Inhoud blog
  • Hoera, Puyenbroeck verjaart
  • Naaakte Ziel
  • Schoolvoorstelling te Scheldewindeke
  • Uitgave nieuwe gedichtenbundel
  • Elf november viering te Balegem
    Over mijzelf
    Ik ben Arlette Breynaert Delvoy
    Ik ben een vrouw en woon in Idegem-Geraardsbergen () en mijn beroep is .
    Ik ben geboren op 19/10/1950 en ben nu dus 73 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Mijn hobby is het schrijven van gedichten en verhalen..
    Heb drie gedichtenbundels : Naakte Ziel", "Nevelslierten in het hoofd", "Kleine Waarheid" en een oorlogsverhaal "De wra
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    we_it
    www.bloggen.be/we_it
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    cat4u
    www.bloggen.be/cat4u
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    wedstrijdvissen
    www.bloggen.be/wedstri
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    applenieuws
    www.bloggen.be/appleni
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    djkenghi
    www.bloggen.be/djkengh
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    fjos
    www.bloggen.be/fjos
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    bel_bult_avdeynde
    www.bloggen.be/bel_bul
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    rushka
    www.bloggen.be/rushka
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    astralis
    www.bloggen.be/astrali
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Zoeken met Google


    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tilloenk
    www.bloggen.be/tilloen
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dagdroom
    www.bloggen.be/dagdroo
    Foto
    Foto
    Foto
    KLEINE WAARHEID
    gedichten uit het leven gegrepen
    03-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winternacht
    dwaallichten schijnen wazig
    over het slaapdronken landschap
    de vale lusteloze maan gooit haar stralen
    onze aarde kleurt patina
    rijk is de wereld in deze winternacht

    dieren in het bos
    in dikke pels of vederdos
    zitten veilig weggestopt
    bosuil, koning van de nacht
    roept met schrille kracht
    voelt het leiderschap in deze nacht

    sluwe vos wacht tot de morgenstond
    wat geritsel en gefluister
    van goed verborgen bosduiven
    een wit tapijt ligt gespreid
    de maan wacht de nacht
    stil, stil, slaap nu maar

    straks komt de dageraad
    de zon heeft géén zin om op te staan
    laat de wolken voorgaan
    bij een grijs witte vroege morgen
    sneeuwvlokjes hinkel pinkelen omlaag
    de dag is opgestaan

    Foto : pixabay.com




    03-01-2019 om 16:58 geschreven door Arlette Breynaert Delvoy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieve oma
    in gedachten reis ik dikwijls
    vijftig jaar terug in de tijd
    ik was fier als kind, bij jou te zijn
    je was een bijzondere vrouw
    iedereen kende je als Gabrielle
    al was dit niet je echte naam
    sterk in gedachten en daden
    niemand heb je verraden
    tijdens die vreselijke WOI
    stelde je uw leven op het spel
    het was een ware hel
    gelukkig werden jouw broers niet gevonden
    dat leek een wonder
    soldaten namen je verschillende keren mee
    nooit plooide je sterke geest
    je bent een straffe madam geweest
    als kind luisterde ik naar je verhalen
    ik nam alles in gedachten mee
    wat had je anders kunnen verwachten
    velen zeggen dat ik op jou gelijk
    heb op zoveel zaken dezelfde kijk
    lieve oma, ik heb je leven tijdens WOI
    in een verhaal beschreven
    nooit zal ik u vergeten
    draag je in mijn hart
    mijn leven lang






    03-01-2019 om 17:10 geschreven door Arlette Breynaert Delvoy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verre horizonten
    op een dag vlieg ik weg
    naar verre horizonten

    op een dag vlieg ik weg
    hoog boven de wolken

    dan houdt niemand mij tegen
    op die dag krijg ik vleugels

    toch zal ik nog eens wuiven
    maar je zal mij niet zien

    je moet niet treuren
    ik neem al je verdriet
    met me mee




    04-01-2019 om 00:00 geschreven door Arlette Breynaert Delvoy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn valentijntje
    afspraakje bij de heg
    ergens op een verlaten weg

    zo is het begonnen
    puur en onbezonnen

    liefde was aan het groeien
    moest nog openbloeien

    vergeet nooit die eerste zoen
    op een koude winternoen

    weet het nog heel goed
    't was 14 februari
    op het kalenderboek

    straks vieren wij onze dag
    met daarna een zwoele nacht

    mijn valentijntje
    heeft mij geluk gebracht





    04-01-2019 om 17:03 geschreven door Arlette Breynaert Delvoy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op rust
    rust, na honderdvijftig jaar
    gedraaid en gemolenwiekt

    tonnen van een allegaartje graan
    door zijn ijzeren gebit gekauwd

    graan met paard en kar aangebracht
    zelfs een kruiwagen wist hem te vinden

    wild zwaaiden zijn wieken in de felle wind
    doorheen vorige anderhalve eeuw

    boeren vergaarden het gele goud
    uit zijn sterke mond

    nu hoeft hij niet meer te draaien
    zijn oude gewrichten
    hoort men nog zelden kraken

    soms een keertje voor het plezier
    van een toerist

    zoals een opa al eens een rondje draait
    voor zijn kleinkind




    05-01-2019 om 11:30 geschreven door Arlette Breynaert Delvoy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn ziel
    Uit mijn gedichtenbundel "Kleine waarheid"


    loop te droen
    draag mijn ziel
    onder de arm

    was ze verloren
    iemand
    heeft ze teruggebracht

    mijn naam 
    stond erin gekerfd
    en alles
    wat ik had geërfd

    wil ze blijven dragen
    want een andere ziel
    weegt misschien
    nog zwaarder





    05-01-2019 om 11:41 geschreven door Arlette Breynaert Delvoy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boerenrozen
    Uit mijn gedichtenbundel "Keine waarheid"

    daar staat hij
    kromgegroeid
    met knobbelige kneukels
    op mijn oude erf

    hij is nog rijk aan kleur
    en weemoedige zoete geur
    groot, met roze wangen
    ze houden een zweem
    van heimwee gevangen

    gebogen, vastgeklampt
    aan vervlogen jaren
    geurt hij
    nog iedere zomeravond
    met je jaren zal hij vervagen

    kleur en geur
    wil jhij niet meer dragen
    mijn oude boerenrozelaar
    zal zachtjes inslapen




    05-01-2019 om 12:55 geschreven door Arlette Breynaert Delvoy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er kwam een engel
    Geschreven naar aanleiding van het tragisch ongeval
    met Belgische schoolkinderen in Zwitserland.

    Dit gedicht werd voorgelezen, met passende muziek,
    door Peter Verhulst op radio 2 tijdens de uitzendig,
    op de Nationale dag van rouw.

    liefste mammie en pappie
    jullie hebben onbeschrijflijk verdriet
    omdat ik zo plots iedereen verliet

    een engel kwam mij halen
    om mij naar hierboven te dragen
    mammie en pappie, droog even jullie tranen

    kijk bij avond naar de sterrenhemel
    er twinkelt een nieuwe ster
    je ziet ze van ver

    ik ben niet tastbaar
    maar toch dichtbij
    enkel in een andere dimensie van tijd

    stuur jullie een boodschap van liefde
    breng deze ook over naar mijn vrienden
    koester mij in gedachten

    ik ben hier niet alléén
    heb vele bekenden om me heen
    ik hou van jullie, heel veel

    lieve mammie en pappie
    eens zie ik jullie weer
    al doet mijn vertrek
    toch zo'n zeer




    05-01-2019 om 14:19 geschreven door Arlette Breynaert Delvoy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Finale
    Cedicht opgenomen in de thematische verzamelbundel "Concept"
    door Mark Meekers en Atze van Wieren. 
    Uitgave 2011 met als titel "Finale".

    jij bent ook dicht bij de finale
    zei mijn kleinzoon, lakoniek
    ik fronste even het voorhoofd
    en vroeg, wat bedoel je hiermee
    wel, je wordt toch oud, zei hij
    en je zal wellicht niet lang meer leven
    nee, dat kan niet, dacht ik bij mezelf
    ik voel mij amper vijftig, eet gezond
    ga regelmatig sporten
    en de computer houdt mijn hersenen jong
    mijn haren hebben nog een blonde glans
    voel mezelf leuker dan tien jaar geleden
    en toch, zit je in de finale van je leven
    zei hij, met nadruk
    hoe kan jij dat nu weten
    vroeg ik hem, licht geirriteerd
    er was gisteren voetbal op televisie
    en papa zei, kijk die daar, nummer tien
    die speelt de finale van zijn leven
    en dan gaat hij met pensioen
    oh, wacht even, zei ik defensief
    ik heb nog heel wat te geven en te beleven
    eer, ik die finale ga spelen
    al ben ik met pensioen





    05-01-2019 om 14:43 geschreven door Arlette Breynaert Delvoy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veilige haven


    mijn hart danst
    over golven van water

    het dobbert
    over wijdse vlakten

    zelfs over
    een stormachtige zee

    het glijdt zacht
    over de nachtelijke oceaan

    geleid door maan en sterren
    zoekt het zijn weg
    soms drijft het ver

    ééns komt het wedervaren
    naar de veilige haven

    daar waar jouw hart
    het meine wacht





    05-01-2019 om 15:14 geschreven door Arlette Breynaert Delvoy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nachtvlinders

    bijna geruisloos
    ritselen ze
    door de gangen

    waar de mensen
    rusten in kamers
    geven licht
    in de duisternis

    fladderen
    van ziel naar hart
    geven soelaas
    aan pijn
    rust aan de geest

    nachtvlinders
    die er altijd zullen zijn
    ziekenbroeders, ziekenzusters
    helen menige pijn




    05-01-2019 om 15:44 geschreven door Arlette Breynaert Delvoy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het is weer voorbij
    Uit mijn dichtbundel "Kleine waarheid"

    het korte broekenweer
    is voorbij gevlogen
    ze liggen terug 
    mooi opgeplooid

    bruine benen
    moeten wennen
    dat men ze gaat
    bedekken

    buiten zwemmen
    niet meer aan denken
    nog even de bbq. aan
    de zomer is vergaan

    bladeren harken
    alles netjes
    in het compost bakje
    vogelkooitjes hangen

    opa
    maakt een vleermuiskast
    wie had dat verwacht
    staar naar de sterren
    in een heldere nacht

    zie in gedachten
    de witte vacht
    van een winternacht





    06-01-2019 om 17:00 geschreven door Arlette Breynaert Delvoy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dichteres
    Uit mijn dichtbundel "Kleine waarheid"

    geboren
    om woorden te toveren
    bij ochtendgloren
    kan niet zingen
    wel woorden bedwingen

    ze vorm geven
    of laten zweven
    op nostalgische tonen
    van ruisende bomen

    de zon schijnt niet elke dag
    schrijf ook droeve dingen
    uit een mensenleven
    voeling geven aan verdriet
    alles wordt beschreven

    lente en zomer van het leven
    door poëtische bloemen verweven
    herfst en winter
    met roestkleurige bladeren
    en kille witte sneeuw

    wil bij ieder jaargetij
    liefdevol aan mij denken








    06-01-2019 om 17:17 geschreven door Arlette Breynaert Delvoy  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per week
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018

    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Zoeken met Google




    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    rushka
    www.bloggen.be/rushka
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    daanboy
    www.bloggen.be/daanboy
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    ikkeblog
    www.bloggen.be/ikkeblo
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs