Expositie samen met Jan Van Lysebetten (mijn vroegere leraar aan de Portaelsschool te Vilvoorde) bij your movers te vilvoorde , groepstentoonstelling met andere kunstenaars zoals Guido Verhaeghe, Natacha Dimovska, Paul Van Namen....
Naar aanleiding van de verschrikkelijke gebeurtenissen in Luik heb ik dit werk gemaakt..... De figuur op de achtergrond heb ik van zijn hoofd een granaat gemaakt, hij is het symbool van het kwaad. Kunst kan de wereld niet redden, het is alleen maar een troost en geen macht jp de cuyper
Bestaat er een weg tussen figuratie en abstractie? Jean-Pierre denkt van wel. Hij kiest in zijn schilderijen voor het heikele evenwicht tussen karakterisering en universalisering. Hoe maak je een figuur tot een mens en tegelijkertijd tot de mens. Daarvoor zoek je je heil bij het type.
Denk aan de Egyptische mensenfiguur, aan de Griekse kouros, aan het Afrikaanse masker, aan vrouwen van Rubens of Picasso.
Jean-Pierre weet te boeien met een eenvoudige maar toch sprekende gestalte. En vergis u niet, dat is niet vanzelfsprekend. De moeilijkheid ligt erin niet over de grens van het al te karikaturaal eenvoudige te gaan. Jean-Pierre bezit de gevoeligheid die grens feilloos aan te voelen. Aan hem de vraag hoe je met het dwingende van die grens kan omgaan?
Hoe evolueer je vanuit wat hier tentoongesteld is zonder radicaal een andere weg in te slaan? toespraak Marianne Knop (docente Kunstgeschiedenis aan de Portaelsschool te Vilvoorde) op de vernissage in cc bolwerk te vilvoorde vrijdag 23 september 2011
dit weekend even een blitsbezoek gebracht aan de tentoonstelling "Bob De Moor en de zee" in het Belgisch Centrum van het Beeldverhaal te Brussel. Bob De Moor was 35 jaar lang de rechterhand van Hergé maar heeft zelf ook een aantal stripreeksen uitgebracht o.a. Barelli, Cori de Scheepsjongen, Balthazar, Snoe en Snolleke, Meester Mus.... Op de foto staat links van mij Hergé en rechts Bob De Moor . Ik heb de twee tekenaars ook echt ontmoet, ondertussen is dit al in een ver verleden. Ik zie mezelf nog over de schouder van Bob De Moor meekijken terwijl hij aan het tekenen was, je kon het verschil tussen de tekeningen van Hergé en Bob De Moor haast niet zien. Bob De Moor was een fantastisch tekenaar, perfectionist tot in de kleinste details, het was de bedoeling dat hij het laatste verhaal van Kuifje "Kuifje en de Alfakunst" ging afwerken. Het scenario was volledig voltooid en Hergé had al enkele pagina's volledig uitgetekend, het verhaal speelde zich volledig af in de wereld van de Kunst, handelaars, verzamelaars en vervalsers. Hergé was in het echte leven een fervent verzamelaar van kunst. Toen Hergé op 3 maart 1983 overleed besliste zijn weduwe Fanny om het verhaal onvoltooid uit te brengen en zo is dit ook in 1986 gebeurd, einde verhaal