längsbaukasten of in het Engels 'MLP' Modular Longitudinal Platform) waar ook de Audi A5 en de toekomstige Audi Q5 gebruik van maken. De motor is verder naar achteren verplaatst zodat deze zich dichter bij de vooras bevindt wat de gewichtsverdeling en daarmee het rijgedrag ten goede komt. De vorige A4 staat bekend om zijn zware neus waarbij de motor direct achter de radiator is geplaatst wat overmatig overstuur kan veroorzaken. De nieuwe gewichtverhouding ligt ongeveer op 55:45 (voor:achter). Tevens is de nieuwe A4 12 cm langer geworden met een totale lengte van 4,70 meter wat vooral in het voordeel van de achterpassagiers is.

    De nieuwe A4 heeft nu ook het MMI-systeem, het Audi MultiMedia Interface wat ook al op de A6 en Q7 leverbaar was. Daarnaast zijn er nog een aantal hulpmiddelen voor de bestuurder te bestellen zoals lane assist die de auto corrigeert en tussen de strepen van de wegmarkering laat rijden, side assist die aan geeft of er een voertuig zich in de dode hoek bevindt, drive select die de karakteristiek van het onderstel aanpast aan het wegdek of de bestuurder en een adaptief cruise control die de snelheid van de auto aan die van de voorganger aanpast. Tevens is het mogelijk het Bang & Olufsen Sound System te bestellen. Bij de EuroNCAP crashtest behaalde de A4 de maximale score van 5 sterren.

    De A4 B8 wordt standaard voor lichtere motoren geleverd met voorwielaandrijving. Voor zwaardere motoren is quattro-aandrijving standaard of optioneel. Voor de transmissie kan er gekozen worden uit een handgeschakelde zesbak, een 6-traps Tiptronic automaat, of voor lichtere motoren met een trekkracht tot 400 Nm de Multitronic transmissie. Het motorprogramma bestaat uit FSI-benzinemotoren en TDI-dieselmotoren. De basisversie is een 1,8-liter turbo FSI met 120 pk gevolgd door de 160 pk versie. Daarna komt de nieuw ontwikkelde 2,0-liter turbo FSI met 179 of 211 pk die in loop van 2008 beschikbaar wordt. Het topmodel is de 3,2-liter V6 FSI-motor met Audi's ValveLift technologie (variabele kleplichthoogte) die 265 pk levert en standaard quattro vierwielaandrijving heeft. Het dieselaanbod bestaat uit drie TDI-motoren waaronder de nieuwe 2,0-liter TDI met common-rail techniek. De sterkste diesel is de 3,0-liter TDI met 240 pk die eveneens standaard quattro-aandrijving heeft. Ook de afgeleide 2,7-liter V6 TDI-motor hier van is leverbaar met 190 pk. De nieuwe 2,0-liter viercilinder TDI levert vermogens van 120, 143 en 170 pk en vervangt de TDI met pompverstuiver techniek. Het basisblok bleef hetzelfde alleen de inspuiting werd vernieuwd voor een common-rail systeem. Deze is minder explosief dan de pompverstuiver en bouwt zijn vermogen gelijkmatiger op. Tevens is de motor schoner en stiller dan de pompverstuiver. De 120 en 170 pk versie's worden in de loop van 2008 leverbaar.

     Motoren

     Benzine

    • 1.8 TFSI 120 pk
    • 1.8 TFSI 160 pk
    • 2.0 TFSI 179 pk
    • 2.0 TFSI 211 pk *
    • 3.2 FSI quattro 265 pk
    • S4 3.0 TFSI quattro 333 pk

    Diesel

    • 2.0 TDI 120 pk
    • 2.0 TDI 143 pk
    • 2.0 TDI 170 pk *
    • 2.7 TDI 190 pk
    • 3.0 TDI quattro 240 pk

    De met * aangeduide modellen zijn tevens leverbaar als quattro.

    07-11-2008 om 21:10 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi A3 Cabriolet


    Begin 2008 werd de A3 cabriolet geïntroduceerd die in mei 2008 op de markt kwam. Deze beschikt over een klassieke stoffen softtop in plaats van een stalen vouwdak dat tegenwoordig populair is onder de naam
    Coupé Cabriolet. Hierdoor kan de A3 Cabriolet relatief compact en licht gehouden worden en is er geen grote kofferbak nodig. De Cabriolet liep al vooruit op de facelift die de A3 in juli van 2008 kreeg. Zo heeft hij al de LED-dagrijverlichting in de koplampen wat kenmerkend is bij Audi en een gewijzigde voorkant. De horizontale achterlichtunits volgen de trend van de A4 en A5. Er is keuze uit de 1,8-liter TFSI van 160 pk en de 2,0-TFSI van 200 pk benzinemotoren. Bij de dieselmotoren kan er gekozen worden uit een 1,9-liter TDI en de vernieuwde 2,0-liter TDI met common-rail inspuiting. Ook is er al een S3-versie van de Cabriolet gesignaleerd die waarschijnlijk dezelfde 2,0-liter TFSI motor van 265 pk zal krijgen als de andere S3-modellen.

    Bron: www.wikipedia.org

    07-11-2008 om 21:08 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi A3: (2)


    De A3 werd uitgebracht in 1996 en is gebaseerd op de Volkswagen Golf waar hij onder meer het platform en verschillende onderdelen mee deelt. De auto concurreert met onder andere de Alfa Romeo 147, BMW 1-serie, Peugeot 307, Opel Astra en de Honda Civic. De S3 kwam in 1999 op de markt. De A3 is sinds de Audi 50 de eerste auto van Audi in het lagere marktsegment. Tevens brak de A3 Audi's traditie waarbij de motoren altijd in lengte richting geplaatst worden. Dit kwam omdat de A3 op het platform van de Golf stond die dwars geplaatste motoren heeft. In 1999 kwam de Audi S3 op de markt, een sportieve S-variant van de A3.

     Motoren

    De basis motoren waren afkomstig uit de Golf met als basis motorisering een 1.6 viercilinder. Daarna volgt er een heel scala aan 1.8-liter turbomotoren die vanaf 150 pk steeds verder doorontwikkeld werden wat uiteindelijk leide tot een 210 pk sterke motor voor de S3, die later zelfs nog eens opgewaardeerd werd naar 225 pk.

    Bij de dieselmotoren werd er gebruik gemaakt van direct ingespoten TDI-motoren met verdeelpomp en turbo. Later werden deze motoren vervangen voor exemplaren met pompverstuiver techniek.

    Tevens was de A3 met quattro vierwielaandrijving te bestellen, hoewel dit niet het originele "Audi quattro" systeem is maar de Haldex koppeling van de Golf.

    Benzine

    Type Motor Vermogen Koppel Aandrijving Jaartal
    Inhoud Cilinders Kleppen
    1.6 1.595 cc 4-in-lijn 8V 101 pk 145 Nm voor 1996 - 2000
    1.6 1.595 cc 4-in-lijn 8V 102 pk 148 Nm voor 2000 - 2003
    1.8 1.781 cc 4-in-lijn 20V 125 pk 173 Nm voor 1996 - 2003
    1.8 T 1.781 cc 4-in-lijn 20V 150 pk 210 Nm voor/quattro 1996 - 2003
    1.8 T 1.781 cc 4-in-lijn 20V 180 pk 235 Nm voor/quattro 1998 - 2003
    S3 1.781 cc 4-in-lijn 20V 210 pk 270 Nm quattro 1999 - 2001
    S3 1.781 cc 4-in-lijn 20V 225 pk 280 Nm quattro 2001 - 2003

    Diesel

    Type Motor Vermogen Koppel Aandrijving Jaartal
    Inhoud Cilinders Kleppen
    1.9 TDI 1.886 cc 4-in-lijn 8V 90 pk 210 Nm voor 1996 - 2001
    1.9 TDI 1.886 cc 4-in-lijn 8V 101 pk 240 Nm voor 2001 - 2003
    1.9 TDI 1.886 cc 4-in-lijn 8V 110 pk 235 Nm voor 1997 - 2001
    1.9 TDI 1.886 cc 4-in-lijn 8V 130 pk 310 Nm voor/quattro 2001 - 2003

    07-11-2008 om 21:06 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi A2



    De Audi A2 is een model van
    Duitse autoproducent Audi, oorspronkelijk van 1999. De auto is gemaakt van aluminium. O.a. het lage gewicht (minder dan 1000 kg) en de aandacht aan minimaliseren van luchtweerstand dragen bij aan een zeer laag brandstofverbruik.Zo zijn, bij een gemiddelde rijstijl, verbruikcijfers van onder de 4 liter per 100 Km mogelijk. De uitvoering is een hatchback (5 deurs). De verkoopcijfers waren minder dan verwacht (naar verluidt ook door het gewaagde uiterlijk) zodat Audi eind 2005 de productie heeft gestaakt. Audi heeft onlangs laten weten dat ze een vernieuwde A2 op de markt zullen brengen wegens de populariteit van eco-modellen.

    Bron : www.wikipedia.org. en andere sites

    07-11-2008 om 20:59 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi A1


    Afbeelding:Audi metroproject quattro concept.JPG
    Afbeelding:2007 Audi Metroproject-Quattro 01.jpg


    De Audi A1 is een auto uit de
    economyklasse, die in het modeljaar 2010[1][2] door Audi op de markt zal worden gebracht.

    De A1 zal waarschijnlijk op het MQB (Modular Transverse Matrix)-platform worden gebaseerd, en moet een directe concurrent worden van de Mini[3]. De auto zal in de Volkswagenfabriek in Brussel worden geproduceerd[4]. De motoren die leverbaar worden omvatten een 1,2-liter met 86 pk, een 1,4-liter turbo met 122 pk en een 1,4-liter met turbo en compressor van 170 pk. Daarnaast dieselmotoren in 1,6-liter met 90 pk en een common-rail 2,0-liter diesel[1].

     

    Metroproject quattro concept

    Op de Tokyo Motor Show van 2007 werd de A1 getoond in de vorm van de Audi Metroproject quattro conceptauto[5]. Deze auto is als vierzitter uitgevoerd, en met een nieuwe hybride aandrijving. Hierbij worden de voorwielen aangedreven door een 1,4-liter Turbo FSI-motor van 150 pk en een zesversnellings S tronic-schakelbak, terwijl de achterwielen worden aangedreven door een elektromotor. Met deze motor kan op een acculading een afstand van 100 km worden afgelegd met een snelheid van 100 km/u. Hiermee wordt een brandstofbesparing van 15% gerealiseerd.

    De auto werd opnieuw getoond, maar nu als A1 project quattro op de Auto Mobil International van Leipzig in 2008[6].

     A1 Sportback concept

    Op de Mondial de l'Automobile van 2008 werd de A1 Sportback concept getoond. Deze 5-deurs versie van de A1 zal naast de 3-deurs versie op de markt komen. De A1 Sportback concept is voorzien van een 1,4-liter TFSI motor van 150 pk. De kracht wordt via een S tronic versnellingsbak op de voorwielen overgebracht. Daarnaast is de auto voorzien van een 27 pk en 150 Nm sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Dit stelt de auto in staat om in 7,9 seconden naar de 100 km/u te accelereren en een topsnelheid van 200 km/u te halen. Het verbruik ligt op 3,9 l/100 km en de CO2-uitstoot op 92 g/km.

    bron: www.wikipedia.org

    07-11-2008 om 18:24 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi R8

    De Audi R8 is een sportwagen van het Duitse automerk Audi. Het is een productieversie van de Audi Le Mans quattro conceptauto die in 2003 het levenslicht zag. De naam R8 is een verwijzing naar de R8 raceauto van Audi waarmee onder andere 5 keer de 24 uur van Le Mans werd gewonnen. De auto werd voorgesteld op het autosalon van Parijs in 2006.

    De R8 word geproduceerd door quattro GmbH in Neckarsulm, de vaste sportafdeling van Audi die ook verantwoordelijk is voor de RS-modellen.

     Productiemodel

     

    De Audi R8 heeft een 4,2-liter V8 FSI-motor die 420 pk en 430 Nm levert en tevens ook gebruikt werd in de Audi RS4 B7. De motor heeft een maximum toerental van 8.250 tpm en is voorzien van directe benzine inspuiting wat een hoge compressieverhouding mogelijk maakt. De V8 heeft 4 kleppen per cilinder die bediend worden met twee dubbele bovenliggende nokkenassen met variable kleptiming. Voor de R8 is de motor voorzien van dry-sump smering.

    De wagen heeft en standaard quattro vierwielaandrijving. Dit systeem maakt gebruik van een van Lamborghini afkomstige Viscokoppeling in plaats van Audi's gebruikelijke quattro-systeem. Het chassis is opgebouwd uit aluminium genaamd Audi Space Frame (ASF). Een techniek die al eerder gebruikt werd bij de Audi A2 en A8. Tevens heeft de R8 Audi Magnetic Ride, een adaptief schokdempersysteem .

    Omdat Audi AG het merk Lamborghini bezit, heeft de R8 15% van de onderdelen gemeen met die van de Lamborghini Gallardo waaronder de optionele R-tronic transmissie. De Europese Audi R8 is tevens het eerste voertuig waarvan de koplampen geheel uit LED's bestaan. Ook kan de R8 optioneel besteld worden met het Bang & Olufsen Sound System, zoals bij andere duurdere modellen van Audi ook mogelijk is.

    Toekomst

    Verwacht wordt dat Audi het motorprogramma van de R8 gaat uitbreiden met de 5.2 V10 FSI, die gebaseerd is op de V10 van de Lamborghini Gallardo en ook terug te vinden is in de Audi S6 en S8. Ook is er getest met een bi-turbo V10-motor op de Nürburgring. Dit studiemodel is echter verloren gegaan toen er brand uit brak in de wagen.

    Tevens staat er een cabrioletmodel gepland voor 2009 met de naam Audi R8 Targa.

     Dieselmotor

    In januari werd op de North American International Auto Show een conceptauto van de R8 getoond met dieselmotor, de Audi R8 V12 TDI Concept. Deze heeft een 6,0-liter V12 TDI-motor met een vermogen van 500 pk en een koppel van 1.000 Nm. De V12-motor is gebaseerd op die van de Audi R10 Le Mans en zal midden 2008 verkrijgbaar zijn in de Audi Q7. Met een 0-100 km/h tijd van 4,2 seconden en een topsnelheid van meer dan 300 km/h is de R8 V12 TDI zelfs sneller dan de huidige benzineversie. Dit zou dan de eerste sportwagen zijn met dieselmotor waarmee Audi een traditie zal doorbreken.

    Op de Autosalon van Genève in maart stond een verder ontwikkeld exemplaar van de R8 TDI met de naam Audi R8 V12 TDI Le Mans Concept. Hoewel dit model al bijna als productiemodel gezien kan worden gaat de R8 V12 TDI voorlopig nog niet daadwerkelijk in productie. Zelfs als de R8 met dieselmotor beschikbaar zou komen is het waarschijnlijker dat deze de lichtere 4,2-liter V8 TDI gaat krijgen uit de Audi A8 in plaats van het zware V12-blok. Deze zal de prestaties van de V12 dicht benaderen vanwege zijn geringere gewicht of zelfs voorbij streven.

     

    07-11-2008 om 18:13 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische automerken

    Hier een lijst van de Belgische automerken

    1.
    Alfa Romeo

    2. Aston Martin

    3. Audi

    4. BMW

    6. Cadillac

    7. Chevrolet

    8. Chrysler

    9. Citroen

    10. Daewoo

    11. Daihatsu

    13. Ferrari

    14. Fiat

    15. Ford

    16. GMC

    17. Honda

    19. Isuzu

    20. Jaguar

    23. Lada

    24. Lamborghini

    25. Lancia

    26. Land Rover

    27. Lexus

    28. Lincoln

    29. Lotus

    30. Maserati

    31. Mazda

    32. Mercedes

    33. Mercury

    34. MG

    35. Mitsubishi

    36. Nissan

    37. Opel

    38. Peugeot

    39. Pontiac

    40. Porsche

    41. Proton

    42. Renault

    43. Rolls-Royce & Bentley

    44. Rover

    45. Saab

    46. Seat

    47. Subaru

    48. Suzuki

    49. Toyota

    50. TVR

    51. Volkswagen

    52. Volvo

    Bronnen: informatie uit verschillende site's

    07-11-2008 om 18:06 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi: inhoudelijk

    Audi AG is een Duitse autofabrikant in Ingolstadt, die onderdeel van de Volkswagen Group is.

    Inhoud

     

     Geschiedenis

    Het merk heeft zijn oorsprong in het in 1899 opgerichte autobedrijf Horch Automobielwerke. Dit bedrijf werd opgericht door ex-Benz-werknemer August Horch samen met een 3-tal partners. Al na tien jaar stopte deze samenwerking, Horch wilde bekendheid voor zijn merk vergaren door aan autosport deel te nemen. Zijn partners waren het daar niet mee eens omdat het te geld verslindend zou zijn en ontsloegen de technisch directeur en oprichter Horch in 1909. August Horch wilde na dit gebeuren met een investering van een vermogende vriend een nieuwe autofabriek starten maar kon zijn eigen naam daar niet meer voor gebruiken omdat zijn ex partners de naam Horch inmiddels hadden gepatenteerd. De zoon van deze vermogende vriend studeerde Latijn en hoorde het gesprek tussen August Horch en zijn vader aan. Hij was het die tegen August Horch (Duits voor de gebiedende wijs van "luisteren":luister) zei; "Horch is in het Latijn Audi, waarom noemt u de nieuwe fabriek niet Audi"? De merknaam van vandaag was geboren...

    In jaren dertig fuseerden Audi, DKW, Horch en Wanderer tot één holding: Auto-Union. De merken bleven naast elkaar bestaan. Het bekende logo met de in elkaar gehaakte vier ringen, geïnspireerd door de Olympische spelen die in 1936 naar Duitsland zouden komen, symboliseert de samenwerking van deze vier merken waaruit het hedendaagse Audi is ontstaan.

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden door Auto Union geen auto's maar pantservoertuigen en andere legervoetuigen geproduceerd. Na de oorlog kwam de fabriek in handen van Mercedes-Benz en werd de civiele productie hervat, met succesvolle modellen als de 65, 50, 80 en 100.

    In 1965 wilde Volkswagen Auto Union van Mercedes-Benz overnemen. Een groot deel van de Mercedes-Benz aandeelhouders was daar destijds op tegen omdat ze vreesden er een concurrent bij te krijgen, er was immers nog veel (technische) kennis van voor de oorlog in huis. Met een kleine meerderheid echter stemde de raad van bestuur van Mercedes-Benz toch met de verkoop aan Volkswagen in en nam men ook een nog uit te komen model over, wat later de eerste naoorlogse Audi werd: De Audi 60. Het zeer moderne motorblok was in feite een Mercedes-Benz ontwerp, dat bij het model werd gekocht. Mercedes was bang dat de auto geen succes zou worden en verkocht het daarom, maar de auto werd een groot succes en zo kregen de tegenstanders van de overname gelijk. Ze hadden er een concurrent bij. In 1969 werd ook NSU inclusief haar slagzin "Vorsprung durch Technik" aan de Auto Union toegevoegd, waarna het bedrijf Audi NSU Auto-Union A.G. ging heten. In 1984 veranderde de bedrijfsnaam in Audi A.G.

    In het begin van de jaren zeventig werd een hele reeks nieuwe modellen geïntroduceerd die ook de redding van moederconcern Volkswagen betekenden. Volkswagen had tot dan toe voornamelijk op de Kever en afgeleide modellen gedreven. De Audi 50, in feite bedoeld als opvolger van de kleinere NSU-modellen, kwam vrijwel ongewijzigd als Volkswagen Polo op de markt en de Audi 80 met een fastback achterkant als Volkswagen Passat. De Golf bleef exclusief voor Volkswagen, de nieuwe grote 100 bleef exclusief voor Audi.

    In de jaren tachtig gingen beide merken qua modellenpolitiek steeds meer hun eigen weg. Audi werd het luxemerk binnen het Volkswagenconcern. De Audi quattro bezorgde het merk veel roem door begin jaren tachtig achtereen ongeveer elke rally te winnen waar het aan meedeed. Michelle Mouton was destijds de eerste vrouwelijke wereldkampioen, dit tot grote ergenis van de mannelijke rijders. Audi quattro is tot op de dag van vandaag ongeëvenaarde aandrijving en een ware uiting van "voorsprong door techniek". Dieseltechnologie maakte bij Audi vervolgens een doorbraak met de TDI wat synoniem staat voor veel vermogen en een laag brandstofverbruik.

    In de jaren negentig introduceerde Audi vernieuwingen als de aluminiumcarrosserie Audi Space Frame (ASF) op massageproduceerde auto's en nam het, in 1998, Lamborghini over. Eind jaren '90 begon Audi met succes aan het lange afstandsracen, met overwinningen in Sebring, Daytona en de Le Mans. In 2000, 2001, 2002, 2004 en 2005 behaalde Audi de overwinning in het algemeen klassement van Le Mans met de Audi R8. In 2007 werd een nu al legendarische straatversie van deze raceauto afgeleid en op de markt gebracht (Audi R8). Audi's eerste supersportauto voor de openbare weg won met voorsprong vele vergelijkingstests van zijn gevestigde concurrenten. In 2006 en 2007 won Audi met de dieselgestookte 12-cilinder Audi R10 en zo is de Audi techniek sinds 2000 onverslagen op Le Mans want de Bentley die in 2003 won was uitgerust met een...Audi motor.

    Ook doet Audi mee in de DTM . Ze rijden met twee modellen. Als eerste een Audi TT-R DTM die afgeleid is van de TT, en als tweede een Audi A4 DTM, die logischerwijs is afgeleid van de A4. Voor het Audi Sport Team Abt Sportsline komen oud-DTM-kampioen Mattias Ekström uit Zweden, de Deense Le Mans-recordwinnaar Tom Kristensen alsmede de Duitsers Martin Tomczyk en Timo Scheider in actie.

    Dit is een document van www.wikipedia.org

    06-11-2008 om 20:55 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief

    Wilt u de maandelijkse nieuwsbrief ontvangen

    Schrijf je dan in door:
    1°Een e-mail sturen naar laurensvdc@hotmail.com
         of bij e-mail mij
    2°Meld bij je gegevens wel je e-mail adres de rest is onbelangrijk

    Deze nieuwsbrief gaat van start vanaf 1 januari 2009

    06-11-2008 om 20:48 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Autogids: inleiding
    Hallo,

    welke op deze gloed nieuwe site nl: www.bloggen.be/autogids.
    Ik hoop dat deze site in de smaak valt!!

    Wat kan je precies verwachten?

    *Elke maand het nieuwe autonieuws
    *Foto's van gloednieuwe auto's en testen
    *2-maanden poll
    *En nog veel meer


    Veel plezier op deze site !!!


    Wat ook bij dezelfde maker hoort is nl: www.bloggen.be/laurenspirates

    Groetjes

    06-11-2008 om 20:35 geschreven door Lauwtjevdc008  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)

    Archief per week
  • 03/11-09/11 2008

    Blog als favoriet !

    Nieuwsbrief aanvragen

    Wil je om de maand een nieuwsbrief ontvangen druk dan op de knop hieronder nl. "nieuwsbrief"


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Wilt u de maandelijkse nieuwsbrief ontvangen

    Schrijf je dan in door:
    1°Een e-mail sturen naar laurensvdc@hotmail.com
         of bij de knop Nieuwsbrief
    2°Meld bij je gegevens wel je e-mail adres de rest is onbelangrijk

    Deze nieuwsbrief gaat van start vanaf 1 januari 2009



    welkom bij deze autogids site
    Startpagina !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs