Alles over handige tools die je helpen om jouw restaurant efficiënt uit te bouwen
27-12-2019
Alles wat je moet weten over de 'witte kassa'
De witte kassa, officieel het Geregistreerde Kassasysteem (GKS), is een kassasysteem dat in 2016 door de federale overheid in het leven werd geroepen. De witte kassa staat geregistreerd bij de Federale Overheidsdienst Financiën en de verschillende onderdelen (kassa, controlemodule FDM en kaart) kunnen niet gewijzigd worden. De bedoeling van het Geregistreerde Kassasysteem is om zwartwerk en belastingfraude in de horeca te bestrijden.
De witte kassa is sinds 1 juli 2016 verplicht voor iedere Belgische zaak die meer dan 25.000 omzet haalt uit maaltijden die ter plaatse worden genuttigd. Het maakt hierbij niet uit of je een meubeloutlet, een koffiezaak of een kledingwinkel uitbaat. Verderop in dit blogbericht gaan we dieper in hoe je maaltijden ter plaatse moet begrijpen.
Opgelet: wanneer een foodtruck of een voedselkraam naast maaltijden ook een dienstverlening aanbiedt, dan geldt sinds 1 december 2017 het BTW-tarief van 12% (in plaats van 6%). De fiscus houdt hier rekening met signalen die wijzen op een dienstverlening ter plaatse zoals:
Het aanbieden van een tafeltje en/of een stoel naast de foodtruck,
Het aanbieden van een eetbalie voor de klanten
Grondbekleding
Achtergrondmuziek
Wie de witte kassa niet gebruikt of niet correct gebruikt, riskeert een boete tussen 1.500 en 5.000 .
De referentieperiode voor de omzet
Met welk omzetjaar moet je nu precies rekening houden? Voor de toepassing van de witte kassa gelden de volgende referentieperiodes. Ben je gestart met je zaak:
vóór 2015? Dan is je referentieperiode het jaar 2015.
tussen 1 januari 2015 en 30 juni 2015? Dan is je referentieperiode de 12 maanden voorafgaand aan 1 juli 2015.
tussen 1 juli 2015 en 30 juni 2016? Dan is je referentieperiode het aantal maanden dat je zaak bestaat op 1 juli 2016. Het drempelbedrag wordt dan pro rata berekend. Bestaat je zaak zeven maanden dan is het drempelbedrag voor de integratie van de witte kassa 7/12 van 25.000 = 14.583 .
na 1 juli 2016? Dan baseer je je op de omzetraming in je businessplan.
Wie het drempelbedrag (25.000 of pro rata) overschrijdt, is verplicht om de witte kassa te blijven gebruiken, ook al zakt de omzet nadien opnieuw onder het drempelbedrag.
Wat zijn maaltijden ter plaatse?
De witte kassa heeft betrekking op maaltijden die ter plaatse worden genuttigd. Maar hoe moet je dat precies interpreteren? De FOD Financiën schept duidelijkheid.
Eerst en vooral worden bijhorende dranken niet verrekend in de referentieomzet. Meeneemmaaltijden en voorverpakte producten zonder bereiding (chips, chocolade,...) tellen ook niet mee. Op te warmen voorverpakte producten die ter plaatse worden genuttigd tellen wel mee.
Verder zijn er uitzonderingen voor:
Trucks die uitsluitend dranken verkopen op markten en festivals,
Cateringdiensten met levering en/of ophaling zonder een dienst die het onmiddellijk verbruik van die maaltijd aangenamer maakt,
Slagerijen, delicatessenzaken en traiteurs die bereide maaltijden aanbieden in de winkel zonder een dienst die het onmiddellijk verbruik van die maaltijd aangenamer maakt,
Hotels die maaltijden voorzien die inbegrepen zijn in de hoteldienst en niet apart verrekend worden.
Het zijn vooral combinaties van maaltijden en diensten die kunnen leiden tot discussies met de fiscus. Enkele voorbeelden:
Tania heeft een bakkerszaak met een aanpalende verbruikszaal. Alle broodjes, koffiekoeken en croissants die in de verbruikszaal geconsumeerd worden, tellen mee als restaurantdienst (als maaltijd ter plaatse). Stijgt de omzet van de maaltijden ter plaatse boven de 25.000 , dan zullen alle verkopen, ook de gewone verkopen in de bakkerij zelf, verplicht via het GKS moeten lopen.
Sven geeft kookworkshops. De focus ligt hier op het onderwijzende aspect en niet op het eten. Hier is een BTW-tarief van 21% (diensten) van toepassing.
Caroline baat een feestzaal uit die je kan huren voor feestjes of recepties. Hier hangt het BTW-tarief af of de externe cateraar rechtstreeks met de eindklant handelt of eerst factureert aan Caroline die op haar beurt de restaurantkosten doorrekent aan de eindklant.
Hoeveel kost een witte kassa?
Voor de integratie van een Geregistreerd Kassasysteem (witte kassa) mag je rond de 380 rekenen. Wie een omzet draait die hoger ligt dan de drempelwaarde (25.000 per jaar), is in ieder geval verplicht om die investering te doen.
Wie wettelijk niet verplicht is om een witte kassa te gebruiken, kan toch praktische voordelen halen uit de vrijwillige integratie van een slim kassasysteem. Een dergelijk kassasysteem neemt immers een aanzienlijk deel van je administratie uit handen. Maak hier een onderscheid tussen de wettelijk verplichte witte kassa (GKS) en de zwarte doos.
Witte kassa: kassa die alle verrichtingen registreert conform de wetgeving en waartoe de FOD Financiën toegang heeft. Een witte kassa kan aangevuld worden met een zwarte doos.
Zwarte doos: fiscale module die gekoppeld is aan de witte kassa en aan de boekhouding.
Op zoek naar een kassasysteem? Laat het me weten. Ik help je graag verder met tips!
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op https://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!