Alfa Romeo startte het Formulie 1
seizoen van 1984 met twee nieuwe coureurs, Riccardo Patrese
(startnummer 22) en Eddie Cheever (startnummer 23).
De sponsoring van de auto wijzigde ook van Marlboro
naar
Benetton. Het originele ontwerp van de auto werd gemaakt door Gerard
Ducaruouge, maar hij verliet het Alfa Team en ging naar Lotus. Luigi
Marmirolli maakte de wagen af en de 184T was de eerste Formule 1 auto
waarbij de monocoque werd gebruikt als buitenkant van de carrossie.
De V8 twin turbo motor werd ontworpen door Carlo
Chiti en bleek gedurende het seizoen tamelijk onbetrouwbaar en
dorstig.
De eerste Grand Prix van 1984 werd in Brazilie
verreden. Patrese kwalificeerde zich als 11de en Cheever 12de. Patrese
moest in de 41e ronde opgeven met een versnellingsbakprobleem. Cheever
finishte op een 4e plaats.
De tweede race vond
plaats in Zuid Afrika. Vanwege het feit dat dit een hoog gelegen circuit
is, hadden de turbo-auto's een nadeel door de ijle lucht. Cheever
kwalificeerde zich als 14de en Patrese mocht starten vanaf een 6e
plaats. Eddie Cheever viel als eerste uit in de race met een lekke
radiator. Patrese werd door raceleider Niki Lauda gelapt maar wist toch
als 4e te finishen.
De volgende race was op het
Belgische Zolder circuit. Patrese kwalificeerde als 7e en Cheever 11e.
Na twee ronden in de race moest Riccardo Patrese opgeven nadat zijn
Magneti Marelli ontsteking dienst weigerde. Eddie Cheever blies één van
z'n turbo's op in de 28e ronde terwijl hij rondreed op een 5e plek en
moest ook opgeven.
Riccardo Patrese
De Grand Prix van San Marino was
de volgende race, op het circuit van Imola. Patrese wist zich als 10e
te plaatsen voor de race en Cheever bemachtigde de 8e startpositie.
Patrese's motor ging al stuk in de 7e ronde van de race terwijl hij op
een 7e positie lag. Cheever moest een pitstop maken nadat hij in de
eerste ronde een lekke band kreeg, maar wist zich naar een 6e plaats te
racen voordat hij in de 50e ronde zonder benzine kwam te staan.
Op het Dijon-Prenios circuit in Frankrijk wist
Riccardo
Patrese zich als 15e te kwalificeren en Eddie Cheever 16e. Patrese blies
zijn motor op in de 16e ronde en Cheever spinde van de baan in de 51e
ronde.
Eddie Cheever wist zich niet te kwalificeren voor de
race in Monaco. Riccardo Patrese mocht starten vanaf een 14 positie.
Vanwege de hevige regen verliep de race chaotisch. Terwijl hij op de
laatste positie reed, ging de ontsteking stuk en moest hij zijn 184T
laten staan vlak voor de ingang van de tunnel.
Nadat
Eddie Cheever zich als 11e had gekwalificeerd, viel hij in Montreal in
de 63e ronde uit wegens brandstoftekort. Riccardo Patrese kwalificeerde
zich als 14e maar crashte zijn Alfa in de 37e ronde terwijl hij nog
steeds op een 14e plek reed.
Eddie
Cheever
Op het stratencircuit van Detroit kwalificeerde Eddie
Cheever zich als 8e en Riccardo Patrese 25e. Nigel Mansell veroorzaakte
een behoorlijke crash bij de start waarna de race werd gestopt. Rijders
met een T-car mochten van wagen wisselen voor de herstart. Cheever
reed op een 5e plaats na één ronde en was 3e na 16 ronden. Helaas ging
een turbokoeler stuk en moest hij opgeven in de 22e ronde. Riccardo
Patrese rmoest opgeven met een kapotte achterwielophanging in de 21e
ronde.
In Dallas, ook een stratencircuit,
kwalificeerde Cheever als 14e en Patrese 21e maar tijdens de race
crashte Cheever in ronde 9 en Patrese in ronde 13. Het enige goede
nieuws in Dallas was de 5e plaats voor Piercarlo Ghinzani, die in een
Alfa Romeo aangedreven Osella reed.
Op Brands
Hatch kwalificeerden Patrese en Cheever zich respectievelijk als 17e en
18e. In de eerste ronde van de race raakte Cheever betrokken bij een
grote crash. Patrese kwam zonder benzine te staan in de 66e ronde
terwijl hij op een 9e positie reed.
Na zich
gekwalificeerd te hebben als 18e en 20e ging Patrese's versnellingsbak
stuk in de 16e ronde van de race en Cheever moest in de 29e ronde
uitvallen met een kapotte turbo. In de Oostenrijkse Grand Prix finishte
Riccardo Patrese op een 10e plaats nadat hij een 13e kwalificatietijd
had neergezet. Eddie Cheever startte vanaf een 16e plaats maar moest
zijn race in de 18e ronde beeindigen met motorproblemen.
Op Zandvoort kwalificeerde Cheever zich als 17e en
Patrese 18e. Patrese moest, terwijl hij op een 7e plaats lag, in de 51e
ronde van de race opgeven. Cheever kwam in de 65e raceronde weer zonder
benzine te staan. Riccardo Patrese finishte op een fraaie 3e plaats in
de Alfa Romeo thuis-Grand Prix op Monza waar Eddie Cheever alweer
zonder benzine naast de baan kwam te staan terwijl hij op een 3e plaats
lag. Uiteindelijk werd hij nog als 9e geklassificeerd.
Tijdens dee Europese Grand Prix op de Nürburgring in
Duitsland, ging Cheevers brandstofpomp kapot en viel hij uit. Patrese
finishte als 6e. In de laatste race van het seizoen op Estoril wisten
zowel Cheever als Patrese de finish te halen; Patrese in 12e positie en
Cheever in 14e.
De doorontwikkeling van de 184T,
the 185T deed mee aan het wereldkampioenschap van 1985 maar wist dat
jaar geen kampioenschapspunten te scoren.
Hier
treft u onze collectie Alfa Romeo race-modellen aan. Voor historische
documentatie, tijdschriften, boeken en posters klik hier.
Voor Alfa Romeo opnaai-emblemen, logo's en stickers, klik hier.
Atlas die cast model van de Alfa Romeo GTV6 2.5 in ToTip uitvoering die
werd ingezet tijdens de 500 km van Monza in 1982 met Lombardi en Naddeo
achter het stuur.
Atlas die cast model van de Alfa Romeo
2000 GTAm gereden door Facetti en Hezemans tijdens de 24 hour race op
Spa in 1971. De auto won zijn klasse en werd 3e overall. Een film op onze site toont
de originele beelden van deze specifieke race, waarbij nr. 42 enkele
malen langsflitst en aan het einde van de film te zien is tijdens een
pitstop.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:alfa romeo opnaai emblemen sew on patch
Voor Giulia liefhebbers: The Reasonably Priced Car
Die cast model van de Alfa
Romeo Giulia 1600 Super. De 'reasonably
priced car' bij Alfa-Models.com; verrassend veel waar voor z'n
geld, zeker voor een 1:24 model. Dit Giulia model zou in geen enkele
Alfa Romeo collectie mogen ontbreken!
Nieuw in onze shop: De Alfa Romeo Alfetta GTV 2.0 in schaal 1:18 van AutoArt.
Ieder detail van dit model is correct, behalve 1 van de ruitenwisserarmen. Het interieur is zelfs voorzien van tapijt en de deuren zijn voorzien van ramen. Bekijk dit fantastische schaalmodel van de Alfetta GTV in detail in onze shop!
Nieuw in onze shop: De Alfa Romeo 1750 GTV 1e serie in schaal 1:18 van AutoArt.
Zonder twijfel het mooiste schaalmodel van de Alfa 1750 GTV op dit moment verkrijgbaar.
Correct in alle details, inclusief de opvallende 1e serie voorstoelen. Alleen RECHTS gestuurde versie in deze kleur beschikbaar! Neem een 360° kijkje naar de 1750 GTV in onze shop. (ook verkrijgbaar in wit LINKS GESTUURD)
Nu verkrijgbaar, de Alfa Romeo 2000 Berlina van M4 in de schaal 1:43. We hebben dit prachtige model in vier verschillende uitvoeringen op voorraad. Kijk snel in onze webshop!
De kampioenen van de 2006 World Touring Car Championship. Nu verkrijgbaar in onze shop. De auto's van het kampioenschap van 2007 zijn ook verkrijgbaar..