Houthalen-Helchteren bruist! Uw gemeente in woord en beeld!
12-03-2013
Totempaal bouwen
Creatieve natuurworkshop voor kinderen
Limburgs Landschap vzw organiseert aanstaande zondag 17 maart een leuke, creatieve workshop voor kinderen. De deelnemers keren terug naar een periode waarin de Prairie-Indianen een bloeiende cultuur kenden waarbij ze in harmonie met moeder aarde leefden. Samen met de kinderen gaan de begeleiders op zoek naar hun Indianennaam. Een grote verrassingskoffer toont originele voorwerpen van de Indianen. Onder begeleiding van de bizondrum, wordt er gedanst zoals de Indianen dat destijds deden. De middag wordt afgesloten met een spannend verhaal.
Wie wil deelnemen, schrijft zich best vooraf in. Bezoekerscentrum Limburgs Landschap vzw, Hengelhoefdreef 6 , 3530 Houthalen-Helchteren, 011 53 02 50, info@limburgs-landschap.be. De workshop start om 14 uur en neemt zo'n twee uurtjes in beslag.
Afgelopen maandag kreeg krantenshop Claudia langs de Weg naar Zwartberg in Houthalen-Oost ongewenst bezoek. Een jongeman, in het donker gekleed, met kap op het hoofd en sjaal voor de mond kwam binnen, keek even rond en bedreigde dan de kassabediende met een mes. De man eiste de inhoud van de kassa. Nadat hij snel wat kleingeld uit de kassa had genomen, verdween hij. Passanten zagen hem in de richting van de Tulpenstraat lopen. De politie kwam snel ter plaatse met speurhonden. Maar enkele honderden meters verder dan de krantenwinkel, raakten ook die het spoor bijster. Vermoedelijk nam de man daar de fiets of stapte hij in een wagen. De buit bleef beperkt, de winkelbedienden waren wel danig onder de indruk. Het onderzoek wordt voortgezet, de overval werd gefilmd door de veiligheidscamera in de winkel.
Vanaf 12 maart start ook ons gemeentebestuur met het uitreiken van Europese rijbewijzen in bankkaartformaat. De voorlopige rijbewijzen zullen pas vanaf 1 oktober 2013 in bankkaartformaat worden geproduceerd en voor de internationale rijbewijzen verandert er niets.
De kostprijs van die nieuwe rijbewijzen bedraagt 20 euro. Dat is het tarief dat de federale overheid hanteert. Onze gemeente rekent dus geen toeslag aan. Binnen Europa circuleren er op dit moment 110 verschillende rijbewijsmodellen. Het uniforme Europese bankkaartmodel moet daar verandering in brengen.
Het nieuwe model heeft een geldigheid van tien jaar. Een nieuwe pasfoto moet je niet meer meebrengen aangezien de gemeentelijke medewerkers uit het bestand van de elektronische identiteitskaarten je pasfoto kunnen herbruiken (digitaal). Niet tevreden over die pasfoto op je huidige identiteitskaart of je lijkt er niet meer zo goed op? Geen probleem, breng dan toch een nieuwe pasfoto mee zodat die kan gebruikt worden op je nieuwe rijbewijs.
Eén van de kamers in de woning van het gezin Melotte in Helchteren is door enkele jongeren helemaal omgebouwd tot radiostudio. De radiozender Music For You werd er geboren.
Radiomaken is een passie voor ons, aldus de twee creatieve jongeren Lenn en Eda. In april 2011 zijn we met ons project gestart. Technisch materiaal werd aangesleept en één van de kamers in de woning werd omgebouwd tot radiostudio. Van hieruit brengen we de internetradio Music For You in de ether. Iedereen kan onze zender beluisteren via de stream van Radionomy, via www.mfy.be en via de Radionomy App op je smartphone, aldus Lenn.
Callcenter Sinds kort krijgt het duo versterking van onder meer Glenn Legein als nieuwe presentator en Wesley Bos als redactiemedewerker. En we hebben nu ook ons eigen callcenter. Hiermee kunnen luisteraars rechtstreeks in de uitzending komen en kunnen we hen betrekken in ons radioverhaal. De jonge radiomakers steken veel tijd in hun passie. Op woensdag hebben we van 16 tot 18 uur onze radioshow Take it Easy met Lenn, op vrijdagavond is er vanaf 19 uur de avondshow met Lenn en Eda en op zondag is er Collective met Eda van 13 tot 15 uur. Binnenkort starten we op zondag, aansluitend op Collective, ook met de MFY top 25 die Glenn zal presenteren.
92 nieuwe vakantieverblijven en openluchtzwembad voor domein Hengelhoef
Twin Properties, het bedrijf dat in 2005 het domein Hengelhoef kocht van de overheid, investeert de komende jaren 11 miljoen euro in de uitbouw en vernieuwing van het vakantiepark. Deze investering is de eerste fase die we doorvoeren, aldus Thomas Lecluse. Deze eerste fase omhelst het bouwen van 92 nieuwe vakantieverblijven. Deze vakantieverblijven worden door Twin Properties aangeboden aan particuliere beleggers. Zij worden eigenaar van het vakantieverblijf dat nadien op een professionele manier verhuurd wordt door Holiday Suites, de uitbater van domein Hengelhoef.
Naast het bouwen van nieuwe vakantieverblijven zal ook de omgeving een facelift ondergaan. Inderdaad. De bouwwerken aan een nieuw openluchtzwembad zijn reeds gestart. Ook investeren we in een toffe speeltuin die een centrale plaats op het domein zal krijgen. In een volgende fase voorziet Twin Properties ook de bouw van een nieuw hotel en sport- en leisure faciliteiten. Met het masterplan dat we opstelden en de investeringen die we hieraan koppelen, zijn we overtuigd dat Hengelhoef binnen enkele jaren opnieuw een heel succesvol vakantiepark zal zijn.
Wil je de kans verkleinen dat jouw fiets gestolen wordt, dan kan je hem laten graveren. In het frame van de fiets wordt dan je rijksregisternummer gegraveerd. Wordt hij dan toch gestolen, is de kans veel groter dat jouw fiets teruggevonden wordt.
Vanaf 6 maart starten de gemeenschapswachten opnieuw met de fietsgraveeracties. Dat zal gebeuren in de garage van het NAC. Wie zijn of haar fiets wil laten graveren, brengt de identiteitskaart of SIS-kaart mee. Fietsen graveren kan enkel tussen 14 en 16 uur. Past die datum jou niet, dan ben je ook welkom op zaterdag 6 april tussen 10 en 12 uur of op woensdag 8 mei tussen 14 en 16 uur.
Achter het dienstencentrum Perron-Oost in Houhalen-Oost werden op het buitenterrein recent een aantal fitnesstoestellen geplaatst. De vijf aanwezige bewegingstoestellen zijn ideaal voor actieve senioren die fit willen blijven. Naast de toestellen in de tuin van Perron-Oost werden er ook op het graspleintje aan de sporthal in Helchteren geplaatst. De toestellen zijn afgestemd op de noden van de senior. Ze zijn stabiel en uitgerust met handgrepen, opstapjes en comfortabele zittingen. Sporten bij mooi weer in openlucht... het wordt leuk!
Op 2 maart zijn de toestellen in Helchteren ingehuldigd. Op 16 maart zal dat gebeuren voor de toestellen van Perron-Oost. Om 14 uur is iedereen die dag welkom om bij deze opening aanwezig te zijn.
Hisvuilzakken als gespreksthema op de gemeenteraad
Het probleem met de huisvuilzakken
Wie al eens zijn of haar huisvuilzak vulde, heeft ongetwijfeld al gevloekt. "De kwaliteit van de zakken is ronduit zwak", aldus Stijn Van Dingenen, gemeenteraadslid voor S&D. "Bovendien zorgde de recente verdeling van de nieuwe rollen ervoor dat we als S&D heel wat vragen van bewoners ontvingen over deze huisvuilzakken. Als fractie bundelden we deze vragen en we brachten ze op de voorbije gemeenteraad ter sprake."
Gescheurde zakken "We legden bevoegd schepen Ventura het kwaliteitsprobleem van de zakken voor. Schepen Ventura erkende het probleem, maar wees er ons op dat deze zakken worden aangekocht door Limburg.net; de Limburgse afvalintercommunale tot waartoe onze gemeente ook behoort. Het gemeentebestuur kan met andere woorden niets doen aan de slechte kwaliteit. Ventura beloofde wel het probleem aan te kaarten binnen de bestuursraad van Limburg.net."
Maximum 5 Grote gezinnen stellen zich de vraag waarom er per gezin, ook al telt het gezin meer dan 5 gezinsleden, toch maar maximum 5 grote rollen worden toegekend. "Een terechte vraag volgens ons", aldus Stijn. "Maar schepen Ventura antwoordde kordaat op de vraag die we hierrond stelden. Hij gaf mee dat ook dit een beslissing is die vanuit Limburg.net werd genomen. Immers, volgens deze afvalintercommunale stijgt het geproduceerde afval niet evenredig met het aantal gezinsleden. Op onze vraag om gewoon per gezinslid één rol te voorzien, werd dan ook negatief geantwoord."
Co-ouderschap en onthaalouders "Ouders die volgens het stelsel van co-ouderschap deeltijds de kinderen binnen het gezin opvangen, moeten onderling uitmaken hoe de huisvuilzakken worden verdeeld. Enkel de ouder bij wie de kinderen gedomicilieerd zijn, ontvangen een rol huisvuilzakken. Op onze vraag of daar vanuit het bestuur mogelijk een alternatief voor gevonden kon worden, werd helaas ook negatief geantwoord. En ook voor onthaalouders wil het bestuur geen bijkomende inspanningen leveren. De onthaalouders in onze gemeente moeten dus niet rekenen op extra huisvuilzakken. De schepen gaf aan dat de onthaalouders bij de ouders van de kinderen om extra zakken moeten vragen... Een vrij starre houding van het bestuur volgens S&D, omdat het voor onthaalouders echt niet altijd even evident is om dit te doen. Bovendien is onthaalouder geen vetbetaalde job die volgens ons nochtans ontzettend waardevol is en die ook ons gemeentebestuur zou moeten koesteren en stimuleren..." En wat met de oude zakken? Momenteel werken we in onze gemeente met de bordeaux-kleurige huisvuilzakken. Echter, wie goed sorteerde heeft misschien nog oude grijze rollen op voorraad. Deze rollen kunnen nog tot eind april gebruikt worden. "Als S&D vroegen we of mensen die nog zulke rollen hebben, deze mogen omruilen voor de nieuwe. Maar opnieuw kregen we een negatief antwoord. De schepen repliceerde eenvoudigweg door te stellen dat deze mensen tijd genoeg gehad hebben om de oude grijze rollen op te gebruiken. Een jammerlijke reactie als u het ons vraagt, kort door de bocht. Ook hier verwees schepen Ventura naar de afspraken die binnen Limburg.net daaromtrent gemaakt werden."
Helchterenaar bouwt revalidatieproject uit in Ethiopië
Johan Lemmens vertelt over revalidatieproject in Ethiopië
Graag nodigt socioculturele vereniging SenD u en uw familie uit voor een unieke gespreksavond. Op vrijdag 8 maart ontvangt SenD om 20.30 uur Johan Lemmens in Cultuurcentrum Casino. Helchterenaar Johan is ergotherapeut en werkt vooral als docent aan de Provinciale Hogeschool. Een aantal jaren geleden kwam hij via een uitwisselingsproject in Ethiopië terecht. Daar kon Johan zelf ervaren dat er in dat land een ontzettende nood was aan nieuwe eenvoudige vormen van revalidatietechnieken. Heel wat kinderen lijden er aan ondervoeding. Dat zorgt voor een belemmering in de groei en de ontwikkeling van een normale menselijke motoriek. Die harde confrontatie zette Johan er toe aan om samen met een aantal collega's een revalidatieproject op te zetten in Ethiopië.
Hoe dit gebeurde, hoe het project vandaag werkt en met welke eenvoudige middelen kinderen er worden geholpen om op een deftige manier een volwaardige motoriek te ontwikkelen, komt Johan ons, ondersteund met heel wat prachtig beeldmateriaal, vertellen. Het wordt zonder twijfel een beklijvende avond die op een aantal vlakken erg confronterend zal zijn. Mis deze gespreksavond niet...
We hopen ook jou, je familie en vrienden te ontmoeten op vrijdag 8 maart om 20.30 uur in cultuurcentrum Casino. De voorstelling zal zo'n anderhalf uur duren. Nadien kan er uiteraard nog gezellig nagepraat worden in het cafetaria van cc Casino. De toegang tot dit evenement is gratis. Tot dan!
Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap neemt intrek in het NAC
Vanaf 1 maart kan je de diensten van het PWA, het Plaatselijk Werkgelegenheidsagentschap terugvinden in het NAC. Ook de PWA-dienstenchequeonderneming (PWA-DCO) en de Groen- en Klusdienst TENK verhuisden mee.
Bij de diensten van het PWA kun je als inwoner terecht voor het aanvragen van PWA-hulp. Het kan dan gaan om tuinklussen, kleine klussen in en om de woning, kinderopvang maar bijvoorbeeld ook om poetshulp met dienstencheques. In de schoot van het PWA bestaat in onze gemeente ook TENK: de Tuin en Klusdienst. Volgende werkjes worden verricht door de medewerkers van TENK:
tuinonderhoud: onder andere gras maaien, verticulteren, schoffelen, snoeien, hagen scheren, onkruid wieden, groenafval naar containerpark brengen, Aanlegwerken, aanplantingen... worden niet uitgevoerd.
kleine klussen: onder andere herstellen lekkende waterkraan, herstellen lekkende WC, lamp vervangen, kleine herstellingen aan het elektriciteitsnet, kleine verfwerken,
Wil je gebruik maken van deze diensten, dan is het uiteraard belangrijk dat je inwoner bent van onze gemeente. Daarnaast moet je aan enkele bijkomende voorwaarden voldoen:
of beschikken over het OMNIO-statuut (klevertje ziekenfonds)
of OCMW-cliënt zijn (aanvraag via OCMW)
of huurder zijn bij een erkend sociaal verhuurkantoor (bewijs meebrengen)
of lichamelijke of mentale beperkingen hebben (attest voorleggen)
of ouder zijn dan 65 jaar
Hoe gaat het in zijn werk? Uiteraard contacteer je eerst de dienst zelf met je vraag. Nadien komteen medewerker van de dienst een kijkje nemen naar de aard en de omvang van de opdracht. De werken worden uitgevoerd door een ploegje van 1 tot 3 mensen. De medewerkers gebruiken bij het klussen of tuinonderhoud hun eigen materialen.
Vragen of info? Wie vragen heeft of meer informatie wenst, kan terecht bij het PWA, Pastorijstraat 30, tel. 011 492530, info@pwahouthalen-helchteren.be. De diensten zijn elke werkdag te bereiken van 8.30 tot 12.00 uur. Op maandag kan het ook in de namiddag van 13 tot 18.30 uur en op woensdag en donderdag van 13 tot 16 uur.
Blaffende honden bijten niet... maar kosten wel veel geld
In de gemeenteraad van februari interpelleerde S&D het huidige bestuur over de werking van de hondenvanger. "Samen met vier andere gemeenten werkt Houthalen-Helchteren met een hondenvanger", aldus raadslid Melissa Bosmans. "Deze hondenvanger is in dienst van de gemeente Lummen. Al jaren levert de man goed werk. Vanuit onze gemeentekas wordt er jaarlijks 25.000 euro betaald aan Lummen opdat de man ook in Houthalen-Helchteren kan optreden. Dat het inschakelen van zo'n hondenvanger zinvol is, bewijzen de cijfers. In 2012 moest de hondenvanger in onze gemeente liefst 140 honden vangen. Het merendeel van de honden is gechipt en wordt meteen teruggebracht naar de eigenaar. De andere honden gaan naar het asiel waar ze op hun (nieuwe) baas wachten."
Duur "Wat echter opvalt, is dat onze gemeente de hondeneigenaars niets laat betalen als hun weggelopen dier wordt teruggebracht. In andere gemeenten moet de eigenaar wel een deel van de kosten voor de hondenvanger terugbetalen. Bij ons niet. Als je weet dat in de andere gemeenten er een gemiddelde van 60 euro per terugbrenging betaald wordt, en je weet dat er in onze gemeente 140 honden werden gevangen, dan gaat het dus om het mislopen van meer dan 8.000 euro... Bovendien moet de hondenvanger nu geregeld dezelfde loslopende honden terugbrengen. Met de invoering van een vergoeding die door de hondeneigenaars betaald moet worden, zou die laksheid en onverantwoordelijkheid van de hondeneigenaars waarschijnlijk ook verbeteren."
Goede suggestie Het huidige gemeentebestuur vond de suggestie van S&D om eigenaars van loslopende honden een onkostenvergoeding te laten betalen als hun hond gevangen wordt, alvast interessant. Schepen Pollers beloofde de invoering van die vergoedingen te bekijken. De S&D-fractie liet alvast verstaan het dossier van nabij op te volgen. Verder suggereerde S&D ook dat men dringend moet nadenken over de toekomst van de hondenvanger. De man nadert immers stilaan zijn pensioengerechtigde leeftijd en er is niet meteen opvolging. Dit takenpakket doorschuiven naar één van de asielen is volgens S&D niet haalbaar. Deze mensen kampen nu al met een overaanbod aan taken.
De voorbije maanden kregen veel inwoners het idee dat het aantal inbraken in onze gemeente gestegen is. Een reden voor oppositiepartij S&D om dit even uit te spitten. "En wat blijkt, het gevoel is terecht", aldus gemeenteraadslid Luciana Costa. "We vergeleken de cijfers van de laatste drie maanden van 2011 met deze van 2012 en dat leverde volgende gegevens op:
- oktober 2011: 10 inbraken - november 2011: 12 inbraken - december 2011: 7 inbraken
- oktober 2012: 9 inbraken - november 2012: 14 inbraken - december 2012: 16 inbraken
Het gaat hier telkens om geregeistreerde woninginbraken of pogingen tot. Vooral de flinke stijging in december 2012 valt op."
Politie Op basis van de cijfers interpelleerde S&D de waarnemend burgemeester. "Hij kan uiteraard niet anders dan erkennen dat het aantal inbraken de voorbije maanden effectief gestegen is. Blijkbaar is het wel geen lokaal fenomeen, ook andere gemeenten worden hiermee geconfronteerd. Bijkomend liet de burgemeester verstaan dat het politiekorps actief werkt om het aantal inbraken in te dijken", aldus Luciana Costa.
"Desondanks gaan we met S&D bekijken of ons gemeentebestuur bijkomende maatregelen kan nemen en of een eventuele sensibiliseringscampagne rond de preventie van woninginbraak zinvol is. Inwoners die extra tips willen omtrent de beveiliging van hun eigen woning, kunnen alvast terecht op de website van het provinciebestuur. Hier krijg je niet alleen handige tips, je vindt er ook meer uitleg over de bestaande fiscale voordelen voor investeringen in beveiliging en je ontdekt dat je ook in onze gemeente een gratis beveiligingsadvies kan opvragen."
Als alles goed loopt, zal de VRT op zondag 5 mei de eredienst van Houthalen-Centrum live uitzenden. Elke zondag, om 10.00 uur, wordt er op VRT een eredienst uitgezonden. Zondag 5 mei is Houthalen-Helchteren dus aan de beurt. Onder meer het parochieteam is al volop bezig met de voorbereidingen. De dienst zal die dag ook al om 10.00 uur starten en vindt uiteraard plaats in de Sint-Martinuskerk.
Het voorbije weekend was het kermis in Houthalen-Oost. Op het Lindeplein staan enkele kermisattracties opgesteld. Maar het winterweer zorgde niet meteen voor een leuke kermissfeer. De felle sneeuwval deed inwoners afhaken om een leuke middag op de kermis door te brengen. Daarom werd beslist dat de kermis een weekje langer zal staan. Wie dus nog zin heeft in een ritje op de molen, knallen in de botsauto's of in een portie lekkere smoutbollen kan ook komend weekend in Oost terecht.
Vorig jaar startte het gemeentebestuur met het initiatief om in de zomerse vakantieperiode in onze gemeente speelstraten te organiseren. Hiervoor deed het bestuur een oproep naar de inwoners. Ook in 2013 zal dit initiatief navolging krijgen en wordt er gehoopt om het aantal speelstraten van 2012 (4 straten werden omgedoopt tot speelstraat) te verhogen.
Onder het motto Kinderen en jongeren moeten voldoende ruimte hebben om te spelen! lanceerde het bestuur in 2012 de speelstraten. In de Kruisstraat, de Molenweg, de Sint-Lambertusstraat en de Steenbergwijk, konden de kinderen tijdens bepaalde vakantieperiodes vrij op straat spelen. Uiteraard onder het toeziend oog van de meter of de peter van de straat.
Wat zijn speelstraten? Speelstraten zijn straten die op aanvraag van de bewoners tijdens de zomervakantie volledig of gedeeltelijk afgesloten kunnen worden. Zo wordt spelen op straat weer mogelijk. De speelstraten zijn een initiatief van de bewoners, zij nemen en dragen ook de verantwoordelijkheid. De peters en/of meters zijn verzekerd via de verzekering die de gemeente heeft bij Ethias. Je moet wel rekening houden met een aantal voorwaarden die in een reglement zijn vastgelegd.
Jouw straat omtoveren tot speelstraat in 2013! Wil je samen met buren van jouw straat een speelstraat maken? Informeer je dan bij het team gemeenschapsvorming. De nodige documenten kan je downloaden op www.jeugdhh.be. Aanvragen voor het inrichten van een speelstraat moet je indienen vóór 15 april 2013.
Wil je tijdens de zomermaanden juli en augustus 2013 een centje bijverdienen en ben je minstens 18 jaar of ouder, dan kan je misschien een vakantiejob overwegen bij de diensten van het OCMW. Voor volgende accommodaties en taken is het OCMW-bestuur op zoek naar jongeren die een vakantiejob willen doen:
Woonzorgcentrum Vinkenhof
het team verpleging en verzorging is op zoek naar voltijdse (38u/week) en halftijdse (19u/week) vakantiewerkers voor een periode van 1 maand;
het team huishouding/schoonmaak zoekt halftijdse (19u/week) vakantiewerkers voor een periode van 4 weken;
het team huishouding/centrale keuken zoekt eveneens halftijdse (19u/week) vakantiewerkers voor een periode van 4 weken.
Kinderdagverblijf de Sijsjes
het team verpleging en verzorging is op zoek naar halftijdse (19u/week) vakantiewerkers voor een periode van 1 maand;
het team huishouding/schoonmaak zoekt halftijdse (19u/week) vakantiewerkers voor een periode van 4 weken.
Buitenschoolse kinderopvang Houthalen-Oost
het team verpleging en verzorging zoekt halftijdse (19u/week) vakantiewerkers voor een periode van 1 maand.
Buitenschoolse kinderopvang Dol-fijn Helchteren
het team verpleging en verzorging is op zoek naar halftijdse (19u/week) vakantiewerkers voor een periode van 1 maand;
het team huishouding/schoonmaak zoekt op haar beurt één halftijdse (19u/week) vakantiewerker voor een periode van 4 weken.
Wie de komende dagen als automobilist passeert aan het kruispunt van de Grote Baan met de Helzoldstraat in Helchteren, moet rekening houden met hinder. Immers, de rechterrijstrook op de Grote Baan in de richting van Hasselt, vlak voor het kruispunt in het centrum van Helchteren, is op bepaalde plaatsen verzakt. Hierdoor wordt de strook tijdelijk ingekort.
De verzakking is naar alle waarschijnlijkheid te wijten aan het onderliggend rioleringsstelsel. In de loop van de week wordt er hieromtrent door Infrax een onderzoek gedaan. Door het inkorten van de rechterrijstrook aan het kruispunt, verwacht het Agentschap Wegen en Verkeer langere wachttijden aan het kruispunt, zeker voor chauffeurs komende uit Hechtel en rijdende richting Hasselt.
Afgelopen vrijdag reikte het provinciebestuur de Limburgse Sportprijzen uit. Hoofdvogel van de avond was voor meerkamper Hans Van Alphen die met de Limburgse Laurier aan de haal ging. Dit is de trofee voor de meest verdienstelijke sportman of sportvrouw van het jaar. Hans ontving de trofee uit handen van gouverneur Reynders
Verdienstelijke bestuursleden Ook Godfried Franssen uit onze gemeente stond op het podium. Godfried ontving een medaille als verdienstelijke sportbestuurder. Al meer dan 20 jaar is de man actief als bestuurder binnen de Koninklijke Belgische Biljartbond. Proficiat!
Volgend schooljaar komen opnieuw 14 jongeren van over heel de wereld naar Vlaanderen op uitwisseling via de organisatie AFS Vlaanderen vzw. Ze verblijven een jaar in een gastgezin, gaan hier naar school en leren onze cultuur in al haar aspecten kennen.
"AFS zoekt heel concreet 14 gezinnen die hun huis en hun hart willen openstellen voor iemand uit een ander land", aldus Krista Reynders van AFS. "Als gastgezin haal je een stukje van de wereld in huis en maak je kennis met een andere cultuur. Maar het gaat veel verder dan dat. Voor de gastgezinnen is het een leerrijke ervaring om een buitenlandse jongere in huis te halen. De aanwezigheid van iemand met een andere achtergrond verruimt de blik van alle gezinsleden. Dingen die altijd als evident werden beschouwd, blijken dat misschien toch niet te zijn. De band die tussen de gastfamilie en het nieuwe gezinslid ontstaat, is hecht en voor het leven. Ze hebben er als het ware een zoon of dochter bij."
Een ontmoeting van culturen is steeds een boeiend gegeven. Getuige daarvan zijn de vele gastgezinnen die elk jaar de uitdaging aangaan, sommigen zelfs al voor de derde of vierde keer. Elk gezin heeft zijn eigen verhaal en anekdotes. "De samenstelling van de AFS-gastgezinnen varieert van jonge samenwonenden tot iets oudere mensen van wie de kinderen al het huis uit zijn", aldus Krista. "Ook alleenstaanden kunnen perfect gastouder worden. AFS gaat op zoek naar een gastzoon of -dochter die het best bij het gezin past."
Tijdens hun verblijf volgen de buitenlandse jongeren niet enkel les in een lokale school, ze leren ook onze cultuur en onze taal van dichtbij kennen. Door hun verblijf in een gastgezin integreren ze zich gemakkelijk in de lokale gemeenschap. Dit biedt de jongeren een degelijk inzicht in de culturele verschillen en het leert hen om die vanuit een ander standpunt te benaderen.
Door een langere tijd in een ander land te leven, leren de deelnemers wederzijds begrip en respect op te brengen voor de normen en waarden van een andere cultuur. Tijdens hun verdere leven zullen ze nog vaak op deze ingrijpende ervaring kunnen terugvallen.
Meer informatie over gastgezin worden op www.afsvlaanderen.be. "Wie zelf interesse heeft om als gastgezin te fungeren, mag mij altijd contacteren voor meer informatie", glimlacht Krista. "Dat kan via kristareynders@telenet.be."
De rechtbank van koophandel in Hasselt heeft het verzoek ingewilligd van de welfselproducent Echo Groep in Houthalen-Helchteren om over te gaan naar de derde fase in het kader van de Wet op de Continuïteit van de Ondernemingen (WCO). Ondanks de geruchten blijven de kandidaat-overnemers bereid om ook nu de activiteiten van de noodlijdende onderneming verder te zetten. In april vorig jaar diende de Echo Groep, waar meer dan 500 mensen werkten, een verzoek tot bescherming tegen schuldeisers in voor een aantal Belgische vestigingen. In oktober 2012 werd deze WCO-periode verlengd tot 24 april 2013. Dinsdagmorgen ging de rechter akkoord om, op vraag van de raad van bestuur van de Echo Groep, over te gaan naar WCO fase 3 voor de (belangrijkste) vestiging, Echo NV.
Dit heeft tot gevolg dat het bedrijf zal begeleid worden door twee gerechtsmandatarissen, die zullen assisteren bij het verkoopproces van Echo NV. Zij nemen het voorlopige bewind van het bedrijf over.
De geruchten alsof deze stap in de procedure een alles-of-nietsscenario zou betekenen voor de kandidaat-overnemers van het bedrijf, wordt door hen ontkend. "Ook in de fase 3 van de WCO blijven wij volledig gaan voor de volledige verderzetting van de activiteiten bij Echo", zegt Gert Van Cauwenbergh (Fingo), die samen met Patrick Bijnens (Eurodal) een intentieverklaring heeft getekend om het bedrijf over te nemen, maar in de onderhandelingsfase op diverse moeilijkheden is uitgekomen. "Dit blijft een positief verhaal, dat we niet loslaten", aldus Van Cauwenbergh. bron: hbvl.be
Beste lezer, welkom op deze blog waar je dagelijks nieuws uit onze gemeente vindt. Zelf iets te melden, geef me een seintje! Groeten, Stijn Van Dingenen
E-mail mij
Volg het nieuws van Houthalen-Helchteren ook op facebook: