In september 2007 werd op de IAA in Frankfurt officieel de geheel nieuwe Audi A4 B8 Limousine onthuld. De A4 B8 Limousine werd in december 2007 leverbaar, de Avant verschijnt in mei 2008. Een volgende cabrioletversie van de A4 zal er waarschijnlijk niet komen. In plaats daarvan wordt er een cabriolet op basis van de A5 gemaakt. Het uiterlijk werd helemaal nieuw ontworpen door Walter de'Silva die eerder al de A5 en Q7 bij Audi ontwierp. Net als bij de andere recente modellen van Audi worden ook hier LED's in de koplampen toegepast. LED's in de achterlichten volgen nog bij de introductie van de Avant. De ontwerpstijl van de nieuwe A4 is te vergelijken met die van de Audi A5.
De A4 B8 (interne fabriekscode Typ 8K) maakt gebruik van het nieuwe MLB-platform (Modulare Längsbaukasten of in het Engels 'MLP' Modular Longitudinal Platform) waar ook de Audi A5 en de toekomstige Audi Q5 gebruik van maken. De motor is verder naar achteren verplaatst zodat deze zich dichter bij de vooras bevindt wat de gewichtsverdeling en daarmee het rijgedrag ten goede komt. De vorige A4 staat bekend om zijn zware neus waarbij de motor direct achter de radiator is geplaatst wat overmatig overstuur kan veroorzaken. De nieuwe gewichtverhouding ligt ongeveer op 55:45 (voor:achter). Tevens is de nieuwe A4 12 cm langer geworden met een totale lengte van 4,70 meter wat vooral in het voordeel van de achterpassagiers is.
De nieuwe A4 heeft nu ook het MMI-systeem, het Audi MultiMedia Interface wat ook al op de A6 en Q7 leverbaar was. Daarnaast zijn er nog een aantal hulpmiddelen voor de bestuurder te bestellen zoals lane assist die de auto corrigeert en tussen de strepen van de wegmarkering laat rijden, side assist die aan geeft of er een voertuig zich in de dode hoek bevindt, drive select die de karakteristiek van het onderstel aanpast aan het wegdek of de bestuurder en een adaptief cruise control die de snelheid van de auto aan die van de voorganger aanpast. Tevens is het mogelijk het Bang & Olufsen Sound System te bestellen. Bij de EuroNCAP crashtest behaalde de A4 de maximale score van 5 sterren.
De A4 B8 wordt standaard voor lichtere motoren geleverd met voorwielaandrijving. Voor zwaardere motoren is quattro-aandrijving standaard of optioneel. Voor de transmissie kan er gekozen worden uit een handgeschakelde zesbak, een 6-traps Tiptronic automaat, of voor lichtere motoren met een trekkracht tot 400 Nm de Multitronic transmissie. Het motorprogramma bestaat uit FSI-benzinemotoren en TDI-dieselmotoren. De basisversie is een 1,8-liter turbo FSI met 120 pk gevolgd door de 160 pk versie. Daarna komt de nieuw ontwikkelde 2,0-liter turbo FSI met 179 of 211 pk die in loop van 2008 beschikbaar wordt. Het topmodel is de 3,2-liter V6 FSI-motor met Audi's ValveLift technologie (variabele kleplichthoogte) die 265 pk levert en standaard quattro vierwielaandrijving heeft. Het dieselaanbod bestaat uit drie TDI-motoren waaronder de nieuwe 2,0-liter TDI met common-rail techniek. De sterkste diesel is de 3,0-liter TDI met 240 pk die eveneens standaard quattro-aandrijving heeft. Ook de afgeleide 2,7-liter V6 TDI-motor hier van is leverbaar met 190 pk. De nieuwe 2,0-liter viercilinder TDI levert vermogens van 120, 143 en 170 pk en vervangt de TDI met pompverstuiver techniek. Het basisblok bleef hetzelfde alleen de inspuiting werd vernieuwd voor een common-rail systeem. Deze is minder explosief dan de pompverstuiver en bouwt zijn vermogen gelijkmatiger op. Tevens is de motor schoner en stiller dan de pompverstuiver. De 120 en 170 pk versie's worden in de loop van 2008 leverbaar.
Begin 2008 werd de A3 cabriolet geïntroduceerd die in mei 2008 op de markt kwam. Deze beschikt over een klassieke stoffen softtop in plaats van een stalen vouwdak dat tegenwoordig populair is onder de naam Coupé Cabriolet. Hierdoor kan de A3 Cabriolet relatief compact en licht gehouden worden en is er geen grote kofferbak nodig. De Cabriolet liep al vooruit op de facelift die de A3 in juli van 2008 kreeg. Zo heeft hij al de LED-dagrijverlichting in de koplampen wat kenmerkend is bij Audi en een gewijzigde voorkant. De horizontale achterlichtunits volgen de trend van de A4 en A5. Er is keuze uit de 1,8-liter TFSI van 160 pk en de 2,0-TFSI van 200 pk benzinemotoren. Bij de dieselmotoren kan er gekozen worden uit een 1,9-liter TDI en de vernieuwde 2,0-liter TDI met common-rail inspuiting. Ook is er al een S3-versie van de Cabriolet gesignaleerd die waarschijnlijk dezelfde 2,0-liter TFSI motor van 265 pk zal krijgen als de andere S3-modellen.
De A3 werd uitgebracht in 1996 en is gebaseerd op de Volkswagen Golf waar hij onder meer het platform en verschillende onderdelen mee deelt. De auto concurreert met onder andere de Alfa Romeo 147, BMW 1-serie, Peugeot 307, Opel Astra en de Honda Civic. De S3 kwam in 1999 op de markt. De A3 is sinds de Audi 50 de eerste auto van Audi in het lagere marktsegment. Tevens brak de A3 Audi's traditie waarbij de motoren altijd in lengte richting geplaatst worden. Dit kwam omdat de A3 op het platform van de Golf stond die dwars geplaatste motoren heeft. In 1999 kwam de Audi S3 op de markt, een sportieve S-variant van de A3.
Motoren
De basis motoren waren afkomstig uit de Golf met als basis motorisering een 1.6 viercilinder. Daarna volgt er een heel scala aan 1.8-liter turbomotoren die vanaf 150 pk steeds verder doorontwikkeld werden wat uiteindelijk leide tot een 210 pk sterke motor voor de S3, die later zelfs nog eens opgewaardeerd werd naar 225 pk.
Bij de dieselmotoren werd er gebruik gemaakt van direct ingespoten TDI-motoren met verdeelpomp en turbo. Later werden deze motoren vervangen voor exemplaren met pompverstuiver techniek.
Tevens was de A3 met quattrovierwielaandrijving te bestellen, hoewel dit niet het originele "Audi quattro" systeem is maar de Haldex koppeling van de Golf.
De Audi A2 is een model van DuitseautoproducentAudi, oorspronkelijk van 1999. De auto is gemaakt van aluminium. O.a. het lage gewicht (minder dan 1000 kg) en de aandacht aan minimaliseren van luchtweerstand dragen bij aan een zeer laag brandstofverbruik.Zo zijn, bij een gemiddelde rijstijl, verbruikcijfers van onder de 4 liter per 100 Km mogelijk. De uitvoering is een hatchback (5 deurs). De verkoopcijfers waren minder dan verwacht (naar verluidt ook door het gewaagde uiterlijk) zodat Audi eind 2005 de productie heeft gestaakt. Audi heeft onlangs laten weten dat ze een vernieuwde A2 op de markt zullen brengen wegens de populariteit van eco-modellen.
De Audi A1 is een auto uit de economyklasse, die in het modeljaar 2010[1][2] door Audi op de markt zal worden gebracht.
De A1 zal waarschijnlijk op het MQB (Modular Transverse Matrix)-platform worden gebaseerd, en moet een directe concurrent worden van de Mini[3]. De auto zal in de Volkswagenfabriek in Brussel worden geproduceerd[4]. De motoren die leverbaar worden omvatten een 1,2-liter met 86 pk, een 1,4-liter turbo met 122 pk en een 1,4-liter met turbo en compressor van 170 pk. Daarnaast dieselmotoren in 1,6-liter met 90 pk en een common-rail 2,0-liter diesel[1].
Metroproject quattro concept
Op de Tokyo Motor Show van 2007 werd de A1 getoond in de vorm van de Audi Metroproject quattroconceptauto[5]. Deze auto is als vierzitter uitgevoerd, en met een nieuwe hybride aandrijving. Hierbij worden de voorwielen aangedreven door een 1,4-liter Turbo FSI-motor van 150 pk en een zesversnellings S tronic-schakelbak, terwijl de achterwielen worden aangedreven door een elektromotor. Met deze motor kan op een acculading een afstand van 100 km worden afgelegd met een snelheid van 100 km/u. Hiermee wordt een brandstofbesparing van 15% gerealiseerd.
De auto werd opnieuw getoond, maar nu als A1 project quattro op de Auto Mobil International van Leipzig in 2008[6].
A1 Sportback concept
Op de Mondial de l'Automobile van 2008 werd de A1 Sportback concept getoond. Deze 5-deurs versie van de A1 zal naast de 3-deurs versie op de markt komen. De A1 Sportback concept is voorzien van een 1,4-liter TFSI motor van 150 pk. De kracht wordt via een S tronic versnellingsbak op de voorwielen overgebracht. Daarnaast is de auto voorzien van een 27 pk en 150 Nm sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Dit stelt de auto in staat om in 7,9 seconden naar de 100 km/u te accelereren en een topsnelheid van 200 km/u te halen. Het verbruik ligt op 3,9 l/100 km en de CO2-uitstoot op 92 g/km.
De R8 word geproduceerd door quattro GmbH in Neckarsulm, de vaste sportafdeling van Audi die ook verantwoordelijk is voor de RS-modellen.
Productiemodel
De Audi R8 heeft een 4,2-liter V8 FSI-motor die 420 pk en 430 Nm levert en tevens ook gebruikt werd in de Audi RS4 B7. De motor heeft een maximum toerental van 8.250 tpm en is voorzien van directe benzine inspuiting wat een hoge compressieverhouding mogelijk maakt. De V8 heeft 4 kleppen per cilinder die bediend worden met twee dubbele bovenliggende nokkenassen met variable kleptiming. Voor de R8 is de motor voorzien van dry-sump smering.
De wagen heeft en standaard quattrovierwielaandrijving. Dit systeem maakt gebruik van een van Lamborghini afkomstige Viscokoppeling in plaats van Audi's gebruikelijke quattro-systeem. Het chassis is opgebouwd uit aluminium genaamd Audi Space Frame (ASF). Een techniek die al eerder gebruikt werd bij de Audi A2 en A8. Tevens heeft de R8 Audi Magnetic Ride, een adaptief schokdempersysteem .
Omdat Audi AG het merk Lamborghini bezit, heeft de R8 15% van de onderdelen gemeen met die van de Lamborghini Gallardo waaronder de optionele R-tronictransmissie. De Europese Audi R8 is tevens het eerste voertuig waarvan de koplampen geheel uit LED's bestaan. Ook kan de R8 optioneel besteld worden met het Bang & Olufsen Sound System, zoals bij andere duurdere modellen van Audi ook mogelijk is.
Toekomst
Verwacht wordt dat Audi het motorprogramma van de R8 gaat uitbreiden met de 5.2 V10 FSI, die gebaseerd is op de V10 van de Lamborghini Gallardo en ook terug te vinden is in de Audi S6 en S8. Ook is er getest met een bi-turbo V10-motor op de Nürburgring. Dit studiemodel is echter verloren gegaan toen er brand uit brak in de wagen.
Tevens staat er een cabrioletmodel gepland voor 2009 met de naam Audi R8 Targa.
Dieselmotor
In januari werd op de North American International Auto Show een conceptauto van de R8 getoond met dieselmotor, de Audi R8 V12 TDI Concept. Deze heeft een 6,0-liter V12 TDI-motor met een vermogen van 500 pk en een koppel van 1.000 Nm. De V12-motor is gebaseerd op die van de Audi R10 Le Mans en zal midden 2008 verkrijgbaar zijn in de Audi Q7. Met een 0-100 km/h tijd van 4,2 seconden en een topsnelheid van meer dan 300 km/h is de R8 V12 TDI zelfs sneller dan de huidige benzineversie. Dit zou dan de eerste sportwagen zijn met dieselmotor waarmee Audi een traditie zal doorbreken.
Op de Autosalon van Genève in maart stond een verder ontwikkeld exemplaar van de R8 TDI met de naam Audi R8 V12 TDI Le Mans Concept. Hoewel dit model al bijna als productiemodel gezien kan worden gaat de R8 V12 TDI voorlopig nog niet daadwerkelijk in productie. Zelfs als de R8 met dieselmotor beschikbaar zou komen is het waarschijnlijker dat deze de lichtere 4,2-liter V8 TDI gaat krijgen uit de Audi A8 in plaats van het zware V12-blok. Deze zal de prestaties van de V12 dicht benaderen vanwege zijn geringere gewicht of zelfs voorbij streven.
Het merk heeft zijn oorsprong in het in 1899 opgerichte autobedrijf Horch Automobielwerke. Dit bedrijf werd opgericht door ex-Benz-werknemer August Horch samen met een 3-tal partners. Al na tien jaar stopte deze samenwerking, Horch wilde bekendheid voor zijn merk vergaren door aan autosport deel te nemen. Zijn partners waren het daar niet mee eens omdat het te geld verslindend zou zijn en ontsloegen de technisch directeur en oprichter Horch in 1909. August Horch wilde na dit gebeuren met een investering van een vermogende vriend een nieuwe autofabriek starten maar kon zijn eigen naam daar niet meer voor gebruiken omdat zijn ex partners de naam Horch inmiddels hadden gepatenteerd. De zoon van deze vermogende vriend studeerde Latijn en hoorde het gesprek tussen August Horch en zijn vader aan. Hij was het die tegen August Horch (Duits voor de gebiedende wijs van "luisteren":luister) zei; "Horch is in het Latijn Audi, waarom noemt u de nieuwe fabriek niet Audi"? De merknaam van vandaag was geboren...
In jaren dertig fuseerden Audi, DKW, Horch en Wanderer tot één holding: Auto-Union. De merken bleven naast elkaar bestaan. Het bekende logo met de in elkaar gehaakte vier ringen, geïnspireerd door de Olympische spelen die in 1936 naar Duitsland zouden komen, symboliseert de samenwerking van deze vier merken waaruit het hedendaagse Audi is ontstaan.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden door Auto Union geen auto's maar pantservoertuigen en andere legervoetuigen geproduceerd. Na de oorlog kwam de fabriek in handen van Mercedes-Benz en werd de civiele productie hervat, met succesvolle modellen als de 65, 50, 80 en 100.
In 1965 wilde Volkswagen Auto Union van Mercedes-Benz overnemen. Een groot deel van de Mercedes-Benz aandeelhouders was daar destijds op tegen omdat ze vreesden er een concurrent bij te krijgen, er was immers nog veel (technische) kennis van voor de oorlog in huis. Met een kleine meerderheid echter stemde de raad van bestuur van Mercedes-Benz toch met de verkoop aan Volkswagen in en nam men ook een nog uit te komen model over, wat later de eerste naoorlogse Audi werd: De Audi 60. Het zeer moderne motorblok was in feite een Mercedes-Benz ontwerp, dat bij het model werd gekocht. Mercedes was bang dat de auto geen succes zou worden en verkocht het daarom, maar de auto werd een groot succes en zo kregen de tegenstanders van de overname gelijk. Ze hadden er een concurrent bij. In 1969 werd ook NSU inclusief haar slagzin "Vorsprung durch Technik" aan de Auto Union toegevoegd, waarna het bedrijf Audi NSU Auto-Union A.G. ging heten. In 1984 veranderde de bedrijfsnaam in Audi A.G.
In het begin van de jaren zeventig werd een hele reeks nieuwe modellen geïntroduceerd die ook de redding van moederconcern Volkswagen betekenden. Volkswagen had tot dan toe voornamelijk op de Kever en afgeleide modellen gedreven. De Audi 50, in feite bedoeld als opvolger van de kleinere NSU-modellen, kwam vrijwel ongewijzigd als Volkswagen Polo op de markt en de Audi 80 met een fastback achterkant als Volkswagen Passat. De Golf bleef exclusief voor Volkswagen, de nieuwe grote 100 bleef exclusief voor Audi.
In de jaren tachtig gingen beide merken qua modellenpolitiek steeds meer hun eigen weg. Audi werd het luxemerk binnen het Volkswagenconcern. De Audi quattro bezorgde het merk veel roem door begin jaren tachtig achtereen ongeveer elke rally te winnen waar het aan meedeed. Michelle Mouton was destijds de eerste vrouwelijke wereldkampioen, dit tot grote ergenis van de mannelijke rijders. Audi quattro is tot op de dag van vandaag ongeëvenaarde aandrijving en een ware uiting van "voorsprong door techniek". Dieseltechnologie maakte bij Audi vervolgens een doorbraak met de TDI wat synoniem staat voor veel vermogen en een laag brandstofverbruik.
In de jaren negentig introduceerde Audi vernieuwingen als de aluminiumcarrosserie Audi Space Frame (ASF) op massageproduceerde auto's en nam het, in 1998, Lamborghini over. Eind jaren '90 begon Audi met succes aan het lange afstandsracen, met overwinningen in Sebring, Daytona en de Le Mans. In 2000, 2001, 2002, 2004 en 2005 behaalde Audi de overwinning in het algemeen klassement van Le Mans met de Audi R8. In 2007 werd een nu al legendarische straatversie van deze raceauto afgeleid en op de markt gebracht (Audi R8). Audi's eerste supersportauto voor de openbare weg won met voorsprong vele vergelijkingstests van zijn gevestigde concurrenten. In 2006 en 2007 won Audi met de dieselgestookte 12-cilinderAudi R10 en zo is de Audi techniek sinds 2000 onverslagen op Le Mans want de Bentley die in 2003 won was uitgerust met een...Audi motor.
Ook doet Audi mee in de DTM . Ze rijden met twee modellen. Als eerste een Audi TT-R DTM die afgeleid is van de TT, en als tweede een Audi A4 DTM, die logischerwijs is afgeleid van de A4. Voor het Audi Sport Team Abt Sportsline komen oud-DTM-kampioen Mattias Ekström uit Zweden, de Deense Le Mans-recordwinnaar Tom Kristensen alsmede de Duitsers Martin Tomczyk en Timo Scheider in actie.
Schrijf je dan in door: 1°Een e-mail sturen naar laurensvdc@hotmail.com of bij e-mail mij 2°Meld bij je gegevens wel je e-mail adres de rest is onbelangrijk
Deze nieuwsbrief gaat van start vanaf 1 januari 2009
Wil je om de maand een nieuwsbrief ontvangen druk dan op de knop hieronder nl. "nieuwsbrief"
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Wilt u de maandelijkse nieuwsbrief ontvangen
Schrijf je dan in door: 1°Een e-mail sturen naar laurensvdc@hotmail.com of bij de knop Nieuwsbrief 2°Meld bij je gegevens wel je e-mail adres de rest is onbelangrijk
Deze nieuwsbrief gaat van start vanaf 1 januari 2009