Vandaag is het de voorlaatste dag van mijn stage en weer heb ik allerlei
nieuwe zaken bijgeleerd. Zo heb ik kunnen observeren hoe een intercompany
rekening opgesteld werd en wat dit precies is. Een intercompany rekening
gebeurt tussen bedrijven van dezelfde groep. Hierin worden gegevens
geconsolideerd. Dit gebeurt via ocra hier worden gegevens zoals klanten,
leningen,cashpool et cetera geconsolideerd. Dit was allemaal nieuw voor me want
dit kende ik nog niet. Ik vond het fijn om iets nieuw bij te leren waar ik nog
geen kennis van had. Nadien heb ik gezien hoe de maand definitief werd
afgesloten. Het meeste was al gebeurt de voorbije dagen op 1 ding na. De
overlopende rekeningen. Deze hebben we vorig jaar in het derde trimester onder
handen genomen tijdens de lessen van Mevrouw De Prins dus hier kon ik de
stappen duidelijk volgen en herkende ik iedere stap die gebeurde. Er werden
namelijk kosten geanticipeerd. Want dit gebeurt dus blijkbaar niet alleen op het
einde van het boekjaar. De kosten die we geanticipeerd hebben waren
vakantiegeld voor volgend boekjaar ( dit word op het huidige loon berekend). En
de kosten van de bedrijfsrevisoren .Die kosten behoren tot dit boekjaar maar
worden pas volgend boekjaar gefactureerd. Hiervoor bestaan aparte rekeningen in
het rekeningenstelsel. Ook de dertiende maand werd geanticipeerd , dit doen ze
zodat ze op het einde van het jaar (december) geen grote verrassingen van lonen
meer binnenkrijgen. Ze weten dat deze kosten zullen komen dus worden ze
geanticipeerd.
Weer kwam er een verschil boven tussen de Belgische boekhouding en die
van andere landen. Aangezien ze in Zweden een verschillend MAR gebruiken zal je
rekeningnummers moeten aanpassen. MAAR hier worden voor de kosten maar enkele
rekeningnummers gebruikt dit wil dus zeggen dat als je in je resultatenrekening
in België 25 soorten kosten hebt met gevolg dus ook 25 rekeningnummers dat dit
dan niet zo het geval is in de Zweedse resultatenrekeningen het kan goed zijn
dat je daar slecht 5 rekeningnummers hebt voor de kosten dus als je iets door
rapporteert naar Zweden moet je van 25 naar 5 rekeningnummers gaan. Op
rekeningnummer 50150 van Zweden kwamen maar liefst 15 Belgische rekeningen te
staan, van deze 15 Belgische rekeningnummers moet je dus de bedragen allemaal
optellen en dit word dan in Zweden rekening 50150. Ook nog een groot verschil is dat je de
kosten en de opbrengsten van elkaar mag aftrekken ook al staan ze niet op dezelfde rekeningnummer dit is
verboden in België. In Amerika word dit ook gedaan.
Beoordeling
dag 4 op SealEco
Vandaag heb ik weer een leuke dag achter de rug de mensen op SealEco
zijn en blijven zeer vriendelijk. Aangezien het morgen mijn laatste dag is zal
ik een flesje wijn van thuis uit meenemen voor mijn bedrijfsmentor om hem te
bedanken voor een geslaagde week.
Nieuwe begrippen
die ik geleerd heb :
-
Intercompany
rekeningen
-
Revenue (omzet)
-
Assets (actief)
-
Liabilities (passief)
Wat heb ik
bijgeleerd?
-
Dat je ook binnen een boekjaar kosten kan anticiperen
bijvoorbeeld nu anticiperen voor kosten die je op het einde van het jaar zal
hebben (eindejaarspremie)
-
Dat je in bepaalde landen kosten en opbrengsten van
elkaar mag aftrekken ook al zijn ze niet van dezelfde rekening en dat dit in
België verboden is.
-
Dat er in Zweden heel wat minder kosten en opbrengsten
rekeningen zijn en als je wilt rapporteren naar Zweden dat je hier dan rekening
mee moet houden en rekeningen optellen volgens het Zweedse MAR.
Morgen heb ik mijn laatste
stagedag in SealEco, dit vind ik best wel jammer want ik heb er veel kunnen
bijleren en zat graag tussen de muren van een kantoor. Hopelijk word morgen ook
een geslaagde dag net zoals de afgelopen dagen, maar hier twijfel ik niet aan.