In een markt die door dominante aanbieders wordt gecontroleerd, weet All-Car-Lease zich als regionale speler goed te profileren. Dankzij de synergie met de korte termijn-verhuuractiviteiten van zusterbedrijf All-Car-Rent, bleek de Antwerpse KMO, in tegenstelling tot vele van zijn sectorgenoten, crisisbestendig. Een hoogkwalitatieve dienstverlening, gekoppeld aan een flinke dosis flexibiliteit en korte communicatielijnen met de klant, zijn de voornaamste concurrentiewapens. In die dienstverlening gaat All-Car-Lease steeds een stapje verder. Zo nam de onderneming onlangs voor het eerst het integraal vlootbeheer van een klant over. Die lijn willen Luc en Annemie Van Elsacker, afgevaardigd bestuurder en bestuurder, in de toekomst doortrekken.
Met het aantreden van dochter Annemie is All-Car-Lease een nieuwe weg ingeslagen. Bedoeling is de familiale KMO in de toekomst verder zelfstandig tot een middelgrote speler uit te bouwen.
Aan de oorsprong van All-Car-Lease en All-Car-Rent lag een subagent van het toenmalige Datsun die in het verlengde van zijn dagdagelijkse bedrijvigheden met een autoverhuuractiviteit van start ging.
Aanvankelijk werden enkel Datsun-personenwagens verhuurd. Stelselmatig verschoof de aandacht in de richting van de lange termijnverhuur, dat toendertijd nog in zijn kinderschoenen stond.
In 1982 hevelt Van Elsacker de bedrijvigheden over van de Antwerpse Lange Van Bloersstraat naar een zichtlocatie langsheen de Frans de l'Arbrelaan te Merksem.
Sindsdien groeide de vloot aan van een veertigtal stuks tot een kleine 1.200 voertuigen, zo luidt het.
Operationele leasing
All-Car-Rent verhuurt een vloot van 350 voertuigen, bestaande uit personenwagens, bestelwagens, minibusjes, koelwagens en vrachtwagens (40 m3), dit op korte en middellange termijn.
De kernactiviteit blijft echter de lange termijnverhuur (lees: langer dan één jaar, nvdr.). Deze vloot valt onder het beheer van All-Car-Lease.
"All-Car-Lease positioneert zich in de regionale markt als een multi-merken lease-maatschappij die exclusief operationele leasing aanbiedt. Gezien onze ligging beslaat ons werkgebied vooral de regio Antwerpen. Zowat 70% van de klanten zijn regionale bedrijven, van klein tot groot, die bij All-Car-Lease hun voertuigen voor langere termijn huren (operationele leasing). Ook bij All-Car-Rent maken de ondernemingen de bulk van de klantenportefeuile uit. Zowat 20% van de korte termijn-verhuurklanten zijn (vaak trouwe) particulieren", schetst de afgevaardigd bestuurder.
Realisme
Uiteraard speelt All-Car-Lease als lessor ook in op de huidige markttendensen, met name de downsizing en vergroening van de bedrijfswagens onder invloed van de fiscale druk. Toch predikt de familiale KMO ook hier het realisme.
"We volgen de opkomst van de elektrische en hybride wagens op de voet. Momenteel zijn er echter nog teveel onzekerheden om met de uitbouw van een vloot elektrisch aangedreven wagens van start te houden. Dit in tegenstelling tot bepaalde grote aanbieders, voor wie het momenteel vooral een verhaal van gladde marketing is," zo nog Luc Van Elsacker, die de marktevolutie niettemin van nabij opvolgt.
Ook de web-applicaties die quasi alle grote lease-maatschappijen aanbieden, horen volgens vader en dochter vooralsnog vooral in de marketing-sfeer thuis.
"Kleine en middelgrote bedrijven, toch onze bevoorrechte doelgroep, verkrijgen daar weinig toegevoegde waarde van," meent Annemie Van Elsacker.
"Bovendien verliest men zo het directe contact met de klant. Web-applicaties bieden vaak een groot aantal gegevens die de vlootbeheerders weinig nut opleveren. De klant dient zelf de nodige analyses te doen. In dat overaanbod aan cijfermateriaal, gaat belangrijke kerninformatie vaak verloren. Wij leveren enkel die informatie aan de vlootbeheerders die voor hen relevant is. Op basis daarvan formuleren we de nodige aanbevelingen," wordt daaraan toegevoegd.
Klanten-service primordiaal
Ooit kende Groot-Antwerpen een twintigtal familiale korte termijn-autoverhuurders. Daarvan blijven er nog een handvol over.
De meeste leasing-aanbieders horen tot grote (internationale) groepen, al dan niet gelieerd met de constructeurs, financiële instellingen of investeringsmaatschappijen.
All-Car-Lease zet daar een 16-koppig team tegenover dat voor service en kwaliteit gaat.
Dat wordt ten volle geïllustreerd door verschillende grote bedrijven die reeds meer dan dertig jaar een beroep doen op All-Car-Lease als regionale aanbieder.
Voor het eerst nam All-Car-Lease het integraal vlootbeheer van een klant over. Die nieuwe richting in de dienstverlening wil de familiale KMO in de toekomst verder uitgaan.
Met integraal vlootbeheer wordt de volledige mobiliteit van de klant gewaarborgd.
All-Car-Lease beheert de aanloopwagens voor de nieuwe werknemers, integreert het optimaal gebruik van de pool-wagens, voorziet in de bestelling van nieuwe wagens op basis van de car-policy van de klant, volgt de contractueel voorziene kilometers op, ...
Kortom, communiceert rechtstreeks met de bestuurders van het bedrijf conform de afgesproken normen.
Impliciet verwijzen onze beide gesprekspartners naar de gevolgen voor de sector van de financieel-economische crisis.
"Als gevolg van die crisis klapten de restwaarden, een vitaal element in de bepaling van de maandelijkse lease-prijs, in elkaar. Door zelf in te staan voor de re-marketing van de einde contract-voertuigen, slaagt All-Car-Lease erin zich ten opzichte van de grote jongens competitief in de markt te positioneren. "Ook de mogelijkheid om voertuigen zowel op korte als op lange termijn te huren is voor de tandem All-Car-Lease/All-Car-Rent onbetwistbaar een concurrentievoordeel," besluit Annemie Van Elsacker.