Mijn camera is terecht, zat verstopt in de wasmand !
Van afvoeren is nog niet veel gekomen want de boot ligt met z'n voorsteven naar de kaai toe ipv met de achtersteven zoals ik gevraagd had en hij ligt dan ook nog eens ruim anderhalve meter voor de steiger.
Das dus klimmen en over de koorden lopen om erop en eraf te geraken, niet te doen voor werken.
Eerst een fatsoenlijke toegang realiseren of de boot zien om te draaien en dan alsnog fatsoenlijke toegang voorzien.
"Mijn eerste verblijf aan boord" heb ik op de lange baan geschoven.
Ik ben niet veeleisend maar op een paar punten wil ik geen enkele concessie doen:
ik moet op een hygienisch verantwoorde manier kunnen slapen, mezelf wassen, en een minimum aan kookgelegenheid hebben.
Maar ik was niet te stoppen afgelopen zondag en ik heb het hele schip in een bouwwerf herschapen.
Geen erg want het interieur en de uitrusting voldeden niet aan die punten waarop ik geen concessies wil doen.
Mijn job houdt mij voor de rest van de week bezig, ik kan pas maandag weer volop gaan.
Eerst en vooral komen de ecologische aspecten aan bod, de afvalstroom komt op gang en moet in goede banen worden geleid.
Alle niet nader te identificeren olien en vetten zijn verzameld, de bilgeboot neemt die mee als ie straks de machinekamer komt leegzuigen en ook de smurrie in de achterpiek.
Lege verpakkingen van olien en vetten, blikken verf, dode accu's, papier, brandhout, afvalhout, isolatie, oud ijzer, en electrische toestellen...
Dat heb ik tot hiertoe in zoverre verzameld dat het nu eerst moet afgevoerd worden voor ik weer verder kan, het meeste kan je niet zomaar in weer en wind op dek laten staan.
Het brandhout raakt snel weg omdat daar gegadigden voor zijn, voor de rest kan ik op het containerpark terecht.
Deze eerste dag dat ik me helemaal kan laten gaan ben ik een flink stuk opgeschoten, de woning in de voorpunt staat al een flink stuk kaal: betimmering en isolatie verwijderd.
In dat gedeelte zitten in de beide zijkanten ballasttanks, daar ziet alles er nog best goed uit, zelfs nog in de verf :) maar dat is dan ook het "nieuwste" stukje van de boot.
De vloeren laat ik zo lang mogelijk liggen om vlotter te kunnen lopen tijdens de werken.
Op mijn shopping lijst: vuilzakken (voor de isolatie), handschoenen, wegwerp overalls.
Op mijn whishlist: een digitale camera om dit te documenteren (de mijne is ontsnapt).
Een verwaarloosde boot op +120 Km afstand hebben liggen en er geen toezicht op kunnen houden door allerhande omstandigheden voelt als een verpletterende verantwoordelijkheid.
Op Vrijdag 29 mei is de boot in Gouda afgeleverd. Met wet schade door
tegen een brug te zitten. Niet erg want de opbouw is sowieso voor de
sloop.
Bovendien lekte er een schroefasafdichting en stond er extra regenwater in om onder lage bruggen te kunnen passeren.
Oja en er zit ook een gaatje in de voorpiek, waarschijnlijk een punt van het anker erdoor getrokken, net op de waterlijn. Gelukkig heeft de boot 4 intacte waterdichte schotten over z'n lengte en als alle ballast eruit is zit het gaatje in de voorpiek boven de waterlijn.
Zondag 31 mei kon ik pas naar de boot om die schroefassen aan te draaien en het water eruit te pompen.
Het weekend daarop heb ik alle regenwater eruitgepompt, de boot ligt nu 80 cm uit het water en helt nog steeds een heel klein beetje naar stuurboord (een graad of 2).
Gisteren, vrijdag 12/6 is de boot startklaar gemaakt en s'avonds laat uit Gouda vertrokken.
Vandaag om 20u30 is de boot de Noordlandbrug gepasseerd, om 22u50 de Zandvlietsluis en waarschijnlijk legt ie rond 22u15 aan in het Straatsburgerdok.
Met z'n achtersteven tegen de kaai om zo vlot mogelijk een deep-clean actie te starten.
Het traject Groningen Gouda heeft de Wilhelm op eigen kracht afgelegd in minder gunstige weersomstandigheden: veel wind waaronder de storm die om 25/5 ook hier zwaar toesloeg.
Van Gouda naar Antwerpen is de boot gesleept door hetzelfde deskundigenbureau waar ik op vertrouw voor de renovatie. Bij prachtig en rustig weer.
Morgenvroeg eerste werk direkt aan boord gaan zien natuurlijk, schroefasdichting controleren en overtollig water uitpompen, rommel beginnen sorteren en afvoeren !!!
Elektra moet een bijzondere boot worden, het is een bestaand schip dat helemaal omgebouwd en heringericht gaat worden om vier projecten met elk hun eigen missie in een exclusieve en functionerende omgeving op te starten
Edulektra Een educatief project specifiek gericht op training in en demonstratie van veldbustechnologie en computer gebaseerde besturings en controlesystemen voor aan boord
Instalektra Een installatie en servicebedrijf voor veldbussystemen en besturings- controlesystemen voor aan boord
Ecolektra Een educatief project rond ecologisch bewust varen, veiligheid aan boord, efficientie, duurzaamheid, onderhoudsvriendelijkheid, self-sustainability en wooncomfort.
Relektra Een project dat als doelstelling heeft de Elektra zodanig te renoveren dat Edulektra, Instalektra en Ecolektra straks een optimale demonstratie & trainingsruimte / werkplaats hebben aan de Elektra.
Volg de links om te ontdekken hoe en waarom de Elektra een exclusief en bijzonder vaartuig wordt, hoe doorgedreven milieubewustzijn, maximale efficientie, optimale veiligheid en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan met hoogstaand wooncomfort en lagere investeringskosten dankzij innovatieve en creatieve materiaalkeuzes en methodes. Meer in de sectie "Wat maakt de Elektra bijzonder".
Meningen reacties en suggesties zijn van harte welkom !