Vakantiefietsen
Inhoud blog
  • 2025 Barcelona Maureillas - Figueres
  • 2025 Barcelona Montner - Maureillas
  • 2025 Barcelona Marcorignac - Montner
  • 2025 Barcelona Pézenas - Marcorignac
  • 2025 Barcelona Brissac - Pézenas
  • 2025 Barcelona St-Julien de Cassagnas - Brissac
  • 2025 Barcelona Vogüé - St-Julien de Cassagnas
  • 2025 Barcelona Vals-Les-Bains - Vogüé
  • 2025 Barcelona Le Cheylard - Vals-Les-Bains
  • 2025 Barcelona Lamastre - Le Cheylard
  • 2025 Barcelona Andencette - Lamastre
  • Vakantiefietsen
  • 2025 Barcelona Lyon Andencette
  • 2025 Barcelona TGV
  • 2025 Barcelona Macon - Lyon
  • 2025 Barcelona Chagny - Macon
  • 2025 Barcelona Lamarche sur Soane - Chagny
  • 2025 Barcelona Langres - Lamarche sur Soane
  • 2025 Barcelona Andelot - Langres
  • 2025 Barcelona Foug - Andelot
  • 2025 Barcelona Verdun-Foug
  • 2025 Barcelona Marville - Verdun
  • 2025 Barcelona Florenville-Marville
  • 2025 Barcelona Lavaux-Florenville
  • 2025 Barcelona Namen - Lavaux
  • 2025 Barcelona Branst-Namen
  • 2024 Zwarte Wouden route - SAMENVATTING
  • 2024 Zwarte Wouden route - Freudenstadt - Pforzheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - Uberlingen - Freudenstadt
  • 2024 Zwarte Wouden route - Lindau - Uberlingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Konstanz - Lindau
  • 2024 Zwarte Wouden route - Radolfzell - Konstanz
  • 2024 Zwarte Wouden route - Donaueschingen - Radolfzell
  • 2024 Zwarte Wouden route - Wolfach - Donaueschingen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Strasbourg - Wolfach
  • 2024 Zwarte Wouden route - Diemeringen - Strasbourg
  • 2024 Zwarte Wouden route - Saarlouis - Diemeringen
  • 2024 Zwarte Wouden route - Trier - Saarlouis
  • 2024 Zwarte Wouden route - Hillesheim - Trier
  • 2024 Zwarte Wouden route - Eynatten - Hillesheim
  • 2024 Zwarte Wouden route - St-Truiden - Eynatten
  • 2024 Zwarte Wouden route - Branst-St-Truiden
  • 2023 Balkan kustroute - SAMENVATTING
  • 2023 Balkan kustroute - Lezhe - Tirana
  • 2023 Balkan kustroute - Shkoder - Lezhe
  • 2023 Balkan kustroute - Virpazar - Shkoder
  • 2023 Balkan kustroute - Cetinje - Virpazar
  • 2023 Balkan kustroute - Kotor - Cetinje
  • 2023 Balkan kustroute - Herceg Novi - Kotor
  • 2023 Balkan kustroute - Dubrovnik - Herceg Novi
  • 2023 Balkan kustroute - Ravno - Dubrovnik
  • 2023 Balkan kustroute - Ploce - Ravno
  • 2023 Balkan kustroute - Korcula - Ploce
  • 2023 Balkan kustroute - Vela-Luka - Korcula
  • 2023 Balkan kustroute - Split - Vela-Luka
  • 2023 Balkan kustroute - Sibenik - Split
  • 2023 Balkan kustroute - Skradin - Sibenik
  • 2023 Balkan kustroute - Zadar - Skradin
  • 2023 Balkan kustroute - Rondrit Zadar
  • 2023 Nederland Dag 21 Bergen Op Zoom - Vlissingen
  • 2023 Nederland Dag 20 Eindhoven - Bergen Op Zoom
  • 2023 Nederland Dag 19 Thorn - Eindhoven
  • 2023 Nederland Dag 18 Valkenburg - Thorn
  • 2023 Nederland Dag 17 Venlo - Valkenburg
  • 2023 Nederland Dag 16 Nijmegen - Venlo
  • 2023 Nederland Dag 15 Veluwe - Nijmegen
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2023 Nederland Dag 13 Branst - Enschede
  • Rondje Zwitserland - samenvatting
  • 2022 Zwitserland Dag 15 St-Ursanne - Grenzach-Wyhlen
  • 2022 Zwitserland Dag 14 La Chaux-De_Fonds - St-Ursanne
  • 2022 Zwitserland Dag 13 Motiers - La Chaux-De-Fonds
  • 2022 Zwitserland Dag 12 Vallorbe - Motiers
  • 2022 Zwitserland Dag 11 Nyon - Vallorbe
  • 2022 Zwitserland Dag 10 Lausanne - Nyon
  • 2022 Zwitserland Dag 09 Saxon-Martigny - Lausanne
  • 2022 Zwitserland Dag 08 Brigerbad - Saxon-Martigny
  • 2022 Zwitserland Dag 07 Oberwald - Brigerbad
  • 2022 Zwitserland Dag 06 Sedrun - Oberwald
  • 2022 Zwitserland Dag 05 Chur - Sedrun
  • 2022 Zwitserland Dag 04 Altstatten - Chur
  • 2022 Zwitserland Dag 03 Konstanz - Altstatten
  • 2022 Zwitserland Dag 02 Eglisau - Konstanz
  • 2022 Zwitserland Dag 01 Grenzach Wyhlen - Eglisau
  • 2022 Nederland Dag 11+12 Enschede - Bornem + overzicht
  • 2022 Nederland Dag 10 Ommen - Enschede
  • 2022 Nederland Dag 09 Emmen - Ommen
  • 2022 Nederland Dag 08 Groningen - Emmen
  • 2022 Nederland Dag 07 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 06 Harlingen - Dokkum
  • 2022 Nederland Dag 05 Den Helder - Harlingen
  • 2022 Nederland Dag 04 Noordwijkerhout - Den Helder
  • 2022 Nederland Dag 03 Ouddorp - Noordwijkerhout
  • 2022 Nederland Dag 02 Vlissingen - Ouddorp
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)
  • 2021 Oostenrijk Dag 13 Zell am See (Frohwies) - Salzburg
  • 2021 Oostenrijk Dag 12 Bad Gastein - Zell am See (Frohwies)
  • 2021 Oostenrijk Dag 11 Bad Gastein (RUSTDAG)
  • 2021 Oostenrijk Dag 10 Seeboden - Bad Gastein
  • 2021 Oostenrijk Dag 09 Velden am Worther See - Seeboden
  • 2021 Oostenrijk Dag 08 Volkermarkt - Velden am Worther See
  • 2021 Oostenrijk Dag 07 Dravograd - Volkermarkt
  • 2021 Oostenrijk Dag 06 Oberhaag - Dravograd
  • 2021 Oostenrijk Dag 05 Graz - Oberhaag
  • 2021 Oostenrijk Dag 04 Leoben - Graz
  • 2021 Oostenrijk Dag 03 Liezen - Leoben
  • 2021 Oostenrijk Dag 02 Bad Ischgl - Liezen
  • 2021 Oostenrijk Dag 01 Salzburg - Bad Ischl
  • 2021 Dag 10 Couvin - Ronquieres
  • 2021 Dag 9 Rochehaut - Couvin
  • 2021 Dag 8 Izel - Rochehaut
  • 2021 Dag 7 Izel
  • 2021 Dag 6 Libranont - Izel
  • 2021 Dag 5 Burg Reuland - Libranont
  • 2021 Dag 4 Eynatten - Burg Reuland
  • 2021 Dag 3 Huy - Eynatten
  • 2021 Dag 2 Hoeilaart Huy
  • 2021 Dag 1 Branst Hoeilaart
  • 2020 Vlaanderen samenvatting
  • 2020 Dag 16VL Brasschaat - Branst
  • 2020 Dag 15VL Mol - Brasschaat
  • 2020 Dag 14VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 13VL Mol rondrit
  • 2020 Dag 12VL Maasmechelen - Mol
  • 2020 Dag 11VL Maasmechelen rondrit
  • 2020 Dag 10VL Kelmis - Maasmechelen
  • 2020 Dag 09VL Tongeren - Kelmis
  • 2020 Dag 08VL Hoegaarden - Tongeren
  • 2020 Dag 07VL Enghien - Hoegaarden
  • 2020 Dag 06VL Rollegem - Enghien
  • 2020 Dag 05VL Ieper - Rollegem
  • 2020 Dag 04VL Diksmuide - Roeselare - Ieper
  • 2020 Dag 03VL Damme - Diksmuide
  • 2020 Dag 02VL Stekene - Damme
  • 2020 Dag 01VL Branst - Stekene
  • 2020 - Ardennen samenvatting
  • 2020 Dag 09 - Dinant - Tienen
  • 2020 Dag 08 - Givet - Dinant
  • 2020 Dag 07 - Sedan - Givet
  • 2020 Dag 06 - Libramont - Sedan
  • 2020 Dag 05 - Durbuy - Libramont
  • 2020 Dag 04 - Rondrit Durbuy
  • 2020 Dag 03 - Luik - Durbuy
  • 2020 Dag 02 - Waver - Luik
  • 2020 Dag 01 - Bornem - Waver
  • Overzicht Westkust USA
  • 2019 Dag 15-20 Terug naar LAX
  • 2019 Dag 14: San Diego - grens Mexico
  • 2019 Dag 13: Oceanside - San Diego South
  • 2019 Dag 12: Newport - Oceanside
  • 2019 Dag 11: Venice Beach - Newport
  • 2019 Dag 10: Ventura - Venice Beach
  • 2019 Dag 9 Santa-Barbara - Ventura
  • 2019 Dag 8 Lompoc - Santa Barbara
  • 2019 Dag 7: Pismo Beach - Lompoc
  • 2019 Dag 6: Morro Bay - Pismo Beach
  • 2019 Dag 5: Ragged Point - Morro Bay
  • 2019 Dag 4: Big Sur - Ragged Point
  • 2019 Dag 3: Marina - Big Sur
  • 2019 Dag 2: Pescadero - Marina (Monterey)
  • 2019 Dag 1: San Fransisco - Pescadero
  • 2018 - Dag 18: Olema - San Fransisco
  • 2018 - Dag 17: Bodega Bay - Olema
  • 2018 - Dag 16: Guatala - Bodega Bay
  • 2018 - Dag 15: Little River - Guatala
  • 2018 - Dag 14: Westport - Little River
  • 2018 - Dag 13: Redway - Westport
  • 2018 - Dag 12: RUSTDAG
  • 2018 - Dag 11: Ferndale - Redway
  • 2018 - Dag 10: Arcata - Ferndale
  • 2018 - Dag 9: Klamath - Arcata
  • 2018 - Dag 8: Brookings - Klamath
  • 2018 - Dag 7: Gold Beach - Brookings
  • 2018 - Dag 6: Bandon - Gold Beach
  • 2018 - Dag 5: Reedsport - Bandon
  • 2018 - Dag 4: Waldorf - Reedsport
  • 2018 - Dag 3: Lincoln City - Waldorf
  • 2018 - Dag 2: McMinville - Lincoln City
  • 2018 - Dag 1: Portland - McMinville
  • 2017 - Seattle
  • Rondrit Andalusië – Spanje 2015
  • 2014 Fietsen naar Praag + Midden-Europaroute: Praag- Porec
  • 2013 De groene weg naar de Middellandse Zee + Fietsen in de Provence
  • 2012 Fietsverslag Engeland
  • 2011 Via de la Platta - Santiago de Compostella
  • 2010 SCHOTLAND
  • 2009 België - Rome
  • 2008 Ierland met de GPS
  • 2007 Portugal
  • 2006 Peloponesos - Griekenland
  • 2004 Noorwegen (Zuid)
  • 2003 Ionische eilanden - Griekenland
  • 2023 Nederland Dag 14 Enschede - Veluwe
  • 2022 Nederland Dag 06 Dokkum - Groningen
  • 2022 Nederland Dag 01 Branst (BE) - Vlissingen (NL)

    Zoeken in blog



    Fietsreizen van Gert Vergauwen
    Dit is mijn blog met mijn fietsreizen met bagage. Bedoeling is om fietsers wat extra info te geven bij hun reizen en om te gebruiken als leidraad op de fietsbeurs.
    01-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantiefietsen
    ACTUEEL!! 
    Ik fiets momenteel deel 2 van Lyon naar Barcelona.
     

    01-09-2025, 18:52 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    12-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Maureillas - Figueres

    51 km - 800 HM  - 14,1 km/h gem - 23 gr Bewolkt

    De grote oversteek vandaag over de Pyreneeën staat op het menu. En mijn gastheer had gelijk op meerdere punten: het is inderdaad een heel mooie route én de laatste 200 hoogtemeters waren "Red". Waarmee hij bedoelde dat je er in het rood gaat omdat het zo steil is. En hij had gelijk..


    Typisch landschap tijdens de klim met toch wel 2 bijzonderheden als je heel goed kijkt: ongeveer op 1/3 van links en van onder zie je een egaler groen vlekje met een wit stipje. Dat is een camionet van een visser. Je hoort constant de rivier klauteren maar je ziet ze nooit.
    De tweede bijzonderheid is een woning op de rechter heuvel (iets rechts van de "v" die de 2 heuvels vormen). 


    Hier zie je dezelfde woning al heel wat beter. 4 km verder en 200 meter hoger. 

    De rechter weg was de weg die ik tot hier aan het volgen was en die met een 6% naar boven loopt ook al lijkt het eerder dat hij naar beneden loopt. De reden is dat de linker weg start met een 13% om na een 100m "af te vlakken" naar 11% en dat voor de eerstvolgende 1,5 km. "Red" dus..


    De linker weg loopt door een soort villa wijk ui de jaren '70 en de weg loopt daar uiteindelijk dood op een aarden wal. Dit is immers de oude grensovergang en hij is niet meer in gebruik wegens klachten van de bewoners. Het werd er "te druk". Nu in elk geval niet meer, ik heb 7 auto's gezien gedurende 2 uur..
    Maar... wij gaan er hier natuurlijk wel over. Op het verboden doorgang bord staat "Sauf ayants droit" wat vrij vertaald betekent "uitgezonderd recht hebbenden", dus wat is het probleem. De weg op..

    Nog wat verder staat er nog bord "doodlopend" en dan gaat de weg over in een karrenspoor.
    Geen nood, ook dit blijven volgen en dan kom je er. Ik kreeg het even koud toen me op dit weggetje een Jeep tegemoet kwam. De man stopte om me door te laten, draaide zijn raampje naar beneden en zei een vriendelijke goedenmorgen.. Oef!

    Als je het wegje blijft volgen, kom je plots op een bredere grindweg uit en volgens de GPS ben je dan in Spanje.

    Dit is meteen ook het hoogste punt van de Col. Met zijn 730 m best een doenbare overgang.

    Als je nog een paar honderd meter verder fietst, kom je plots aan de start/einde van een nieuwe asfaltbaan. En voila, naar beneden zoeven dan maar!


    Al na 100 m In Spanje staat dit, nogal bouwvallige, bouwsel je op te wachten om van het uitzicht te genieten. Ik ben er op geweest, maar heb enkel op de dikste balken gesteund, want het vertrouwen was er niet helemaal. Zeker niet als je weet dat er onder het bouwsel een afgrond was die me behoorlijk diep leek.


    En dan zoeven we een 650 hoogtemeters naar beneden tot aan de rivier La Muga die we verder volgen tot in Figueres.


    Figueres doet waarschijnlijk wel een belletje rinkelen. Het is de geboortstad van Dali en het is dan ook best druk rond het museum. Voor de rest is het nu niet echt een stad die me gaat bijblijven.

    12-09-2025, 17:27 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    11-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Montner - Maureillas

    59 km - 750 HM  - 15,0 km/h gem - 24 gr Zon/bewolkt

    Vandaag staan er 2 wat langere klimmen op het menu van een 300 hoogtemeters elk en gaat de tocht tot aan de voet van de Pyreneeën. 

    Vooral de eerste klim was er een met enorm mooie vergezichten. Echt een heel mooie route. Dat werd me ook bevestigd vanavond door mijn gastheer die ook een hevige fietser is.
    Ik heb hem wat info gegeven over lange afstandsfietstochten, want daar had hij nog niet zo veel ervaring mee, maar wel veel interesse.
    Zijn specialiteit zijn echter kortere fietstochten in de omgeving waar hij mensen met raad en daad probeert bij te staan. Hij herkende aan de hand van de foto van de pauw onmiddellijk welke route ik genomen had om tot hier te geraken. Hij bevestigde ook dat het een van de mooiere parcours was.
    Ook voor morgen was hij vol lof over de route die het boekje aanbeveelt. Dus ik ben benieuwd!


    Al na een paar kilometer begon al direct de klim en zie je landschap heel snel veranderen. Eens halfweg op de klim, ga je een bocht om en verandert het landschap volledig.


    Na de bocht kom je terecht in deze vallei waar je in de rechterbovenhoek aan begint en helemaal rond de vallei fietst. Het stuwmeer blijft je centerpunt, heel knap!



    Je gaat op het hoogste punt weer eens de hoek om en wordt weer geconfronteerd met een totaal ander landschap. Deze indrukwekkende kalkrotsformatie "Les Orgues" steekt prachtig af tegen de berg van 2700 m op de achtergrond.
    Op het uitzichtpunt kreeg ik een deskundige uitleg in het half Frans, half Catalaans over het ontstaan van de kalkrotsen van een hevige fan van de streek. 


    Terug beneden gaat de rit gedurende een 10-tal km in het dal verder en zijn de wijngaarden eindelijk verdwenen en hebben ze plaats gemaakt voor fruitbomen met een ingenieus irrigatiesysteem ernaast.


    Les Boles Piculats zijn een Catalaanse specialiteit die eigenlijk best lekker is. Een soort balletjes in vleessaus, eens iets anders dan mijn dagelijks slaatje.


    De uitzichten tijdens de tweede klim zijn wat minder spectaculair. Je fietst eigenlijk grotendeels in de bossen met af en toe een uitzichtspunt.


    Er wordt wel gewaarschuwd voor gevaarlijke dieren in deze bossen. 

    11-09-2025, 16:47 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    10-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Marcorignac - Montner

    73 km - 760 HM  - 16,1 km/h gem - 25 gr Zon

    Na gisteren de zwaarste dag van het tweede deel was dit vermoedelijk een van de mooiste dagen. 
    Ik was al om 8u10 vertrokken omdat ik wist dat het best een pittige dag ging worden en de wind 's morgens duidelijk minder sterk is dan in de (latere) NM.
    En uiteraard, de wind heeft me vandaag eigenlijk totaal geen parten gespeeld. Af en toe goed voelbaar, was het eerder een zijwind dan een kopwind en niet echt storend.

    Daarnaast was het pittig, ja zeker, er zaten een paar langere klimmen van een paar honderd hoogtemeters in, maar al bij al viel dat goed mee. De wat pittigere stukjes bleven beperkt tot 2 stukken van 7 tot 11% 's morgens vroeg. De rest was allemaal heel wat braver.


    Van bij de start al direct een paar mooie kastelen. Dit is een huis van een wijnboer. Niet slecht zou ik zeggen..


    Iedereen herinnert zich ongetwijfeld nog de berichten van de felle bosbrand in Zuid Frankrijk begin augustus.
    16.000 ha bos ging in vlammen op en het was de grootste brand sinds 1949.
    Vandaag fiets ik een 20-tal km door de uitlopers van die brand. Hoewel er op vele plaatsen duidelijk branden zijn geweest, zijn de bossen een paar honderd meter verder volledig gespaard gebleven en fris groen. Het zijn dus echt de laatste uilopers en niet de plaatsen waar het echt hevig heeft gebrand en alles verwoest werd. 
    Als ik me de wind van gisteren in gedachten hou, dan begrijp ik heel goed dat dit een brand enorm veel kracht moet geven.


    Op vele plaatsen, zoals hier, is het enkel de onderste droge vegatatie de in vlammen is opgegaan, de bomen zelf hebben wel verbrande stammen maar de kruinen zijn niet in de vlammen opgegaan. Al zijn de kruinen ondertussen niet langer meer groen, maar bruin. Dus vermoedelijk zijn de bomen wel dood.
    Het bord heeft duidelijk ook de volle hitte gevoeld.


    Gelukkig is er even verder niets meer te zien van de brand en wordt het terrein weer ruwer en heel mooi.





    De wijngaarden liggen hier typisch in de lager gelegen delen, hogerop is het heel wat rotsiger of zijn er bossen. 

    Het grootste stuk van de dag fiets ik van het ene nationale park naar het andere, zoals ook hier. Geen fietspaden hier, maar gewone wegen waar amper een auto op rijdt. Doordat de hellingen niet steil zijn, is het echt zalig fietsen. Je klimt zonder al te veel moeite naar boven waarna je aan de andere kant een zalige afdaling van een paar km wacht. Gewoon laten bollen en vooral niet remmen!


    'S middags had ik voorzien om te eten in Tuchan, een vrij groot dorp in het midden van het park met een aantal café's/restaurants. Ik werd echter overal vriendelijk aan de deur gezet: we zijn niet open vanmiddag of serveren enkel drankjes.
    Om 12u25 ben ik dan bij de bakker binnen gestapt en heb ik nog 2 stukken pizza kunnen kopen. Verder was hij uitverkocht en 5 min later sloot ze dan ook haar deur. Effe geluk gehad dus, want de eerstvolgende plaats waar ik iets kon eten was pas 25 km verder (en dan zou de teller op 68 km gestaan hebben zonder eten..). 

    De laatste 8 km rijden we het departement "Pyrénées-Orientales" binnen. In de verte liggen de bergen al te blinken. Daar moeten we binnen 2 dagen dus over..

    10-09-2025, 15:54 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    09-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Pézenas - Marcorignac

    87 km - 450 HM  - 16,5 km/h gem - 24 gr Bewolkt/zon

    Dit is zonder twijfel de zwaarste dag van het tweede deel tot nu toe. 
    Deze keer zijn de hoogtemeters niet de schuldige, ze beperken zich tot kortere klimmetjes en zijn best te doen.
    De grote boosdoener was vandaag de Tramontane. Dit is een wind die typische vanuit het Noorden - Noord Westen blaast en vrij krachtig kan zijn. En dat heb ik vandaag geweten met zijn windsnelheden van 25 tot 40 km/h.
    De eerste 20 km ging het vandaag immers nog in Zuidelijke richting tot aan de Middellandse Zee.

    Daarna ging het, inderdaad, in NW richting verder richting Béziers en Capestang waar ik een beetje verder een B&B heb gevonden. De volle 60 km wind op kop dus. Tegenvaller!


    De route start in het zelfde landschap met velden en rivieren richting Zee.


    In Vias gaat de route eigenlijk verder zonder dat je de Middellandse Zee gezien hebt, maar dat vond ik niet kunnen. Dus een kleine omweg om toch effe kennis te maken met de Zee. Tot hier ging het immers heel vlot.




    Dit typische Kust tafereel kan ik nog een dag of 4 uitstellen, al moet ik toegeven dat mijn koffie op een van de terrasjes me wel gesmaakt heeft. 
    De route gaat immers verder in het binnenland en blijft meestal een 50-tal km van de Kust verwijdert waardoor we in een rustige omgeving verder kunnen fietsen.  


    Het Canal du Midi slingert zich doorheen het landschap en dit stuk bestaat al sinds de 17e eeuw. Het wordt al bijna een eeuw niet meer gebruikt voor vrachtvervoer maar is nog altijd heel populair voor pleziervaart hier in het Zuiden.
    De route volgt af en toe het pad naast het kanaal, maar vermits dit niet overal van even goede kwaliteit is, gaat het evengoed verder op gewone wegen zien we regelmatig het kanaal terug opduiken.


    Deze prachtige oude brug doet al een paar eeuwen dienst om het Canal du Midi over de rivier de Orb te stuwen. Het blijft een onwezenlijk beeld als je de boten hoog boven het water over een brug ziet glijden. 


    Een aantal km verder kom je aan het mooiste sluizencomplexje van het ganse kanaal. Met zijn 9 sluisjes na elkaar overwinnen we een paar tientallen meters. In elke sluis passen amper 2 à 3 plezierbootjes en dan zijn ze flink op elkaar gepropt. Ernaast moeten mensen lopen om de boten te begeleiden bij het snel stijgen/dalen van het water in de sluis. Het gaat immers vooruit! 


    Na al deze mooie taferelen begint de wind pas echt goed huis te houden en heeft hij volledig vrij spel op de vlaktes.


    Ook de wijngaarden lijken nooit te stoppen. Maar veel heb ik niet meer op de omgeving gelet. Focus lag op het blijven duwen op de pedalen. Zoals je aan het gemiddelde van amper 16,5 km/h kan zien bij een rit zonder serieuze beklimmingen, was het bijven pushen! 

    09-09-2025, 19:54 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    08-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Brissac - Pézenas

    67 km - 680 HM  - 16,6 km/h gem - 25 gr Zon-later bewolkt

    Vrij rustige dag vandaag die uiteraard start aan de Hérault rivier.


    Na een paar kilometer vlak te fietsen, klimmen we uit het dal naar een 300HM met weinig anders te zien dan de bomen rondom ons. Af en toe kunnen we even tussen de bomen kijken en dan zie je de Hérault rustig verder lopen.


    Tijdens de afdaling is de omgeving heel wat ruiger geworden en is de Hérault in een veel nauwer dal geduwd. Echt mooi!


    St Guilhem is zo een dorpje in een zijdal dat je moet gezien hebben. Jammer genoeg weten de bustoeristen dat natuurlijk ook. Het is een dorpje dat ontstaan is rond dit klooster en volledig omringt is door de bergen. Met zijn heel smalle straatjes en zelfs woningen uitgehouwen in de rotsen om plaats te winnen, een aangename plaats om even te verposen.



    Dan gaat het weer verder door het mooie berglandschap met de ene mooie foto na de andere.

    En dan plots ben je uit de bergen en zijn ze al snel alleen nog in de verte te zien.
    Het landschap verandert nu naar een zacht heuvelend landschap met massa's wijnranken. We zijn in de vlakte van de Languedoc aanbeland.
    Het eindpunt is de stad Pézenas met gezellige straatjes in het oude centrum én uiteraard lekker eten.

    08-09-2025, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    07-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona St-Julien de Cassagnas - Brissac

    84 km - 680 HM  - 17,2 km/h gem - 26 gr Zon

    Weer een heerlijk dagje vandaag. Vandaag eens een glamping genomen aan de rivier de Hérault ter afwisseling.
    Best leuke camping alleen was er niets open: normaal is er in september nog een bar, elke avond mogelijkheid tot pizza, restaurant  en ontbijtbuffet. Niets van dat alles dus. Ik heb de madam eens goed laten voelen dat ik dit geen doen vond, maar ze was niet onder de indruk denk ik

    Enfin, dus weer de fiets op om iets te zoeken om te eten. Weer 8 km gratis er bij vandaag..

    De dag start terug midden in de velden met wegen die best pittig op en neer gaan.
    'S morgens was het slechts 13 gr C bij het vertrek om 8:45, maar kou heb ik niet gehad. Na 10 min fietsen was ik al aan het zweten..


    Ik pauseer regelmatig en het wanneer hangt nogal sterk van de omgeving af. Ofwel na een uurtje fietsen of na 20 km of na 250 HM, wat het eerste komt.
    Vandaag had ik na 13 km al 250 HM en stond ik boven op een heuvel wat uit te hijgen toen onze vriend hiet me gezelschap kwam houden. Samenvatting van een gesprek van 20 minuten: gepensioneerd, hevige loper geweest (180 km/week), knieprothese gehad en nu mocht hij enkel nog korte stukjes wandelen met wandelstokken. Hij moest van zijn dokter fietsen, maar had hier duidelijk niet veel zin in. Hij had al een fiets gekocht, maar hij vond dat niet echt uitdagend. Maar aan vakantiefietsen had hij nog niet gedacht.. Nu wel dus..


    Na een 30-tal km kwam er weer een eerste stukje Voies Vertes aan te pas waardoor de wijngaarden zich vlotjes aan elkaar regen. 


    Als middagpause had ik me al op een terras genesteld toen ik zag dat het eigenlijk best een fancy restaurant was..
    Maar, we zijn flexibel en passen ons aan en dan heb ik maar genoten van een lekker visje in plaats van een slaatje.


    Na nog een stuk op de gewone weg, komt er nog een heel mooi stuk Voies Vertes aan. De uitzichten zijn hier ronduit prachtig!

    En dan tenslotte de camping met een mooi plaatsje aan de rivier. Het was zondig vandaag, dus heel wat spelende kinderen van de partij. Zalig om effe te zien, maar geef mij toch maar het zwembad van de camping  

    07-09-2025, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    06-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Vogüé - St-Julien de Cassagnas

    64 km - 520 HM  - 16,0 km/h gem - 26 gr Zon

    Na het avontuur van lekke banden gisteren was ik er toch niet helemaal gerust in en heb ik minstens 20 keer al rijdend naar mijn achterband gekeken. Is alles nog normaal? Ja ik denk het wel, hij stond al niet zo hard van bij de start..
    Enfin, ik heb geen problemen meer gehad en me kunnen concentreren op weer een mooie en afwisselende rit.


    De rit gaat vandaag verder op de Via Ardêche en de verlichting van de tunnels is duidelijk door dezelfde contractor gemoderniseerd  

    Na een 20-tal km kruis ik de laatste keer de Ardêche om verder te gaan in de vallei van de Chassezac. We blijven echter nog de ganse dag in het departement Ardêche, dus alles blijft wel Ardêche noemen om het makkelijk te maken.

    Even later verlaten we de trail om over te gaan naar gewone wegen en daarbij heb ik weer een nieuw woord geleerd ze.. "pente" helling dus van wel 7% voor ongeveer 20m denk ik.. 

    We wisselen nu het, stilaan saaie, fietspad in voor een weg door de wijngaarden. Vandaag kloppen zijn hoogtemeters wel perfect. De weg gaat hier in de wijngaarden inderdaad continue op en neer met hellingen van 5 tot 10% en de hoogtemeters dikken flink aan. Door de combinatie met de Via D'Ardêche waar het dan weer heel makkelijk fietsen is, blijft het gemiddelde mooi.
    Enfin, leuke afwisseling na de Via Ardêche en gelukkig zijn het nooit lange hellingen. Top dus!


    Na een 50-tal km verdwijnen de wijngaarden en gaat de weg weer verder langs de Via Ardêche met heel wat korte, maar ook een paar lange tunnels waarvan de langste toch 900m was. 
    Dit stuk blijkt ook heel populair te zijn bij andere fietsers. Ik kom hier makkelijk 25 fietsers tegen. UIteraard allemaal op een E-bike op een 3-tal wielrenners na. Ik hoorde er zelfs eentje zeggen: "Tu l'a vu, il roulait sans moteur". Ik ben nu al de uitzondering geworden blijkbaar..


    Tegen de middag kwam ik in St-Paul aan en zag ik op de kaart "Planche Charcuterie et Fromage" staan. Lekker een vleesje en een stukje kaas, dacht ik. Alleen was het nogal een stevige plank. Heel lekker, maar beetje veel..


    Dit is een foto van de laatste kilometer. Achter de bocht naar rechts ligt een heel klein dorpje met een herberg met 2 kamers en daar "bij Pascal" blijf ik logeren. Gezellige herberg waar ik 's avonds met de andere (Duitse) pension gast die op de moto op verkenning was voor een vakantiehuisje voor volgend jaar. Daarna zijn er nog 2 andere Duitsers aangesloten die hier in een gite zaten en hebben we nog wat pintjes "Pelforth" gedronken. Gezellige avond, typisch voor de kleinere gelegenheden. Goede keuze dus! 

    06-09-2025, 17:50 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    05-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Vals-Les-Bains - Vogüé

    27 km - 205 HM  - 14,1 km/h gem - 23 gr Zon

    Bewogen dagje vandaag..

    Het plan was om er een rustige dag van te maken en daar hoorde een wat latere start bij. Het zonnetje was in elk geval al van de partij, dus daar gaan we..

    Eerste stop was het symathieke stadje Aubenas. Je moet er even voor klimmen (1,5 km met een 100-tal hoogtemeters), maar met zijn mooi gerenoveerde kasteel is het de moeite waard.

    Jammer genoeg werd ik gestoken door een wesp, die in mijn T-shirt gevangen zat, op het weggetje ernaartoe.
    Een paar weken geleden heb ik ook al een wespensteek opgelopen tijdens het fietsen. Alleen was het toen in mijn gezicht en daar had ik nogal allergisch op gereageerd (ferm gezwollen en paar dagen medicatie moeten nemen).
    Dus ik was er niet echt gerust in en heb even de tijd (en een tasje koffie) genomen in Aubenas. Hier was tenminste een apotheek moest het nodig zijn en dat was op het fietspad het komende uur zeker niet het geval. 

    Na een klein half uurtje was ik er gerust in dat het bij een ferme bult zou blijven en ben ik verder gereden.

    En dan was het eindelijk zover: de Ardêche was een feit. Alleen..

    Alleen bleek ik net daar een lekke band te hebben.. Het is ondertussen, dankzij Schwalbe anti-lek banden (een echte aanrader!), al meer dan 10.000 km geleden dat ik nog eens lek gereden ben, dus effe balen.   
    Gelukkig was er vlakbij een huis (niet zo evident op een fietspad aan de Ardêche) en wou de man me direct verder helpen met een nogal groot uitgevallen "baddeke" om het lek te kunnen vinden.
    Het was een klein onooglijk gaatje en moeilijk te zien. Na de herstelling was de band al na 5 min terug plat. Gelukkig was ik nog aan het napraten met de leverancier van het "baddeke" en kon ik het nog eens gebruiken.. 

    Er bleek geen tweede lek te zijn, maar de plakker zat maar net op het gaatje en lekte aan de rand een beetje. Dus tweede plakker er op, maar die pakt natuurlijk niet zo goed op een eerdere plakker, dus inderdaad.. Ik had het wel half verwacht, nog niet in orde..

    Gelukkig heb ik ook een paar XXL plakkers bij (6 X  4 cm) en heb ik er 2 over geplakt. De band heeft het in elk geval uitgehouden tot aan mijn hotel. 

    Uit voorzorg wou ik de band toch laten vervangen door een fietsenmaker zodat ik mijn reserveband kon behouden. Die had echter nog nooit een band met een rohloff naaf en een riem vervangen en had bovendien geen correcte reserveband, wel een "halve banaan" band waar je het wiel eigenlijk niet voor moet losmaken. 
    Maar hij vond het "intéressant" en heeft toch even het wiel eruit gehaald, just for the fun .
    Op die manier zit het ook bij mij vers in het geheugen als ik het in de komende dagen nodig heb.. 

    En dat was uiteindelijk sneller dan verwacht. Tegen 's avonds was hij al niet meer perfect hard en heb ik hem vervangen. Dankzij de fietsenmaker was het op 15 min gefixed.



    En dan terug op weg.. Net voor het dorp nog even door een fancy tunnel. Show zenne!



    En daar duikt dan Vogüé op. Volgens het boekje een van de mooiste dorpjes van Frankrijk..
    En inderdaad, het had wel iets. Het was ondertussen 15u en de goesting om verder te rijden was over.. Dus het was terug een korte dag vandaag. Morgen beter!

    Gezellige smalle straatjes en opvallend: allemaal huizen die tip top in orde zijn in dit dorpje. Blijkbaar echt een must om hier te (mogen) wonen.

    Een hotelletje gevonden met een zwembad, welverdiend vond ik zelf..

    05-09-2025, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    04-09-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2025 Barcelona Le Cheylard - Vals-Les-Bains

    50 km - 650 HM  - 15,05 km/h gem - 20 gr Bewolkt/mist/regen

    De col de mezilhac stond vandaag op het programma. Aangekondigd als 2500 HM bleek het uiteindelijk 650 HM te zijn, maar het is wel een boeiende dag geworden.

    De rit is eigenlijk heel simpel: klimmen vanaf 400 m hoogte tot op de top op 1119 m hoogte om dan aan de andere kant terug af te dalen tot op een 250 m hoogte en te belanden in de Ardèche.
    De klim was al bij al best goed te doen want op de top had ik een gemiddelde van 11 km/h over de volledige klim. Dat haal ik alleen als het nooit echt steil wordt. Ik heb dan ook nergens meer dan een 6% gezien met een totaal gemiddelde van slechts een dikke 3%. Heel braaf voor een bergbelimming dus.


    Alles startte aan dit riviertje wat we helemaal tot boven op 1119 m hoogte volgen.


    De weg slingert zich omhoog via een aantal haarspeldbochten. Dit dorpje zijn we een 20 minuten ervoor doorgereden en ligt nu al wat lager te blinken.


    De eerste 12 km van de weg gaat het heel geleidelijk naar omhoog met een percentage wat altijd rond de 3% hangt. Eens we de laatste 11 km aanvangen, start het betere werk. Vanaf dan staat er elke km een bodje wat de statistieken bijhoudt. Heel makkelijk


    Hetzelfde dorpje van daarnet is ondertussen al heel wat kleiner geworden want we zitten een 400-tal HM hoger. Het weer wordt er enkel beter op, ook al hadden ze regen voorspeld. So far, so good!


    Het uitzicht boven is mooi en weids én bovendien zonnig. Het leek me dan ook een goed idee om een tas koffie te drinken met een heerlijke muffin erbij in een café/hotel bovenop de berg.


    De foto van hetzelfde bord in de linker onderhoek heb ik getrokken voor mijn tas koffie. 15 min later was de foto heel wat minder.. Sterke mist is komen opzetten en een paar minuten later is het bovendien nog beginnen te regenen.
    Van het eerste deel van de afdaling heb ik geen foto's. Ik was te zeer bezig om mijn ogen op de weg te houden én te remmen.. Halfweg ongeveer is het gestopt met regenen (maar het is nog regelmatig eens opnieuw begonnen). Enfin, een verzopen namiddag..


    Ik had een hotel geboekt in Vals-Les-Bains. Een dorpje wat in de jaren 1850 bekend is geworden door het ontdekken van honderden bronnen. Het Grand Hotel des Bains waar ik overnacht heb, is nog een statig hotel uit die tijd. 
    Toen de bronnen bekend begonnen te worden, was er in 1865 iemand die een boring op 95m diepte uitvoerde met de bedoeling een waterbron aan te boren. 
    Hij heeft inderdaad een waterbron aangeboord, maar tegelijkertijd ook een gasbel. De combinatie van beide zorgt er voor dat er 4 keer per dag een geizer ontstaat die begint als een langzaam opborrelend hoopje water.



    om dan een paar minuten later tot een echte geiser uit te groeien. Het geheel duurt een kleine 5 minuten. De hoogte van de straal hangt uiteraard af van een hoop factoren maar de hoogste geziene zou een 95m hoog zijn. Vandaag om 18u denk ik dat we op een meter op 10 zaten. Maar toch wel een best knap stukje natuur. 


    Naast de mislukte geiser boring zijn er natuurlijk wel een aantal echte bronnen bij waaronder deze bron van Saint Jean die goed is voor 30 miljoen flessen per jaar en in gans Frankrijk gekend is.

    04-09-2025, 00:00 geschreven door Gert  

    Reageer (0)

    Categorie:Belgie
    Categorieën
  • Belgie (145)
  • Griekenland (3)
  • Lange afstandsroute (3)
  • Noorwegen (1)
  • Portugal (1)
  • Spanje (2)
  • United Kingdom (3)
  • USA (31)

  • Archief per jaar
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2004
  • 2003
  • -0001

    Vakantiefietsen

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs