In de huidige wereld van grootschalige datavergaring en geavanceerde
analyse daarvan zijn gegevens cruciaal. Dat raakt de kwaliteit van data,
naast ook afspraken over aanlevering en gebruik ervan, plus toezicht op
de naleving van die afspraken. Het belang van kwaliteitsdata wordt vaak
wel erkend. Idem dito voor het belang van goed toezicht. Governance van
de diverse aspecten van data, zoals herkomst, formaten, (her)gebruik,
verantwoording, en meer.
Struikelblok is vaak de praktische uitvoering, vanuit de unieke
uitgangspositie van elke unieke organisatie. Het moeilijke is niet de
stip aan de horizon, zegt business solutions manager Anthony Severeyns
van SAS België & Luxemburg. Het moeilijke is hoe het operationeel te
krijgen, weet hij uit ervaring. Dat komt mede door de wirwar aan
belangen en raakvlakken: business, IT, afdelingen, divisies, onderlinge
verstandhoudingen, organisatiecultuur, en ga zo maar door.
Governance als discipline op zich is al heel oud, vertelt Severeyns.
Alleen is het wat betreft data relatief jong. Zo bestaat het Data
Governance Institute (DGI) nu tien jaar. Data governance in de huidige
vorm is iets van de laatste jaren. Een vaak opdoemende valkuil is dat
een organisatie op basis van governance-ervaring uit het verleden iemand
aanstelt voor data governance en denkt dat daarmee de kous af is.
Stap één, en dan
Natuurlijk, een hoofdverantwoordelijk is onmisbaar. Maar daar moet
het niet bij blijven. Die persoon moet ook ter verantwoording zijn te
roepen. Plus eigenlijk nog belangrijker die datahoeder moet
daadwerkelijk macht en bevoegdheid hebben. Kortom, je moet een mandaat
geven, legt Severeyns uit. Meer nog dan een ICT-zaak is data governance
een organisatiekwestie.
Hoe organiseer je dingen? Wat zijn je bedrijfsprocessen? Dát zijn
de vragen waarmee goede data governance begint. Om dan met de antwoorden
daarop verder te kunnen gaan. Wat leidt tot weer nieuwe vragen: Wat,
en hoe, en welke standaarden gebruik je om data te vergaren, te bewaren
en te benutten? Die standaarden betreffen niet alleen ICT-standaarden,
voor bijvoorbeeld bestandsformaten. Het gaat mede om standaarden voor
informatie, de aanlevering en het gebruik ervan.
Vermijd pappen en nathouden
Data governance kan volgens Severeyns het verschil maken tussen wel
of geen succes met datakwaliteit. Dat klinkt wat zwart/wit, geeft hij
toe. Maar toch: Goed ingerichte data governance is de sleutel. Want
slechte data governance leidt tot pappen en nathouden wat
datakwaliteit betreft. Het gaat om strategisch aanpakken in plaats van
alleen tactisch.
Data governance is het eerstgenoemde: de strategische aanpak. En
uiteindelijk levert dat veel meer op dan slechts tactisch opereren. Dat
laatste is bijvoorbeeld alleen datakwaliteit willen doen. En dat levert
hooguit op korte termijn een relatief klein resultaat op. Maar pas op
voor de valkuil om data governance gelijk te scharen aan datakwaliteit.
Ze kunnen sterk gerelateerd zijn, maar hebben zeker geen onlosmakelijke
band.
Onderzoekers aan de University of Washington hebben een nieuwe
technologie, PoWiFi genaamd, ontworpen waarbij een wifirouter dienst kan
doen als energiebron. De piekenergie die in onbewerkte wifisignalen
zit, komt namelijk dicht in de buurt bij de hoeveelheid stroom die
kleinere elektronica nodig heeft. Doordat wifisignalen worden
uitgestuurd met tussenpozen, lekt er echter energie tijdens de momenten
van rust. De onderzoekers hebben dit probleem opgelost door een speciale
router te ontwerpen, welke overvloedig signalen uitstuurt op kanalen
die momenteel niet worden gebruikt.
Tijdens de eerste testen slaagden de wetenschappers erin een
Omnivision VGA-camera vanop vijf meter afstand op te laden. Elke 35
minuten was de batterij van de camera voldoende opgeladen om een foto te
nemen. Na deze succesvolle experimenten trokken de onderzoekers erop
uit om hun toestel in een realistische omgeving uit te testen. In alle
geteste huizen kon het toestel succesvol energie leveren aan
verschillende sensoren, zonder invloed te hebben op de kwaliteit van het
internet.
De technologie is bij uitstek geschikt voor het Internet of Things.
Hierbij wordt namelijk gebruik gemaakt van kleine sensoren in alledaagse
voorwerpen, zodat deze met elkaar kunnen praten. Een groot probleem
hierbij is echter het voorzien van stroom aan deze sensoren. Aangezien
dit met behulp van wifi volledig draadloos kan gebeuren, zou PoWiFi wel
eens een boost aan de branche kunnen geven.
Het is niet omdat we iets niet kunnen zien, dat het er niet is.
De wereld om ons heen is vergeven van de straling. Binnenshuis vind je
vooral veel wifistraling. Als alles goed is toch, anders zijn er
manieren om je ontvangst te verbeteren. Luis Hernan, een
doctoraatstudent uit Groot Brittannië bedacht een manier om die
wifistraling te visualiseren.
Kirlian
Hij gebruikte een zogenaamd Kirlian-toestel. Zon toestel heeft een
LED-scherm en kan de sterkte van een wifisignaal detecteren. De kleur
van het scherm komt overeen met de sterkte van het signaal. In casu is
een zwak signaal blauw en een sterk signaal rood. Vervolgens bewoog hij
door de kamer met zn toestel naar de camera gericht. Een foto met een
erg lange sluitertijd absorbeerde al het licht, met als resultaat een
visuele weergave van de sterkte van het wifisignaal op een bepaalde
plaats.
OpenSource
Het Kirlian-toestel in kwestie is een uitvinding van Hernan. Hij maakte het voor zijn Digital Ethereal-project,
waarmee hij de onzichtbare digitale wereld in beeld wilde brengen. Het
toestel zelf is gebaseerd op een Arduino UNO-bord en een Arduino Wifi
Shield. Arduino is OpenSource en de code van de maker is dat ook. De creatieve lezer kan met andere woorden zelf de handen uit de mouwen steken.
Smartphone
Wil je zelf aan de slag gaan maar zie je het niet zitten om een eigen
stuk hardware in elkaar te boksen, dan kan dat ook. De aandachtige
lezer heeft inmiddels ontdekt dat zijn smartphone de sterkte van een
wifi-signaal kan detecteren en bovendien een LED-scherm heeft. De Kirlian Device Mobile-app
verandert je scherm in een lamp waarvan de kleur wijzigt al naargelang
de wifi-ontvangst. Met het nodige geduld kan je met de hulp van de app
zelf wifi fotograferen.
Op 23 oktober kreeg Tesla de goedkeuring van Europa
om de Autopilot update na Amerika ook bij ons te lanceren. Op de
redactie zijn we onmiddellijk met de Tesla Model S aan de slag gegaan,
om te zien hoe revolutionair die update daadwerkelijk is. Na 2.000
semi-autonome kilometers hebben we genoeg voor een eerste indruk.
De update is een flinke 6,7 GB groot en duurt ongeveer 1,5 uur om te
installeren, vergelijkbaar met andere over-the-air software updates voor
de Tesla Model S. Na de installatie krijg je uitgebreide (Engelse)
release notes te zien wat de nieuwe functies zijn. Die moet je wel
doornemen, anders begrijp je niet hoe je de Autopilot-functie moet
inschakelen.
Belangrijke kanttekening: deze update is niet gratis. Je betaalt er
2.800 euro wanneer je hem nieuw bestelt, en 3.300 euro wanneer je na
aflevering pas beslist. Elke Model S die sinds september 2014 is
afgeleverd, heeft de sensoren aan boord om aan de slag te gaan.
Toshiba is van plan om zijn beeldsensordivisie van de hand te
doen en aan Sony door te verkopen. Dat rapporteren diverse Japanse
nieuwsorganisaties. De deal zou Toshiba 20 miljard yen, omgerekend zon
150 miljoen euro, opleveren.
De verkoop komt er in de nasleep van het grootscheepse fraudeschandaal
bij Toshiba, dat enkele maanden geleden aan het licht kwam. Het
conglomeraat likt nog altijd de wonden en probeert zichzelf te
herstructureren, onder druk van de aandeelhouders. De productie van
beeldsensors voor smartphones en andere toestellen zou weleens niet de
laatste afdeling zijn die Toshiba afstoot.
Als de deal plaatsvindt, krijgt Sony onder andere de
productiefaciliteiten in het zuiden van Japan in handen. Het verstevigt
daarmee zijn positie als wereldwijde marktleider voor beeldsensors.
Daarnaast speelt de acquisitie van Toshibas divisie in op de eigen hervormingsplannen
van het bedrijf. De beeldsensorproductie zal naar alle
waarschijnlijkheid toegevoegd worden aan het nieuwe Sony Semiconductor
Solutions Corporation.
Experts verwachten dat Toshiba de verkoop in de loop van deze week
officieel zal aankondigen. Ze voorspellen tevens dat de deal gepaard zal
gaan met een grote ontslagronde bij de divisie.
De bekendste en populairste afsplitsing van streamingsdienst Popcorn
Time, popcorntime.io, is niet meer. De service is permanent offline
gehaald door de verantwoordelijke ontwikkelaars. Een van hen heeft dat
feit officieel bevestigd aan nieuwssite Torrentfreak en op Twitter.
Tegelijkertijd roept het team achter popcorntime.io op om hun net
gelanceerde legale alternatief Butter te steunen.
Bruggen verbranden
De neergang van de website begon vorige maandag, toen bekend raakte
dat een deel van het team achter popcorntime.io zich had teruggetrokken,
uit angst voor een mogelijk rechtszaak rond het illegale platform. Een
van de vertrekkende ontwikkelaars beheerde het websitedomein, waardoor
popcorntime.io een tijd offline was.
Die problemen leken op vrijdag van de baan toen de website even weer
beschikbaar was, maar dat bleek van korte duur. De overgebleven leden
van het Popcorntime.io team hadden een verzoek ingediend om het
websitedomein naar een nieuwe eigenaar over te zetten, maar die transfer
werd door hun provider Gandi.net teruggedraaid. De hostingdienst
weigerde om het verzoek uit te voeren. Na een periode van
onduidelijkheid lijkt het team ervoor gekozen te hebben om meteen alle
bruggen te verbranden: Ik heb alle servers offline gehaald, er is niets
wat ik nog kan doen. Ik heb alle logs verwijderd die schadelijk kunnen
zijn voor andere ontwikkelaars, vertelt Popcorntime ontwikkelaar Wally
aan Torrentfreak.
Zowel Samsung als LG werken echter aan slanke en flexibele batterijen die het startschot kunnen betekenen van veel beschaafdere wearabels in de toekomst. De bedrijven toonden hun prototypes op het interbattery 2015-evenemenet in seoul. bron zdnet.be
Tot nog toe is microsoft er niet zo goed in geslaagd om de nieuwe lumia geheim te houden.Het bedrijf wou deze gsm op 6 oktober aankondigen maar op internet zijn er al beelden en specificaties van de nieuwe gsm te vinden.
Volgens Apple is alles veranderd in de iphone 6s.Nochtans ziet de smartphone er langs de buitenkant helemaal hetzelfde uit .Ifixit nam een röntgenfoto van het apparaat . Op deze foto was er te zien dat de batterij een stuk kleiner was dan bij de iphone 5 . Maar toen het scherm van de smartphone eraf gehaald werd bleek dat de iphone 6s dubbelzoveel RAM heeft dan zijn voorganger, de iphone 5 . De iphone 6s heeft 2GB RAM geheugen en de iphone 5 maar 1GB dit wil zeggen dat pagina's niet elke keer opnieuw geladen moeten worden . bron : www.zdnet.be datum: 28 september
Nintendo weet hoe het moet uitpakken.In het verleden was de gamegigant meermaals goed voor innovatieve producten . De gameboy , De nintendo, De wii enz. Ze hebben er menig huiskamer en kinderhart mee veroverd. Nintendo waagt zich nu een nieuw hoofdstuk,dat opvallend genoeg los staat van de eigen hardware .Het nieuwe spel word gemaakt voor android en IOS smartphones. bron: www.zdnet.be/article/171697/nintendo-brengt-innovatief pokémon-avontuur naar Android en Ios/ datum:10 september 2015
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!