Vandaag besloot ik in de machinekamer te duiken en de "werkplaats" uit te mesten....
De buurman kwam gedag zeggen en we bekeken samen de toestand van de boot, dan ben ik rondegeleid op de Kanenpieper.....
Ik heb al eerder vermeld dat die er goed uitziet maar toen had ik 'm van binnen nog niet gezien.
De machinekamer van de Kanenpieper is SMETTELOOS (ge kunt er spreekwoordelijk van de grond eten) en volledig uitgerust met alle denkbare apparatuur en uitrusting, het interieur is bijzonder smaakvol en functioneel, echt een voorbeeld.
De buurman en zijn vrouw hebben dit allemaal eigenhandig gerealiseerd, daarmee hebben ze meteen mijn diepste respect. Chapeau !!
Daarnaast houden deze mensen een oogje in het zeil in de omgeving en ze staan klaar om te helpen waar dat nodig is... Voor alle boten in de omgeving hé !
Kortom: ik heb hier een bijzondere ligplaats getroffen en de Kanenpieper is echt wel een inspirerend en motiverend voorbeeld.
Over naar onze eigen machinekamer dan, het contrast kan niet groter....
Op de Wilhelm (ik weiger de boot Elektra te noemen in dit stadium) is de best passende beschrijving: onvoorstelbare PUINHOOP. En helaas niet alleen in de machinekamer, maar dat vertaalt zich in de aankoopprijs van het schip.
Ik heb altijd gezegd dat dit een uitdaging naar mijn hand is, laat mij een paar uur razen in die puinhoop en je waant je in een andere ruimte. Ik ben moeten stoppen omdat de vuilzakken op waren, 10 heb ier gevuld en pakweg en half ton oud ijzer op de verzameplaats gegooid...
As usual is er grondig gesorteerd, het KGA is verzameld en afgevoerd, plus lading #8 of zo aan "brandbaar grofvuil" is eraf, de spullen die gegadigde passanten niet meenamen zijn weer opgeruimd, een nieuwe week kan beginnen.
Morgen hopelijk nog meer cleaning, in welk deel dat hangt af van de stemming en de beschikbaarheid van vrijwilligers voor hulp.
Maar voortdoen in het machinekamergedeelte heeft wel z'n voordelen: ik kan er straks opnieuw een voorlopige werkplaats inrichten. Al mijn gereedschap kan aan boord komen en blijven
Het waterdichte schot tussen machinekamer en woongedeelte is een ideale "marker" voor de eerste fase van de heropbouw: tot hier renoveren levert een operationele machinekamer/workshop op.
Dat plus een woonunit op het achterdek is voldoende om permanent verblijf aan boord mogelijk te maken, dan pas gaat het vooruit gaan!! (Permanent verblijf hoe dan ook per 1/1/2010, helaas pas per 1/1/2010 is een meer passende omschrijving!!).
Ik heb vandaag een ideale kans laten liggen om de boot om te keren, met z'n achtersteven tegen de kaai. Buurman stelde het nog voor en het water was spiegelglad en er was geen ander verkeer....
Er moeten nog een aantal grote onderdelen uit de machinekamer worden getakeld, ik overweeg om de losstaande bakboordmotor + keerkoppeling ook te evacueren voor de duur van de renovatie, waarschijnlijk worden ze niet eens hergebruikt, we gaan immers voor hydraulische roerpropellers.
Zodoende komen er in de machinekamer hydraulische aggregaten (2), als het even kan mét zuinige en schone Common Rail Diesel motoren.
Maar dat is nog toekomstmuziek, eerst de hele boot leeg en schoonmaken nu....
De vrije uren anders inplannen levert resultaat op.
Er is nu een fatsoenlijke toegang, in twee keer springen ben je aan boord :p
Nee er is een degelijke stabiele toegang gemaakt zodat gewone mensen ook eens aan boord kunnen komen.
En voor de rest is er rotzooi afgevoerd en intimmering uitgebroken, what else is new ? :d
Dat afvoeren gaat vlot, veel spul geraakt niet verder dan de kaai, wordt al meegenomen door god weet wie die er denkt wat mee te kunnen doen nog voor ik de kans heb dat naar het containerpark af te voeren. Fijn toch ?
Vrijwel al het surfspul is weg en ik ben ongeveer door 1/3 van de voorbereidingswerken voor het droogdok heen. Het schip is helaas nog altijd niet omgedraaid en ligt dus nog altijd met de voorsteven tegen de kaai. De Sandra is weg en ik lig nu langszij een waterbootje (de Flandria XI), en dat zal wrs zo blijven tot de droogdokking eind deze maand.
Er is ook een zwemplatform uitgetest vandaag en dat is wel degelijk goedgekeurd en zal straks in een degelijke versie opnieuw aan beide kanten worden aangebracht.
Zondag vandaag, vanwege een promo aktie moest ik werken.
Maar na het werk toch nog even de handen uit de mouwen gestoken op de boot: isolatie in zakken gestopt, hout en oud ijzer aan het verzamelen geweest, al die surfspullen klaargelegd om afgevoerd te worden.
Nu is ook duidelijk waarom dat surfmateriaal aan boord gebleven is: het moest verbergen hoe verrot de opbouw is... Niet erg want die wordt sowieso vernieuwd en heringedeeld.
Ik heb ondertussen de eigenaars van de boten die langszij liggen leren kennen, aan mijn stuurboordkant ligt de "Kanepieper", die is ongeveer even groot, de eigenaar heeft 'm helemaal eigenhandig omgebouwd, en heeft dat heel mooi gedaan trouwens.
Aan de bakboordkant ligt de "Sandra", een binnenschip dat pas gekocht is door iemand die er ook weer een woonboot van gaat maken, donderdag of vrijdag vertrekt Sandra en schuif ik een plaatsje op naar bakboord.
Hopelijk kan ie ineens ook omgekeerd worden met de achtersteven tegen de kaai, dat zou een stuk handiger zijn om afval af te voeren. De oud ijzerhandelaar kan er dan zo dicht bij komen dat ie met z'n kraantje alles van het achterdek kan plukken bv.
Wat mij opvalt in verband met afval: ik sta erop en ik doe er mijn uiterste best voor om van alle afval op een verantwoorde manier af te komen, dwz sorteren en naar het containerpark of recyclagebedrijven brengen of laten ophalen.
Maar op de kaai, vlakbij de boot staat een verlichtingspaal en daar groeperen zich vuilzakken.... Gewone grijze vuilzakken, dus niet van de stad Antwerpen. Plus nog wat andere rommel: verpakking van een hondenbench, matrasovertrekken etc.
Nu pas heb ik begrepen dat de stadsreiniging hier het huisvuil van de bewoonde schepen ophaalt...
Mijn camera is terecht, zat verstopt in de wasmand !
Van afvoeren is nog niet veel gekomen want de boot ligt met z'n voorsteven naar de kaai toe ipv met de achtersteven zoals ik gevraagd had en hij ligt dan ook nog eens ruim anderhalve meter voor de steiger.
Das dus klimmen en over de koorden lopen om erop en eraf te geraken, niet te doen voor werken.
Eerst een fatsoenlijke toegang realiseren of de boot zien om te draaien en dan alsnog fatsoenlijke toegang voorzien.
"Mijn eerste verblijf aan boord" heb ik op de lange baan geschoven.
Ik ben niet veeleisend maar op een paar punten wil ik geen enkele concessie doen:
ik moet op een hygienisch verantwoorde manier kunnen slapen, mezelf wassen, en een minimum aan kookgelegenheid hebben.
Maar ik was niet te stoppen afgelopen zondag en ik heb het hele schip in een bouwwerf herschapen.
Geen erg want het interieur en de uitrusting voldeden niet aan die punten waarop ik geen concessies wil doen.
Mijn job houdt mij voor de rest van de week bezig, ik kan pas maandag weer volop gaan.
Eerst en vooral komen de ecologische aspecten aan bod, de afvalstroom komt op gang en moet in goede banen worden geleid.
Alle niet nader te identificeren olien en vetten zijn verzameld, de bilgeboot neemt die mee als ie straks de machinekamer komt leegzuigen en ook de smurrie in de achterpiek.
Lege verpakkingen van olien en vetten, blikken verf, dode accu's, papier, brandhout, afvalhout, isolatie, oud ijzer, en electrische toestellen...
Dat heb ik tot hiertoe in zoverre verzameld dat het nu eerst moet afgevoerd worden voor ik weer verder kan, het meeste kan je niet zomaar in weer en wind op dek laten staan.
Het brandhout raakt snel weg omdat daar gegadigden voor zijn, voor de rest kan ik op het containerpark terecht.
Deze eerste dag dat ik me helemaal kan laten gaan ben ik een flink stuk opgeschoten, de woning in de voorpunt staat al een flink stuk kaal: betimmering en isolatie verwijderd.
In dat gedeelte zitten in de beide zijkanten ballasttanks, daar ziet alles er nog best goed uit, zelfs nog in de verf :) maar dat is dan ook het "nieuwste" stukje van de boot.
De vloeren laat ik zo lang mogelijk liggen om vlotter te kunnen lopen tijdens de werken.
Op mijn shopping lijst: vuilzakken (voor de isolatie), handschoenen, wegwerp overalls.
Op mijn whishlist: een digitale camera om dit te documenteren (de mijne is ontsnapt).
Een verwaarloosde boot op +120 Km afstand hebben liggen en er geen toezicht op kunnen houden door allerhande omstandigheden voelt als een verpletterende verantwoordelijkheid.
Op Vrijdag 29 mei is de boot in Gouda afgeleverd. Met wet schade door
tegen een brug te zitten. Niet erg want de opbouw is sowieso voor de
sloop.
Bovendien lekte er een schroefasafdichting en stond er extra regenwater in om onder lage bruggen te kunnen passeren.
Oja en er zit ook een gaatje in de voorpiek, waarschijnlijk een punt van het anker erdoor getrokken, net op de waterlijn. Gelukkig heeft de boot 4 intacte waterdichte schotten over z'n lengte en als alle ballast eruit is zit het gaatje in de voorpiek boven de waterlijn.
Zondag 31 mei kon ik pas naar de boot om die schroefassen aan te draaien en het water eruit te pompen.
Het weekend daarop heb ik alle regenwater eruitgepompt, de boot ligt nu 80 cm uit het water en helt nog steeds een heel klein beetje naar stuurboord (een graad of 2).
Gisteren, vrijdag 12/6 is de boot startklaar gemaakt en s'avonds laat uit Gouda vertrokken.
Vandaag om 20u30 is de boot de Noordlandbrug gepasseerd, om 22u50 de Zandvlietsluis en waarschijnlijk legt ie rond 22u15 aan in het Straatsburgerdok.
Met z'n achtersteven tegen de kaai om zo vlot mogelijk een deep-clean actie te starten.
Het traject Groningen Gouda heeft de Wilhelm op eigen kracht afgelegd in minder gunstige weersomstandigheden: veel wind waaronder de storm die om 25/5 ook hier zwaar toesloeg.
Van Gouda naar Antwerpen is de boot gesleept door hetzelfde deskundigenbureau waar ik op vertrouw voor de renovatie. Bij prachtig en rustig weer.
Morgenvroeg eerste werk direkt aan boord gaan zien natuurlijk, schroefasdichting controleren en overtollig water uitpompen, rommel beginnen sorteren en afvoeren !!!
Elektra moet een bijzondere boot worden, het is een bestaand schip dat helemaal omgebouwd en heringericht gaat worden om vier projecten met elk hun eigen missie in een exclusieve en functionerende omgeving op te starten
Edulektra Een educatief project specifiek gericht op training in en demonstratie van veldbustechnologie en computer gebaseerde besturings en controlesystemen voor aan boord
Instalektra Een installatie en servicebedrijf voor veldbussystemen en besturings- controlesystemen voor aan boord
Ecolektra Een educatief project rond ecologisch bewust varen, veiligheid aan boord, efficientie, duurzaamheid, onderhoudsvriendelijkheid, self-sustainability en wooncomfort.
Relektra Een project dat als doelstelling heeft de Elektra zodanig te renoveren dat Edulektra, Instalektra en Ecolektra straks een optimale demonstratie & trainingsruimte / werkplaats hebben aan de Elektra.
Volg de links om te ontdekken hoe en waarom de Elektra een exclusief en bijzonder vaartuig wordt, hoe doorgedreven milieubewustzijn, maximale efficientie, optimale veiligheid en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan met hoogstaand wooncomfort en lagere investeringskosten dankzij innovatieve en creatieve materiaalkeuzes en methodes. Meer in de sectie "Wat maakt de Elektra bijzonder".
Meningen reacties en suggesties zijn van harte welkom !