Vorige dinsdag stond ons hoekenwerk natuurlijk in het thema van
verkeer. Eerst werden de verschillende aangeboden hoekjes in de kring
voorgesteld met de bijhorende pictogrammen van de hoek. Het aantal
wasspelden gaf aan hoeveel kinderen in een bepaalde hoek kunnen spelen
of werken. De ontdekhoek (blauwe prent) sloot nog aan bij het thema fruit : in groepjes van 6 kleuters werd fruitsla gemaakt. De wiskundehoek (groene prent) : maximum per 4 kleuters De schrijfhoek (bruine prent) : maximum per 8 kleuters De zandbakhoek (spel boven op het deksel van de zandbak - rode prent) : maximum per 4 kleuters De spelletjeshoek (zwarte prent) : maximum per 6 kleuters
In
de zandbakhoek bouwden de kleuters een stad boven op de zandbak.
De stad kon nadien blijven staan om er nog verder mee te spelen op
andere dagen.
In de spelletjeshoek werden allerlei voertuigen gebouwd volgens plan (met behulp van voorbeeldplaten) met de kid k'nex
In
de wiskundehoek ondervonden de kleuters dat er meer auto's in een grote
doos gaan dan in een kleine en deden ze allerlei pas- en meetspelletjes.
In de schrijfhoek maakten de kleuters zelf "pre-borden" : dit zijn verkeersborden met een boodschap op kleuterniveau. Er bestaan verschillende soorten borden :
moet-borden
= blauw rond bord met witte rand : vb. je moet je handen wassen voor
het eten -> een echt verkeersbord is dan bv. je moet fietsen op het
fietspad
mag-borden = blauw vierhoekig bord met witte rand : vb. je mag je jas aandoen -> een echt verkeersbord is dan bv. hier mag je parkeren
pas op- borden
= driehoekig bord met rode rand : vb. pas op voor de scharen -> echt
verkeersbord is dan bv. pas op voor een gevaarlijk kruispunt
mag niet-borden = rond bord met rode rand : vb. je mag niet vechten -> echt verkeersbord is dan bv. je mag niet harder dan 30 km / u rijden
Als
de kleuters klaar waren in hun gekozen hoek kozen ze
een blij of niet blij of neutraal gezichtje uit om aan te geven hoe ze de activiteit vonden.
Dan zochten ze op het keuzebord op welke plaats ze hun gezichtje moesten op hangen : bij hun stempel en op het rijtje van de juiste hoek ! Ze konden er soms
ook uitleg bij geven aan de juf waarom ze iets wel of niet leuk
vonden. Daarna kozen ze een ander hoekje uit het aanbod.
En
op het einde de gemaakte voertuigen fier tonen ! Ook de kinderen van
de stad riepen de juf erbij en op de achterkant van de pre-borden
schreef ik welk bord de kleuters maakten.
Wist je dat je fruit niet enkel kan opeten maar ook langs alle kanten bekijken ? Je er voelspelletjes mee kan spelen en de vruchten naschilderen of naboetseren ? Dat je er liedjes over kan leren ? Dat je met appels en peren overheerlijke cakes kan bakken (we hebben nogal gesmuld in de klas !) en dat je met gekend en exotisch fruit een overheerlijke fruitsla kan maken zodat iedereen wel eens kan proeven van bijvoorbeeld de granaatappel, meloen, cactusvrucht (-> hier heeft zelfs de juf wat bijgeleerd !!!), meloenen, limoenen en nog veel meer ??? Van de laatste activiteit volgen hieronder enkele foto's. Genieten maar !
Eerst in stukjes snijden en ontdekken hoe de het fruit er uit ziet langs de binnenkant en of het al dan niet sappig is...
Dan ongeduldig en verlangend wachten tot iedereen klaar is met opruimen zodat we kunnen proeven...
Tijdens het thema fruit bedachten de kleuters het volgende verhaal :
De appels hangen aan de bomen. De boom heeft een sterke stam die veel appels kan dragen in de kruin.
Het regent. Er is een donkere wolk. De bomen worden nat. De appels vallen er niet af. De appels worden ook nat.
De wind waait. En de appels vallen van de bomen. Er zijn nog altijd donkere wolken. De blaadjes waaien in de lucht. De takken waaien ook. Ze breken niet af.
De zon schijnt. Ze zit een beetje verstopt achter de wolken. Er liggen meer dan de helft van de appels op de grond.
De vierde boom heeft precies een gezichtje. De appels zijn de ogen en de bladeren zijn de mond. De kinderen rapen appels op. Ze leggen ze in de emmer. Er hangen nog altijd appels aan de bomen.
En hier mochten de kleuters zelf een einde verzinnen ...
Hier volgen de verschillende ideeën die ze hadden :
- de kinderen gaan naar huis - ze gaan de appels wassen - ze gaan de appels opeten - ze nemen een appel mee naar school - ze snijden de appels in stukjes - ze maken appeltaart - ze maken appelcake en versieren die - ze maken een fruitkorf als cadeau voor oma - ze maken appelmoes - ze doen appels bij de yoghurt - ze maken lekkere appelsap - ze geven de appels weg - ze gooien de rotte appels in de vuilbak en houden de goede bij - ze maken een appelkoek - ze maken een suikerappel - ze maken een appel met een chocoladelaagje er rond - ze maken kei-lekkere appelconfituur