Inhoud blog
  • Verjaardag !!!!
  • De zon !!!
  • Een week vol belevenissen!!!
  • update Helsinki
  • De 1ste dagen les
    Zoeken in blog

    Finland
    Helsinki
    31-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De zon !!!
    Het is een mirakel.

    Echt waar een groot mirakel. Toen ik deze morgen opstond was de zon er. De zon!!! Jullie vinden dit misschien een overreactie maar ik zal u vertellen dit is niet zo. De laatste keer dat wij de zon gezien hebben was 2 weken geleden. Dus wij begonnen allemaal al de madness ziekte te hebben van geen zon te zien. Je merkt het aan iedereen in de flat!!! Iedereen wordt dan minder actief of beginnen gewoon gek te doen. Het is het gebrek aan zon.
    Het is ook misschien een probleem omdat wij geen raam hebben in onze dorm. Dus wij hebben een heel kleurrijke muur met allemaal spreuken en gezegden op. Heel leuk en gezellig. Je voelt je direct thuis.

    Nee het punt van vandaag was dat de ZON scheen, dus wat ben ik gaan doen. Ik ben naar het bos gegaan voor een leuke wandeling tussen de sneeuw, bomen en het ijs. Vooral het ijs is tegenwoordig een probleem, omdat het wat warmer was is het ijs beginnen te smelten en dan terug ijs geworden. Dus overal is het erg glad, maar nu wij dat weten kijken wij goed naar de grond.

    Vandaag was dus een schitterende dag, want de zon scheen iedereen was gelukkig !!!
    Vanavond nog een bezoekje brengen aan een andere dorm voor een party en dan kunnen wij terug aan een nieuwe week vol belevingen beginnen.

    Anneleen

    31-01-2009 om 18:03 geschreven door Anneleen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een week vol belevenissen!!!

    Hei allemaal,

    Het is weer een lange tijd geleden sinds ik iets geschreven heb. Deze week is er echt waar van alles gebeurt. Goede en minder goede zaken, maar over het algemeen goede zaken.
    Ik zal beginnen met het eerste leukste punt. (Even verduidelijken ik heb 2 telefoons, 1 met mijn Belgische nummer en 1 met mijn Fins nummer.) Dus ik kwam terug aan op mijn kot en ik keek op mijn Belgische GSM en zag dat ik 1 gemiste boodschap had. Dus ik luister naar mijn voice mail en daar stond op te luisteren dat ik aanvaard was om volgend jaar mijn postgraduaat capaciteitsopbouw Noord - Zuid naar Brazilië mag gaan. Dus ik was de toppen uit natuurlijk, iedereen die op kot was heeft het zeker en vast gehoord. Dus volgend jaar ben ik terug weg van thuis en nu voor een langere periode nl. zo'n half jaar. Ik heb natuurlijk direct teruggebeld voor de nodige informatie en wat blijkt nu dat ik naar België moet afkomen voor een motivatieweekend. Maar het komt eigenlijk goed uit, want ik heb net een lesvrije week waar ik zou gaan reizen en nu kom ik een bezoek doen aan Lapland of Moskou of St Peterburg of .... Ik ben er nog niet uit. En dan in het 2de deel van de week afkomen naar België. Dus ik ben even terug een Belg dan . Maar ik moet maandag terug in Finland zijn omdat ik les heb, dus ik vertrek zondag avond terug richting Finland (Päsila-Böle). Maar toch mijn dag was volledig goed dan.

    Met de klas special education zijn wij op bezoek geweest naar een school voor kinderen met dysphasia. Het was een heel leerrijke uitstap, want wij hebben een les meegemaakt van taal (mindmap) en van wiskunde (breuken) en natuurlijk heel veel vragen kunnen stellen aan de leerkrachten hoe zij daar te werk gaan. Van de lessen verstonden wij niet veel, want ze werden gegeven in het Fins. Maar toch was de bedoeling duidelijk.
    Eigenlijk is de situatie vergelijkbaar met het kleuteronderwijs, want alles wordt ondersteund door prenten. In de bijlage heb ik er een paar gestoken. Hier hebben ze ook een daglijn om betere structuur te brengen. Foto's en prenten om alles te ondersteunen het was gewoon geweldig om te zien. Dan hebben wij nog een museum gezien met de founders van het kleuteronderwijs in Finland. Hier hebben wij niet veel van kunnen zien, omdat ze aan het verhuizen waren. Wat we gezien hebben was heel mooi en speciaal. Het is echt waar een leuke plek om als toekomstige kleuteronderwijzeres naartoe te gaan.

    Dan op zaterdag zijn wij naar het natuurpark in Helsinki geweest Noxi. Dit was echt waar een schitterend park, je kunt het niet geloven hoe mooi het was. De sneeuw, de hoge bomen, de meren. De meren waren zelfs bevroren en wij hebben erop gewandeld met onze groep zonder erdoor te zakken. Laat ons zeggen wel met een klein hartje, maar zo'n schitterende ervaring je kunt het niet geloven.
    Ik zal in bijlage een foto steken met het uitzicht van de meren en de groep. Het was zo'n leuke dag en wij hebben ook Finnen ontmoet in het bos die een kampvuur hadden en wij mochten ons even opwarmen aan het vuur.
    De natuur en alles was niet het enige interessante van deze dag. Ik heb een Nederlands sprekende Belg ontdekt in Finland. Ze heet Marieke en studeert Fins aan de universiteit van Helsinki. Ze komt van Geraardsbergen, dus het was eigenlijk vreemd en toch leuk om nog een keer Nederlands te spreken met iemand hier buiten mijn vrienden en mijn familie. Dus ik moet zeggen de dag was zeker en vast geslaagd.

    Zondag was voor mij een rustdag, na een drukke week heb je zeker een rustdag nodig. Maar het was niet zo'n volledige rustdag, omdat ik maandag een presentatie moest geven van een uur over Laevers.
    Ik weet niet of ik dit verhaal al verteld heb, maar ik zal het in het kort uitleggen.

    De eerste les van Child Welfare moesten wij onszelf voorstellen en ik vertelde mijn naam en waar ik vandaan kwam. Dan kwam de volgende vraag ken jij Laevers. Ik zei ja, ik heb met het kindvolgsysteem leren werken op school. Oh dan mag jij komen vertellen over Laevers tijdens de presentatie. Dus ik had mijn onderwerp voor de presentatie. Nu wat ik wist van Laevers was vooral op de kleuterschool gericht, dus contacteerde ik Mevrouw Huysen en vroeg voor informatie. Ze heeft mij informatie doorgestuurd die ik zeker en vast goed heb kunnen gebruiken.

    Dan hebben ze van thuis uit mijn boek van ervaringsgericht onderwijs in de kleuterschool, mijn cursus en documenten van het kindvolgsysteem doorgestuurd naar mijn adres hier in Päsila-Böle. Dus wanneer mijn documenten aangekomen waren ben ik eindelijk kunnen beginnen aan de presentatie. Deze heb ik dan de finishing touches geven zondag en alles ingeoefend om het de volgende les te geven.

    Maandag om 8.15 (dit is dus 7.15 in België, ze werken hier niet met zomer en winter uur) in de ochtend hadden wij presentatie. Ik was de 2de die de presentatie gaf, de 1ste groep gaf de presentatie over Resilienze. Dus dan kwam ik aan de beurt en ik begon een uur in het Engels te praten. Na 50 minuten voelde ik het echt dat ik al lang aan het praten was. Echt waar ik weet niet hoe leerkrachten het doen bij ons om zo lang achter elkaar te praten. Mijn mond voelde de rest van de dag gevoelloos aan. Dus terug over de presentatie. Deze is echt schitterend verlopen. Ik stotterde bijna niet over mijn woorden en ik was mijn zelfde waterval in het Engels als jullie gewoon van mij zijn in het Nederlands.

    Nadien hoorde ik dat ze het leuk vonden, dat ik het met een enthousiasme vertelde en dat ik het onderwerp beheerste. Ze vonden het echt leuk om er naartoe te luisteren dus de presentatie is goed verlopen. Ik was trots op mezelf, maar wel stik op nadien. Na de middag nog een les en ik was klaar voor de dag.

     

    Nu komende de nog interessante verhalen. De bezoeken zijn begonnen van de scholen van de introductie van de stage.

    Het eerste bezoek was aan een trainer teacher school in Vikki. Ik moet zeggen ik heb nog nooit zo’n groot gebouw gezien. Het is precies een kleine universiteit, zo modern en zoveel licht dat alles er is: bib, cafetarie, klaslokalen en toch voelt het niet als een school aan. Maar eerder als een gezellige plaats.

    Hier zaten de pre-schoolers, het 1ste ( 7 jaar) tot en met de 9the grade (16 jaar). Ze werken anders hier in Finland. Je hebt day care voor de kleuters van 3-5. Dan gaan ze naar pre-school en dan pas beginnen ze aan het 1ste leerjaar waar ze beginnen te leren lezen. Dus Finse kinderen leren pas lezen als de Belgische kinderen in het 2de leerjaar zitten. Dan hebben ze 9 jaar school waar ze 3 talen kunnen leren. Natuurlijk de 1ste taal Fins en als 2de en 3de taal kunnen ze Frans, Engels, Duits, Zweeds leren. Het kan zijn dat er nog andere zijn maar die ben ik vergeten. De vrees die ze hier nu hebben is dat de meeste kinderen voor Engels kiezen en minder voor Zweeds. Ze vrezen dat de taal op de achtergrond gaat verdwijnen. Dus na de 9 jaar kunnen ze kiezen tussen general upper secundary school en vocational upper secondary education and training. Het 1ste is te vergelijken met ASO van bij ons en het 2de met het TSO. De meer praktische richting.

    Zo hebben ze ook een extra jaar de 10 grade voor de kinderen die niet weten wat ze willen doen en om ervoor te zorgen dat ze toch niet zonder diploma op de markt komen.

    Dus dat was in het kort het Finse systeem terug over de school. Die dag hebben wij een WO les gevolgd in de pre-school, een Engelse taalles en een les wiskunde in het 1ste leerjaar gegeven door stagairs.

    De lessen waren zeer informatief en interessant, maar het was een andere manier van lesgeven of het leek zo omdat het in een andere taal was. De les ging over de natuur en nadien hebben ze er een verwerkingsactiviteit rond gedaan. Alleen het onderwerp was niet zo duidelijk.

    Op het einde van de les hebben wij aan de leerkracht gevraagd wat ze vond van de mengeling van de pre-schoolers en de 1ste graad. Ze had er haar bedenkingen bij, maar ze deed het beste wat ze kon.

    Dan zijn we naar de volgende les gegaan. De Engelse les. In deze les leerden ze de small, smaller, smallest. De naam herinner ik mij niet meer. De les viel wel mee, alleen dat de leerkracht veel vooraan bleef staan. Nadien is er een gesprek geweest met de leerkracht over de leerlingen en over de inhoud van de les.

    Dan zijn wij om 10.30 middag eten gaan eten in de school. Dit is echt vreemd aan het Finse systeem. Ze krijgen hier gratis eten op school (warm eten), maar ze eten op de raarste uren bv wanneer wij gingen eten waren de pre-schoolers ook aan het eten. Dus de vreemdste uren.

    Wat nog raar is dat ze hun schoenen voor buiten niet in de klas mogen dragen, ze moeten hiervoor andere schoenen aandoen of gewoon op hun kousen zitten in de klas.

    Na het eten was de interessantste les van de dag, de wiskunde les in het 1ste leerjaar gegeven door stagairs. Hier moeten ze 5 jaar studeren voor een diploma als leerkracht en deze stagairs zaten in hun 3de jaar. Gedurende hun opleiding mogen ze tot en met hun 4de jaar of 3de jaar per 2 in de klas staan. Om elkaar te helpen.

    Er waren 2 leerkrachten 1 die de les gaf en een andere die begeleide en insprong wanneer nodig was. Een vreemde situatie eigenlijk, maar de les was zo afwisselend dat ik het zelfs boeiend vond en het was een wiskunde les.

    De leerkracht zelf was ook heel lief, ze kwam net terug van 4 jaar in België (in Brussel ) in een internationale school les te geven. Dus ze was heel open en vriendelijk eigenlijk een droom van een leerkracht om van te leren.

    We mochten de lessen zien, hoe ze werkten, met welke boeken ze werkten, … Ze waren heel open, we mochten zelfs foto’s nemen van de kinderen.

    Dit was een zeer leuke en informatieve uitstap naar deze school.

    Oh dit is echt ongelooflijk dit nieuws. Ik ben de stage school gaan bezoeken waar ik met Inesh (een Portugese ook een kleuterleidster) ga staan. Het is een privéschool waar iedereen Engels spreekt, de kinderen, de begeleiders. Het is zo’n 30 minuten van mijn kot, dus nog niet zo ver.

    Dus hier zijn de kinderen per leeftijd onderverdeelden per 7 kinderen is er 1 KO. Dus als je 21 kinderen hebt heb je 3 KO’s daar. Hier werken ze niet met weekthema’s maar met maand thema’s en de dagen gaan van 9 tot 13 uur. Dus dat betekend dat de kinderen in de namiddag vrij kunnen spelen. Ook tijdens de dag doen de kinderen klassikale activiteiten of the circle zoals ze het hier zeggen. Dan doen ze 1 activiteit per dag en de kinderen worden in 2 groepen (A &B) verdeeld. De activiteiten lopen over 2 dagen. Ook hier mogen de kinderen geen schoenen aandoen in de klas.

    Nog iets heel bijzonders, ik sta bij een Nederlandse begeleidster. Toen ze hoorde dat er een Belgische kwam, dan had ze graag dat ik bij haar kwam staan, dus ben ik bij haar gaan staan. Dus ik sta in de pre-school en mijn begeleidster is de Nederlandse. Ik zal veel kunnen vragen in het Nederlands als ik het niet begrijp, maar ik ben zeer verstaanbaar in het Engels dus ik verwacht geen probleem om hierin te praten.

     

    Op dinsdag zijn wij naar Laakavouri Daycare. Deze school is gespecialiseerd in kinderen met een andere taal. Dus ze zijn vooral gefocust op de Finse taal. Tijdens de uitleg en het gesprek ging het vooral over de werking en over de multiculturele verschillen tussen de culturen en waar zij de lijn trekken.

    Het was een heel interessant gesprek, nadien de tour door de kleuterschool. Hier werken ze met graad klassen. Dus 3-6 jarigen zitten samen in 1 klas. Ik weet niet of dit een goed systeem is, maar volgens hen werkt het. Mijn ik sta niet zo achter dit systeem, maar meningen verschillen.

    Hier hebben ze ook een speciale afdeling voor kinderen met een handicap. Er zijn er maar 3 in heel Helsinki en dit is er 1 van.

     

    Dan ons laatste bezoek was naar Aurora Hospitaal. Hier komen de kinderen die speciale noden of kinderen die niet naar school kunnen gaan wegens een ziekte. Het is dan ook gesitueerd vlak aan een ziekenhuis.

    De school volgt hetzelfde systeem als het Finse systeem.

    Hier werden wij de testsubjects precies. Wij hebben liedjes gezongen in het Fins samen met de kinderen en ze hebben ons vragen gesteld die wij moesten beantwoorden in het Engels. Gelukkig hadden wij heel goede leerkrachten die voor ons vertaalden en de leerlingen hebben er ook wat bijgeleerd over de verschillende landen.

     

    Niet te vergeten op dinsdagavond hebben wij een Australia day party gehad in de dorm ( de welgekende FLAT 69). In bijlage zit de foto. Je moet de fout maar zoeken J. Dit was een leuk feestje alleen heb ik er niet veel van meegemaakt omdat ik echt zo moe was dat ik in slaap ben gevallen. Maar ik heb vernomen dat ze zich kostelijk hebben geamuseerd.

    Maar ik moet zeggen ik ben trots op de versiering en de poster ( ook al met de nodige fouten).

     

    Zo dit was dus een hele boterham om te vertellen. Ik heb veel meegemaakt deze week, je kunt het niet geloven.

     

    Zo als je tot het einde geraakt bent van dit verslag moet ik u een proficiat toewensen.

     

    Zo hopelijk leer ik nu om regelmatiger iets te posten op de blog.

     

    Als je enige vragen hebt over het Finse schoolsysteem of iets anders laat maar weten. Ik zal mijn best doen om erop te antwoorden.

     

    Moi Moi

     

    Anneleen

    ps. Sorry maar de foto's kunnen niet gepost worden, er zijn problemen met mijn blog.

    30-01-2009 om 22:37 geschreven door Anneleen  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 16/02-22/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs