Tips en ideeën om de lessen natuurwetenschappen aangenamer te maken.
Hoe trek ik de aandacht van mijn leerlingen aan tijdens de lessen natuurwetenschappen?
25-04-2019
Tip 2: Maak een klassikale mindmap
Het kan soms moeilijk zijn voor een leerkracht om een leuke
instap en uitstap te vinden. Het gebruik van een klassikale mindmap kan een
creatieve manier zijn om de lessen te starten en af te sluiten. De leerkracht
verklapt de thema en of de titel van de les. Vervolgens komen de leerlingen aan
bord en schrijven ze elk een woord. De leerkracht geeft dan zijn les. Op het
einde van de les maken de leerlingen een nieuwe mindmap. De eerste en tweede
mindmap worden dan vergeleken.
Het gebruik van een mindmap kan een inzicht geven op hoe ver
de leerlingen de leerstof begrepen hebben. Het is een individuele controle die
uitgevoerd wordt en waar de leerlingen op een leuke manier beseffen dat ze op
school toch veel bijleren. Het is belangrijk dat de leerlingen aan bord komen
want ten eerste maken de leerlingen een klein fysieke activiteit, ten tweede kan
de leerkracht gemakkelijker een controle houden over de klas want als ze zeker
zijn dat ze aan bod komen zullen ze niet schreeuwen en zal er geen chaos
ontstaan.
Leerlingen vinden uitstapjes altijd leuker dan in de klas
blijven zitten, zeker als het mooi weer is. Wanneer de lessen over bloemen en
planten of over biotoopstudie gaan, kan een uitstap de leerstof altijd
verduidelijken. Er kan bijvoorbeeld een uitstap georganiseerd worden waar
leerlingen verschillende biotopen kunnen zien. Wanneer de les over bloemen en
planten gaan, kunnen de leerlingen naar het dichtstbijzijnde park gaan en zelf
bloemen plukken die vervolgens klassikaal gedetermineerd kunnen worden.
Door een uitstap te organiseren zullen de leerlingen een ander omgeving leren kennen dan hun klas. Uitstapjes zorgen ook voor een fysieke activiteit. Indien het mogelijk is kunnen ook verschillende "hoekenwerk" bedacht worden om de leerlingen te motiveren.
Het vak natuurwetenschappen kan onderverdeeld worden in drie
sub vakken nl. biologie, chemie en fysica. Tijdens de eerste graad wordt de
nadruk op de sub vakken fysica en biologie gelegd. Bij de tweede graad wordt de
nadruk op de sub vakken fysica en chemie gelegd.
Leerkrachten kunnen het moeilijk hebben om de aandacht van hun leerlingen aan
te trekken als het onderwerp moeilijk en/of saai is. Hier onder kunnen jullie sommige tips en
ideeën vinden om jullie lessen aantrekkelijker te maken.