Vandaag gingen we van start met ons nieuwe thema rond tijd. We deden een aantal proefjes, bekeken een scheurkalenderblaadje en een verjaardagskalender werd aangevuld.
Om al even voor te lopen, .... Wat doen we allemaal op vrijdag?
Wel, laat me even nadenken....... Ik kan jullie nu al vertellen dat we rond meetkunde de ruimtefiguren en de vlakke figuren (alleen de rechthoeken en de vierkanten) bekijken. Daarna werken we in wero rond verkeer. We bekijken de verkeersituatie rondom de school en ook de verkeersflits.
Na de speeltijd vieren we tijdens een eucharistieviering het begin van het schooljaar. Om de voormiddag af te sluiten kunnen we hopelijk aan het thema rond Mozes beginnen. Dit zal afhankelijk zijn van de ijverigheid van donderdag!
In de namiddag is het motto: 'Het lezen van boeken, verdient een pluim!!!" Rarararar, wat zou dat zijn??
Vrijdag is er dus geen koken in de klas. Dat stellen we uit tot volgende week. Dan maken we appelmoes. Als je kan en de rabarberconfituur van vorige week is op, breng dan zeker je glazen potje terug mee.
OPROEP: als er mama's, papa's of oma's zijn die dergelijke kleine glazen potjes thuis hebben en toch naar de glascontainer brengen, mag je die zeker aan mij bezorgen. Wij gebruiken die erg vaak in de klas. Niet alleen bij het koken, maar ook bij het knutselen!!! Ik alleen kan niet zo vlug yoghurt eten, hihihihi.
Morgennamiddag starten we aan ons tweede thema: "Tellen in eeuwen? Het verleden is een eeuwenoud verhaal!. "
We steken van wal met een eenvoudige opfrissing van tijd in het algemeen, de jaarkalender, de schoolkalender en de natuurlijk niet te vergeten: de scheurkalender. Wat je op zo'n klein blaadjes allemaal niet kan terugvinden.
In de les godsdienst blikken we nog even vooruit naar de vorige les, namelijk rond de zeven sacramenten. We proberen dit af te werken! Ik geef vrijdag een briefje mee in de agenda wat er thuis nog even zal moeten nagelezen worden voor de toets.
Groepswerk in wero rond het stratenplan van jouw gemeente
In wereldoriëntatie werd er deze namiddag vooral naar kaarten en stratenplan gekeken. We leerden het stratennamenregister en de daarbij horende coördinaten gebruiken. Ook het opzoeken van een straat ging al bij sommigen redelijk vlot. Als afsluiter van de les kregen de kinderen de kans om zelf een 'schat' te verbergen in Harelbeke en via een routebeschrijving vindbaar te maken voor de anderen. Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Tellen in eeuwen is het volgende groot werothema dat daarna aan bod komt. Niet zo eenvoudig, maar we doen dit stap voor stap zodat iedereen alles heel goed kan meevolgen. We maken eerst een aantal oefeningen in onze werkmap en daarna keren we even terug naar het Mikadoboek.
Maandagnamiddag gaan we van start met wereldoriëntatie. Daar gaan we nog even verder rond oriënteren. We doen dit aan de hand van enkele stratenplannen. Ook die van Harelbeke komt aan bod. Veel opzoekingswerk is dus de boodschap.
Vrijdagnamiddag was het een drukte van je welste in 4 loa. Joydi en Joren werden onze klaskoks van dienst. Met een keukenshort om werde ze omgetoverd tot echte koks. Blijven roeren was de boodschap om die rabarberconfituur klaar te maken. Margot en Marijn hielpen nog om overal een etiket op te kleven,. De anderen werkten werden aan hun kunstige brievenbus, het versieren van hun voornaam en sommigen waagden al een kans bij het tekenen van hun zelfportret. Al liep dat niet altijd van een leiendakje!
Op vrijdagmorgen werd er ne het zwemmen nog even gewerkt rond de symbolen in de goedsdiensles. Iedereen kon een keuze maken uit een aantal verenigingen. Aan de hand van die keuze werden de groepjes gemaakt. Een tekst die meer uitleg gaf over wat die verenigingg doet en waarvoor ze staan werd gelezen en bestudeerd.
Voor het zwemmen bekijken we nog even de wereld van de hoeken in meetkunde. Daarna kan iedereen zich eens goed uitleven in het zwembad. De voormiddag sluiten we af met godsdienst, waar we de oefeningen van de vorige dag afwerken.
In de namiddag werken we verder aan de knutselige boekentassen en ons zelfportret. Ik ben benieuwd naar al dat tekentalent in de klas.
En natuurlijk niet te vergeten: in de namiddag maken we rabarberconfituur. Mmmmmm, lekker!
Onze planning zat vandaag compleet vol. Rekenen, meetkunde, rond ruimtelijke oriëntatie. Wero, waar we werkten rond het vriendenboek en het oplossen van een woordzoeker, het maken van onze choco croco's. Na de speeltijd oefenden we het 1 septemberlied in met alle lagere afdelingen. Om de voormiddag af te sluiten werkten we in de godsdienstles verder aan het verschil tussen tekens en symbolen. In de namiddag was er knustelen, waar we de mandala's voor de verjaardagskalender afwerkten. Ook het versieren van onze voornaam en het maken van een boekentas met behulp van een omslag stond op het programma. Zo zie je maar een druk gevulde agenda. Nog een ontspannend weekend, met hopelijk hier en daar een streepje zon.
We maakten een verjaardagskalender. Niet iedereen is daarmee klaar, maar morgen werken we die zeker af, zodat hij kan pronken in onze klas. Daarna werkten we wat in onze weromap aan het eerste thema. We besproken wat de jongens en meisjes zoal verwachten in het vierde leerjaar en dit is het resultaat:
Wat ik van het vierde leerjaar verwacht Wat zal ik in het vierde leerjaar meemaken, leren en beleven, denk je ?
Yoni: Snoep meebrengen naar school.
Winter: Leuk.
Joydi: Een dag vol spelletjes.
Lien: Leuker knutselen dan vorig jaar.
Tycho, Marie, Gilles, Timo: Kasteelweekend.
Joren: Toffer turnen.
Marijn: De vierkantswortel leren.
Sara-Lien: Infranse les spelletjes spelen.
Margot: Pannenkoeken leren bakken.
Wout: Een namiddag fietsen.
Febe: Hopelijk mooier weer.
Louis: Meer knutselen.
Gianni: Zullen we meer contractwerk hebben?
Arthur: Naar de zee.
Het ene is al wat meer haalbaar dan het ander.
Na de speeltijd hadden we een hele hoop brieven uit te delen die mee naar huis moesten. Met de resterende tijd bekeken we het godsdienstschrift nog eens en vulden onze gegevens aan.
Morgen maken we zeker tijd voor een klasfoto die dan ook op deze blog kan staan. Alsook zal ik terug een aantal foto's maken zodat ook jullie mama en papa de gebeurtenissen in de klas op de voet kunnen volgen.
het startschot voor het nieuwe schooljaar is gegeven. Hopelijk hebben jullie ervan genoten. Het was waarschijnlijk een voormiddag vol met uitdelen van boeken, schriften, schrijfgerief, ... Misschien wel nog even tijd om jullie voor te stellen aan juf Rita.
Morgennamiddag gaan we van start met het maken van een verjaardagskalender. Daarna bekijken we de eerste blaadjes van het eerste thema: Welkom jij en ik! Daarna maken we nog een aantal groepsfoto's en individuele foto's die we vrijdag tijdens het knutselen kunnen gebruiken. Waarvoor? Dit is nog een surprise!! We maken wel nog even tijd voor de klasafspraken. Na de speeltijd bekijken we het eerste thema van godsdienst. Dit gaat over tekens en symbolen.
Nog een leuke en ontspannende avond en tot morgennamiddag.
Klaar voor jullie sprong in het vierde? Nog enkele nachtjes slapen en dan is het weer zo ver...de schoolpoort opent met enthousiasme haar deuren! Hoe de juffen en meesters deze keer het schooljaar feestelijk zullen openen, blijft nog een geheim.
Ons klasje staat bijna op orde, nog hier en daar wat kleine details. Het digibord en schriften liggen vooraan te blinken, dus klaar om er tegenaan te gaan...
Hopelijk vindt iedereen snel de weg (terug) op deze klasblog en tot maandag op de contactavond !
Morgen werken in de les beeldende opvoeding rond Keith Haring. Je kan op de blog een aantal linkjes vinden rond dit thema. We bekijken een power point rond het werk en leven van Haring. Nadat we dit heel aandachtig onder de loep hebben bekeken, gaan we zelf aan de slag en kruipen in de huid van Keith Haring.
In de klas zullen we samen een webpad rond sprookjes oplossen. Deze opdracht maken we per twee. Jullie kunnen thuis eventueel al eens kijken, maar op school lossen we de vragen op!