Ik ben deze namiddag door Anzegem gereden. Ik zag er zwarte vlaggen en affiches omring anzegem niet. In de Kerkstraat zag ik ook een spandoek ja voor de ring.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De ring houdt ons in de ban en is er in geslaagd om de Anzegemnaren in 2 kampen te verdelen: de pros en de contras.
En daarmee vergeten we misschien dat we een gemeenschappelijk belang hebben namelijk een leefbaar dorp. Alleen verschillen we blijkbaar van mening over de weg er naar toe.
De weg er naar toe? Zijn er dan geen alternatieven?
Laat me toe een paar beschouwingen te maken.
Ik ben 10 jaar terug naar Anzegem komen wonen in de Wortegemsesteenweg. In de 10 jaar is het verkeer ook voor mijn deur behoorlijk toegenomen. Zeker toen Wortegem het doorgaand vervoer niet meer toeliet in zijn dorp en het omgeleid werd via Anzegem.
Onderhand weten we dat zowat elk dorp kreunt onder de verkeerslast en maatregelen neemt in die zin (zie ook Kluisbergen).
Wortegem, Kluisbergen. Misschien moet de verkeersproblematiek iets ruimer bekeken worden en moet de volledige regio met zijn problemen eens in kaart gebracht worden.
Want het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat elk dorp de pikkenzot naar mekaar toe schuift. Verkeer uit Anzegem afleiden via de Heirweg naar Vichte? Tiegem? Ingooigem?
Zo creëren alleen een domino-effect.
Wellicht moeten we toch allemaal een deel van de last dragen van onze overgemobiliseerde maatschappij.
Aanpassingen aan de infrastructuur zijn daarbij denk ik zeer belangrijk.
-Is het niet evident dat er op een druk bereden gewestweg tussen Anzegem en Wortegem een behoorlijk gescheiden fietspad ligt?
-Ik (en niet alleen ik) rijd dagelijks met de fiets naar Anzegem station. Op een zogenaamde fietssugestiestrook vol putten rijd je rakelings naast camions. Ondenkbaar bij onze Noorderburen.
-In de zomer rijd ik met de fiets naar het werk. Via Tiegemberg richting verandas Demasure. Levensgevaarlijk voortdurend tegenliggend (sluik)verkeer op weg naar Oudenaarde/Deinze via Anzegem. Waarom rijden ze niet via Kaster?
-Richting Waregem dan? Gelukkig hebben we vanaf nu een fietspad in het dorp. Mijn kinderen durfde ik nooit naar de Delhaize sturen tussen al die camions. En verder dan het rond punt naar de scholen in Waregem? Langs een fietspad, niet afgeschermd, in de 2 richtingen bereden (!) met bromfietsers er op en camions er naast?
En ja ik heb brieven geschreven naar de Provincie én naar het Gemeentebestuur. Beleefde antwoorden heb ik gekregen. Wordt voorgelegd op de bevoegde commissies.
En ook naar Politie MIRA (regio Waregem) om de snelheidsbeperkingen te doen respecteren in het dorp. Nooit een combi gezien. Ook niet aan de zebrapaden waar s morgens een aanééngesloten lint doorgaand verkeer maar één doel heeft nl zo snel mogelijk op de autostrade te komen. Of aan de STOP-tekens die er recentelijk staan maar door nagenoeg niemand gerespecteerd worden.
Allemaal dingen die niet zullen opgelost worden met een ring natuurlijk.
Maar als de ring er niet komt zullen ze ook niet opgelost worden vrees is. Storm overgewaaid.
Mijn punt is dat in plaats van in gespreide slagorde mekaar te bekampen we met vereende krachten actie moeten voeren voor een verkeersvriendelijke omgeving én infrastruktuur in Anzegem.
Misschien heeft de informatiecampagne van de ring dan toch één positief punt dat we ons bewust worden van de noodzaak om er samen iets aan te doen.
Waar we samen moeten voor ijveren is dat mobilitiet in zijn globaliteit bekeken wordt voor de totale regio. En misschien is een ring (waar dan ook) dan een oplossing. Daar heb ik nu geen zicht op. Maar dan is het weloverwogen en gedragen bij gebrek aan goed bestudeerde alternatieven. Zon petitie wil ik met plezier tekenen en voor die doelstelling zal ik met graagte mee actie voeren.
Nu moet ik tot mijn spijt vaststellen dat we te maken hebben met wat men het nimby fenomeen noemt. Not in my backyard (niet in mijn achtertuin). Eens googelen. Je bent er wel een tijdje zoet mee (83.300.000 hits). Maar is wel verhelderend.
Ivan Van Hulle
29-12-2009 om 21:32
geschreven door Ivan Van Hulle
|