Het merk heeft zijn oorsprong in het in 1899 opgerichte autobedrijf Horch Automobielwerke. Dit bedrijf werd opgericht door ex-Benz-werknemer August Horch samen met een 3-tal partners. Al na tien jaar stopte deze samenwerking, Horch wilde bekendheid voor zijn merk vergaren door aan autosport deel te nemen. Zijn partners waren het daar niet mee eens omdat het te geld verslindend zou zijn en ontsloegen de technisch directeur en oprichter Horch in 1909. August Horch wilde na dit gebeuren met een investering van een vermogende vriend een nieuwe autofabriek starten maar kon zijn eigen naam daar niet meer voor gebruiken omdat zijn ex partners de naam Horch inmiddels hadden gepatenteerd. De zoon van deze vermogende vriend studeerde Latijn en hoorde het gesprek tussen August Horch en zijn vader aan. Hij was het die tegen August Horch (Duits voor de gebiedende wijs van "luisteren":luister) zei; "Horch is in het Latijn Audi, waarom noemt u de nieuwe fabriek niet Audi"? De merknaam van vandaag was geboren...
In jaren dertig fuseerden Audi, DKW, Horch en Wanderer tot één holding: Auto-Union. De merken bleven naast elkaar bestaan. Het bekende logo met de in elkaar gehaakte vier ringen, geïnspireerd door de Olympische spelen die in 1936 naar Duitsland zouden komen, symboliseert de samenwerking van deze vier merken waaruit het hedendaagse Audi is ontstaan.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden door Auto Union geen auto's maar pantservoertuigen en andere legervoetuigen geproduceerd. Na de oorlog kwam de fabriek in handen van Mercedes-Benz en werd de civiele productie hervat, met succesvolle modellen als de 65, 50, 80 en 100.
In 1965 wilde Volkswagen Auto Union van Mercedes-Benz overnemen. Een groot deel van de Mercedes-Benz aandeelhouders was daar destijds op tegen omdat ze vreesden er een concurrent bij te krijgen, er was immers nog veel (technische) kennis van voor de oorlog in huis. Met een kleine meerderheid echter stemde de raad van bestuur van Mercedes-Benz toch met de verkoop aan Volkswagen in en nam men ook een nog uit te komen model over, wat later de eerste naoorlogse Audi werd: De Audi 60. Het zeer moderne motorblok was in feite een Mercedes-Benz ontwerp, dat bij het model werd gekocht. Mercedes was bang dat de auto geen succes zou worden en verkocht het daarom, maar de auto werd een groot succes en zo kregen de tegenstanders van de overname gelijk. Ze hadden er een concurrent bij. In 1969 werd ook NSU inclusief haar slagzin "Vorsprung durch Technik" aan de Auto Union toegevoegd, waarna het bedrijf Audi NSU Auto-Union A.G. ging heten. In 1984 veranderde de bedrijfsnaam in Audi A.G.
In het begin van de jaren zeventig werd een hele reeks nieuwe modellen geïntroduceerd die ook de redding van moederconcern Volkswagen betekenden. Volkswagen had tot dan toe voornamelijk op de Kever en afgeleide modellen gedreven. De Audi 50, in feite bedoeld als opvolger van de kleinere NSU-modellen, kwam vrijwel ongewijzigd als Volkswagen Polo op de markt en de Audi 80 met een fastback achterkant als Volkswagen Passat. De Golf bleef exclusief voor Volkswagen, de nieuwe grote 100 bleef exclusief voor Audi.
In de jaren tachtig gingen beide merken qua modellenpolitiek steeds meer hun eigen weg. Audi werd het luxemerk binnen het Volkswagenconcern. De Audi quattro bezorgde het merk veel roem door begin jaren tachtig achtereen ongeveer elke rally te winnen waar het aan meedeed. Michelle Mouton was destijds de eerste vrouwelijke wereldkampioen, dit tot grote ergenis van de mannelijke rijders. Audi quattro is tot op de dag van vandaag ongeëvenaarde aandrijving en een ware uiting van "voorsprong door techniek". Dieseltechnologie maakte bij Audi vervolgens een doorbraak met de TDI wat synoniem staat voor veel vermogen en een laag brandstofverbruik.
In de jaren negentig introduceerde Audi vernieuwingen als de aluminiumcarrosserie Audi Space Frame (ASF) op massageproduceerde auto's en nam het, in 1998, Lamborghini over. Eind jaren '90 begon Audi met succes aan het lange afstandsracen, met overwinningen in Sebring, Daytona en de Le Mans. In 2000, 2001, 2002, 2004 en 2005 behaalde Audi de overwinning in het algemeen klassement van Le Mans met de Audi R8. In 2007 werd een nu al legendarische straatversie van deze raceauto afgeleid en op de markt gebracht (Audi R8). Audi's eerste supersportauto voor de openbare weg won met voorsprong vele vergelijkingstests van zijn gevestigde concurrenten. In 2006 en 2007 won Audi met de dieselgestookte 12-cilinderAudi R10 en zo is de Audi techniek sinds 2000 onverslagen op Le Mans want de Bentley die in 2003 won was uitgerust met een...Audi motor.
Ook doet Audi mee in de DTM . Ze rijden met twee modellen. Als eerste een Audi TT-R DTM die afgeleid is van de TT, en als tweede een Audi A4 DTM, die logischerwijs is afgeleid van de A4. Voor het Audi Sport Team Abt Sportsline komen oud-DTM-kampioen Mattias Ekström uit Zweden, de Deense Le Mans-recordwinnaar Tom Kristensen alsmede de Duitsers Martin Tomczyk en Timo Scheider in actie.
Schrijf je dan in door: 1°Een e-mail sturen naar laurensvdc@hotmail.com of bij e-mail mij 2°Meld bij je gegevens wel je e-mail adres de rest is onbelangrijk
Deze nieuwsbrief gaat van start vanaf 1 januari 2009
Wil je om de maand een nieuwsbrief ontvangen druk dan op de knop hieronder nl. "nieuwsbrief"
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Wilt u de maandelijkse nieuwsbrief ontvangen
Schrijf je dan in door: 1°Een e-mail sturen naar laurensvdc@hotmail.com of bij de knop Nieuwsbrief 2°Meld bij je gegevens wel je e-mail adres de rest is onbelangrijk
Deze nieuwsbrief gaat van start vanaf 1 januari 2009