De onlinewinkels en de bedrijven die actief zijn in de verkoop op
afstand verwachten dit jaar een aanzienlijke stijging van de verkoop
tijdens de eindejaarsperiode. Volgens een studie van BeCommerce, de
Belgische vereniging van online handelaars, zou de sector naar schatting
de kaap van 1 miljard euro halen. Vooral fashion, food & drinks,
health & beauty en multimedia blijken populaire productcategorieën.
Om de trends voor de eindejaarsperiode van 2015 te voorspellen, heeft
BeCommerce een onderzoek uitgevoerd bij Belgische organisaties die
actief zijn in de onlinehandel. Uit de resultaten van deze enquête
blijkt dat de onlinehandelaars die in België actief zijn duidelijk
hogere verwachtingen koesteren. Zo verwachten ze tijdens de
eindejaarsperiode van 2015 een omzet van bijna 1 miljard euro te
realiseren. De eindejaarsaankopen zouden 13,95 % van hun totale
jaaromzet vertegenwoordigen (tegenover 12,54% in 2014).
Hoewel de kerstperiode (die loopt van 10 tot 24 december) voor de
onlinehandelaars de belangrijkste periode blijft in termen van verkoop
(54% van de eindejaarsverkopen, tegenover 31,88% in 2014), verwachten
zij dit jaar ook een sterke toename van de verkoop tijdens het weekend
van Black Friday en Cyber Monday, die respectievelijk op 27 en 30
november vallen (9,36% van de eindejaarsverkopen, tegenover 5,37% vorig
jaar) en op Boxing Day op 26 december (4,1% van de eindejaarsverkopen).
Belangrijkste redenen voor deze verwachte stijging van
eindejaarsverkopen zijn: één extra dag, namelijk 27 november (vorig jaar
viel Black Friday op 28 november), het koude weer en de grotere
bekendheid van de Boxing Day (dag waar traditioneel kerstgeschenken
worden geschonken aan dienstpersoneel). De online verkopen stijgen ook
mede dit jaar door de terreurdreiging in ons land. Het angstige nieuws
en de dreigende situatie zorgen ervoor dat vele winkels dicht blijven,
zeker in de omgeving Brussel. De dichtblijvende winkels en de klanten,
die niet snel naar buiten komen voor hun boodschappen, maken online
shoppen nu nog meer een veel gekozen optie.