SpiritueelBewust
Denken over leven
Inhoud blog
  • Kaarten leggen over anderen
  • De rol van kaartleggen in je leven
  • Kaarten leggen over termijnen en tijdstippen
  • Kaarten leggen over soms ingewikkelde relaties
  • Kaarten leggen over algemene vragen
  • Niet meer verliefd op je partner?
  • Grenzen stellen
  • Meeleven, mee beleven of me(d)elijden?
  • Glimlachen is besmettelijk
  • Ikea
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Archief per maand
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
    28-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ikea

    Ken je dit? Je leert iemand kennen en je vindt hem/haar op het eerste gezicht heel sympathiek, leuk, grappig, boeiend, je valt voor die persoon! Zo iemand wou je al altijd ontmoeten, iemand die je leven verrijkt, waarvan je je positief, levend, energiek voelt! Heerlijk is dat, en veelbelovend!

    Je kijkt uit naar de volgende ontmoeting, en de volgende en die daarna ... dit wordt 'm, dé relatie!

    Na een paar ontmoetingen is er plots een misverstand, een pijnlijke stilte, je gaat ongemakkelijk uit mekaar en vraagt je af of het nog goed komt ...

    Ik had het hierover met een vriendin en toen bedacht ik: we zijn net Ikea bouwpakketten.

    Je loopt in Ikea en je ziet een prachtige keukenkast. Die wil ik, zeg je, die past perfect in mijn interieur, ik zie het al voor me!

    Thuisgekomen haal je het bouwpakket uit de auto en begint er vol goede moed aan. Je pakt alles uit en wordt geconfronteerd met een moeilijk te ontcijferen schema, een massa planken en plankjes en een heleboel schroeven. Moet dit die prachtige kast worden? Ja dus. Maar wel met een heleboel bloed, zweet en tranen.

    Zo gaat dat ook met mensen, toch? Op het eerste zicht perfect, fantastisch, de ideale partner/vriend/vriendin. Maar als je ze eenmaal aan het uitpakken bent, dan blijkt dat ze ingewikkelder in mekaar zitten dan je dacht. En wat moeilijker is dan bij Ikea: je krijgt er geen montage-instructies bij!

    Zelf probeer ik die eerste indruk, die eerste ontmoeting voor ogen te houden, toen ik de stralende schoonheid van de ander zo goed zag, wat me aantrok, wat ik boeiend vond. Als ik dat voor ogen kan houden, dan kan ik ook leven met het montagegedoe, al is het soms niet makkelijk.

    En als ik dan bedenk dat die ander mij ook ziet als een ingewikkelde constructie, dan kan ik er min of meer mee leven.

    En toch ... toch zou het misschien handig zijn als we onze eigen gebruiksaanwijzing zouden schrijven en die ook zouden doorgeven aan anderen, tips, een schema. Zo van: als je dit doet bij mij, dan voel ik dat en dan ga ik me zo gedragen. Lijkt me handig.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Tags:spiritueel spiritualiteit empathie veranderen groeien groei
    28-02-2014, 14:44 geschreven door TaraSpirit  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen woorden maar daden!

    Mijn vriendin Yvonne zei daarnet tegen me:"Ik luister niet naar woorden maar kijk naar gedrag." En dat zinnetje herinnerde me aan een andere uitspraak:"Als je wil weten hoe iemand zich zal gedragen, kijk dan hoe hij zich in het verleden gedragen heeft." Twee wijze uitspraken vind ik dat.

    Hoe iemand zich gedraagt ... dat zegt alles, toch?

    Stel je voor dat je vriend zich niet aan een afspraak houdt. Je stelt je grens en zegt dat dit niet kan, je vraagt hem om meer rekening met je te houden. Hij belooft dat. Probleem opgelost? Misschien.

    Maar stel je voor dat hij zich 6 keer niet aan een afspraak houdt, dat je hem daarop aanspreekt en dat hij uit de grond van zijn hart belooft dat hij het voortaan anders zal doen. Geloof je dat dan?

    Ik zou toch sterk gaan twijfelen. Ik denk dat als iemand consequent een bepaald gedrag vertoond heeft, dat je er dan van kan uitgaan dat 'ie dat in de toekomst ook zal doen. Toch?

    Een mens verandert zijn gedrag niet zomaar, zonder reden, zonder motivatie, zonder aanleiding.

    En dan kan je zeggen:"Ja maar ik heb 'm wel gevraagd om zijn gedrag te veranderen, dat is toch een reden?". Weet je, als iemand vastgeroest zit in een bepaald gedrag, dan betwijfel ik of 'ie het zomaar zal kunnen veranderen, gewoon omdat jij het vraagt. Daarom noemen ze het ook "gedragspatronen", omdat het zich herhaalt, omdat het alsmaar hetzelfde blijft, het is een patroon, net als een patroontje in een stuk gordijnstof, lijnen en stipjes, dat wordt halfweg het gordijn ook niet ineens bloempjes en blaadjes. Een patroon is een patroon, daar moet je hard aan werken om het te  veranderen en voor hard werken wil je meestal een verdomd goede reden.

    Dus als ik een grens stel, hoor ik liever "Ik zal proberen te veranderen" dan "Ik zal het nooit meer doen!".

    En als je een nieuwe vriend hebt die erg slordig is en hij zegt:"Als we eenmaal samenwonen dan houd ik het netjes, net zoals jij het wil", bedenk dan dat dit erg onwaarschijnlijk is. Het zit er dik in dat hij slordig blijft. En stel dan een vraag aan jezelf:"Kan en wil ik leven met zijn slordigheid?".

    Want jezelf veranderen, dat heb jij in de hand. Een ander veranderen, dat is een illusie.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Tags:spiritueel empathie bewustzijn veranderen
    28-02-2014, 14:44 geschreven door TaraSpirit  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het is wat het is

    Het is wat het is ... en dan een punt erachter, zwijgen, niets meer zeggen - dat vind ik zo moeilijk!

    Je wil vaak zeggen van ja, maar ... en dan een heel verhaal.

    "Ze wil niet meer bevriend zijn met je, het is wat het is".

    Ja maar, het is niet eerlijk want ik heb altijd alles voor haar gedaan, naar haar geluisterd, haar geholpen, haar beschermd, ik ben er voor haar geweest in haar donkerste momenten!!!

    "Hij houdt niet van je, het is wat het is".

    Ja maar, ik hou van hem en ik weet dat ik hem gelukkig kan maken, als hij me maar een kans zou geven, als hij me maar zou willen zien zoals ik echt ben, dan zou hij wel van me houden!

    Soms weet je gewoon hoe de toekomst er zou uitzien als die ander maar deed wat jij zou willen dat 'ie deed. En als die ander dat niet doet, ja, dan is het wat het is.

    Dan sta je daar, met lege handen en pijn in je hart en kan je niets anders doen dan aanvaarden, accepteren, loslaten.

    Maar hoe doe je dat?

    Ik probeer op zo'n moment even in de schoenen van die ander te gaan staan: ze wil mijn vriendin niet meer zijn, dan vindt ze vast dat ze daar goede redenen voor heeft want zo ken ik haar, ze denkt na over de dingen voor ze een beslissing neemt. En ze wil er niet over praten dus blijkbaar heeft ze het al losgelaten, voelt ze geen emotionele band meer met mij. Wil ik bevriend zijn met iemand die mij niet wil? Neen. Ok, nu nog het verdriet verwerken en dan kan ik het loslaten.

    Simpel? Neen, natuurlijk niet maar ja, het is wat het is he.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Tags:spiritueel spiritualiteit empathie veranderen groeien groei
    28-02-2014, 14:44 geschreven door TaraSpirit  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veranderen doet groeien?

    Ik blijf maar nadenken over gedrag ... Hoe je je gedraagt is zo belangrijk, het is je visitekaartje, je foto, je zichtbare soundtrack. Je gedrag vertelt eigenlijk aan iedereen die je ontmoet wie je bent, hoe je je voelt, wat je leuk en niet leuk vindt, waar je naar verlangt, waar je bang voor bent.

    Je verstijft als een grote hond op je afkomt, je bloost als iemand je aanspreekt, je stottert als een bepaald onderwerp aan bod komt, je klemt je kaken op mekaar als iemand iets zegt, ... en ga zo maar door. Je gedrag is je streepjescode, als iemand je gedrag juist leest, dan weet die persoon wie je bent.

    Maar stel je voor dat je gedrag iets over je vertelt waar je het niet mee eens bent, hoe verander je dat dan?

    Zeg je gewoon:"Ik wil mijn gedrag veranderen" en dan gebeurt het? Even proberen en ziezo! Veranderd! Ervaring leert me dat het niet zo eenvoudig is.

    Ik denk dat er drie manieren zijn om te veranderen. De eerste en meest voor de hand liggende is therapie, dat kan gaan van reiki tot psychoanalyse en alles wat daartussen ligt. Je laat je begeleiden door iemand die weet wat je wil veranderen en je daarbij helpt. Het kan even duren maar het werkt! De tweede manier is een trauma, een schokkende of indrukwekkende gebeurtenis in je leven. Je gaat scheiden, iemand overlijdt, je verliest je baan ... zo'n dingen leiden vaak tot nadenken over jezelf en je leven en van daaruit ook dingen veranderen. En tenslotte kan je ook een moment van helderheid hebben, van inzicht, plots zie je gewoon voor je wat er fout zit en wordt de oplossing je aangereikt. Dit gebeurt niet vaak maar het is wel een fantastisch gevoel! Ik heb het gevoel dat dit moment van helderheid vaak het resultaat is van langdurige onderbewuste processen, dat de behoefte aan verandering al een tijdje in je aan het sudderen is en plots kookt het over en "zie" je het.

    Alles wat ik hier vertel gaat over jezelf veranderen, naar jezelf en je gedrag kijken, er niet tevreden mee zijn en van daaruit besluiten om er iets aan te doen.

    Een ander veranderen, daar geloof ik niet in. Ik hoor het mensen soms letterlijk zeggen:"Ik weet dat ik hem/haar kan veranderen!". Meestal lukt het niet op die manier, er komt soms wel een tijdelijke verandering maar het oude gedrag steekt toch weer de kop op.

    Ik denk dat je iemand anders niet kan veranderen omdat gedrag een soort gewoonte is, soms zelfs een verslaving, je ziet jezelf dingen doen ook al weet je dat ze niet goed zitten maar je kan er niet mee ophouden. Om een verslaving te doorbreken moet je het ook echt willen, voor jezelf, omdat je beseft dat het niet goed voor je is. Dat doe je niet voor een ander, dat kan je niet opbrengen voor een ander, denk ik. De motivatie moet van binnenuit, diep in jezelf, komen, dan lukt het.

    Veranderen, je groeit ervan!



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Tags:spiritueel empathie bewust meeleven
    28-02-2014, 11:48 geschreven door TaraSpirit  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vragen stellen en kaarten leggen over de liefde

    Of ik nu Tarotkaarten leg of Aiméekaarten of Osho Zen, het gesprek dat ik heb met de persoon voor wie ik de kaarten leg, begint altijd met een vraag: waarover wil je meer weten?

    Er zijn vragen die ik vaak hoor, vooral over de liefde:"Houdt hij/zij echt van mij?", "Is hij/zij de liefde van mijn leven?", "Zullen we samen gelukkig worden?".

    Als ik deze vragen duidelijk en definitief kon beantwoorden dan legde ik dag en nacht de kaarten, denk ik.

    Laten we beginnen met "Houdt hij/zij echt van mij?". Als iemand liefde voor je voelt dan is dat altijd echt, denk ik, maar de sterkte, de intensiteit van de liefde, dat varieert, en de betekenis van die liefde is ook telkens anders.

    Stel dat Rob van je houdt, dan kan hij maar zoveel liefde geven als hij te geven heeft. En dat hangt dan weer af van de liefde die Rob voor zichzelf voelt. Je kan niet geven aan een ander wat je niet voor jezelf hebt. Als je niet volop van jezelf houdt, dan kan je ook niet volop van een ander houden. Dus stel dat Rob nogal wat problemen heeft met (zelf)vertrouwen of met zich openstellen, dan zal je dat voelen aan de liefde die hij kan geven, de intensiteit ervan, de voorwaarden die eraan vastzitten, het prijskaartje dat hij er aanhangt.

    Dus om jouw vraag te beantwoorden (Houdt hij echt van mij?) zou ik eigenlijk de kaarten moeten leggen voor Rob en dat is niet evident als ik niet met hem maar met jou aan het praten ben.

    Wat ik zou kunnen doen is de kaarten leggen voor het verloop van jouw liefdesleven, welke richting je uitgaat, wat je kan doen om een succesvolle relatie uit te bouwen, wat er in de weg zit, ... Best mogelijk dat er iets in de kaarten ligt over jouw (toekomstige) partner, dan zal ik dat zeker vernoemen. Maar essentieel voor de kaartlegging blijft toch hoe het met jou gaat, wat jouw doelen kunnen zijn om een harmonieus liefdesleven te krijgen.

    En dan:"Is hij/zij de liefde van mijn leven?" en "Zullen we samen gelukkig worden?".

    Beide vragen zijn eigenlijk niet te beantwoorden omdat de toekomst niet vastligt. De toekomst wordt gevormd, bepaald door alles wat wij doen, denken, zeggen, voelen, ... We maken de toekomst voor een stuk zelf. Stel je voor dat je verliefd bent op Rob en hij is verliefd op jou - ideaal, toch? Daar zou toch een mooie toekomst uit moeten voortkomen? Maar stel je nu ook voor dat jij al vaak gekwetst en bedrogen geweest bent door vorige partner(s). Je bent daardoor wantrouwig geworden en als Rob zegt dat hij van je houdt dan weet je niet of je dat kan geloven. Je twijfelt aan zijn gevoelens, zijn oprechtheid. En daardoor kan je je niet helemaal geven, je kan hem niet volledig vertrouwen. Rob voelt dat aan en wordt daar onzeker door, hij gaat uiteindelijk twijfelen aan zijn gevoelens voor jou omdat je je maar niet volledig kan geven. De toekomst ziet er ineens een stukje minder positief uit.

    En alweer, als ik de kaarten leg voor jullie relatie dan zal daar veel uitkomen over mogelijke struikelblokken, problemen die je zou kunnen aanpakken, angsten om te overwinnen, ...

    Een kaartlegging in verband met een (mogelijke) liefdesrelatie zal altijd verrijkend zijn en je hulpmiddelen aanreiken om zo succesvol mogelijk te zijn in die relatie.

    Maar je garanderen dat je gelukkig wordt? Dat doen de kaarten niet. En misschien is dat maar goed ook, want anders zaten we allemaal gewoon te wachten op de komst van al dat geluk!



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Tags:kaartleggen spiritueel empathie meeleven
    28-02-2014, 00:00 geschreven door TaraSpirit  
    Archief per week
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs